För skarpt eller överskärpt? 75/2.5

Inlagt 2014-01-06 10:58 | Läst 3704 ggr. | Permalink

"Det är nog så att det är bäst om det är så rätt som möjligt från början. Det gäller alla bildfaktorer. Ju mindre man behöver gå in och "pilla", dess bättre. Det är alltså rätt att objektivet är så skarpt som möjligt (äkta optisk skärpa vill säga - inte uppdriven kontrast). Den skärpan kan sedan mildras vid behov genom ganska varsamma åtgärder. Den snygga äkta optiska skärpan däremot, kan inte åstadkommas via ett skärpningsprogram. Det finns i dag en klar övertro på de digitala korrigeringsmöjligheternas saliggörande verkan. Som exempel kan jag nämna distorsion. Distorsion blir ofta störande i någon del av bilden. Går man sedan in och korrigerar en plusdistorsion i denna del av bilden, är sannolikheten mycket stor att det uppstår störande minusdistorsion i en annan del av bilden, Svaret på problemet? Ett bättre objektiv med lägre distorsion. Man skall ha så bra objektiv som möjligt, och inte inbilla sig att alla uppkomna fel sedan skall gå att korrigera i datorn."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Överskärpt...
Peter, vill du vara snäll och förklara skillnaden mellan "skarpt" och "överskärpt"? Vill gärna lära mig.
Tommy
Överskärpt!
Jag förstår inte det här - på min skärm ser det djävligt skarpt ut. Som jag sagt: jag kan räkna hennes ögonfransar: 122 stycken. Vad har ni för objektiv egentligen? Jag har inte skärpt den här bilden alls i PS, bara förminskat den till FS:ans format
Som jag sagt: jag har inte "skärpt" den här bilden alls....
Nu tror jag att jag börjar förstå. Skillnaden ligger i betraktarens ögon, eller ...
Förklara: överskärpt - Leitzobjektiven ser ut så här.. Det kanske är något fel och fel lpå mina ögon. Förmodligen fel på min bildskärm.

"Makten" påpekade oxå att den var "överskärpt" - egentligen den första bilden, men jag får ju samma kommentarer...
Vet inte vad du har för inställning i kameran. Du kanske fotar jpg och kamerna lägger redan till någon skärpa eller så?
Det som ger känslan av överskärpning är den där "gloria-effekten" vid kanter med hög kontrast, i alla fall i förstorat läge. Om du t.ex. tittar på ögonfransarna så ser man tunna ljusa ränder längs dem. Det uppstår vid överskärpning, var och hur den nu än kom till. Men det kan vara helt ok vid utskrift på ett visst format, där den kanske verkar men inte syns.
Sen är det en smakfråga om man vill räkna ögonfransarna till priset att även kunna räkna samtliga porar i huden.
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 13:29
Färstår inte riktigt varför all klagar på överskärpning. Det här är en bild som är ganska lite bearbetad - ja det är en RAW (DNG) Från en M9 75/7.5

På min skärm ser det har bara underbart ut - vad är det för skärmar ni har?
gatosi 2014-01-06 14:21
Är det nån som klagar? Du frågade , ganska ihärdigt till å med.
Har förresten en ganska underbar eizo-skärm.

Om du tycker skärpan är underbar: just go for it! ;)
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 15:06
Tack! Kan väl tycka att skärpan är lite för stor - det tror jag i alla fall att min käresta tycker.
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 15:20
Ja, nu är det här 100 % crop så porträttet ser lite annorlunda ut
Ha, ha... Det gick Photoshopparna på! Det finns ju även skarpa objektiv här i världen.
gatosi 2014-01-06 12:39
Då får Tomas kanske börja photoshoppa å minska skärpan lite. :) En sådan skärpa kan man kanske tekniskt sett vara stolt över men på det här motivet är det i mina ögon inte speciellt snyggt.
Peter-L 2014-01-06 12:40
@ PH ... är det verkligen så....
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 13:23
Kan inte rå för att skärpan är så här. Man ser saker på sin käresta som man inte ser med "blotta ögat"
syntax 2014-01-06 13:30
Någon skärpa behöver inte tas bort. Man kan istället modulera kontrasten lite. En smaksak...

