Gamla Leicabilder
Ja, jag trodde skannern var död, men det var den inte när jag kopplade till en annan som jag trodde död dator. Skannade in lite gamla Leicakopior som jag tänkt för längesedan. Nu köper jag nog inte någon ny skanner på ett tag. Men något skumt är det...
Som sagt lite bilder från 70-talet. Och som vanligt är modellen min yngre syster.
Man får inte ha fötterna på bordet - man ska ha fötterna på jorden..(!) ;-)
/T
Inlagt 2014-11-12 23:16 |
Läst 2008 ggr. |
Permalink




/B
Ja, men varför? Jag kan inte fixa sådana här bilder nuförtiden. Antagligen är det mitt fel. Jag har kvar alla objektiv. Jag har ibland en känsla av att det kan vara avsaknaden av kornet - strukturen. Kontrasten är ju densamma i objektiven och den borde M9 kunna behandla lika bra som Tri-X. Eller så har jag tappat stinget...
/T
Jättefina bilder Tomas, och jag tror att din känsla om kornet är helt rätt. Titta på bild nr. 2, för att göra en liknande bild med M9 så krävs det ganska mycket efterberabetning i program som tex Silver FX.
Tack Niklas. Som jag sagt förut: det som skiljde Leitzobjektiven från andra på 70-talet var kontrasten. Sedan var det väl ingen tillfällighet att kombinationen Leica + Tri-X + D76 var så populär. Det var nästan så att man kände igen foton med den kombinationen. Numera finns det objektiv från andra tillverkare i samma klass, men Leitz objektiv har också blivit bättre. Zeiss har alltid varit bra (gjorde ju objektiv till Hasselblad), men man kunde ju inte sätta ett Zeissobjektiv på Leica på 70-talet (vad jag vet).
/T
Jag tycker dessa Dina bilder är jättefina!
Men på den gamla tiden försökte man ju att få så litet korn som möjligt. Man plåtade ofta med film som hade lågt ASA.
Finkornframkallare fanns, och Kodak lanserade de finkorniga T-Max-filmerna.
Numera gillar man de gamla korniga bilderna och försöker efterapa korn i Silver FX.
Tiden är ur led :-)
Vi som här i Stockholm är motståndare till förbifarten, brukar säga: "Leden är ur tid".
Skämt åsido - visst är det som du säger. Jag soppade Ilford FP 4 med sänkt känslighet i utspädd Perceptol som engångsframkallare, just för att få så obefintligt korn som möjligt och så bra tonomfång som möjligt.
Filmen är pressad - jag gillade redan på 70-talet när det blev mycket kontrast, svart och kornigt... Ibland tror jag att jag soppade filmen lite för länge även på normalt exponerade filmer bara för att få lite mer "studs". Tyvärr har jag en känsla av att skärpan försvann lite. Men på 70-talet hade inte jag fått så mycket "skorpafrossa", det kom senare i och med digitalkamerorna. På den tiden var det mest kontrast som gällde (för mig).
/T
Sedan kan man ju ge fan i surrogatet och istället använda originalet - film.
Han får göra precis som han vill, jag har inget emot det analoga, men eftersom han äger en Leica M9 så kan det ju va praktiskt att använda dom verktyg som finns för att uppnå det resultat han eftersträvar. Må gott, LO
Som sagt: filmen är pressad. Får väl skaffa EFFEXPRO. Det är som Wolfgang säger: "Tiden är ur led" när man försöker efterlikna gamla tiders "brister" (?). I musikvärlden finns det digitala sätt att efterlikna rullbandspelarens ljud med allt vad det innebär av modulationsbrus och överstyrning som märkligt nog örat inte alltid är så känsligt för och som kan upplevas som ett "fetare" ljud. Finns ibland som en knapp på en del digital inspelningsmjukvara och kallas "tape"...(!) ;-) EFFEXPRO med korntillägg i musikvärlden liksom..
/T
Det finns fördelar o nackdelar med allt, men det viktigaste är väl att du tar bilder, tycker det är sällan jag ser att du gör det, inte lönt att hålla på o klaga över att allt var bättre förr. Må gott, LO
Var lyckliga ni kan vara som har dessa bilder nu.
///Gun-Inger
Allt var inte bättre förr och naturligtvis kan man återskapa sådana här bilder. Antingen tar man t.ex. en Leica och laddar med film eller så fixar man det i PS (jag har fått flera tips). På den här analoga tiden var det objektiven som gjorde hela skillnaden...
/Tomas
Värdet är i innehållet inte i tekniken.
///gia