Dag för dag
Den yttre och inre världen
Autenticitet inom fotografi.
Jag läser bloggarna på Fotosidan kring detta och tänker; Det handlar inte för en sekund om teknik eller dito manipulation.
Det handlar om betraktarens öga.
Som bilden av Dorothe Lange från depressionens 30-tal i USA.
Är hennes bild manipulerad eller iscensatt?
Troligen inte, men kanske.
Det viktiga sker i mig när jag ser bilden och jämför med det jag läst mig till om den stora depressionen.
Och att Dorotheas bild, gråskalan och kompositionen liksom fryser fast och sammanfattar - inte bara den sekund den togs i - utan också en tid och en anda i det samhälle som så tydligt visade att den samhällsekonomiska nedåtgående spiralen alltid bekostas med fattigdom och utsatthet hos de många.
Fotografier - OM de är bra vill säga - har en förunderlig förmåga att beröra och bekräfta det vi redan vet eller tycks ana.
I värsta fall besannar de fördomar och hat. Fotohistorien är full av sådana bilder. Fråga Goebbels, han visste vad han gjorde.
Eller så får bilder oss att gnugga ur ögonen för att se var vi är någonstans i vår inre och yttre värld.
De två världar vi aldrig undslipper.