På den klassiska porträttkonstens tid var objektiv men mycket koma som restfel populära. Mildrade rynkor och gav en ojämförlig lyster i hår. Mycket populärt bland kvinnorna... :-D
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 13:39
Tack Peter. Fårstår inte riktig den här fokusering (!) på skärpa. Kan dock hålla med om att för stor skärpa kanske inte alltid passar alla porträtt.. Som jag sa: det finns saker som Leitz ser som jag inte ser på min käresta - det var kanske därför dom började som mikroskoptillverare..(?)
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 13:42
Nej, men var ett sätt att visa skärpan med Leitz - jag är en Leicanörd..
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 15:11
OK, smaksak
Jag kan inget om M9, men det finns kanske möjligheter att göra egeninställningar på den? Du har kanske "dragit upp" inställning för skärpan i övermått i kameran?
Vänligen
Nonno
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 15:10
Det här är ingen jpg, så jag har inte gjort några speciella inställningar. Jag har tagit den här raw-filen och gjort väldigt lite justeringar kan jag säga.

Det verkar som om männsiskorna här på FS tycker att det är "för skarpt". Köp Leicaobjektiv får ni väl se...
Nonno Holmström 2014-01-06 17:13
Nu verkar det som ni hittat lösningen avseende skärpan längre ned i tråden, men om du tar bilder i form av raw-filer, har du stor nytta av inställningsmöjligheterna som finns i kameran. Inställningarna i kameran kan göra att du inte behöver "pilla" ren massa i något bildredigeringsprogram.
Vänligen
Nonno
Sådana bilder producerar hudkliniken dagligen före och efter behandlingen, men ALDRIG som porträtt!: med relativt enkla kameror.
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 15:07
Ok, då vet jag. Men vad fan ska jag göra då? Sätta på ett softfilter?
Det är nog så att det är bäst om det är så rätt som möjligt från början. Det gäller alla bildfaktorer. Ju mindre man behöver gå in och "pilla", dess bättre.
Det är alltså rätt att objektivet är så skarpt som möjligt (äkta optisk skärpa vill säga - inte uppdriven kontrast). Den skärpan kan sedan mildras vid behov genom ganska varsamma åtgärder.
Den snygga äkta optiska skärpan däremot, kan inte åstadkommas via ett skärpningsprogram.

Det finns i dag en klar övertro på de digitala korrigeringsmöjligheternas saliggörande verkan. Som exempel kan jag nämna distorsion. Distorsion blir ofta störande i någon del av bilden. Går man sedan in och korrigerar en plusdistorsion i denna del av bilden, är sannolikheten mycket stor att det uppstår störande minusdistorsion i en annan del av bilden,
Svaret på problemet? Ett bättre objektiv med lägre distorsion. Man skall ha så bra objektiv som möjligt, och inte inbilla sig att alla uppkomna fel sedan skall gå att korrigera i datorn.
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 15:33
Håller fullkomligt med. Jag är 63 och min 75/2.5 tillsammans med 28/2.8 är de enskilt bästa objektiv jag haft.. Varför alla klagar på "överskärpning" förstår jag inte - kanske laddade upp fel bild?
Glömde tillägga till alla som klagat på skärpan (för stor då liksom): det här ca 100 % crop

som en del vet kommer man inte närmare än 0.7 -1 m med ett Leitzobjektiv. Huvudet fyller iofs hela bilden, men det gör inte ögonen..
Vad har du för inställningar för skärpning i råkonverteraren? Man ser klart och tydligt att det finns en ljus kant runt ögonfransarna, så det råder inget tvivel om ATT bilden är skärpt. Så gör inga objektiv nämligen.

Eftersom M9 inte har något antialiasfilter framför sensorn behövs knappt någon skärpning. Prova att dra ner till noll så ser det förmodligen ändå tillräckligt skarpt ut.

När man däremot ska skala ner bilder lönar det sig i regel att skärpa både före och efter interpoleringen. Beroende på vilket resultat man vill ha förstås.
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 15:40
Tack Martin! Jag tror jag laddade upp fel bildfil faktiskt. Jag har två bildfiler varav man på den ena kan se just de du talar om. Ska försöka byta bild på FS (fast jag vet inte hur man gör). Jag är ju nybörjare här och jag tycker inte gränssnittet är helt lätt begripa sig på. Jag har ändå joggat (!) ;-) med datorer i över 40 år..
Hej Tomas.Var glad för din skarpa glugg!Men vid vissa tillfällen får du kanske göra som den berömda J.Margaret Cameron och ställa lite "off focus" .Mvh Peter S. http://www.allposters.se/-st/Julia-Margaret-Cameron-posters_c39336_.htm
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 16:28
Ja, man måste ju inte räkna ögonfransarna (122 st) och ett bra objektiv gör ju inte automatiskt en bra "bild" - medveten om det..

Förresten är det här mer en "testbild" - tog med mig Leica + Lisa ut på en promenad och det var december, mörkt, bländare 4 och ganska kort exponeringstid. Jag har kommenterat det förut: man kommer som närmast 1 m med det här objektivet. Tillräckligt för att få med ansiktet men ögonen är i ca 100 %crop
Det är en konst att ta porträtt. Ljuset måste också stämma. Förr fanns speciella porträttobjektiv.
Men Du skall vara glad att äga ett sådant fint objektiv! Porträtt brukar man fotografera med stor bländare med skärpan bara på ögonen, annars blir även näsan och huden skarp.
På Din bild är allting skarp, vilket ger intryck på överskärpning.
Det som bidrar till skärpan på Din bild är också det skarpa platta ljuset som inte är lämplig för porträtt. Du har även 2st ljuskällor av någon sort, vilket syns på de 2 reflexer i varje öga.
Vi har här i Malmö den här kände fotografen Brorson, som alltid har retuscherat bort den ena reflexen.
Det blir snyggare då.
Hälsningar
Wolfgang
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 21:12
Ja nu är ju inte det några riktiga "porträttbilder", jag vet allt du pratar om. Det kanske var lite av en miss att publicera de här bilderna - de är mest tänkta för test av skärpan faktiskt, och för att visa 75/2.5 -potentialen!!

Jag har bättre portättbilder
Wolfgang 2014-01-06 21:32
Jag förstår. Eftersom Du frågade har jag svarat och försökt förklara, varför bilden är så pass skarp.
Det vore bättre att göra en skärpetest på en tidningssida eller på struktur som till exempel en tegelvägg.
Svar från TomasKronberg 2014-01-06 22:03
Ja, fast jag tycker att just mänskliga ögon är en oöverträffad skärpetest - beror nog på att man är van att kolla ansikten och ögon.. eller har jag fel? Jag har skärpetest på tidningsidor oxå men dom är så tråkiga..! Fast kanske mer advekvata. Men det är ju inte bilder på tidningsidor man vill ha - kanske lite oftare bilder på människor!
Svar från TomasKronberg 2014-01-09 09:20
Som jag nämnde någonstans är det inte något platt skarpt ljus: "Förresten är det här mer en "testbild" - tog med mig Leica + Lisa ut på en promenad och det var december, mörkt, bländare 4 och ganska lång exponeringstid. " Det var mulet - ingen sol. Jag tror att det du uppfattar som 2 reflexer är i själva verket två höghus!! På min skärm kan man se det tydligt och räkna våningarna, åtminstone på det vänstra (det är sju stycken). Fast då pratar jag om originalbilden i full upplösning, inte den förminskade FS-versionen.
/Tomas
Wolfgang 2014-01-09 10:05
Tomas, jag förstår att det är en testbild och inget porträtt. Det blev litet fel i diskussionen. Ursäkta! Men jag tycker fortfarande att skärpetest på del av ansiktet och ögonen är inte så lyckat, utan en test på en tidningssida visar ju även kantskärpan mycket tydligt. Och så kan Du ju testa ett fint porträtt på den vackra damen för att visa att skarpa objektiv även duga till porträtt.
Min hustru var aldrig förtjust av skarpa objektiv :-)
Hälsningar
Wolfgang