Ramséns Naturfoto

Kommer främst att handla om naturfotografering, fågelskådning samt fototeknik

300:ade artbilden på fågel samt en tillbakablick

Vid Görans Dämme på Öland tog jag, i mitten av maj 2014, bilden på min 300:ade fågelart. Det var Vitvingad tärna som blev "jubileumsarten"

I och med att denna milstolpe var passerad så började jag tänka tillbaka på hur mitt intresse för natur och fågel fotografering startade samt hur det har utvecklats.

Mitt intresse för naturfotografering startade 2003 i samband med att jag köpte min första digitalkamera. Det var en Canon PowerShot A70. Helt plötsligt kunde man ta obegränsat med bilder utan att det kostade något. Bilden visades direkt på skärmen, vilket gjorde att man kunde prova sig fram och korrigera sina misstag på ett roligt sätt. Det dröjde inte länge innan jag utöver familjebilderna tog kort på blommor, insekter, djur och fåglar.

Ganska snabbt så blev fåglar huvudmotiv i naturfotograferingen. Det berodde på att min fru som läste till grundskolelärare hade en lärare som var intresserad av fågelskådning och tog med sina elever på en hel del exkursioner ut i naturen. Min frus intresse för fågelskådning smittade av sig på mig.

Bilden är tagen med Canon PowerShot A70. När jag tog bilden trodde jag det var en Kanadagås. Några år senare insåg jag att det var en Vitkindad gås.

Ganska snart införskaffade jag en tubkikare och började ta bilder genom den.Det kallas Digiscoping. Det tog tid att ta en bild och det var svårt att få fokus. Det krävdes att motivet satt stilla länge för att lyckas.

Bilden på Hökugglan är tagen med Canon PowerShot A70 genom tubkikare.

Bildkvaliteten blev inte riktigt vad jag önskade så jag investerade i en ny kompaktkamera med rejäl zoom. Det blev en Olympus C765UZ. Med den fick jag en bränvidd motsvarande 380mm på en fullformat kamera.

Med Olympus kameran kunde jag nu gå runt i skogen och få bilder på småfåglar som satt högt upp i träden såsom den Mindre Hackspetten på bilden.

Intresset för fågelfotografering fortsatte att växa. Jag kom in i en positiv spiral. Ju mer jag fotade fåglar desto mer lärde jag mig om deras beteende och villkor ute i naturen och det i sin tur medförde att jag ville ägna ännu mer tid att vara där ute och fotografera.

När priserna på digitala systemkameror sjönk så var jag inte sen att börja spara till en sådan. I början av 2006 så köpte jag en Nikon D50 och en Tamron 200-500 zoom. Den utrustning innebar ett rejält lyft för bildkvaliteten och nu blev det möjligt att fota rörliga motiv.

Tack vare min Nikon D50 och Tamron 200-500 kunde jag nu ta bilder på flygande fåglar.

Fågelfotointresset växte ännu mer och jag började göra resor till olika delar av Sverige för att fota fågelarter som var allt ovanligare. Bla blev det resor till Öland och Halland. Jag började nu också räkna hur många arter jag fotat och jag lade allt mer tid på att åka till platser enbart för att fota en specifik art.

I början av 2008 upptäckte jag RAW formatet. När man fotar i det formatet så kan bilden justeras efter att den är tagen.  Detta gjorde att bildkvaliteten kunde höjas ytterligare ett snäpp. Det spelade också mindre roll om vitbalansen eller exponeringen inte blev optimal. Det gick att fixa till i efterhand.

Bilden på Berglärkan kunde "räddas" ,i och med att jag fotade i RAW format, då jag hade ställt in fel vitbalans. Numera har jag Auto-vitbalans inställt i kameran och justerar alltid  i efterhand.

Nästa tekniska steg i min utveckling blev ett inköp ,i slutet av 2008, av en Nikon D300 och Sigmas 300mm fasta objektiv med ljustyrka 2.8. Jag investerade också i en 2x-extender så att jag kunde få 600mm brännvid med ljusstyrka 5.6.

