En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Skottland och fram med regnkläderna

När jag vaknar vid halv sju och tittar ut ser det definitivt ut som Skottland utanför kupéfönstret och det regnar.

Frukosten smakar mycket bra. Det är någon slags omelett med potatis och rökt lax samt hollandaisesås och bakade tomater. Man hade förstås kunnat få en "full scottish  breakfast" men jag antog att vi skulle få möjlighet att äta det senare under veckan och valde detta som kändes lite lyxigare. Frukosten ingår när man har egen kupé på Caledonian sleeper.

Landskapet utanför är vackert men blött. Man kan dock se spår av att det har varit varmt och soligt även här, precis som i London. De senaste två veckorna har det varit värmebölja med strålande sol varje dag. Det får vi veta på biluthyrningsfirman i Inverness, där vi får vänta extra länge när de gör en säkerhetskontroll av vår hyrbil. De glömde dock att kolla en sak...

När vi kommer fram till Inverness vid niotiden är det nästan uppehåll (en positiv beskrivning av småregn). Bäst att ta på regnkläder och långbyxor i alla fall, för himlen är blygrå. Biluthyrningsfirman skulle hämta upp oss här men vi får ringa och "påminna" dem. Nåväl, de kom till slut och vi fick en bil.

I slutet av 90-talet var jag i Skottland många gånger genom mitt jobb, ibland ett par månader i stöten. Jag har sett Inverness och tyckte att vi kunde strunta i det, för vi hade inte så många dagar på oss. Min syster ville dock väldigt gärna se Culloden Battlefield, som ligger ca 10 minuter med bil utanför Inverness. Har man läst Diana Gabaldons historiska romanserie är det här en plats man måste se. Här stod fältslaget som var den slutet för Jakobiternas uppror mot England den 16 april 1746.

Den här stugan användes av engelsmännen för att ta hand om skadade. Fallna skottar begravdes i massgravar med en sten som talar om vilken klan de tillhörde.  Det finns också en sten som bara har texten "Mixed clans". Platsen har förstås också ett informativt museum som är ett måste för den som inte har läst böckerna. Har man läst böckerna känner man igen sej, de är historiskt välskrivna. Historiens huvudfigur överlever slaget men det finns förstås en sten med hans klans namn, Fraser. Den har man nu hägnat in med snören för så många besökare har lockats dit. Så såg det inte ut när jag besökte denna plats första gången, men det beror kanske på att böckerna nu även blivit en TV serie.

Fem minuter från Culloden battlefield finns en plats som heter Clava Cairns. Den ska ha inspirerat författaren till att skapa Craig na Dun, en plats där böckernas andra huvudperson (Claire) trampar fel vid en magisk sten och kastas 200 år tillbaka i tiden, från Skottland i slutet av andra världskriget till Skottland där upproret är på väg att starta (1745). Det verkar kanske banalt men böckerna är otroligt fängslande.

Det har slutat regna och solen är på väg att titta fram. De stora träden ger en mysig känsla när vi går från den ena stencirkeln till den andra.

Clava cairns har tre stora runda stenrösen som är uppförda under bronsåldern. De har en öppning åt sydväst, för att träffas av solljuset när solen går ner på vintern, och i mitten finns en gravkammare. Det finns också flera stencirklar med betydligt färre stenar och enstaka stora block.

Kanske var det just den här stenen som inspirerade författaren att skapa den magiska stenen i sina böcker. Min sytser ville i alla fall se denna plats och jag förstod varför, jag har ju själv varit här och kört runt för mer än 20 år sedan. Jag förvånas över att jag hittade till detta ställe före Google maps, för vi är ute på riktigt små vägar. Hit har uppenbarligen inte några stora horder av turister hittat ännu och det är gratis (även parkeringen).

När vi var klara vid Clava Cairns och skulle köra tillbaka på den smala vägen fick jag en ingivelse vid den första korsningen att svänga åt "fel håll". Efter ca 100 m fick vi syn på denna bro och det fanns t o m en liten privat grusväg som gjorde att man kunde stanna och vända bilen. Efter en snabb koll på Google maps förstod vi att vårt tåg hade passerat denna bro i morse. Nu var vädret plötsligt strålande.

Efter lunch lämnade vi Inverness och körde längs Loch Ness mot Skye. Nessie var inte på humör och slumrade antagligen fridfullt på botten av sin "loch". Vädret hade också svängt till mulet med först lätt sedan mer ihållande regn.

När man kör längs Loch Ness passerar man ett gammalt slott som heter Urquhart castle. Där var det packat med turister och det regnade för mycket. Vi körde vidare för jag visste att strax innan man kör över till ön Skye passerar man ett annat slott, Eilean Donan castle. Vi nöjde oss med att titta på håll i regnet. Skottarna tar både en rejäl inträdesavgift och parkeringsavgift på den här typen av platser. Det kunde jag inte minnas från mina tidigare irrfärder, men det var ju ett tag sedan...Det är också fortfarande tvåfilig väg (en i vardera riktningen) och turistbussar kan ta sej fram här.

Framme på Skye checkade vi in på ett mysigt B&B i  Broadford och promenerade iväg för att äta middag. Det fanns två restauranger varav Claymore, som serverade fisk och skaldjur, var den som hade den mest frestande menyn. Det var fullsatt och man fick vänta i baren om man ville ha ett bord. Vi fick ett ganska snart och bland havets läckerheter på menyn var jag den mest vågade som beställde pilgrimsmusslor med "black pudding" och en typ av grön tång (som ligger på salladen). Det visade sej passa alldeles utmärkt ihop.

Det regnade inte då vi promenerade tillbaka efter middagen men det såg aningen hotfullt ut åt ena hållet och ganska hoppfullt åt det andra.

Det var inte direkt varmt men vindstilla och ganska behagligt. Jag fick syn på killen som fått för sej att ta ett kvällsdopp och det syntes tydligt att det var stenigt där han var på väg att gå i. Kallt var det antagligen också för jag hann precis ta en bild innan han ändrade sej och vände.

Inlagt 2023-07-05 07:40 | Läst 711 ggr. | Permalink

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Intressant reseinlägg. Skottland har alltid intresserat. Ännu har jag inte kommit mig dit, men hoppeligen nån dag.

Tommy S.
Svar från Lena Holm 2023-07-05 19:52
Tack Tommy,
Skottland är oerhört vackert och är man på höglandet kan man dessutom promenera ganska fritt i naturen, nästan som i Sverige. Vädret är lite nyckfullt och liknar Skandinaven en del, dvs det regnar ibland när man har semester. Jag tycker absolut att du ska åka dit och bästa sättet att upptäcka Skottland är nog att åka bil eller möjligen tåg.
Fantastiskt fint och vädret gör som det vill ;) men här tillför det liv i en spännande miljö historia kultur och blir hiskerligt bra tycker jag.
Mycket böcker och film både hämtas inspiration och utspelas här och från Irland.
Båda står nu högt på min NU lista. Det är ett tag sedan jag reste utanför svea. Suget att just "resa" är inte lika ivrigt som att " vilja uppleva se och fota" Hoppas det samverkar snart.

