Mitt fotografiska minne

Enzo Ferrari Maranello

Provkör innan du köper

Som jag sa i mitt förra inlägg så har jag varit på konferens i helgen. På lördag förmiddag åkte vi söderut från Parma till Modena och besökte först Ferrarimuseet i Maranello. Det är det besöket det här inlägget ska handla om. Vi hade en guidad tur att passa klockan 10 men var där i god tid innan. Medan vi väntade besökte vi en intilliggande bilhandlare som sålde Ferrari. Man fick provköra om man ville men jag är säker på att det fanns en del krav på den som ville. Ingen av oss provkörde i alla fall. Vi hade för lite tid före museibesöket. Här kommer lite att dregla över. Ta fram haklappen.

Röda bilar till salu

Och en grön Lamborghini. Jag funderar på om det var bilhandlarens tjänstebil. Han kom i den och hade en låda med nycklar till alla bilar.

I entrén till museet hängde nuvarande F1-modell. Den här modellen skulle tävla i Belgien på söndagen.

Enzo Ferraris arbetsrum. Inte mycket att skryta med i dagens industriklimat. Men det var ju bilarna han kostade på.

1954. Den första Ferrarin med plastkaross. Jag frågade varför bilen var högerstyrd. Alla tävlingsbilar från den tiden var högerstyrda , dels beroende på arvet från britterna, dels för att tävlingsbanorna var runda.

En sån här byggde jag som plastmodell i tonåren. Fast min var förstås röd. Ferrari Berlinetta.

Designmodell

Superfastmotorn. V12

Superfastbilen. 0-100 km/h på 2,9 sekunder

Gjutgodset till superfastmotorn. Ett komplicerat verktyg och än värre bearbetning.

Min favorit i museet. Ferrari F12 TDF. Tillverkad i 799 exemplar med ett startpris på 310.184€. Även denna med superfastmotorn och gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder. TDF står för Tour de France.

Och så till racingavdelningen

Klassisk sportvagn

Och en modernare

Alla F1 fullblodsmodeller i samma rum.

Ferraris Hall of Fame. Alla Ferraris champions genom åren. Det är bara bråkdelen av prissamlingen som syns här.

Den första

Eders Hängivne

PS
Nästa inlägg blir något helt annat. Från superfast till superslow.

Inlagt 2018-08-28 07:10 | Läst 8035 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Fint reportage det här! Aningen litet avundsjuk också! :)
/B
Svar från N Thomas Meldert 2018-08-28 08:23
Tack, Bengt. X100:an levererar fortfarande. Åk dit vet ja. Molto intressante.
Härligt reportage, själv passerar jag gärna Nybroplan i sakta mak då och då, där passerar ett och annat.. speciellt på helgerna..
Hälsn!
Svar från N Thomas Meldert 2018-08-28 11:39
Tack för tipset. Bilar fotas bäst i sin naturliga miljö =)
Härlig serie i Ferrari-rött!/ Björn T
Svar från N Thomas Meldert 2018-08-28 11:40
Tack, Björn. Själv är jag mest förtjust i den andra Ferrarifärgen.
Läckra åk och snyggt fotat!
Svar från N Thomas Meldert 2018-08-28 16:56
Många läckra saker där =)
Fint reportage, fina bilder, fina bilar! Men jag tror inte att jag vill ha någon sådan, litet FÖR bra så att säga. ;-)
Svar från N Thomas Meldert 2018-08-28 19:46
Jag vill inte heller ha någon. Jag kommer antagligen inte ens in i den. Och om jag gör det sitter jag fast där för evigt =)
Jag var där 2002, och minns att just när vi kom in, passerade Schumacher mållinjen på storbildsskärmen (som 1:a förstås). Det var ett jubel i museet! Någon timme senare, när vi kom ut, så var det parad längs gatorna, med musikkår och även en Ferrari på ett lastbilsflak. Di är galne, di där tifosis! :-)
Svar från N Thomas Meldert 2018-08-29 06:25
Jadu. Formel 1 är nog tvåa i popularitet efter fotbollen i detta land.