En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Från Kiberg till Kongsfjord

Efter turen till Hornøya lämnade vi det mysiga huset i Kiberg och körde mot Kongsfjord. Vi stannade till vid Ekkerøy som hastigast. Vädret var inte det bästa, men här kan man i alla fall se att från vissa hus har man vy över sandstrand från två håll. Här finns också ett fågelberg, men efter en heldag på Hornøya och hotellet för tretåiga måsar i Kiberg hoppade vi över det (vi har också varit där förut).

I Vadsø stannade vi för att köpa ett nytt torkarblad. Vi insåg att vi skulle få en del regn under våra sista dagar på semestern och torkarbladet på förarsidan gjorde inte jobbet tillräckligt bra. Från macken skymtade vi en stor mast som visade sej vara en luftskeppsmast. Masten byggdes för Roald Amundsens färd över Nordpolen med luftskeppet Norge 1926. Två år senare användes den av italienaren Umberto Nobile med luftskeppet Italia. Amundsens expedition var lyckad, men Nobiles expedition gick inte lika bra. Tyvärr omkom Amundsen när han deltog i räddningsaktionen efter Nobiles haveri.

Vi lämnar Vadsø och fortsätter vår resa mot Tana bru. Vid en rastplats hittar vi skylten som anvisar "vägen mot ishavet". En karta visar vår rutt på denna resa väldigt bra. Vi har varit i Kirkenes och Grense Jakobselv. Sedan har vi kört längs Varangerfjorden hela vägen ut till Hamningberg. Nu är vi på väg mot både Båtsfjord och Berlevåg, som avslutning på vår resa. Vi har bokat boende i Kongsfjord, som ligger på vägen mot Berlevåg (men inte finns utmärkt på denna karta).

Båtsfjord blev ett kort besök och lunch. Det var 7 grader och småregn, men vi var hungriga. Grillen är lätt att rigga och korvarna smakade himmelskt. Vi skulle ändå inte få checka in i Kongsfjord förrän klockan 15, så vi passade på att se oss omkring.

Småbåtshamnen i Båtsfjord.

Vägen till och från Båtsfjord är mycket öppen och oskyddad. Man kan förstå att det inte är ovanligt att denna väg är avstängd under vintern.

Här tar vi av mot Berlevåg, men vi kom inte så lågt...

Precis efter att vi svängt av ligger några små pölar på vänster sida av vägen. Det simmar något i en av dem och jag måste kolla närmare, alltså blir det tvärstopp. Det är familjen smålom som simmar där. Fåglar som jag hittills bara sett vid Knuthöjdsmosse.

De här paret har två ungar som verkar vänta på mat från förälder nummer två.

Jag upptäcker också att det är en liten fågel med överdimensionerade ben som springer runt på vägbanan. Jösses, det passerar faktiskt en hel del bilar (och lastbilar) här.

Det är en strandpiparunge och när vi lämnar den är den vid sidan av vägkanten, tack och lov.

Förutom smålommen hittade jag den här familjen i en av pölarna. Kom fram till att det måste vara bergand.

Det lustiga var att de verkade ha en stor unge med sej, förutom de små dunbollarna. Hur jag än kollar i fågelguiden kan jag inte hitta någon annan förklaring till fågeln i täten mer än en ungfågel av bergand.

Vi fortsatte mot Kongsfjord men landskapet gjorde att vi stannade igen och skickade upp drönaren.

Först fick emellertid renarna passera och traska iväg en bit.

Här inträffar återigen mötet med en fjällabb och de gillar inte drönare. Det blir en kort tur och ett par bilder från hur det ser ut längs vägen.

Utsikten är fantastiskt.

Vi kommer fram till Kongsfjord Arctic Lodge där jag bokat ett rum med kök och eget badrum. För oss är köket med kylskåpet och möjligheten att laga mat viktiga. Nu har det dock uppstått ett fel och den unga killen i receptionen (som är italienare med begränsade kunskaper i engelska) blir nervös när jag står på mej och hävdar att vi ska ha det vi bokat och betalat för. Felet ligger med största sannolikhet hos den bokningssajt som jag använt och som jag anlitat för hundratals bokningar genom åren, som fungerat prickfritt. Det blev en del diskussioner men jag stod på mej och hade en utskrift med exakt vad jag bokat (det kom en norrman som kunde läsa min svenska utskrift :-).

Det slutade med att när vi slog oss ner för att äta middag satt vi här och kunde knappast klaga på vare sej utsikt eller komfort (förrän vi gick och la oss och insåg att någon bäddat med ett enkelsängstäcke i ett påslakan avsett för en dubbelsäng).

Inlagt 2023-08-27 22:08 | Läst 713 ggr. | Permalink

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Den utsikten vid maten kan man inte klaga på. Kul med lom mm, trevligt med lite bonus på vägen som bara dyker upp utan att det är planlagt. Intressant som vanligt att följa er resa
Svar från Lena Holm 2023-08-28 21:57
Tack Peter,
det blev ett flottare boende än vi planerat för de sista två dagarna och det var tur att det löste sej. Det finns ju inte så många ställen att välja på i Kongsfjord. Det var en del fåglar som blev överraskningar bl a smålommen.
Hej Lena - så er jeg med igen.
Spændende som altid. Det var en god service med det kort.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från Lena Holm 2023-08-28 21:58
Tack Erik,
för en trevlig och positiv kommentar. Det blev lite extra spännande på denna plats innan vi visste om vi hade någon stans att bo eller ej.
Vilken fin utsikt ni fick i alla fall.
Inspirerande med landskapsbilder från drönaren, jag måste ta mig ut och öva lite mer på det.
Nu filmar jag mest hus åt en mäklare, men handläggningstiden hos Lantmäteriverket gör att en del objekt säljs innan vi kan visa filmen.
Härlig resa ni gjort, vi har pratat lite om nya resor nästa år, just nu ligger Yttre Hebriderna överst på listan.
Mvh Bengt
Svar från Lena Holm 2023-08-28 22:01
Tack Bengt,
det blev ett finare boende än vi planerat för och tur att det löste sej. Man har inte så mycket att välja på i Kongsfjord. Drönaren är med när vi har plats, men det blir inte att vi flyger den så ofta. Vind på så här öppna platser är ofta ett problem och på denna resa också en del regn. Yttre Hebriderna har vi också funderat på.
Enastående vackert! Exotiskt går det ju att påstå, en luftskeppsmast är ju något extra. Änderna ser också exotiska ut, vågar inte gissa. Men trevligt med ett rikt fågelliv. Kan tänka mig att en fjällabb kan sänka en drönare. Annars är det som den säger - Norge är fantastiskt!
Svar från Lena Holm 2023-08-28 22:04
Visst är Norge fantastiskt. Luftskeppsmasten var ju lite kul och inte något man passerar särskilt ofta (dvs aldrig). Vi stötte på labbarna vid ett par tillfällen då vi skickade upp drönaren och då var det bara att ta hem den. Labbarna var klart störda och vi ville ju inte störa dem eller orsaka skada på varken labb eller drönare.
Underbara bilder och fin beskrivning! Mvh Wolfgang
Svar från Lena Holm 2023-08-28 22:06
Tack Wolfgang,
vi körde runt en del här och även till Berlevåg, men det blev bara enstaka bilder som kommer i nästa inlägg. Det är en annorlunda och storslagen natur här uppe i Nordnorge.
Wolfgang 2023-08-29 11:09
Blev det "Babettes gästabud" i Berlevåg? 😂
Vilken läcker miljö! Smålom vid vägkanten wow. Märks att ni är högt upp.
Fina bilder!

MvH
Johnny
Svar från Lena Holm 2023-08-28 22:08
Tack Johnny,
vi passerade antagligen smålom vid flera ställen och definitivt bergand. Det är speciell natur här uppe och väldigt storslaget.
Vilken resa ni gjorde !
Kul att du lade in en bild på kartan så man får lite uppfattning.
Trevliga möten efter vägen med smålom och den lilla strandpiparen som såg aningen vilsen ut. Den större andungen påminde lite om en mandarinandhona.