Pro Memoria

Mitt fotografiska minne

Om konsten att överleva en dag med färg

Leica M3, Elmar 3,5/5 cm och Portra 160NC

Det firades födelsedag i vårt hem idag och eftersom födelsedagsbarnet är mycket förtjust i den blommande delen av världen åkte vi till Rosendal på Djurgården. Nu är blomprakt och svart/vitt en dålig kombination så jag tog med två färgladdade kameror, Leica M3 och Nikon Coolpix S710. Den senare för att kunna skriva ett färskt blogginlägg. Den förra för nöjet =) (Jag samlar på mig lite färgrullar för att ta itu med färgframkallning i höst)


Blå sol och konstregn


En dag för långsamhet och njutning


Lättlunch i trädgården


Väl hemma blev det kantareller med vitt och Sommar med Ernst

PS
Att fira födelsedag är att fira livet. Var rädda om er!

Postat 2010-07-22 21:23 | Läst 5934 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Would you and your friend come around

Friends gathering from Thomas Meldert on Vimeo.

American car show, Norrtelje

Postat 2010-07-21 09:44 | Läst 6726 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Om att fotografera bilar - färgversionen

Eller om hur man lackar en bil så att sensorn blir lycklig

Det blev en del kommentarer om det förståndiga i att fotografera bilar i svart/vitt efter förra inlägget*.  Jag hade räknat med det och för alla färgglada fotografer kommer här ett urval av Norrtälje American Car Show i färg. Jag tog faktisk fyra gånger fler färgbilder än svart/vita. Digitalt dessutom! Nu är det så att mitt fotograferande på film påverkar mitt digitalfotograferande. Jag sprutmålar inte med bilder utan kör som om jag hade film i kameran. Jag orkar bara inte sitta och detaljstudera tusentals digitalbilder för att sortera ut de bästa. Och i mitt yrke har parollen i flera år varit "gör rätt första gången". Det är egentligen ganska lätt när man har stillastående motiv och händelseförloppet är lika långsamt som fotografen. En bilutställning är ett perfekt tillfälle till "slow photography" och att med ett meditativt avtryckarfinger söka de bästa vinklarna FÖRE skottet hellre än att leta bland tusentals bilder för att hitta detsamma =) Nu handlade det mer om att som samurajen vänta på sitt ögonblick och låta svärdet falla. Eller som Cartier-Bresson hitta "the decisive moment" mellan långsamt flanerande publik. Det tog tid. Jag börjar nu lite försiktigt med en svart bil i färg =)


Inbjudande för ingenjörer

     
Det verkade som om jag hamnat på ett bakluckeloppis

     
Det började växa vingar på Chevrolet Impala 1958 och 1959 hade de vuxit färdigt.

     
En farmare tog en paus i höleveransen. Chevrolet Pickup -52. Custombygge

Det kanske är läge att definiera en del begrepp. Jag frågade FS expert, Alf Ryhn, till råds då jag kände mig lite bortkommen i "klyket" =)
Originalare är en bil i originalskick. Så långt är det lätt.
Custom är en bil som mer eller mindre har blivit ombyggd för att ge bilen en personlig prägel, allt efter ägarens smak.. En originalare som bara byter till häftigare fälgar är t ex en custom. I den andra extremen är en custom så mycket ombyggd att man visserligen kan skönja en likhet med ett historiskt fordon. Märk väl, det är ett originalfordon som varit råämnet eller stommen i bilen.
"Old school". Ja, här blir även experten lite svävande =) Överhuvudtaget verkar gränserna lite svävande men jag tolkar det som custom som ligger närmare originalet.
Hot rod. Ombyggen och nybyggen av mer extrem art. Fantasieggande skapelser ofta i anmärkningsvärt fantasifull lackering. En del är snygga, andra fula. Vanligtvis med retrolook.

