Sticans Fotoblogg

En fotoamatörs betraktelser om bilder och sånt

Snabb leverans

I min förra blogg berättade jag om att Solhems Handelsträdgård var här och rensade och planterade lite nya perenner i rabatterna, samtidigt så tog vi ut  pelargonerna från garaget och snyggade till dom, men ett par frostnätter tog tyvärr död på det som skulle bli vackra pelargoner inför sommaren, så jag ringde och berättade om eländet och några dagar senare så var dom här igen Pernilla, Gunilla och Sophia med nya frächa pelargoner så nu är sommaren räddad

DSC_0262.jpg Pernilla Gunilla och Sophia planterar Pelargoner.jpg

Pernilla Gunilla och Sophia planterar Pelargoner

DSC_0264.jpg Pernilla Gunilla och Sophia planterar Pelargoner-topaz-denoise-face kopiera.jpg DSC_0269.jpg Pernilla Sophia och Gunilla beundrar Pelargonerna-gigapixel-cgi-1x-faceai v2 kopiera.jpg

DSC_0270.jpg  Tre röda pelargoner och en Mårbacka-SharpenAI-Motion kopiera.jpg

 Tre röda och en Mårbackapelargonoch en kruka med blommande Gräslök kanske till Midsommarsillen

Nu väntar jag bara på en Clematis Jack Manii

Det blev en kort blogg den här gången 

DSC_0169-topaz-sharpen.jpg Stig.jpg DSC_0172-topaz-sharpen.jpg Dennis.jpg

Ha det gott/Stig och Dennis

Publicerad 2026-06-13 09:36 | Läst 293 ggr 3 Kommentera

Nytt på Villagatan i Lindesberg

Nytt är kanske en överdrift för något är mer än ett halvår gammalt

Straxt före jul så anlände en dammsugarrobot som heter Roborock QR 798 den skulle delvis ersätta mitt städföretag som jag sade upp på grund av delade meningar om vad som ingick i vårt avtal, och i samband med att min dotter Susanne hade funderat på att skaffa en dammsugarrobbot så slog jag också till på Black Friday och köpte en Roborock till ett reducerat pris,

Roborock och Dennis i vila

20251213_104619.jpg-104619 kopiera.jpg 20251213_104706.jpg-104706-topaz-sharpen-lighting kopiera.jpg

Roborock in action

 Den utför dammsugning och svabbning av golven till belåtenhet, däremot klarar den inte att dammtorka sådant som är över golvnivån som t. ex. byrån och städa toaletten, min tanke var att jag skulle klara av det själv, men ödet ville något annat på Nyårsdagen halkade jag och bröt lårbenet, så jag har fått krypa till korset och be om hjälp en gång i månaden med städfirman och det hade dom inte något emot så nu blir det damfritt även ovanför golvet

Under hösten slutade min gräsklipparrobot Viking I-Mow fungera (efter 8 säsonger) och efter en del felsökning kom jag fram till att det var avbrott i begränsningsledningen och det är en närmast hopplös uppgift att hitta avbrottet så jag lät det bero tillsvidare. Så under vintern har jag funderat att det kanske är dags att köpa en ny robot-gräsklippare

P1089858 Besök av en Igelkott P1089870 iMow och Igelkotten vid Laddstationen kopiera 20240821_094333-Redigera.tiff- kopiera.jpg

För ett par år sedan fick Viking besök av en Igelkott

P1101933 Husqvarna Automower AM308V

och som av en tillfällighet så fick jag ett erbjudande från Husqarna om en klippare och efter moget övervägande beställde jag en ny Husqarna AM308V  Det fina med den här robotgräsklipparen är att den är "slinglös" det vill säga den har ingen begränsingsledning som man måste gräva ner, den styrs via satelitbaserad teknik, det var ingen lätt uppgift för en 89-årig gubbe att installera men jag fick värdefull hjälp av min dotter Susanne och nu har jag kontoll över det hela och jag kan kontrollera roboten med min mobil

P1102024.jpg Min mobil kopiera.jpg  P1101974-gigapixel-cgi-1x kopiera kopiera.jpg