Får resa genom dina bloggar och tacka för att du delar med dig
/N
Svar från Lena Holm 2023-07-05 19:59
Tack Nini,
Skottland når man via en kort flygtur, drygt 1,5 timme mellan Edinburgh och Arlanda. Jag skulle rekommendera hyrbil för att ta sej runt, men inte i städerna. Man kan t ex flyga till Edinburgh och vara där ett par dagar sedan ta bussen till flygplatsen igen och plocka ut hyrbilen där. Då slipper man börja köra på fel sida av vägen i stadstrafik. Eller prova tågen, det går olika rutter, men för ytterligare sevärdheter behöver man en bil. Det är ett land jag absolut tycker du/ni ska åka till. Det finns mycket att se och avstånden är relativt korta.
Så trevligt att se alla dessa bilder! Jag har varit i Skottland en gång på västkusten och på Isle of Skye och det var oförglömligt! Den där fina långa bron har jag fotograferat med ett ånglok på och Eilean Donan (känd från flera filmer bl a "Hightländer") har jag också fotograferat. Synd bara att det regnar för Er.
Mvh Wolfgang
Svar från Lena Holm 2023-07-05 20:01
Tack Wolfgang,
vi fick blandat väder under våra dagar i Skottland och mer uppehåll är det regnade. Himlen såg dock nästan alltid ut som att den skulle öppna sej och ibland gjorde den det. Vi tyckte Skye och västkusten var otroligt fint och kommer nog att åka dit igen men då leta oss ut på andra öar som inte är så populära turistmål. De är lika vackra som Skye har vi fått veta.
Intressant läsning med kopplingar till historien. Gillade bron över landskapet och slottet. Maten såg riktigt god ut, populärt med tång nu för tiden. Min kokvänn på Mön använder en del tång i sina rätter. För mig ser det ut som att tre bilder på slutet inte laddas upp rätt, men sådant kan också vara tillfälligt hos FS
Svar från Lena Holm 2023-07-05 20:04
Tack Peter,
jag hoppas du kan se alla bilderna nu för jag har inga problem. Bron var en överraskning och den kände jag inte till sen tidigare. Vi fick tång och sjögräs på en dykresa till Norge förra året, t o m tånggin.
pdahlen 2023-07-05 20:23
Det ska kanske inte vara några bilder där, nästa sista är promenad tillbaka och den sista är han som skulle bada. Men mellan de sista finns ett +? och efter Hälsning Lena finns också två +?, men kanske inte betyder något
Svar från Lena Holm 2023-07-06 21:01
Jag ser också plustecknen, men det ska inte vara några mer bilder.
Typiskt skotskt väder, men så är det ofta grön där.
Känner igen mig i en del av dina bilder från när vi var där, i vissa har vi nästan samma vinkel på bilderna.
Ska vi få se och stanna vid slagfältet så måste vi nog hyra bil och åka helt själva, för trots att vi bara var fyra i bilen så ville vår chaufför inte stanna där.
Slottet kunde vi däremot se ordentligt.
Trevligt att se och spännande mat.
Svar från Lena Holm 2023-07-05 20:11
Tack Margareta,
jag kollade på ditt inlägg, som jag läst fast det mindes jag inte. Vi har fotat nästa exakt samma detaljer, men det kanske inte är så konstigt. Jag minns inte från mitt första besök vid Culloden att museet var så bra. Jag tror att det har blivit rejält uppgraderat. Själva slagfältet är ju mest ett stort ganska platt område med en del platser utmärkta, några gravstenar och ett stort röse, samt stugan. Men när man varit inne på museet är det ändå en upplevelse att gå ut där. VI åt en gång till på samma ställe för maten var verkligen god där.
Oj här händer det grejer! Kul med resa och vilket spännande ställe ni är/har varit på.
Ser gärna fler fina bilder från Skottland.

