En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Kiruna och Jukkasjärvi

Från Tromsö körde vi till Kiruna via Narvik och Riksgränsen. Återigen en väg med fantastiska vyer, men molnen låg lågt över Abisko och vi såg inte skymten av solen förrän vi började närma oss Kiruna. Väl framme gick vi genast upp på utsiktsplatsen (skidbacken) för att få en överblick över staden.

Solen sken till och från men det dåliga vädret var inte långt borta. Gruvans utbredning är större än man kanske tror och ändå syns inte det som finns under jord. Vi har gjort den guidade turen i gruvan vid ett tidigare besök. Från toppen av skidbacken kunde man se hur den nya vägen skulle gå och en del äldre hus som flyttats samt några nya bostadshus som var under uppförande.

Sedan 2016 finns inte bara Icehotel i Jukkasjärvi på vintern utan året runt med namnet Icehotel 365. Byggnaden är täckt med jord och gräs för isolering och kyls med solenergi. Vi har inte varit här på vintern så ett besök kändes som ett måste.

Vi fick titta in i islagret som är en stor byggnad där man lagar is från Torneälv som bryts i mars och ska användas för kommande säsongs ishotell. Man gör även isglas som exporteras till olika isbarer. Killen nere till vänster jobbar med glasen. Han har minusgrader på jobbet hela sommaren.

Väl inne i Icehotel 365 började vi i baren med en passande ljuskrona i is. Här kan man gå in och ta en drink men den hade inte öppnat ännu. Antagligen kostar det även inträde.

Vår guide berättar om hotellets rum och hur konstnärer får skicka in förslag på design och utsmyckning av ett rum som sedan bedöms av en kommitté. Förslagen får inte vara för lika något som har varit förut och det ska vara rimliga att utföra på kort tid. I de stora ishotellet får konstnärerna bara två veckor på sej att utforma rummen, så det jobbar ofta två eller ibland tre tillsammans.

Vi hade köpt en guidad tur och efter själva guidningen fick vi går runt själva och titta i alla rummen. Om jag minns rätt var det 15 dubbelrum i Icehotel 365. Lägg märke till strömbrytaren och eluttaget bredvid dörren. Det fanns förstås också strömbrytare vid sängen. Dörrarna var inte av is och gick naturligtvis att låsa, som på vilket hotell som helst.

Varje rum hade ett namn på en skylt utanför samt namnet på konstnärerna. Denna svit hette "Kiss"

Denna hette förtås "Thin ice" som det står på skylten.

"Raindrop prelude"

Gillar belysningen i rummet "Teckara". Vet dock inte vad det betyder.

Det här blev min favorit, fullt med maneter "Hydro smack".

Det här heter  "Early spring och dagens ren ligger på bänken. Det står ett champagneglas i is på fällen.

Om man bor i sviten "The Victorian apartment" har man både bibliotek och sovrum.

Det här var ett av de läckraste rummen tycker jag och det heter "Dancers in the Dark".

Det var väldigt skönt att gå ut i värmande 12 grader och ta en rask promenad.

Hej så länge,

Lena

Inlagt 2019-09-13 18:29 | Läst 2695 ggr. | Permalink

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Ishotell 365 var ju väldigt speciell med snygg utsmyckning i rummen
Svar från Lena Holm 2019-09-13 20:00
Tack Peter,
det var helt klart värt pengarna att se detta ställe och de rum som hotellet har. Vi har inga planer på att åka hit på vintern än så länge. En vinterresa skulle dock ge möjligheten att fånga norrsken på ett sätt som vi inte kan där vi bor.
Hej
Var glad att du inte behövde sova en natt i en svit. Har gjort det en vinter för länge sedan då det inte fanns en dörr till sviten utan ett skynke. Kallt va det -6. Snömodd i gångarna på väg till muggen.
Ha det varmt
Bob
Svar från Lena Holm 2019-09-13 19:57
Tack Bob,
vi valde STF Malmfältens folkhögskola i Kiruna för vår övernattning och fick precis vad vi ville ha + frukost till ett väldigt bra pris. Jag har inget behov av att övernatta i ett isrum men det var kul att se.
Mina hemtrakter förr, ser jag. Både Kiruna och Jukkas är välkänt för mig.
Såg i ett svar att du bodde på folkhögskolan, där har jag varit väääldigt mycket.
Övernattat på ishotellet två ggr och gillade det. Speciellt då jag tassade upp innan de andra vaknat, så tyst och så mysigt att gå runt där då. Fast några dörrar till rumnen var det inte kommer inte ihåg att vi hade strömbrytare heller. Häftigt norrsken i stället.
Kul att få se det i sommarperspektiv, förmodar att du besökte kyrkan också.
Kiruna förändras i en rasande takt, känner nog inte igen mig nu. Måste åka upp igen.
Svar från Lena Holm 2019-09-14 10:00
Tack Margareta,
jag vaknade i morse och kom plötsligt ihåg att jag hade ju inte skrivit ut namnen på rummen som jag tänkt och ändå hade jag lagt ut bloggen. Nu är det åtgärdat. Det var helt tyst inne i rummen och det förklarade även guiden. Det var lite av en händelse att jag fick veta att det gick att besöka ishotellet på sommaren numera. Vi åker ju inte så här långt norrut på vintern . Ja, vi besökte kyrkan också.
Oj vad härligt med all is! Jag är svag för is.. det är så vackert.. Abisko och Björkliden, det var längesedan jag var där, när jag var där i början på 80-talet så tog vägen slut vid Björkliden..
Hälsn!
Svar från Lena Holm 2019-09-14 10:03
Tack Jan,
nu är blogginlägget dessutom färdigskrivet. Jag blev avbruten igår och sedan tryckte jag bara på publicera utan att tänka på att det inte var riktigt klart. Tyvärr såg vi inte mycket av naturen då vi passerade Riksgränsen, Abisko mm för det är en fin väg med fantastisk utsikt.
Härligt, fina bilder. Så då fick man se ishotellet också 😁kul!
//GöranR
Svar från Lena Holm 2019-09-14 19:54
Tack Göran,
så kände vi också när vi kom ut. Jag har inte något akut behov att att åka hit mitt i vintern för att se ishotellet. Även om man kan få fantastiskt norrsken på köpet....Norrsken kan man få på "billigare" orter.
Röstar på din favorit med de frusna maneterna. Kyla kan ju vara exklusiv för många, själv gillar jag 20 grader varmt.
Svar från Lena Holm 2019-09-15 20:31
Tack Stefan,
jag blev inte sugen på att övernatta i minus 5 grader. Men det går säkert bra bara man är varm när man går och lägger sej.