Ramséns Naturfoto

Kommer främst att handla om naturfotografering, fågelskådning samt fototeknik

Safari på Sri Lanka

I februari 2019 var jag på en semesterresa med min familj till Sri Lanka. Ön ligger nära ekvatorn, sydost om Indien. Det är tropiskt klimat och vi hade runt 30 grader varmt. Ofta kom det regnskurar på eftermiddagen och kvällen.

Vi bestämde oss för att åka på en safari i Yala nationalpark som ligger på öns sydöstra del. Där skulle vi bland annat försöka få se "the big four". Elefant, Vattenbuffel, Leopard och Läppbjörn.

Vi gick upp i gryningen för att åka med bussen till Yala. När jag tittade ut från balkongen fick jag se någon stor klump på stranden. Jag kollade genom min kamera och såg att det var en Havssköldpadda. Då rusade jag ner till stranden och tog några fina närbilder.

På vägen till Yala så stannade vi till för att kolla på Flygande hundar som hängde som klasar i träden. Dom var rejält stora, ungefär som våra Ormvråkar, kanske tom större.

I nationalparken var det lite torrare klimat så den bestod mestadels av grässlätter och buskage. Man fick sitta på flaket på en jeep i ganska bekväma säten och så var det ett tak som skydd för solen. Det var öppet ut mot sidorna så man hade väldigt bra sikt. Chauffören gjorde sedan vad han kunde så att vi skulle få se så bra som möjligt.

Vi hann inte komma långt in i parken innan vi fick se Grön dvärgbiätare. Den verkade relativt vanligt.

Ganska tidigt under safarin fick vi också se en skymt av en Leopard i ett buskage. Det var en riktig pulshöjare. Jag hann inte få en bild men min dotter var snabbare och lyckades ta en bild där det åtminstone syns att det är en leopard.

Djuren samlades vid vattenhålen så där kunde man få många fina bilder. De var förstås vana vid safarijeeparna och brydde sig inte alls om oss.

I denna elefantflocken fanns det en liten unge med vildvuxen frisyr. Dessa flockar bestod endast av honor samt icke könsmogna hanar. Vuxna hanar levde ensamma.

Vi såg ganska många Vildsvin.

Det fanns krokodiler i dom flesta större vattenhålen. När dom låg och solade med öppen mun så tyder det på att dom är mätta och belåtna.

Vattenbuffel som gör skäl för sitt namn.

En liten hjord Axishjort.

Vi fick också syn på en Mungo.

En landsköldpadda lyckades vi få syn på när den kröp fram på marken.

Det fanns även en hel del fågelarter i nationalparken.

Asiatisk gapnäbbstork

Det var kul att få se vilda Påfåglar. Detta är en hane.

Påfågelhona

Denna Orientibis satt fint och poserade på trädstubben.

Indisk ibisstork

En Pärlhalsduva födosökte nära våran jeep.

Det fanns väldigt gott om Kohäger. Dom trivdes bra bland Elefanter, Vattenbufflar och Vildsvinen.

En Rishäger spanar efter byte.

Rödflikvipa

Variabel hökörn som spanar in något på marken

Indisk skarv

Smyrnakungsfiskare såg vi flera stycken.

Gulflikvipa

I slutet av safarin så visade man elefantklippan. Inte svårt att förstå varför den kallas så. Safarain var på endast 3 timmar. Det var imponerande hur mycket man hann få se på den tiden. Vi lyckades iallafall få se tre i "the big four". Vi såg ingen Läppbjörn men dom var svårast att få syn på enligt våran guide. Vi var ändå väldigt nöjda när vi åkte tillbaka till hotellet.

Senare under veckan tog jag några fågelbilder på hotellområdet:

Denna Svarta Drongon visar sig endast sällsynt på Sri Lankas södra delar under vintern så det var roligt att få se den.

Rödgumpad bulbyl. Fick ingen bild där den röda gumpen syns.

Denna fågeln ser ut som en förkrympt skata och kallas för Orientshama.

Detta är en Brun majna. Födosökte i flockar på hotellets gräsmatta. Den sjöng väldigt vackert.

Postat 2019-03-02 09:42 | Läst 2005 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera