En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Craobh haven via Glenfinnan viaduct

När vi lämnade Sky nästa morgon regnade det och molnen låg verkligen lågt över landskapet. Synd för vi såg inte mycket av landskapet när vi körde söderut från Broadford till färjan i Armadale. Vi kom tidigt till färjan och de lät oss åka med en tidigare avgång som inte var fullbokad. Det är ännu tidigt på turistsäsongen och de flesta väljer nog bron, som vi kom på, när de åker både till och från Skye.

Ute på vattnet på väg mot Mallaig såg det inte så lovande ut, men solen ville verkligen tränga igenom och vi hade vissa förhoppningar om att det skulle lätta. Givetvis regnjacka på.

Varför krånglar man och åker färja? Vi skulle till Fort William där min syster och svåger skulle ta tåget till Edinburgh. I mina efterforskningar hade jag sett att om man tog färjan till Mallaig skulle man hamna på väg A830. Det var den närmaste vägen till Fort William, dessutom passerade den Glenfinnan Viaduct. Landskapet var kuperat med en del skog och det hade slutat regna. Här är vi fyra miles från viadukten och ni förstår kanske att det här är en välbesökt plats. Enligt tripadvisor råder "parkeringskaos" där för det mesta, men det visste vi inte då. Trots skyltarna stod det bilar här och där för de väntade på tåget med ångloket som passerar fyra gånger om dagen och sedan åker över viadukten.

Vi anlände strax till ett smärre kaos av bilar och kröp in på parkeringsplatsen. Plötsligt tänds lyktorna på en parkerad bil precis framför oss och inom kort har vi fått en tom ruta. Nästan för bra för att vara sant. Solen kommer fram lagom när vi lyckast betala för parkeringen och vi styr stegen mot stigen som leder upp till en utkiksplats. Efter ca 200 m uppförsbacke öppnar sej en fantastiskt vy mot Loch Shiel och Glenfinnan monument. Monumentet restes 1814 för att hedra de "Highlanders" som stred på Jacobiternas sida i upproret 1745-46.

Jag vände mej om för att titta åt andra hållet, och det vi egentligen hade kommit för. Oj hoppsan, han kan få vara med på bild. Vi såg en del turistbusschaufförer klädda i kilt, men den här mannen både såg ut som och betedde sej som en vanlig turist. Bakom honom ser ni viadukten.

Det här är en mycket känd viadukt som blev ännu mer känd när Harry Potter färdades över den i en eller möjligen två filmer. Några av er har säkert sett bilder av den från en annan vinkel och kanske även med ett tåg draget av ett ånglok. För att få den sortens bilder måste man promenera en bra bit och vi hade ett annat tåg att passa.

Vi gick ner och tittade på monumentet. Min svåger passar på att känna på vattnet, inte alltför kallt men inte direkt badvarmt heller. I synnerhet inte för någon som bor i Texas och är van vid att det är 30 grader i poolen.

De som skulle vidare med tåg ville ha en ordentlig lunch så vi hittade det här mysiga stället. Vi valde puben till höger. Det låg en gigantisk newfoundlandshund mellan borden när vi kom in.

Vi hann också med en kort promenad i närområdet innan vi åkte till stationen i Fort William och lämnade av min syster och svåger.

Vi körde vidare i riktning mot Oban, men vi skulle till ett litet ställe söder om Oband som heter Craobh haven. Google gav oss en "genväg" och plötsligt körde vi på en mycket smal väg igen. Vi funderade på att vända men eftersom vi inte hade bråttom fortsatte vi för att se vad som kunde dölja sej bakom nästa krök.

Här funderade vi på om det finns enter i Skottland? Vilka andra tunga plantor skulle kunna korsa vägen? Notera skylten till vänster som varnar för att det blir smalare.

Det här är alltså en skotsk bilväg. Just denna väg var dessutom både kuperad och kurvig vilket gjorde det svårt att se om det kom mötande bilar. Vi ett tillfälle styrde min sambo åt höger vid ett möte för vi hade en mötesplats där. Oooops! Sedan märkte vi att här valde den som var närmast en mötesplats att köra undan och det var inte så viktigt vilken sida den låg på. När man körde låg man mitt på vägen, för en bil upptog hela vägbanan.

Vi kom i alla fall fram till Craobh haven och Corrie house där vi bokat ett rum. Det här var ett mysigt B&B där det t o m stod en vas med rosor på rummet när vi kom. Vi bor inte på särskilt dyra ställen, men jag brukar lägga ner ganska mycket tid på att leta efter pärlor. Den här gången hade jag verkligen lyckats.

Det tog ca 5 minuter att promenera ner till den närmsta puben som också var restaurang. Vi passerade en del hus längs vägen varav vissa verkade vara till uthyrning.

Craobh haven är inte ens ett samhälle utan bara en samling hus och en ganska stor marina (250 båtplatser). Efter middagen var det fint ljus och ganska varmt. Vi gick ner på bryggorna och upptäckte att de inte var låsta utan man kunde gå ut på dem.

Det var nästan helt vindstilla och solen var på väg att gå ner.

Hamnen är naturligt skyddad av ett antal mindre öar. Precis när jag tagit denna bild kom solen fram under molnen.

Hamnen badade i varmt ljus och vi strosade vidare på bryggorna.

När vi var på den sista bryggan hittade vi den här båten. Det står Thule på den och flaggan är Grönländsk. Det är visserligen en ganska stor båt, men det är väldigt mycket vatten mellan Skottland och Grönland. Skulle jag vilja korsa det vattnet i den båten? Aldrig!

Vi strosade långsamt mot Corrie house och njöt av att få uppleva en kväll när Skottland visade sej från sin allra bästa sida. Dagen efter spåddes dessutom strålande väder hela dagen.

Inlagt 2023-07-09 11:44 | Läst 490 ggr. | Permalink

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Makalöst fina bilder, blev du nåt klokare på skylten?
HaD/Gunte..
Svar från Lena Holm 2023-07-09 20:18
Tack Gunte,
jag hade koll på vad skylten betydde men vi spånade lite i bilen om enter. Det är en varning för att stora maskiner eller andra tunga fordon korsar vägen. "Plant" kan vara t ex en byggarbetsplats, grustag eller liknande. Vi passerade en grävmaskin och en lastbil efter denna krök. Det var väldigt vackert här.
Väldigt vackert och fina bilder.
Jag sparar nog för idéer till kommande resor 😄
Mvh Bengt
Svar från Lena Holm 2023-07-09 20:38
Tack Bengt,
Corrie house kan jag verkligen rekommendera. Vårt rum var billigare för vi hade inte havsutsikt. Det behövs inte då de finns ett stort trädäck som man kan sitta på om man vill njuta av utsikten. Frukosten var fantastisk och värden mycket hjälpsam. Det här stället kändes mer lyxigt än det kostade.
Vad fint det ser ut här! Dessutom en hel del skog.. och grönt och fint! Riktigt njutbart! Och vatten gillar man ju också.. Hälsn!
Svar från Lena Holm 2023-07-09 20:41
Tack Jan,
västra Skottland bjöd på mycket fina vyer med kuperat landskap, skog och öppna marker med betande får. Vi hade dessutom valt att bo vid vattnet men ändå hittat ett ställe som inte var överdrivet dyrt. Kanske för att det låg ganska avsides och krävde att man hade bil för att nå.
Trevliga berättelser om resan i Skottland och fina bilder som vanligt/Sten
Svar från Lena Holm 2023-07-09 20:42
Tack Sten,
Skottland hade mycket att bjuda på och man får hantera det lite oroliga vädret. Naturen är otroligt vacker.
Hej Lena.
Igen mange fine bilder, men de sidste fra havnen er lige min smag.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från Lena Holm 2023-07-09 20:43
Tack Erik,
det var mycket fint och vindstilla när vi gick i hamnen, man kunde njuta där utan att vara intresserad av båtar.
Väldigt vackert vid Loch Shiel och viadukten samt det lilla vattenfallet. Härligt nere vid småbåtshamnen och så blev det lite sol också. Spännande resa att följa från soffan
Svar från Lena Holm 2023-07-10 21:56
Tack Peter,
vid det här laget började vädret stabilisera sej något och molnen var inte så hotfulla längre. Vi såg fram emot ytterligare en dag med sol och utan nederbörd. Kvällen vid puben i hamnen var mycket fin och vi fick en kväll till i samma anda.
Vyn mot Loch Shiel är betagande. Fina berg omsluter sjön och likaledes fina moln på himlen. Fin bild. Inte alltid lätt att som turist få till bra bilder då man oftast inte har möjlighet att invänta rätt väder och ljus.
Hälsningar Torbjörn
Svar från Lena Holm 2023-07-10 22:00
Tack Torbjörn,
det är inte helt lätt att pricka in det bästa ljuset när man reser med begränsningar i tid, i synnerhet inte när man är flera som reser tillsammans. Ibland har man tur, som här, eller så får man göra det bäst man kan.
Härligt att se, känner igen mig vid viadukten och minnesmärket.
Åkte både över den bron och stannade för att vänta in tåget sedan.
Vi bruka boka utfärder med Rabbies då vi är i Skottland, de är bra eftersom de inte ställer in även om det bara kommer två personer.
Helt klart bättre med egen bil, men alla företag hyr inte ut om man passerar 70 år eller mer.
Fina bilder som jag gillar att få se.
Svar från Lena Holm 2023-07-10 22:06
Tack Margareta,
jag känner inte till Rabbies men det kan vara bra att ha i minnet. Jag vet dock att de finns åldersbegränsningar när man hyr bil i UK. Vi klarar oss ett tag till och då tycker vi om friheten att kunna köra själva. Vi gillade verkligen västkusten och kommer att åka tillbaka, antagligen ut på öarna utanför Skye som förhoppningsvis inte är så turisttäta.
Det är så vackert som Skottland bara kan bli, hela vägen. Har alltid velat ut till öarna, men det lär inte hända, bild 2 visar för mig varför, gillar dessa vattenlandskap i alla väder. Förstår din invändning mot båten, de måste ha haft tur, en arbetskamrat till mig brukade varje sommar segla till en vik i Skottland med destilleri, var avundsjuk på honom trots hans berättelser om stormar och kyla.
Och där kom bilden den järnvägsbron jag tänkte på! Som utlovat.
Svar från Lena Holm 2023-07-10 22:14
Tack Stefan,
jag har sett stora delar av Skottland tidigare men just västra kusten och öarna har jag inte besökt, därför blev denna resa en stor positiv överraskning. Vi kommer med stor sannolikhet att åka tillbaka och då mest troligt ut på öarna utanför Skye, men mindre turister får vi hoppas. Det är i alla fall något trassligare att ta sej ut dit och kräver lite mer planering. Vi får se vad det blir nästa år.
Hej Lena, läser i ett svar om din önskan att se Yttre Hebriderna. Vi turade runt där 2006 och kan verkligen rekommendera det. Otroligt landskap, mycket historia och god mat.
Svar från Lena Holm 2023-07-11 12:12
Tack Sten!
Vi kommer troligen att satsa på det och jag kanske hör av mej om vi behöver några tips. Vi kommer att boka i mycket god tid för vi planerar att göra det i samband med ett besök på Royal Highland show i Edinburgh (som vi missade denna gång).