Den äldsta bilen på utställningen var en Farmor Anka-bil med styrstång istället för ratt. Fälgarna var original träekerfälgar men tutan var custom (antagligen från Clas Ohlson). Alltså var den en customkärra =)

     
Bildesign i rymdåldern. Raketfenor och efterbrännkammare, rymdkapsel i bagaget och styrraketer som bakjus. Allt som var rymdbetonat var "rätt" och fick varje bilförare att känna sig som Blixt Gordon. Om några år lovade Kennedy att placera en man på månen...

     
En del renoveringsobjekt var också med för att visa sin potential eller bara för att ha kul. Oavsett bilens skick så är ju dessa bilägare hängivna "cruising". Att använda bilen, menar jag. Precis som vi i retrokamerapoolen (nu fick jag sagt det också).


En del custombyggen hade en sorgligt fantasilös lack


Ett sätt att varna medtrafikanter att man har kort bromssträcka. Håll avståndet!

Man märkte inte mycket av det men det var faktiskt en tävling också i olika klasser. 
50-tal, 60-tal, 70-tal, 80-tal, äldre än 1950
Custom, Hot rod, Europé, Traktor och Publikens röst

Det gick väl några väl kamouflerade domare och bedömde bilarna. Bland européerna fanns det en avdelning folkvagnar. Jag saknade Olle och hans folka med blommig klädsel. Här en custom -64:a.

Och så lite Hot Rod


Björn Power 2009. Nybygge

    
                                                       Och så en färgkoll för John-Eriks M8

Och så lite favoriter. Helt andra bullar =)


Cadillac coupé -53. Original


Packard 120 convertible -37. Original


Buick Sedanette -49. Custom


En del kopplade ihop picnic med pickup. Trevligt!

Publikens favorit. Jag vet inte vem som blev det för jag gick strax innan de tömde röstlådorna. Jag röstade på den här.


Ford Fairlane Crown Victoria -56. Ägaren kände igen Rolleiflexen =)

Kunde inte annat. Cirkeln var sluten =)

Dags att dra hemåt. Den här kom ivägen först.


Chevrolet Bel-Air -55

Jag behövde tanka kroppen med lite mer alkohofri vätska och stötte på en veteran i sin rätta miljö. Det är så här jag helst vill fota gamla bilar.


Ja, nu vet du redan vad det är =)

Den digitale mellanformataren

PS
Man kanske skulle ta sig in till stan och hänga lite på Sveavägen en kväll? Med ZM och Tri-X som omväxling!

* Jag konverterar nog några av färgbilderna i smyg till svart/vitt i alla fall. Men säg inget!

Postat 2010-07-20 12:29 | Läst 19750 ggr. | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera

Om att fotografera bilar - svart/vita versionen

Eller om konsten att undvika självporträtt

Det var bilshow i Socitetsparken i Norrtälje i lördags och jag åkte rätt tidigt för att slippa den värsta hettan. Entrén skulle öppna kl. 10. E18 stryker ju förbi Vällingby så det var bara att åka. Jag tog rygg på en gammal limegrön amerikanare. Jag tänkte att det kunde vara bra att ha en stämningssättare att titta på på vägen dit. Men han tog strax av åt ett annat håll och jag fick åka hela vägen i det vanliga moderna och trista sällskapet.

Med mig hade jag Nikon D80 med 18-200 mm och Rolleiflexen med två rullar Tri-X och två rullar Tmax100. Häpet hade jag konstaterat att Tri-X behövde beställas IGEN! Fyra rullar fick räcka. Men det gjorde det inte! Jag gick först en repa runt området och plåtade med D80:n, sen en repa till med Rolleiflexen och när alla rullar var slut avslutade jag med en repa D80 igen.

Det var MÅNGA bilar och att täcka in allt var inte att tänka på. Jag koncentrerade mig på retrobilar. D v s före 1960. Känns det igen? =) Ok, det blev några andra också. Det här var nu ingen vanlig veteranbilsutställning utan här fanns alla stilar och årsmodeller. Jag är mest intresserad av bilar som är original eller lätt custom så sorry grabbar i moderna amerikanare. Jag gick förbi.

