Kommer främst att handla om naturfotografering, fågelskådning samt fototeknik

Femte dagen i Härjedalen: Upp på Mittåkläppen igen

Midsommarveckan 2013 åkte jag och en kompis upp till fjällen i Härjedalen. Den femte och sista dagen åkte vi återigen till Mittåkläppen för att vandra upp till toppen. Tanken var att försöka få syn på både Dalripa och Fjällripa. På vägen upp mot toppen så hördes en Ringtrast locka. Jag fick en hyfsad bild även om den var ganska skygg och håll sig på ganska långt avstånd.

Uppe på toppen gick vi runt överallt och letade Fjällripa utan att lyckas hitta någon men jag fick en bra bild på en Ljungpipare.

Vi skrämde också upp en Fjällhare.

Utsikten och det fina vädret kunde vi inte klaga på.

När vi satte oss ned för att rasta så kom det förbi en renflock i dalen.

Vi mötte dom sedan på vägen ned.

Det blev varken någon Dalripa eller Fjällripa men en härlig dag ute i naturen med andra upplevelser.

Resan avslutades på kvällen med att åka till Fjällkällans stugby vid Funäsdalen för att försöka hitta Lavskrika. Den här gången hade vi bättre tur. Vi valde att gå utmed en stig som används som skidspår på vintern och ganska snart såg vi något mörkt som flög över stigen. Vi gick dit och kollade oss omkring och plötsligt såg jag en Lavskrika sittandes på en grangren alldeles intill oss.

Inlagt 2014-01-07 20:16 | Läst 3889 ggr. | Permalink
Vad vacker vy. Och så många fina fåglar du fotat. Måste varit en fantastisk upplevelse.

//Johanna
Svar från hramsen 2014-01-08 19:18
Tack så mycket. Det var en riktigt härlig upplevelse. Kommer säkert åka upp till fjällen fler gånger.