Sticans Fotoblogg
Snabb leverans
I min förra blogg berättade jag om att Solhems Handelsträdgård var här och rensade och planterade lite nya perenner i rabatterna, samtidigt så tog vi ut pelargonerna från garaget och snyggade till dom, men ett par frostnätter tog tyvärr död på det som skulle bli vackra pelargoner inför sommaren, så jag ringde och berättade om eländet och några dagar senare så var dom här igen Pernilla, Gunilla och Sophia med nya frächa pelargoner så nu är sommaren räddad
Pernilla Gunilla och Sophia planterar Pelargoner
Tre röda och en Mårbackapelargonoch en kruka med blommande Gräslök kanske till Midsommarsillen
Nu väntar jag bara på en Clematis Jack Manii
Det blev en kort blogg den här gången
Ha det gott/Stig och Dennis
Nytt på Villagatan i Lindesberg
Nytt är kanske en överdrift för något är mer än ett halvår gammalt
Straxt före jul så anlände en dammsugarrobot som heter Roborock QR 798 den skulle delvis ersätta mitt städföretag som jag sade upp på grund av delade meningar om vad som ingick i vårt avtal, och i samband med att min dotter Susanne hade funderat på att skaffa en dammsugarrobbot så slog jag också till på Black Friday och köpte en Roborock till ett reducerat pris,
Roborock och Dennis i vila
Roborock in action
Den utför dammsugning och svabbning av golven till belåtenhet, däremot klarar den inte att dammtorka sådant som är över golvnivån som t. ex. byrån och städa toaletten, min tanke var att jag skulle klara av det själv, men ödet ville något annat på Nyårsdagen halkade jag och bröt lårbenet, så jag har fått krypa till korset och be om hjälp en gång i månaden med städfirman och det hade dom inte något emot så nu blir det damfritt även ovanför golvet
Under hösten slutade min gräsklipparrobot Viking I-Mow fungera (efter 8 säsonger) och efter en del felsökning kom jag fram till att det var avbrott i begränsningsledningen och det är en närmast hopplös uppgift att hitta avbrottet så jag lät det bero tillsvidare. Så under vintern har jag funderat att det kanske är dags att köpa en ny robot-gräsklippare
För ett par år sedan fick Viking besök av en Igelkott
och som av en tillfällighet så fick jag ett erbjudande från Husqarna om en klippare och efter moget övervägande beställde jag en ny Husqarna AM308V Det fina med den här robotgräsklipparen är att den är "slinglös" det vill säga den har ingen begränsingsledning som man måste gräva ner, den styrs via satelitbaserad teknik, det var ingen lätt uppgift för en 89-årig gubbe att installera men jag fick värdefull hjälp av min dotter Susanne och nu har jag kontoll över det hela och jag kan kontrollera roboten med min mobil
Här går Susanne och markerar arbetsytan med min mobil
En tredje nyhet är att jag köpt en nygammal kamera en 12 år gammal Nikon D 750 i stället för en sprillans ny Nikon Z 5 II jag hade funderat länge på en modern Nikonkamera med den senaste tekniken, och det kom ju ett frestande erbjudande från Nikon om ett lägre pris, och det fanns också med olika objektivkombinationer det som tilltalade mig var en zoom med 24-200 mm omfång till ett pris på 22490 kr. det är kanske attraktivt, men här kommer ett stort MEN det blir lite mer än vad min budjet klarar av just nu.
Därför blev det en Nikon D750 istället och jag har länge önskat mig en fullformatkamera igen, för tidigare när jag fotogrferat med analoga kameror fram till och med Nikon F 801 har det alltid varit fullformat, men under min digitala period från 2004 och framåt har det varit APS-C och senare blev det Panasonic och 4/3-systemet, så nu slog jag till på en beg. Nikon D 750 i stället och den har ganska mycket mer än bara fullformatet, den har t.. ex. en vikbar LCD-skärm den är också betydligt snabbare än min Nikon D 7200 jag kollade flera tester och dom flesta tyckte att det var en bra kamera, jag stannade för Ken Rockwells test av Nikon D 750
Våren har också anlänt till Villagatan och Plommonträdet slog ut i blom den 4 maj
Det lilla som återstår av Plommonteädet efter beskärning.
