Kommer främst att handla om naturfotografering, fågelskådning samt fototeknik

Costa Rica - Tambor

Under våren 2015 gjorde jag, tillsammans med min fru, en resa till Costa Rica. Landet ligger i Centralamerika endast 10 grader norr om ekvatorn så klimatet är till stor del tropiskt. Vi åkte till flera platser i landet och syftet med resan var att uppleva naturen. Efter att ha varit i Tortuguero, Arenal och Monteverde åkte vi till Tambor som var den sista anhalten på rundresan. Tambor ligger vid Stilla havs kusten i nordvästra Costa Rica. Här var det torrt och soligt. Det var över 30 grader både i luften, stilla havet och i poolen så det var inte lätt att få svalka.

På färjan

För att komma till Tambor så tog man färjan över Nicoyabukten. Det var en riktigt varm resa då det inte var någon vind den dagen vi åkte över. Resan var inte helt händelselös utan jag fick tillfälla att fota ytterligare några arter.

I hamnen som vi utgick ifrån så fanns det en hel del Bruna pelikaner (Brown Pelican) och några av dom flög förbi färjan på nära håll.

Vi såg många Praktfregattfåglar (Magnificent Frigatebird) när vi reste över sundet.

Det hände även saker i vattnet. Vi fick se denna rocka vid ytan.

På stranden

I Tambor i anslutning till Lodgen fanns en riktigt härlig strand. Där var det skönt att ta promenader i den fuktiga sandbotten när det var ebb på förmiddagen.

Under en promenad så såg vi dessa Tundrasnäppor (Western Sandpipe) födosöka.

Bilderna ovan visar faktisk samma fågel. Jag trodde inte det först när jag såg den med och utan halsen sträckt vid två olika tillfällen. Det är en Trefärgad häger (Tricolored Heron)

Det fanns även koksnötter, fina stenar och snäckor på stranden.

På Lodgen

Med en så härlig  strand så hade jag tänkt att ligga lågt med naturupplevelserna för denna resan och var inställd på sol och bad men det visade sig att vårat rum låg i utkanten av området och angränsade till ett mindre naturområde. På morgonen runt soluppgången(vid 6-tiden) var det behaglig temperatur att gå runt och ta bilder.

Redan första morgonen såg vi en stor flock med Mantelvrålapor passera alldeles utanför vårt rum. Flocken var på runt 50 individer.

Det fanns också Kajmaner i en kanal alldeles utanför vårt rum.

Dessa Röda aror (Scarlett Macaw) födosökte i palmerna vid lodgen. Dom var väldigt vackra att se på men dess läte får våra kråkor i Sverige att låta riktigt vackert.

Lite innan soluppgången så fick jag möjlighet att fota flygande fladdermöss som födosökte över en damm.

I samma damm lite senare när solen var uppe kunde jag ta bild på denna vackra Rosenskedstork (Roseate Spoonbill)

Dessa ekorrar såg man ofta i träden i lodgens trädgård.

Denna Fläckdrillsnäppa (Spotted Sandpiper) var väldigt lik drillsnäppan i Sverige förutom fläckarna förstås.

Bilden är faktiskt rättvänd. Den Orangestrupiga parakiten (Orange-chinned Parakeet) visade sig vara en fullfjätrad akrobat när den födosökte uppe i träden.

Denna kaxiga krabaten med tuppkam frisyr lyckades jag fota. Den var lite svårfångad då den mest hoppade runt i buskar och snår. Detta är en hona av arten Bandad Myrtörnskata(Barred Antshrike)

Fick denna fina bilden på en Kanelsmaragd (Cinnamon Hummingbird) som födosökte i en låg häck utmed en gång i trädgården på lodgen. Den hade gott om mat.

Dessa fåglar som kallas Rostnackad gärdsmyg (Rofous-naped Wren) hoppade runt i trädgården. Dom har likheter med gärdsmygen i Sverige men är betydligt större.

När jag tog bilden på denna vackra fågeln tyckte jag det var synd att stjärten var så kal och sliten utan fjädrar. Det visade sig dock att detta är en Turkosbrynad motmot (Turquoise-browed Motmot) och dom ser helt enkelt ut så.