En fotoamatörs betraktelser om bilder och sånt

En tragisk händelse i vår trädgård

En liten Igelgott har kommit på besök igen jag upptäckte den på tisdageftermiddag den 16 juni när jag, Susanne och Dennis var ute och tittade om det kommit några blommor i rabatterna senast en igelkott var här var i augusti 2024,  vi kollade om den levde och såg att den andades, Susanne hämtade en skål med vatten och ställde bredvid Kotten

P1102042.jpg Igelkotten och vattenskålen.jpg

Så fick den vara under dagen

P1102106-topaz-rawdenoise-sharpen.jpg Vår Igelkott tittar med ena ögat.jpg

På eftermiddagen tittar jag till vår Igelkott som kisar med ena ögat så jag trodde att den var OK

20260616_184548.jpg

Senare på kvällen innan vi skulle gå till sängs tog jag en titt på kotten igen och då hade den flyttat sig ned på en bit av gräsmattan

Dagen efter gick vi ut för att se om kotten fanns kvar och det gjorde den 

20260617_095923 kopiera.jpg 20260617_194903 kopiera.jpg 20260617_195015 kopiera.jpg

men vid närmare betraktande upptäckte jag att den hade slutat andas så jag ringde till Susanne som kom hit och vi vände på kotten och såg att den var oskadd sedan la vi kotten i en kasse och placerade den i garaget jag hade hört att man var intresserad av döda igelkottar på någon myndighet så jag sökte på internet och fann en myndighet som heter SVA och där kunde jag rapportera om min döda Igelkott och så har jag gjort och fick bekräftelse på min anmälan och dom frågade om jag var intresserad av att skicka in igelkotten så skulle SVA skicka en portofri förpackning mm. för att returnera till SVA, jag svarade OK och så var det på gång, men det hade gått några dagar bl. a. midsommarhelgen, när jag tittade in i garaget men tyvärr så hade igelkotten börjat ruttna och maskar kröp omkring kotten så det blev en plastpåse och placering i soptunnan i stället, jag meddelade det tråkiga till SVA  och dom avbokade det hela. Det blev ett tragiskt slut på vår igelkott men sånt är livet och vad den dog av får vi inte veta tyvärr 

Men i vår trädgård börjar livet återkomma och det blommar lite i rabatter och på andra ställen

P1102054-topaz-rawdenoise kopiera.jpg

Pionerna slår ut lagom till midsommar

Jag  är inte säker på vad sorten heter men jag tror att det kan vara ‘Sarah Bernhardt’ den är ganska grann när den är helt utslagen

P1102045.jpg Paradisbusken blommar fint till humlornas förtjusning-topaz-denoise.jpg

Vid entrétrappan växer en Paradisbuske som blommar fint till humlornas förtjusning

P1102203.jpg Närbild av paradisbusken genom köksfönstret-topaz-denoise-sharpen-lighting kopiera.jpg

 Närbild av paradisbusken genom köksfönstret

P1102048.jpg Ett par Prästkragar från min lilla Prästkrageäng-topaz-denoise-sharpen.jpg

 Ett par Prästkragar från min lilla Prästkrageäng

P1102051.jpg En bit av min Prästkrageäng-topaz-denoise.jpg

 En bit av min Prästkrageäng med prästkraga, smörblommor och några blå blommor

DSC_0291.jpg Någon okänd blomma i prästkrageängen-topaz-sharpen kopiera kopiera-gigapixel-cgi-1x.jpg

 Någon okänd blomma i prästkrageängen 

P1102070.jpg Steppsalvian börjar också slå ut till alla humlor och bins glädje-topaz-denoise.jpg

 Steppsalvian börjar också slå ut till alla humlor och bins glädje

P1102091.jpg Här provsmakar en humla på Stäppsalvian-SharpenAI-Motion.jpg

Här provsmakar en humla på Stäppsalvian

P1102083.jpg Utslagna Lammöron är också godis för Humlorna-topaz-denoise.jpg

Några utslagna Lammöron är också godis för Humlorna

P1102083.jpg Utslagna Lammöron är också godis för Humlorna-topaz-denoise.jpg kopia kopiera-SharpenAI-Motion.jpg

Ett utsnitt av ett utslaget Lammöra som säkert är godis för en hungrig Humla

P1102131.jpg Klätterrosen har också börjat slå ut-topaz-denoise.jpg

 Klätterrosen har också börjat slå ut jag har kollat på nätet och tror att det kan vara "Nrw Dawn" klätterros

Jag försöker fånga lite flygande humlor men det har inte lyckats något vidare kanske beror det på min något begränsade rörlighet men här är en i alla fall

P1102114.jpg En utslagen klätterros-topaz-denoise-sharpen.jpg

 En utslagen New Dawn klätterros

Det var inte allt det är en liten del av alla blommor som slår ut

Vi avslutar som vi brukar 

20260619_081017(1)(1)-topaz-sharpen.psd Stig och Dennis på Midsommarafton-.jpg

Ha det gott

Stig o Dennis

Publicerad 2026-06-27 13:33 | Läst 96 ggr
Margareta Cortés 2026-06-27 13:40
Så sorgligt med den lilla igelkotten. Man hoppas alltid in i det sista, särskilt när den först verkade andas och ni gav den vatten och lät den vila i lugn och ro. Det märks hur fint ni tog hand om den, och ibland gör man verkligen allt man kan även om naturen vill något annat.

Samtidigt är det fint att se hur trädgården börjar blomma igen – pionerna, paradisbusken och alla humlor som surrar runt era rabatter ger en känsla av att livet fortsätter i sin egen takt . Dina bilder fångar det så vackert.

En varm klapp till Dennis också.