MvH
Johnny
Svar från Lena Holm 2023-07-05 20:14
Tack Johnny,
det kommer mer bilder från Skottland. Även om det inte var någon lång resa hann vi med en hel del. Med hyrbil och inte alltför långa avstånd på de platser vi valt optimerade vi nog upplevelsen. Vi funderar på att åka tillbaka och då välja mindre turisttäta ställe att besöka.
Hej Lena – det här är några väldigt fina resereportage som du har visat oss. Jag får verkligen mycket ny information och kunskap från dem - gillas mycket.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag antar att jag inte behöver berömma dina fotografier - de håller den vanliga höga kvaliteten.
Svar från Lena Holm 2023-07-05 20:16
Tack Erik,
för dina fina ord. Det kommer mer bilder från Skye och Skottland. Även om vi inte var där så länge så hann vi se en hel del. Det underlättar när man har bil och kan styra över själv var man vill stanna.
Känner iallafall igen vädret efter en tågluff vid 80 talets början. Mysiga bilder med tacksamt dis och moln..
HaD/Gunte.. ..
Svar från Lena Holm 2023-07-06 21:02
Tack Gunte,
moln är för det mesta bättre än blå himmel men inte om det kommer en massa regn ur dem. Vi hade ändå rätt mycket tur och de värsta skurarna kom när vi satt i bilen. Det blev också finare väder senare i veckan.
Ja, Skottland är vackert och väl värt en resa. Tåget ser väldigt trevligt ut, sett om det på TV, du fick med den kända tågbron också där entusiaster vill ha en bild då ett ånglok passerar. Slaget om Culloden är ju centralt i Skottlands historia, gravdöset är intressant, finns samma konstruktion i hela norra Europa, måste väl ha varit keltisk kultur. Inverness är det längsta norr över jag kom.
Svar från Lena Holm 2023-07-06 21:08
Tack Stefan,
tåget var avslappnade och ett bra sätt att komma långt utan att behöva anstränga sej. Vi sparade ju också en dag genom att resa på natten. Det är inte den tågbron som jag tror att du menar, men den kommer i ett senare inlägg. Jag är inte alls påläst om gravarna och vet inte mer än att det finns väldigt gott om dem i Skottland.
Berättande bilder och text. Verkar vara ett land med mycket att visa både av historia och natur.
Men jag håller mig hemma. Vill inte flyga.
Intressant att läsa dina bloggar även om jag inte alltid kommenterar. :)
/Lena :)
Svar från Lena Holm 2023-07-06 21:11
Tack Lena,
det finns mycket att se här och det är vackert. Skottarna är dessutom trevliga. Det är lite mer trassligt att ta sej hit utan att flyga men det går. Via Frankrike och tunneln. Vi mötte ett svenskt par med egen husbil som kommit den vägen. Det hade tagit en vecka från Umeå till Skye.
Ajaj va härligt. Själv åker vi till Skottland i augusti. Flyg, tåg, buss, färja till Isle of Mull, Skye, Raasay, Oban, Inverness, Perth, Edinburgh, Glasgow. Hyr lite bil på öarna. Besöker givetvis några destillerier. Kommer med all sannolikhet att besöka en hel del av platserna du är på. Och äta fantastiska skaldjur. Scallops på blackpudding är en favorit. Ska bli kul att följa din resa.
Svar från Lena Holm 2023-07-07 22:24
Tack Sten,
jag antar att ni bokat det mesta redan för jag har förstått att det kan bli ganska trångt på sina ställen. På Skye kan jag verkligen rekommendera restaurangen Claymore i Broadford. Maten var fantastiskt god, men det går inte att boka bord. Oystershed vid Talisker var en annan kulinarisk höjdpunkt, men parkera någonstans nedanför kullen och gå upp. Ser fram emot att få se dina bilder från resan.
Vilken spännande och intressant läsning. Skottland ligger på listan att besöka någon gång i framtiden. Mycket fina bilder :)
Ja vädret känns som om att det hör till med regn där borta :D
Svar från Lena Holm 2023-07-07 22:36
Tack Joakim,
jag tror att du skulle gilla miljön i Skottland och även människorna man träffar. Här är det tillåtet att jaga med rovfåglar och det är en del av gamla traditioner. Vi besökte ett ställe som höll fåglar främst för att jaga med dem och jag kanske visar bilder i en framtida blogg, när jag bestämt mej för vad jag ska tycka om den typen av jakt/fågelhållning.
Joakim88 2023-07-12 17:35
Det hade jag säkerligen gjort :)
Kör bara. Tycker det är intressant med rovfågeljakt. Följer en snubbe som har en kungsörn (förmodligen England) som han jagar med 😎👍
Svar från Lena Holm 2023-07-17 21:59
Hej Joakim,
Jag ska lägga ut bilder från detta besök och visa deras fåglar. De hade en kungsörnshona som vi fick träffa på nära håll. Jag måste dock reda ut mina egna åsikter om detta och hur jag ska kunna förklara dem (läs försvara).
Joakim88 2023-07-17 22:04
Jag förstår. Du kan nog förklara/förmedla det på ett bra sätt/syn ska du se :)
Mycket läsvärt och intressant resereportage.

Hälsningar Jörgen
Svar från Lena Holm 2023-07-17 22:02
Tack Jörgen,
Vi hade några mycket fina dagar i västra Skottland. Naturen är fantastisk men tyvärr är det mer turister än vi egentligen föredrar.