Med Sigma objektivets ljusstyrka på 2.8 kunde jag nu ta bilder i mörker på nattaktiva arter såsom Gräshoppssångaren på bilden.

Nu har fågelfoto-intresset blommat ut fullt och jag har blivit en artjägare som satsar på att nå 300 fotade fåglar för att bli fullvärdig medlem i club300. Jag planerar nu olika resor för att få nya arter bla en resa till fjällen. Jag kollar också larm på club300:s hemsida och håller dagligen koll på vilka arter som rapporteras på Svalan för att sedan åka till dessa lokaler och ta bilder på nya arter.


Jag börjar också inse att det är svårt att få alla egenskaper som man önskar i ett och samma objektiv. Sigma 300 objektivet har bra ljusstyrka på 2.8 men det är tungt att bära och bildkvaliteten försämras märkbart när man sätter på 2x extendern för att få 600mm brännvid. Nästa foto investering ,i slutet av 2010, blir därför Nikons 500mm objektiv och Nikons 300mm objektiv båda med ljusstyrka 4. Nu har jag ett objektiv med lång räckvidd utan användning av extender samt ett lätt "walkaround" objektiv.

Med Nikons 500mm objektiv kan jag ta bilder med toppkvalitet även på flygande fåglar som bilden på Fjällvråken ovan.

För att ännu bättre kunna efterbearbeta mina bilder i datorn skaffade jag 2012 Adobes Lightroom. Det var ett rejält lyft jämfört med Nikons ViewNX som skickas med vid inköp av deras kameror. Jag har visat skillnaden mellan dessa programvaror i tidigare blogginlägg.

Utvecklingen av kamerahus går väldigt fort så 2013 ersatte jag mitt Nikon D300 hus med Nikon D7100. Jag fick då 24 Mpixel sensor istället för 12 MPixel. Detta ger en virtuell brännvids förlängning på 1.4 vilket motsvarar vad en 1.4x extender ger. Jag får också bilder med lägre brus på höga ISO-tal.

Min ambition när jag tar mina bilder har alltid varit att respektera naturen. I och med att jag hela tiden ökat min kunskap om fåglarna och deras beteende så har jag lärt mig att undvika misstag. Naturfotograferingen har blivit mitt andningshål som bryter av den stressiga vardagen. Man kan strosa om kring och bara vara eller fokusera på att få riktigt fina bilder eller åka iväg på ett larm med spänningen det innebär att kanske få bilder på en ny art. Alla dessa olika inslag i naturfotograferandet gör att man fokusera och njuter av nuet. Det leder till avkoppling för mig.

Nästa steg i utvecklingen tror jag blir att ta mer estetiskt tilltalande naturbilder inte bara att dokumentera fågelarter som jag lagt mest energi på hittills.

Postat 2014-06-08 14:28 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Jämförelse mellan brännvidd och förstoring i tubkikare

Jag köpte mig en 3x extender för att kunna ta dokumentationsbilder där motivet är på rejält avstånd. Tillsammans med 500mm objektiv och ett kamerahus med crop faktor 1.5 blir det en brännvidd på 500*3*1.5= 2250mm. En sak som jag funderade på var hur mycket denna brännvidd motsvarade i förstoring på en tubkikare. Jag bestämde mig för att testa genom att fota med ett 50mm fast objektiv genom en Swarovski tubkikare med ett 20x-60x zoom okular.

Bilden är tagen med 2250mm brännvidd. Kamerahus Nikon D300.

Bilden är tagen med 50mm fast objektiv genom Swarovski tubkikare med zoom okularet inställt på 30x förstoring. Kamerahus Nikon D300.

Jag kom fram till att brännvidden på 2250mm motsvarar ungefär 30x forstoring. Känns bra att kunna ta till 3x extendern och därmed komma upp i en förstoring som är i nivå med en tubkikare. Jag gjorde inga andra jämförelser kring tex bildkvalitet pga att jag höll 50mm objektivet mot tubkikarens okular för hand. En bra sak var att antiskak funktionen på objektivet fortfarande fungerade trots 3x extender.

