Ett minne för livet oavsett när du tog det

Tog bilen och for runt lite....

Tog mig en biltur mot Skinnskatteberg och sen vidare mot en sjö som ligger ca 1 1/2 mil ut i skogen från Riddarhyttan.  Nu tänkte jag fota lite runt sjön. Men si där gick jag bet när jag bara hade någon km kvar och vägen blev oframkomlig på grund av alldeles för mycket snömodd på grusvägen. Så jag fick vända om. Ville inte bli fast ute i ingenmansland. Inte ett hus fanns på hela vägen jag körde genom skogen på slingrande grusvägar.

En bäck inte så långt från sjön. På vissa ställen i skogen så var det mycket snö och på andra ställen hade det smält undan hyfsat bra.

Jag trodde nog inte att det skulle vara så mycket snö kvar i skogen vid Riddarhyttan som ligger drygt fyra mil från Köping. För vi har inte någon snö kvar i stort sett.  Åkte sen hemåt och vidare till Näs naturreservat för att kolla lite där.

Fick syn på dom här krabaterna som nyfiket undrade vad jag skulle göra. Dom stod ändå på betryggande avstånd och kände sig trygga. Det var svårt att fota i disigt väder på långt håll.

I pölen bredvid rådjuren ute på åkern så plaskade och simmade gässen glatt. Det blev lite av safari på hemmaplan ;) Jag for vidare mot reservatet och den gamla skogen som ligger vid Västra Skedvisjön.

Isen börjar ge sig och släppa från strandkanten.

Tyvärr fick jag inte med toppen ordentligt på det ena trädet som står på en liten pytte ö.

Jag struntade i att gå upp i skogen för nu började det bli mörkt i den troll liknande skogen. Då vill jag nog ha sällskap om det skulle ha skett. Nu var det dags att åka hem, tyckte jag.

Rådjuren stod kvar, fast nu lite närmare vägen.......

Då fick dom minsann bråttom därifrån och snabbt upp i skogen.

Ja, det blev en biltur lite på måfå idag....

Postat 2014-02-28 20:01 | Läst 2269 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Inramat och klart....

Idag hämtade jag ut dom två sista förstoringarna som jag beställt på Fuiji. Dom sitter nu fint inramade och upphängda på väggen. Inga konstigheter på dom förstoringarna ;) Mina val av dom två i storlek 40x60 blev följande och dom gjorde sig fint i ramarna.

Affischerna som satt i ramarna fick vika hädan. För det är väl bättre att ha sina egna fotografier på väggen som man kan njuta av och tänka tillbaka på en fantastisk resa.

Nu har jag lite nya planer på en fotoresa i maj. Om jag bokar den återstår att se.

Postat 2014-02-26 20:32 | Läst 2268 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Det finstämda försvann !!!

Jag har beställt hem förstoringar på några av mina safaribilder. Glad i hågen satte jag igång att rama in dom idag. Men när man förstorar upp bilder så upptäcker man saker, som man kanske inte hade tänkt sig att ha hängandes på väggen.

Jag tyckte bilden var så härlig med färger och kontrasten mellan savannen och kraterns upphöjning. Två ensamma zebror på kraterns botten. Sååå fint tyckte jag !!

Tills jag upptäckte något jag inte sett förut på bilden !!!

Jag säger till min dotter som var här när jag satt med förstoringen 30x40.

- Ser jag rätt ?? Näee... Det här var ju inte vad jag ville ha !!!

Dottern börjar gapskratta.

Hela bilden blev förstörd nu !!!

Eller ??? !!!!

Inte alls lika stämningsfullt att titta på bilden längre.

Kanske för zebrorna, men inte för mig !!!

Tavlan får hänga uppe tills jag bytt ut motivet.

Postat 2014-02-24 21:54 | Läst 3559 ggr. | Permalink | Kommentarer (12) | Kommentera

Övergivet hus.....

Nu ligger mina safaribilder och vilar i arkiven ett tag. Nästa projekt är att plocka bort skitbilderna som jag också tog. Istället så blev det en promenad bortåt vägen här i Sundänge. Solen tittade fram lite grand och snön har snart smält bort.

På en av stugtomterna inte så långt från min så hittar man denna sittplats.

Hade fått tips om en brygga vid Sunnansjön som jag spanade in läget på om jag skulle vilja fota fågellivet någon dag. På väg tillbaka så kände jag att jag var glad över att inte ha detta lilla hus.

Fortsatte bort på vägen och in i skogen till detta hus som jag varit vid förut. Men nu tänkte jag att jag skulle ta mig en närmare titt inomhus.

Hmmm...taggtråd runt fönstret.

Panelen till synes borta på vissa ställen och man kunde skönja timmerstommen som börjat ruttna. Någon har spikat upp en dörr för fönstret för länge sen.

Efter att ha kikat in genom fönstren och såg hur innertaket såg ut så avstod jag från att själv gå in i huset. Det får bli en annan dag, tänkte jag.

Men nu har jag faktiskt varit in i huset. För när jag kom ut på vägen igen så hade någon parkerat en bil där. Ur skogen på andra sidan vägen kommer en "snubbe" gåendes med en kamera runt halsen. En som var ute på samma ärende som mig. Vi kom till att prata och gjorde sällskap tillbaka till huset. Nu hade jag ju inte med mig det mindre objektivet (orutinerat) så det blev inget fotat inuti. Men nästa gång så...

Postat 2014-02-24 17:12 | Läst 2726 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Sista dagen, safari del 10

Det började närma sig slutet på min safari i Tanzania. På måndagskvällen skulle jag flyga hem till Sverige igen. Men det var fortfarande söndag och vi hade eftermiddagen på oss att få se många fantastiska upplevelser.

Vid Lake Manayra så blev det en blandning av en massa pelikaner i skyn och på marken giraffer som gick på den färgskiftande sand dyn. Alla flamingos som man hade hoppats att få se i massor höll sig på andra sidan sjön. Men vad gjorde det när man nyss fått uppleva pelikanskocken i luften.

Man skymtar flamingosarna vid långt där borta. Tidigare på dagen fick vi uppleva migrationen av gnuer. Vi kom åkandes i jeepen genom sanddyner i en dal och helt plötsligt fick vi syn på en flock som stannade i skogsdungen och stirrade på oss.

Dom stod där och det såg ut som att dom funderade på om dom skulle våga passera oss.

Efter en stund så satte dom fart. Chauffören sa att ibland kunde de ta upp till två timmar innan alla har passerat. Men som tur var ( ja, faktiskt tyckte jag det) blev det bara en halv timme ca.

Det bara vällde fram av gnuer och det såg ut som att det aldrig skulle ta slut. Zebrorna trivs bra med gnuer och dom blandar sig gärna med gnuerna. Varför dessa djur heter Gnu hördes också på lång väg. Gnuuu, Gnuuu, så nu vet jag var namnet kommer ifrån.

Det blev så många att dom inte fick plats på bild. Ett vidvinkel objektiv hade inte varit så dumt vid det här tillfället. Vid Lake Manayra så var det lite mindre med djur. Elefanter, antiloper, fåglar, och apor var några av dom djur vi såg.

Några tog det väldigt lugnt.....

Några fightades eller lekte. Det var svårt att avgöra...

Den här mamman ville inte dela med sig av sin godsak. Hon luggade sin unge till och med, när den blev för närgången.

Blå makaker.

Dagen började närma sig sitt slut och vi återvände till vårt sista hotell på denna resa.

Nu bodde jag i en sån här hydda och med en fin kvällsutsikt.

Fem olika hotell övernattningar på denna tiodagars resa. En fantastisk resa som jag önskar att alla kan få möjlighet att göra någon gång i sitt liv. Jag hade nu bara en heldag kvar och den valde jag bort att fotografera. Efter att ha lämnat mina oerhört trevliga reskamrater på flygplatsen så fick jag nu sällskapa med min reseledare till mitt flyg skulle gå på kvällen. Hans uppdrag var egentligen slutfört men jag fick hänga på ändå. Det tackar jag för och jag fick en liten extra sightsing i Arusha. En stad under utveckling.

Vi gjorde först ett besök på ett galleri med utställningar av konstnärer och fotografer verksamma i Tanzania. Det var väldigt intressant och modernt bygge med massor av konst och historia. Vi tillbringade över en timme med att fördjupa oss i konstens värld.

Några få byar passerade vi och det var lerigt och såg väldigt fattigt ut. Jag ville inte fotografera.  Människor bodde i skjul och små tegelhus av det enklaste slaget. Det råder ingen direkt svält men oerhört fattigt i våra ögon. När man närmade sig Arusha så blev det bättre standard och jag fick en rundtur i Arusha mitt i city och ut i bostasdområdena. Regnet öste ner och promenaden till marknaden i city avstod vi ifrån.

Vi körde in i de rikas kvarter och där var villorna stora som i dom fina kvarteren i Sthlm (en liknelse bara) bakom höga murar. I kvarteret bredvid några meter runt hörnet så hamnade man i dom fattigas kvarter. Det blev en sån slående kontrast mellan fattig och rik!!

Efter att blivit visad runt av reseledaren och taxichauffören som körde oss runt i Arusha, så åkte vi tillbaka till Moivaro hotell som var sista vistelsen innan min resa till flygplatsen.

Jag riktar ett speciellt Tack till Jambo Tours och dess kunniga och mycket trevliga reseledare Bengt  som gjorde resan suverän och bekväm på alla sätt och vis (trots skumpande vägar). Stort Tack till mina två urtrevliga resekamrater från Göteborg som man fick äran att lära känna under tio dagar tillsammans. Vi var en liten grupp (några avbokade resan strax innan) men så bra vi har haft det.Suverän mat och mycket fina hotell har vi bott på. Finns inget att klaga på !!!!

En resa som jag inte kommer att glömma i första taget......Tack alla ni som hängt med mig i resan här på bloggen och kommit med så fina uppmuntrande ord om mina bilder. Det har värmt mitt hjärta. För jag har ju bara fotat utav bara sjutton och med glädje delat med mig av min resa :)

Ps. Det kommer säkert en och annan bild i bloggen i fortsättningen också.

Tack !!!!

Postat 2014-02-20 22:43 | Läst 1986 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera