En tragisk händelse i vår trädgård
En liten Igelgott har kommit på besök igen jag upptäckte den på tisdageftermiddag den 16 juni när jag, Susanne och Dennis var ute och tittade om det kommit några blommor i rabatterna senast en igelkott var här var i augusti 2024, vi kollade om den levde och såg att den andades, Susanne hämtade en skål med vatten och ställde bredvid Kotten
Så fick den vara under dagen
På eftermiddagen tittar jag till vår Igelkott som kisar med ena ögat så jag trodde att den var OK
Senare på kvällen innan vi skulle gå till sängs tog jag en titt på kotten igen och då hade den flyttat sig ned på en bit av gräsmattan
Dagen efter gick vi ut för att se om kotten fanns kvar och det gjorde den
men vid närmare betraktande upptäckte jag att den hade slutat andas så jag ringde till Susanne som kom hit och vi vände på kotten och såg att den var oskadd sedan la vi kotten i en kasse och placerade den i garaget jag hade hört att man var intresserad av döda igelkottar på någon myndighet så jag sökte på internet och fann en myndighet som heter SVA och där kunde jag rapportera om min döda Igelkott och så har jag gjort och fick bekräftelse på min anmälan och dom frågade om jag var intresserad av att skicka in igelkotten så skulle SVA skicka en portofri förpackning mm. för att returnera till SVA, jag svarade OK och så var det på gång, men det hade gått några dagar bl. a. midsommarhelgen, när jag tittade in i garaget men tyvärr så hade igelkotten börjat ruttna och maskar kröp omkring kotten så det blev en plastpåse och placering i soptunnan i stället, jag meddelade det tråkiga till SVA och dom avbokade det hela. Det blev ett tragiskt slut på vår igelkott men sånt är livet och vad den dog av får vi inte veta tyvärr
Men i vår trädgård börjar livet återkomma och det blommar lite i rabatter och på andra ställen
Pionerna slår ut lagom till midsommar
Jag är inte säker på vad sorten heter men jag tror att det kan vara ‘Sarah Bernhardt’ den är ganska grann när den är helt utslagen
Vid entrétrappan växer en Paradisbuske som blommar fint till humlornas förtjusning
Närbild av paradisbusken genom köksfönstret
Ett par Prästkragar från min lilla Prästkrageäng
En bit av min Prästkrageäng med prästkraga, smörblommor och några blå blommor
Någon okänd blomma i prästkrageängen
Steppsalvian börjar också slå ut till alla humlor och bins glädje
Här provsmakar en humla på Stäppsalvian
Några utslagna Lammöron är också godis för Humlorna
Ett utsnitt av ett utslaget Lammöra som säkert är godis för en hungrig Humla
Klätterrosen har också börjat slå ut jag har kollat på nätet och tror att det kan vara "Nrw Dawn" klätterros
Jag försöker fånga lite flygande humlor men det har inte lyckats något vidare kanske beror det på min något begränsade rörlighet men här är en i alla fall
En utslagen New Dawn klätterros
Det var inte allt det är en liten del av alla blommor som slår ut
Vi avslutar som vi brukar
Ha det gott
Stig o Dennis





















Samtidigt är det fint att se hur trädgården börjar blomma igen – pionerna, paradisbusken och alla humlor som surrar runt era rabatter ger en känsla av att livet fortsätter i sin egen takt . Dina bilder fångar det så vackert.
En varm klapp till Dennis också.