Retrofrissa och tidsenliga kläder var ett vanligt inslag. Jag har sett det på annat håll också. Trevligt!

Att fotografera bilar med skinande lack och blänkande krom är ingen lek. Det är en studie i konsten att undvika självporträtt. Risken är större ju närmare man är och jag gillar ju närbilder där inte hela bilen syns. Jag blandade när- och långtifrånbilder och försökte undvika den där tjocka gubben från Lustiga huset som gärna syntes på fel ställen.

     
Ford Fairlane -56                 Cheva                                        Volvo Duett -60


En del hade kanske tänkt stanna ett tag. Ford Mustang med tidstypisk husvagn.

     
Badbrygga                               Ford coupé -34                     Chevrolet 2103 -53

     
Chevrolet Bel Air -55         Renoveringsobjekt              Ford Crown Victoria -56

På 50- och 60-talet började rymdåldern sitt intåg inom bildesign. Bilarna fick vingar och kunde nog nästan flyga. Raketliknande fenor och bakljus som liknade styrraketer applicerades helt okontrollerat. Det här var en tid med framtidstro. Ingenting kunde gå fel och livet var en enda lång picnic med rockmusiken på högsta volym. Några överlevde och håller bilarna vid liv...


Raketfenor och styrraketer. Chrysler Imperial -61


From back home. Lincoln Cosmopolitan -51

Den här stod där jag vill ha bilar: på gatan.

Bilarna stod annars trångt och speglade sig i varandra. Det var svårt att få bra vinklar och det var lite trist att plåta en Cheva och få med en Ford i lacken.

Den unge mannen med Rolleiflexen

PS
Alla dammprickar är nogsamt borttagna. Det som tycks finnas kvar är blänk i lacken från intillstående bilar.

PPS
Nästa gång: Färgversionen, rena fyrverkeriet.

Postat 2010-07-19 17:00 | Läst 12128 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Retro och nostalgi - är det samma sak?

Jag ska genast bekänna att jag är fast i 50-talet. Där slog jag upp mina blå och där gjorde jag mina första avgörande erfarenheter som präglat resten av livet. Vem av er skulle använda 50-talsporslin än idag? Till vardags. Pigg heter det som står i skåpen i mitt kök. Eller en kamera från samma årtionde? Och med förtjusning dessutom. Nå det var inte det jag skulle berätta om. Det här inlägget är menat som ett preludium (eller trailer om du så vill) till ett kommande inlägg som först kräver framkallning av fyra 120-rullar och 158 digitalbilder. Urvalsprocessen slöar ner min bloggfrekvens mer än sommarvärmen.

Farbror Eber var den i min fars familj som var mest motorintresserad. Han hade motorcykel och bil efter bil som det alltid var en lycka att få åka. När pappa äntligen skaffade bil hade Eber redan haft flera motoriserade fordon. Det är alltså inte så konstigt att mitt motorintresse följer som en röd tråd genom livet. Här är en av mina första upplevelser av bilvärlden. Juli 1955 och snart fyller jag ett år.

I farbror Ebers famn med god utsikt över en 50-tals Ford Fairlane och iförd en chic dress och en stickad babybasker med tofs. Det är ju utställning! Folk klär sig fina för att glänsa ikapp med bilarna.

Jag var i Norrtälje igår och tittade på bilar så det är det som ett kommande blogginlägg ska handla om. Om jag blir färdig med bilderna...


Ford Fairlane 1956

Där var det retro och nostalgi i en salig blandning. Eller är det samma sak? Var går gränsen?
Klart är i alla fall att bland veteranbilsägarna fanns en djup förståelse för en yngre man med en Rolleiflex.

Mellanformataren

Postat 2010-07-18 17:44 | Läst 4642 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera