Pro Memoria
Första nya storformatsbilderna
Om dålig film
Jag hade laddat sex filmkassetter med gamla blad Fomapan 200 jag hade kvar. Målet var att ta slut på det jag hade innan jag fortsätter med Acros 100.
Jag tog först några bilder hemma, både inomhus och genom öppna fönster. På slutet tog jag med kameran och alla tillbehör på min vanliga promenadrunda. De bilderna kommer i nästa inlägg.
Jag har alltid varit missnöjd med Fomapan och denna gång var inget undantag. Men efter skanning kan man ju fixa det mesta av dåligheterna i Photoshop. Bilderna nedan kommer aldrig att kopieras i mörkrummet så de får stanna på internet.
Grannhuset 46:an (genom öppet sovrumsfönster, mot väster)
Grannhuset 50:an (från balkongen, mot öster)
Grannhuset 52:an (genom fönster och persienner, mot norr)
Inomhusbilderna är inget att visa.Jag använde alla bilder för att komma över ringrosten, den satt inte särskilt djupt. Det är gôtt att vara igång igen.
Eders Hängivne
Retrokamera digital igen
Om bra digitala kameror från förr
Ja, jag vet, det tar emot att använda gamla digitalkameror när man har en nyare och bättre. Men anledningen till att jag startade den här gruppen är enkel: det går fortfarande att ta bra bilder med de gamla digitalerna. Om de inte har gått sönder förstås. Vilket ska bevisas i gruppen. Så ladda batterierna och ta några kort.
Liten repetion av reglerna kanske är nödvändigt.
- Kameran ska vara minst 15 år gammal. I år betyder det att den ska ha varit introducerad senast 2009.
- Bilder som laddas upp ska vara tagna innevarande år, alltså 2024.
Enklare kan det inte bli. Brassa på med nytagna bilder!
Dagsfärsk bild från ett soligt Grimsta. Nikon D80, Nikkor f2,8/17-55 mm.
Eders Hängivne
AI - en ny kulturform
Om en nymodighet
Kultur har länge varit uppdelat i flera grenar som t ex måleri, litteratur, musik och fotografi. Var och en med sina undergrenar. Tvärs över allt detta har nu AI lagt ett nät och fångat upp alla särarter med ett eget uttryck, en alternativ verklighet. Nätet är som en kameleont som förändras med omgivningen men är inte naturlig som naturen utan skapad av människan, en maskin: förlängningen av människan själv. Gud skapade människan till sin avbild. Gud är en skapare och människan fortsätter i skapelsens fotspår och skapar sin egen värld. AI är den logiska följden av att människan är lik Gud. Hon kan inte sluta skapa. AI är en ny kulturform som inte kan undvikas. Den är dömd att utvecklas liksom naturen.
Innan Photoshop var vi fotografer hänvisade till den teknik som fanns innan datorer och digitalkameror. Med den digitala tekniken kom möjlighet att med ett fotografi som grund göra något helt annat. Avancerade manipulationer kunde bli något helt nytt, ett konstverk eller som ett gammaldags kollage. Själv är jag förtjust i Erik Johanssons fotografiska konstverk. Men inte alla gillade det. Photoshoppande blev ett skällsord och "omanipulerad" ett hedersbegrepp eller äkthetsbevis utan att behöva bevisas!
Jag räknar mig till den klassiska fotografins anhängare men har förstås använt det digitala och photoshop men återvänt till det analoga och använder digitaltekniken sparsamt när jag behöver det. AI har jag bara omedvetet använt när jag redigerar bilder i Lightroom och Photoshop. Det finns ju en del kraftfulla verktyg där som man kan reparera bilder med. Men i mörkrummet är jag hänvisad till min hantverksförmåga.
Det som AI genererar kan i bästa fall bli en syntes av flera kulturgrenar och bli en egen kulturform i sin egen rätt och med sin egen publik. Jag räknar mig inte dit men inser att det är oundvikligt att det kommer mer och mer.
Bilden nedan har inget med texten att göra. Jag tar bara tillfället att visa ett eget uttryck i den gren av fotografin som jag gillar, den analoga.
Eders Hängivne
PS
Vi har bara sniffat på början av AI-världen. Den kommer att växa explosionsartat.
Oväntad framgång
Om överraskande händelser
Jag är medlem på flickr.com och laddar frekvent upp bilder för beskådan. Eftersom jag följer flera andra fotografer så får man både gillanden och positiva kommentarer. Ibland har det också hänt att flickr uppmärksammar mina bilder i det som de kallar Explore, utvalda bilder ur hela bildflödet VARJE DAG. Det är förstås blandad kompott. Det finns många duktiga fotografer, helt klart, men också många med säregen bildstil/smak. Igår laddade jag upp en tveksam bild i mitt album Arkitektur som valdes ut till Explore. När en bild hamnar där blir det en riktig boost för bilden. Många gillar den helt enkelt. Nedan ser du bilden jag laddade upp. Om du är någorlunda normalt funtad så ser du nog inte varför den har fått sånt gensvar. Jag begriper det inte. Jag har fått flera bilder uppmäksammade på detta sätt men den här tycker jag är den klart sämsta som blivit utvald.
(inom parentes kan jag väl säga att mina svartvita bilder generellt får mycket beröm av många och det är ju kul.)
Begriper du varför den gillas av många?
Eders Hängivne
Infrarött igen
Om verkningslös strålning
Bilden nedan är tagen vid Munsö kyrka bort mot klockstapeln på andra sidan hästhagen. Himlen är så mörk att den mörkbruna klockstapeln knappt syns. Om hästarna varit där hade de återgetts ungefär som vanligt. De har ju inget klorofyll som lyser i solljuset. Jag stod under ett träd i kyrkogården, därav de suddiga löven i övre vänstra hörnet. Det blåste en del och när man fotar IR så blir tiden ganska lång. (ISO 1,6)
Munsö klockstapel, 2016. Nikkor-W f5,6/135 mm. Efke Aura IR 820.
Eders Hängivne
PS
Med den här bilden avslutar jag visningen av mina tidiga storformatsbilder. Jag hoppas snart kunna visa nya.







