Mitt fotografiska minne

Fujifilm Neopan 400 pressad till 1600

Mellankornigt

Jag försöker verkligen att variera motiv och ljusförhållanden när jag testar nya filmer. Jag vill ju få filmen att bekänna färg, om man kan säga så om svartvita filmer =) Neopan 400 visar sig något bättre än de tidigare testade beträffande korn och kontrast när man pressar den 2 steg. Men ändå inte något jag tar till mig på samma sätt som jag gjort med Tmax 400. Under samma tid har jag exponerat Tmax 400 på 1600 ISO på bladfilm med ett helt annat resultat (läs finkornigt). Men Neopan 400 verkar ha potential att bli riktigt fin om man kör nominellt. Jag förväntar mig det när jag kommer dit i mina tester. Här kommer nu lite exempel från rullen. Som vanligt är den körd i OM-2N, denna gång med f2/35.

 

 

 

 

 

 

 

Filmen kupar sig måttligt så den fick ligga i press ett dygn innan jag skannade den.

Eders Hängivne

PS
Nu sitter det en Ilford Delta 400 i Olympusen som också pressas till 1600 ISO. 

Inlagt 2015-03-16 21:54 | Läst 5945 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Bra som vanligt. Kul med dina tester.
Svar från N Thomas Meldert 2015-03-17 05:25
Man ska dela med sig av sina erfarenheter. Det finns säkert de som har andra erfarenheter.
Tmax är ju som finkornigare eftersom det är en tkorns film. Sedan funderar jag när du skriver att du framkallat bladfilm tmax 400 efter ei 1600? om du gjort en +2 framkallning så är det ju en helt annan sak än om du "pressat". Min erfarenhet är att tkornsfilmer har mindre reserv i lågdagrarna och därför funkar sämre för pressning just för att lågdagrarna sotar igen vid underexponering?
-affe
Svar från N Thomas Meldert 2015-03-17 05:17
Som jag skrev. Jag EXPONERADE Tmax 400 som ISO1600 och framkallade som det också. Inget annat.
Sen frågar man sig, varför pressa en ISO400-film till ISO 1600? Man kan väl knappast förvänta sig ett förstklassigt resultat. När jag var yngre såg jag ofta hur TriX hade pressats hårt, men då med avsikt att framkalla korniga och råa bilder.
Svar från N Thomas Meldert 2015-03-17 05:22
Avsikten med pressning är att förkorta exponeringstiden när det är mörkare än vanligt. Filmen blir då underexponerad och man måste framkalla en längre tid för att "gräva" fram motivet ur filmen.
Anledningen att jag gör det här är helt enkelt att jag vill veta hur filmen beter sig när man gör det. Längre fram ska jag testa filmerna som just 400 ISO. Jag letar ju efter en film som jag kan trivas med (Vid sidan av Tmax 400) i alla ljussituationer. Enda nackdelen är väl att man måste köra hela filmen på samma sätt.
Det är förvånande att du lyckas få sådan lågdagerseparation och återhållen kontrast trots pressning 2 steg, något jag aldrig lyckats med. Hur framkallar du? Bilden nedan är ett exempel från HP5+, som jag tycker är den film som tecknar ut lågdagrarna bäst dock med ett relativt grovt korn, exponerad och framkallad efter ei 1600 framkallad i xtol stock 13 minuter. Som du ser sotar mina lågdagrar igen samtidigt som kontrasten blir hög, exponerat har jag gjort som vanligt efter lågdagrarna.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/348897/3312870.htm?set=mp
Svar från N Thomas Meldert 2015-03-17 16:47
Jag har satt mig i sinnet att göra så lika som möjligt på alla de filmer jag testar för att få så lika förutsättningar som möjligt så att skillnaderna mellan filmerna mer beror på filmen än något annat. Jag använder t o m samma kamerahus. Och jag kör Xtol 1+1 och jag temperaturkompenserar enl den tabell jag sammanställt för olika filmer. Den här rullen gick i kemi på 22°C i 11 minuter. Agitering första halvminuten och därefter en dubbelvändning varje halvminut. Stopp och fix som vanligt.