Postat 2012-02-12 20:44 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

6 Megapixel vs 12 Megapixel

Jag har i tidigare inlägg skrivit att man vid fågelfotografering inte alltid kan komma så nära motivet som man vill tex vid en havsstrand eller ett nysått fält. Man kan då satsa på objektiv med rejäl brännvidd tex 500mm eller kanske ännu mer. Man kan också satsa på extendrar. Ytterligare en väg kan vara ett kamerahus med många megapixlar för att öka möjligheten att beskära bilden.

Men hur mycket gör megapixlarna egentligen ?

Jag bestämde mig för att testa skillnaden mellan mina två kamerahus. Det ena huset är en Nikon D50 med 6 Megapixlar och det andra är en Nikon D300 med 12 Megapixlar alltså det dubbla. Kamerorna har samma sensorstorlek.(DX)

Testet gjorde jag genom att fota samma motiv från samma avstånd med samma objektiv med dom två olika kamerahusen. Jag tog också en bild med Nikon D50 + 1.4x extender som jämförelse.

Bilden är tagen med Nikon D50 (6 Megapixel). Ursprungsbilden har 3008 x 2000 pixlar

Bilden är tagen med Nikon D300 (12 Megapixel). Ursprungsbilden har 4288 x 2848 pixlar


Detta är samma bild som den ovan tagen med Nikon D300 (12 Megapixlar), Bilden är sedan beskuren till 3008 x 2000 pixlar så att storleken motsvarar 6 Megapixel sensorn i Nikon D50

Bilden är tagen med Nikon D50 (6 Megapixlar) + 1.4x extender. Ursprungsbilden har 3008 x 2000 pixlar

Slutsats:

En fördubbling av megapixlar verkar ungefär motsvara att fota med en 1.4x extender. För mig innebär det att ett nytt kamerahus ska ha betydligt mer megapixlar än mitt befintliga för att jag ska bli intresserad att köpa nytt. Givetvis finns det många andra faktorer som påverkar köp av nytt kamerhus såsom ISO-egenskaper, seriebildstagning, Autofokus mm

Postat 2012-01-21 17:51 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Extender eller inte extender det är frågan ?

När man som naturfotograf fotar fåglar så vill man nästan alltid komma närmare motivet. Många gånger kan man smyga sig närmare men inte alltid. Inte när man står vid gränsen till ett naturskyddsområde, en nysådd åker eller kanske vid en havsstrand.

Många gånger när man fotar fågel så blir det inte närmare än så här trots 500mm brännvidd

Samma bild med 100% crop

Därför investerat många fotografer i objektiv med brännvidder på 500mm och kanske mer men man blir ändå inte nöjd. Nästa steg kan då vara att investera i en extender.Det har jag själv gjort. Tanken var att jag skulle få bättre bilder på motiv som var väldigt långt bort. Mina förväntningar har dock inte infriats. Bilder på avlägsna motiv tagna med extender blir förstorade men man tappar i detalj kvalitet så totalt sett så vinner man inget. Jag tog några testbilder och det bekräftade mina misstankar. Se bilder nedan.

Original testbild tagen utan extender

Original testbild tagen med 1.4x extender

Testbild tagen utan extender  (100% crop)

Testbild tagen med 1.4x extender (100% crop)

Jag gjorde endel sökningar på nätet för att få en förklaring till detta. Den förklaring jag fann var att en extender sprider ut det insamlade ljuset över sensorn och då blir bilden förstorad. Om motivet är långt bort så har man inte samlat in speciellt mycket detaljer på motivet. Om man sedan sprider ut ljuset med litet detaljinnehåll så blir inte bilden bättre. Jag accepterade den förklaringen och kommer i fortsättningen använda extender för att fylla ut bilden på motiv som är relativt nära tex vid fotografering från gömslen.


 Bild tagen med Sigma 300/2.8 samt 2.ox extender på nära håll från gömsle

 Samma bild beskuren

Postat 2012-01-05 14:40 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera