En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Insjöfinland

Vaknade till vid tretiden på morgonen och kunde inte motstå frestelsen att gå ut...

...det var svårt att slita sej men sängvärmen lockade mej tillbaka några timmar till.

Vid halvåtta var jag ute igen och tog ett morgondopp. Helt oemotståndligt att gå ut i det svala vattnet och känna den mjuka sandbotten.

Insåg efter en stunds badande att man kunde ju ta med kameran ut en bit. Här är vår fina stuga och den roddbåt som hörde till. Det två dörrarna på stugans gavel är en vedeldad bastu och ett full utrustat badrum. Kostnaden för att bo på detta, som för oss var ett drömställe, var 700 Skr/natt. Finsk "naturlyx" är billig.

Jag blev stående en stund i vattnet innan jag masade mej upp för att börja fixa frukost.

Vi hade inget planerat denna dag utan åkte mot närmsta lilla stad som var Lapinlahti. Galleriet som vi fått ett tips om var stängt på måndagar, så fick se oss om efter andra alternativ.  I Finland finns det, som i många andra länder, bruna skyltar som talar om att det finns en sevärdhet, ett fornminne eller liknande. Vi åkte därför på de bruna skyltarna, även om vi inte alls förstod vad texten betydde. Första stopp blev en krigskyrkogård och en vacker träkyrka.

Vi skippade ett museum som vi inte begrep vad det innehöll och åkte på nästa skylt. Den ledde oss en bra bit in på små grusvägar innan vi kom fram till denna informationstavla. Med förtjusning insåg vi att det fanns information på engelska och t o m tyska.

Informationen sa oss att om vi tog en promenad på ca 2,5 km skulle vi passera genom gammal jordbruksbygd, komma till ett stort utkikstorn, en grillplats, ett cafe och så småningom tillbaka till bilen. Vi satsade på det och så här såg det ut från tornet. Namnet Insjöfinland, som kommer från en turistsite på nätet, kändes mycket passande.

Tornet var högt med en del trädtoppar var tyvärr högre. Om man förstorar denna bild kan man se en fabrik till höger (bredvid björken). Det är Valio, känt märke från mataffären.

Utsikten från tornet var absolut värt promenaden och efter klättringen upp hit var det mest nerförsbacke på vägen tillbaka till bilen.

Rallarrosorna blommade i all sin prakt.

Gärdesgårdar byggda enligt gammal finsk teknik med delade slanor.

Vi kom till ett mysigt café där det inte var någon rusning direkt. Kolla in hur de byggt sittplatserna med pallar. Här kunde man till vår stora förvåning betala med kort. Tjejen i kassan hade dock inte testat tekniken förrän vi kom....men vi hade ju inte bråttom... Min 50 Euro sedel skulle nog dessutom ha varit svår för henne att spräcka.

Stärkta av glass och en halvliter vatten vandrade vi vidare mot bilen. Passade på att ta en bild på något som man är riktigt bra på i Finland, björk.

Vi återvände till vår mysiga stuga för en god middag. Kvällen avslutades som dagen innan. Vi satt ute och smuttade på lite gott vin och tittade på doppingparet. Här levereras kvällsmat till småttingarna som alltid låg mycket längre ut från land.

När solens sista strålar lyser upp vattnet nattas de små och snart vilar även de vuxna som små flytande bojar ute på vattnet. Nästa dag styrde vi kosan mot Vartius.

OBS jag tror att det är min sambo som tagit sista bilden. Vi hade bara en kamera ute och turades om att använda den.

Inlagt 2016-07-20 12:24 | Läst 3825 ggr. | Permalink

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Så alldeles vansinnigt vackert.
Svar från Lena Holm 2016-07-20 15:07
Tack Stefan,
dagarna i den här stugan blev bara så oerhört lyckade. Vi hade ju stora förväntningar för de dagar vi bokat i gömsle men det här har bara bonus, ett uppehåll med lite vila.
Gillar också det här! Mycket vackert! Sommarskandinavien..
Hälsn!
Svar från Lena Holm 2016-07-20 15:10
Tack Jan,
sommarskandinavien har mycket att bjuda på. Vi satt vid stugan och undrade hur människor från någon riktigt tättbefolkat europeiskt land skulle se på en plats som denna. Så avskilt att man utan vidare kunde ta av sej kläderna för att bada :-) Vi har något unikt att ta tillvara i Skandinavien.
Visst är det härligt med natur och länga vidder att spana utöver. Morgonen vid en sjö i lugnet är också en helt fantastisk upplevelse. Bara att leva i nuet i dom stunderna!
Svar från Lena Holm 2016-07-20 15:11
Tack Mikael,
den här vistelsen i stugan, mellan gömslena som vi bokat, blev en stor bonus på vår resa. Ibland hittar man pärlor på nätet.
Oj vilka vackra vyer och så billigt, mycket valuta för pengarna.
Ha det gott/Stig
Svar från Lena Holm 2016-07-22 08:50
Tack Stig,
på det här stället fick vi mycket för pengarna.
Mycket intressant, Lena! Jag blir sugen att testa en rundresa i Finland något år. Det hade passat mig direkt!
Kanske skall ni besöka Jean Sibelius hus i Järvenpää? Det hade jag gjort :-)
Här är länken: http://www.ainola.fi/swe_index.php
Svar från Lena Holm 2016-07-22 08:55
Tack Wolfgang,
det var trevligt att resa runt i Finland, men det finns tyvärr väldigt lite information på engelska. Men man får chansa lite ibland. Annars är det som att köra i Sverige, men med färre bilar på vägarna. Sibelius hus låg inte längs vår ganska bestämda rutt för vi åkte färja till Åbo. Hade vi åkt till Helsingfors hade det varit mer naturligt att stanna till där på väg norrut.
Sikke en perle og så til den pris. Der kunne man jo være blevet boende længe.
Finland ligger så afsides tror jeg, at der er mange danskere der synes, men det ligner et dejligt og fem for alt et naturskønt land.
Fin ide med at tage kameraet med lidt ud i vandet.
Hilsen fra Erik.
Svar från Lena Holm 2016-07-22 08:58
Tack Erik,
Finland ligger ju bara en färjeresa bort :-) Men det är ju lite längre från Danmark. Jag har aldrig kommit på tanken att ta med kameran ut i vattnet men det är ju inga problem så länge man inte ramlar.
Vilka fina bilder! Vad roligt att du delar med dig av dina semester äventyr. Mvh Nilla
Svar från Lena Holm 2016-07-22 08:59
Tack Nilla,
kul att du tittar in här i bloggen. Det finns många resor dokumenterade här.
Vi bor i en vacker del av världen
Svar från Lena Holm 2016-07-22 08:59
Ja, Skandinavien har mycket att bjuda på och det är stor variation om man åker runt.
Vilka härliga "bonusdagar" ni fick ! Många vackra vyer.
Förstår att ni njöt !
ing-marie
Svar från Lena Holm 2016-07-22 09:01
Tack Ing-Marie,
här njöt vi och det var ju kanske lite oväntat både med det fina vädret och den sent bokade stugan. Sedan blev det björn. I östra Finland får man se dem även om det krävs en hel del tålamod även där.
Vilket fantastiskt boende!!! Och så härligt med morgondopp - med kamera =)
Svar från Lena Holm 2016-07-22 09:02
Tack Lena,
det här var ett fantastiskt ställe och med det vädret blev det ju ännu bättre.