Här går Susanne och markerar arbetsytan med min mobil

P1101939 Nikon D 750-gigapixel-cgi-1x

P1101939 Nikon D 750-gigapixel-cgi-1x P1101992 Nikon D750 och Nikon D7200-gigapixel-cgi-1x kopiera P1102028-topaz-rawdenoise-sharpen.jpg Nikon D 750.jpg- kopiera.jpg

En tredje nyhet är att jag köpt en nygammal kamera en 12 år gammal Nikon D 750 i stället för en sprillans ny Nikon Z 5 II  jag hade funderat länge på en modern  Nikonkamera med den senaste tekniken, och det kom ju ett frestande erbjudande från Nikon om ett lägre pris, och det fanns också med olika objektivkombinationer det som tilltalade mig var en zoom med 24-200 mm omfång till ett pris på  22490 kr. det är kanske attraktivt, men här kommer ett stort MEN det blir lite mer än vad min budjet klarar av just nu. 

Därför blev det en Nikon D750 istället och jag har länge önskat mig en fullformatkamera igen, för tidigare när jag fotogrferat med analoga kameror fram till och med Nikon F 801 har det alltid varit fullformat, men under min digitala period från 2004 och framåt har det varit APS-C och senare blev det Panasonic och 4/3-systemet, så nu slog jag till på en beg. Nikon D 750 i stället och den har ganska mycket mer än bara fullformatet, den har t.. ex. en vikbar LCD-skärm den är också betydligt snabbare än min Nikon D 7200 jag kollade flera tester och dom flesta tyckte att det var en bra kamera,  jag stannade för Ken Rockwells test av Nikon D 750  

P1101854 Plommonblommor-topaz-denoise-sharpen.jpg

Våren har också anlänt till Villagatan och Plommonträdet slog ut i blom den 4 maj

P1101871-gigapixel-cgi-1x.tif Det lilla som återstår av Plommonteädet efter beskärning.jpg- kopiera.jpg

 Det lilla som återstår av Plommonteädet efter beskärning.

DSC_0065.jpg En regnbåge kan ses.jpg-0065 kopiera.jpg

En blågrå himmel med en liten regnbåge syns över Plommonträdet 

DSC_0082.jpg Mitt äppelträd Transparanche Blanch.jpg-0082 kopiera.jpg DSC_0084.jpg Äppelblommor av Transparant Blanch.jpg-0084-topaz-sharpen-lighting kopiera.jpg DSC_0119.jpg Äppelblomma av Transparant Blanch.jpg-0119-topaz-sharpen-color kopiera.jpg

Ett par veckor efter Plommonträdet slår äppelträdet Transparant Blanch också ut i blom

DSC_0009-topaz-sharpen-lighting.jpg-.jpg

DSC_0012.jpg Det var smaskens tycker Dennis.jpg-0012-topaz-sharpen kopiera.jpg DSC_0010.jpg Det här är livet med ett tuggben.jpg-0010-topaz-sharpen kopiera.jpg

Dennis min alltid lika villige fotomodell

P1101536.jpg Flickorna från Solhems Handelsträdgård besökte oss i våras.jpg

Under våren har vi också haft besök av Solhems Handelsträdgård som har rensat och gjort fint i rabatterna och så köpte jag några nya perenner för dom gamla har tagit slut och slut var det med mina Björnbäesbuskar också dom hade sorkarna haft kallas på under vintern, det jag saknar av Björnbären är blommorna och det gör säkert Humlorna och fjärilarna också som säkert hittade näktar där 

Här rensar Pia och Gunilla klätterrosen och till vänster om rosen växer något som inte är klätterros där planerar jag att plantera en Storblommig Clematis JackManii istället, bilden nedan är från vår trädgård i Täby sommaren 2000, och nu har jag beställt en Jack Manii av Solhems Handelsträgård

DSC_0000 Clematis sommaren 2000-gigapixel-cgi-1x-DeNoiseAI-low-light.jpg

Clematis Jackmanii,

DSC_0894 En Nässelfjäril på en Björnbärsblomma kopiera.jpg

DSC_0891-topaz-sharpen.jpg Nässelfjäril på en Björnbärsblomma.jpg

P1101861.jpg Rötter av Björbär som blivit sorkmat-topaz-denoise kopiera.jpg Björbärsblommor Humla besöker Björbärsblommor kopiera.jpg

Rötter av Björbär som blivit sorkmat och Björnbärsblommor

P1101886-topaz-rawdenoise.jpg Här planterar Gunilla några perenner.jpg

Här planterar Gunilla dom nya perennerna

 P1101868.jpg Några Perenner som jag beställt-topaz-denoise.jpg-1101868 kopiera.jpg P1101899.jpg Olika perenner-topaz-sharpen.jpg P1101891 kopiera.jpg

Lite olika perenner som planterades

DSC_0157-topaz-sharpen.JPG

En ampel med nyplanterade vårblommor

P1101904 kopiera.jpg P1101906 kopiera.jpg

Efter rensning och plantering av perenner

Det var något av vad som hänt på Villagatan under vintern och våren lite trevliga nyheter, men mitt hälsotillstånd står tyvärr still har fortfarande en del vätska i mina ben efter 5 månader, vilket gör att dom måste vara lindade och det innebär att jag kan inte få på mig några skor så det blir sparsamt med promenader, jag kan vistas ute på tomten tillsammans med Dennis, jag var befriad från lindorna några dagar och hade komprtionsstrumpor istället och kunde ta några promenader med Dennis, men det var en kortvarig lycka efter 3 dagar var mina ben åter svullna så det blev på med lindorna igen och hundpromenader får min dotter ta hand om igen och ibland har vår bussiga granne Rosa förbarmat sig över oss och tagit med Dennis på en promenad

Ha det gott och så önskar vi alla på Fotosidan en fin sommar

P1078292 Porträtt på Stig och Dennis.jpg

Stig och Dennis

Publicerad 2026-06-05 09:09 | Läst 412 ggr 5 Kommentera

Fortsättning följer

Hej igen nu skall husse fortsätta där han avslutade den förra bloggen lite drastiskt och det blir ytterligare några bilder från 90-talet som jämdörelse till dom senaste bilderna som Crimson levererade och dom har jag efterbehandlat i Photoshop Elements och Lightroom och allt blev inte bra men dom jag visat tycker jag är godkända, bilderna från 90-talet är samtliga nyskannade och efterbehandlade i PSE och Lightroom, genomgående så har det varit mycket damm på negativen som har tagit tid att ta bort 

Svartvitt009 Dennis sitter vid fönstret-topaz-denoise-sharpen

 "Dennis sitter vid fönstret" är en bild som Crimson framkallat

Svartvitt012 Dennis på spaning-topaz-sharpen kopiera

Dennis kollar vad blir det för väder idag

Svartvitt024 kopiera.jpg (1 av 1)-topaz-upscale-2.8x

Det har kommit snö husse

Svartvitt001 kopiera.jpg (1 av 1)-gigapixel-cgi-1x

En ampel med höstplantering

Trollhasseln med lite nysnö och utan någon gång i november 2025

Nedan följer några bilder från 1994 troligen Tri-X 400 ASA

Martin i Vallatorp036 kopiera

"Martin i Vallatorp" är min dotterson och fotad 1994 och framkallad av en fotoaffär i Täby Centrum och det var bekvämt att kunna köpa film och sedan få den framkallad Den här bilden finns redan under mina bilder något beskuren

Martin i Vallatorp042 kopiera (1 av 1)-gigapixel-cgi-1x-faceai v2

Från vänster sitter Lena min dotter Helène och en glad Martin på vår uteplats i Täby 1994

Martin i Vallatorp046 kopiera.jpg (1 av 1)-topaz-face

Här provar Martin sina röstresurser inte till allas förtjusning kanske

Lena med Julia 049 kopiera-topaz-sharpen

Lena med sitt barnbarn Julia som nog inte var så gammal här

Lena med Julia058 kopiera.jpg (1 av 1)-topaz-denoise-upscale-2.4x

Lena med Julia som nog är något äldre här

Lena med Julia059 kopiera.jpg (1 av 1)-topaz-denoise-face

 Julia med klara ögon

Kattbilderna är antagligen från 1992 och Fuji PR 400 ASA

Katter063 kopiera.jpg (1 av 1)-topaz-upscale-2.4x kopiera

Här sitter vår lilla Daysie i skuggan av några buskar

Så här kan man också tillbringa dagarna

Lesley i favoritstolen 1986

Lesley i favoritstolen 1986

Katter060 kopiera.jpg (1 av 1)

Det här är Zo Nobel han gick bort efter ett epileptiskt anfall och blev bara 5 år  

Ja det blir inte mer än så här, efter snart 4 månaders konvalecens så har jag kommit fram till och bestämt mig att det får bli ett uppehåll på obestämd tid med mitt analoga experiment och det blev nog defenitivt efter mitt svar till Jan E. i min förra blogg det var av flera skäl till mitt beslut och jag kom fram till att det blir ganska dyrt eftersom jag måste skicka efter film via postorder och om jag vill fota i färg så blir jag hänvisad till t.ex. Crimson för att få filmen framkallad, och det blir inte heller billigt, så jag tänker fortsätta digitalt och då kan jag framkalla och redigera mina bilder omgående  och det var ju det som jag uppskattade för drygt 20 år sedan när det digitala ljusrummet kom med Photoshop och Lightroom om detta kan man läsa i mina första blogginlägg 

Svartvitt021 kopiera-topaz-sharpen-2 kopiera2

Ha det gott 

Stig och Dennis 

Publicerad 2026-04-22 00:23 | Läst 672 ggr 4 Kommentera

Det blev inte som jag tänkt mig

P1070022-topaz-rawdenoise-sharpen-denoise.jpg- kopiera

Mitt mörkrum som väntar på lite aktivitet

Den första januari ändrades mina planer på att framkalla mina filmer själv men jag får väl säga att mina planer har bara skjutits upp en tid under tiden får jag väl göra något annat. Jag skrev ju i en tidigare blogg att ta lite bilder med min Nikon F 801 och så blev det, jag använde den film jag hittade i mörkrummet och det var några rullar Kodak Tri-X 400 ASA  den sista förbrukningsdagen(1990) var ju passerad med råge fast det gjorde väl inte så mycket, för jag skulle bara använda dom när jag skulle framkalla för första gången på många år. Efter olyckan så föll det hela lite i glömska men efter några veckor så tänkte jag att jag skickar dom exponerade rullarna till Crimson så får jag se om det blev något resultat, och  för några dagar sen så kom ett hårt brev från Crimson som innehöll 3 negativark och efter framkallning med PSE och Lightroom såg det inte så illa ut kanske lite grovt korn men det är ju 400 ASA jag skall leta reda på ångra svartvita neg från 90-talet och jämföra

Här är några bilder från i höstas 

Svartvitt030 kopiera kopiera

Dennis i svagt novemberljus från fönstret

Svartvitt022-gigapixel-cgi-1x kopiera.jpg (1 av 1)

En ampel på sltanen med snödekorerad höstplatering  

Svartvitt024 kopiera.jpg (1 av 1)-topaz-upscale-2.8x

Snödekorerade Syrenhortensior i november

Svartvitt055 kopiera-topaz-lighting-upscale-2.4x.jpg (1 av 1)

Ett frosigt plommonträd i novemer

Här är några bilder från 90-talet tagn med Nikon F801 och Kodak Tri-X

Vagn Allan010 kopiera-gigapixel-cgi-1x

 Vagn-Allan var ett orginal i Täby på 90-talet

Vagn Allan007 kopiera-gigapixel-cgi-1x-faceai v2

Så här presenterar han sig med sin mission och här en länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvz2me/allan-77-har-samlat-in-47-cancermiljoner

Vagn Allan001 kopiera-topaz-face-upscale-2.4x

Här cyklar Allan omkring i Täby Centrum och samlar kundvagnar till sin insamling

Det var inte allt men pekfingret slant tanken var att leta reda på några fler bilder så jag får väl avsluta här 

Ha det gott

Stig och Dennis

Publicerad 2026-04-14 14:16 | Läst 584 ggr 1 Kommentera

Några händelser sen senast

20251222_102911(1)-topaz-denoise

Hej på er det var ett tag sen senast och det har sin förklaring som jag kommer till strax

20251224_090707(1) kopiera.jpg-

Julaftonsmorgon jag och Dennis är på väg mot Lindesby Sjöängar medan solen är på väg upp

20251224_160016-topaz-denoise

Senare på julafton kom Susanne och gjorde oss sällskap på ett enkelt julbord  med "Janssons frestelse", Gravad lax, Julskinka och Räktårta  lagom mycket för att orka äta lite av allt Janson hade jag gjort tidigare under dagen och det andra hade Susanne med sig

20251226_085135.jpg-085135 kopiera

På annandag jul tar Dennis och jag en ny promenad på Lindesby Sjöängar och vi kan konstatera att det blev en snöfattig jul i år

20251226_085159.jpg-085159-2 kopiera

Den snöfria gamla pilen lutar betänkligt och jag undrar hur länge den klarar sig om det kommer en massa blötsnö utan att brista

20251221_085412.jpg-085412 kopiera

Framme vid kanothuset var det ett gult sken över Lindesjön eller kanske är det ett gulstick

20251231_112727.jpg-112727

På Nyårsafton tog vi en promenad genom  ett litet skogsområde och det var snöfritt även här sedan hade vi en skön eftermiddag och kväll fram till klockan började närma sig 12-slaget då bröt helvetet ut och Dennis blev rädd och orolig av allt smällande som höll på fram till klockan 2 

På nyårsdagen vaknade vi efter några timmars sömn och efter lite frukost gjorde vi oss i ordning för årets första promenad, det var några grader kallt och det hade börjat snöa men det var ändå ganska måttligt så vi traskade iväg, men i dag valde Dennis en annan väg och det skulle visa sig att det var olyckligt för mig, vi hade väl gått i en halv timme när vi kom framför ett av Lindesbergs höghus som kallas "Sjöbrisen" där halkade jag på en översnöad isfläck och föll handlöst till marken och det gjorde fruktansvärt ont, jag gjorde några försök att resa mig upp, men det var omöjligt för det gjorde väldigt ont jag hade tur för utanför huset fanns det en man som skottade snö och jag bad honom om hjälp och han försökte lyfta mig men det gjorde ännu ondare så vi kom fram till att det antagligen var något som var brutet och han ringde efter en ambulans, jag fick tag i min telefon och ringde Susanne och berättade vad som hänt så hon kom och tog hand om Dennis samtidigt kom en dam som också erbjöd att hjälpa mig och hon berättade att hon var ambulanssjuksköterska och såg till att jag låg någorlunda bekvämt hon såg också att mitt vänstra ben var vridet i ett onormalt läge och var ganska säker på att lårbenet var brutet 

Efter en stund så kom ambulansen och efter mycket smärta så lyfte man upp mig på en bår och fick äntligen något smärtstillande att andas in, väl inne i ambulansen hörde jag att vi skulle åka till Karlskoga Lasarett en färd på c:a 8 mil normalt en resa på 2 timmar men det tog nästan 4 timmar på grund av att snöfallet hade utvecklat sig till ett oväder och framför ambulansen körde en snöplog i c:a 30 km/tim. När vi så småningom kom fram så tog sjukhuspersonalen hand om mig och plockade av mig jacka och byxor därefter blev det en röntgenundersökning som kunde konstatera att det var ett lårbensbrott

20260101_132710.jpg-132710

Det blev några bilder med ovanstående Canon datortomografi jag tog en bild med min mobilkamera och det syns att mitt vänstra ben är vridet 

Så ser mitt bäcken ut med ett brutet lårben

Efter röntgen så blev det så småningom operation och man fixerade lårbenet med en märlspik som skruvades fast med en skruv i lårbenet som syns på den nedre högra bilden, jag vill minnas att det blev ganska sent innan jag hamnade på en vårdavdelning men jag fick eget rum och det var skönt  

20260102_145204 kopiera

Dagen efter operationen var jag ganska trött 

20260105_125829-topaz-denoise kopiera kopiera kopiera 20260105_175858(1) kopiera

Efter ett par dagar konstaterades att jag hade dåliga blodvärden en del gick nog förlorat under operationen så jag fick ett par påsar med blod

Så ser jag ut efter några dagar och efter en välbehövlig dusch jag har varit tvungen att gå och stödja på benet redan efter ett dygn och det blev promenader med hjälp av en rollator fram och tillbaka till toaletten en dag fick jag ett par timmars undervisning av sjukgymnaster att gå lite längre sträckor och prova   att gå upp och ned i en trappa. Den 8 januari skrevs jag ut och fick åka hem med färdtjänst, och det var väl skönt men nu var det slut på uppassningen med servering på sängen av frukost, lunch, eftermiddagskaffe, middag och kvällskaffe, och det var övervägande god mat. Det blev sparsamt med bilder för jag var tvungen att spara på batteriet

Till all Operationspersonal, läkare, sjuksystrar och undersköterskor som ställt upp med allt arbete som gjordes både dag och natt, dom är värda all beundran och ett STORT TACK till er som tog hand om mig 

20260320_132627 kopiera 20260320_133431 kopiera 20260320_134200 kopiera

Hemma väntade Hemtjänsten som försåg mig med en del hjälpmedel som förhöjning av min säng med klossar c:a 8 cm. en annan toalettsits som också är en aning högre än originalet, rollatorn hade jag efter min sjukhusvistelse 2018 på Lindesbergs Lasarett. 

P1101627 Mina lindade ben kopiera

          Agraffer                   Agrafftång                Mina lindade ben

Efter c:a 7 dagar så var det dags att ta bort agrafferna som höll ihop såret efter operationen i stället för stygn, agraffer är en sorts metallklammer och det gjorde ganska ont när en sjuksyster från hemsjukvården skulle ta bort dom, till det använde hon en speciell tång. Sjukvårdsteamet tyckte att mitt vänstra ben var ovanligt svullet så dom ansåg att jag borde åka till Lindesbergs Lasarett och undersöka om jag inte hade en blodpropp i benet och så blev det och där blev jag undersökt med ultraljud där trodde man att det kanske rörde sig om en blodpropp i nedre delen av benet och samtidigt beslöt läkaren som undersökte mig att jag skulle ta blodförtunnande i sprutform i stället för tabletter, apropå tabletter så fick jag börja med vätskedrivande tabletter som innebar många toalettbesök samt att äntligen få mina ben lindade. En sjukgymnast har besökt mig ett antal gånger för att jag skall komma igång med  gymnastik för att få igång rörligheten i mitt skadade ben Efter ett par veckor blev jag åter kallad till medicinkliniken på Lindesbergs Lasarett där en annan läkare undersökte mina ben och ökade dosen vätskedrivande tabletter så att jag blir av med vätskan i benen och tog en del blodprov, jag kommer att bli kallad igen till Lindesbergs Lasarett då skall man undersöka om jag eventuellt har hjärtsvikt

Det var mycket snö och ganska kalt termometern visade 17-18 grader kallt men jag ser att det blir ljusare för varje dag 

Nu har det gått 3 månader och livet börjar sakta återvända, jag mår mycket bättre nu och rörligheten har blivit betydligt bättre och med hjälp av en krycka så kan jag röra mig lite mer obehindrat och jag har lärt mig att gå i trappor bland annat till källaren där tvättstugan ligger och jag har faktiskt tvättat ett par maskiner  

P1060773-gigapixel-cgi-1x kopiera

Dennis har under hela tiden bott hos Susanne för det har inte varit möjligt för mig att gå ut med honom på promenad men nu har han varit här några dagar när Susanne jobbar men då har dom först gått på en morgonpromenad så Dennis har kunnat kissa och det var vid sådana promenader som Susanne upptäckte att det kom blod när han kissade. Då tog jag kontakt med vår veterinär Helena Therus, som undersökte Dennis med ultraljud och upptäckte att det fanns små stenar i urinblåsan men för att vara riktigt säker så remitterade hon Dennis till en veterinär C&C i Nora som kunde undersöka med röntgen och där var man säker på att det fanns två stenar i urinblåsan och dom rekommenderade operation, så jag bestämde att det var bäst för Dennis att det blev operation. Den 16 mars lämnade Susanne Dennis på morgonen hos veterinären i Nora och fick hämta honom på eftermiddagen. Någon dag efter kom han och hälsade på mig och han var nog fortfarande lite trött och vilade nästan hela dagen. Men nu efter en dryg vecka så är han pigg och glad igen och en dag när det var soligt så var vi ute på altanen

Det var något av vad som hänt mig och Dennis sedan i julas, och vad har jag lärt mig av detta, jo kanske att se mig för var jag sätter fötterna i fortsättningen, men nu får vi se fram mot en fin vår och sommar, jag ber om ursäkt för att jag varit dålig med att kommentera andras bloggar men läser nästan allt varje dag

Ha det gott 

Stig och Dennis 

 

Publicerad 2026-03-29 11:18 | Läst 702 ggr 7 Kommentera
1 2 3 ... 83 Nästa