En blågrå himmel med en liten regnbåge syns över Plommonträdet
Ett par veckor efter Plommonträdet slår äppelträdet Transparant Blanch också ut i blom
Dennis min alltid lika villige fotomodell
Under våren har vi också haft besök av Solhems Handelsträdgård som har rensat och gjort fint i rabatterna och så köpte jag några nya perenner för dom gamla har tagit slut och slut var det med mina Björnbäesbuskar också dom hade sorkarna haft kallas på under vintern, det jag saknar av Björnbären är blommorna och det gör säkert Humlorna och fjärilarna också som säkert hittade näktar där
Här rensar Pia och Gunilla klätterrosen och till vänster om rosen växer något som inte är klätterros där planerar jag att plantera en Storblommig Clematis JackManii istället, bilden nedan är från vår trädgård i Täby sommaren 2000, och nu har jag beställt en Jack Manii av Solhems Handelsträgård
Clematis Jackmanii,
Rötter av Björbär som blivit sorkmat och Björnbärsblommor
Här planterar Gunilla dom nya perennerna
Lite olika perenner som planterades
En ampel med nyplanterade vårblommor
Efter rensning och plantering av perenner
Det var något av vad som hänt på Villagatan under vintern och våren lite trevliga nyheter, men mitt hälsotillstånd står tyvärr still har fortfarande en del vätska i mina ben efter 5 månader, vilket gör att dom måste vara lindade och det innebär att jag kan inte få på mig några skor så det blir sparsamt med promenader, jag kan vistas ute på tomten tillsammans med Dennis, jag var befriad från lindorna några dagar och hade komprtionsstrumpor istället och kunde ta några promenader med Dennis, men det var en kortvarig lycka efter 3 dagar var mina ben åter svullna så det blev på med lindorna igen och hundpromenader får min dotter ta hand om igen och ibland har vår bussiga granne Rosa förbarmat sig över oss och tagit med Dennis på en promenad
Ha det gott och så önskar vi alla på Fotosidan en fin sommar
Stig och Dennis
Fortsättning följer
Hej igen nu skall husse fortsätta där han avslutade den förra bloggen lite drastiskt och det blir ytterligare några bilder från 90-talet som jämdörelse till dom senaste bilderna som Crimson levererade och dom har jag efterbehandlat i Photoshop Elements och Lightroom och allt blev inte bra men dom jag visat tycker jag är godkända, bilderna från 90-talet är samtliga nyskannade och efterbehandlade i PSE och Lightroom, genomgående så har det varit mycket damm på negativen som har tagit tid att ta bort
"Dennis sitter vid fönstret" är en bild som Crimson framkallat
Dennis kollar vad blir det för väder idag
Det har kommit snö husse
En ampel med höstplantering
Trollhasseln med lite nysnö och utan någon gång i november 2025
Nedan följer några bilder från 1994 troligen Tri-X 400 ASA
"Martin i Vallatorp" är min dotterson och fotad 1994 och framkallad av en fotoaffär i Täby Centrum och det var bekvämt att kunna köpa film och sedan få den framkallad Den här bilden finns redan under mina bilder något beskuren
Från vänster sitter Lena min dotter Helène och en glad Martin på vår uteplats i Täby 1994
Här provar Martin sina röstresurser inte till allas förtjusning kanske
Lena med sitt barnbarn Julia som nog inte var så gammal här
Lena med Julia som nog är något äldre här
Julia med klara ögon
Kattbilderna är antagligen från 1992 och Fuji PR 400 ASA
Här sitter vår lilla Daysie i skuggan av några buskar
Så här kan man också tillbringa dagarna
Lesley i favoritstolen 1986
Det här är Zo Nobel han gick bort efter ett epileptiskt anfall och blev bara 5 år
Ja det blir inte mer än så här, efter snart 4 månaders konvalecens så har jag kommit fram till och bestämt mig att det får bli ett uppehåll på obestämd tid med mitt analoga experiment och det blev nog defenitivt efter mitt svar till Jan E. i min förra blogg det var av flera skäl till mitt beslut och jag kom fram till att det blir ganska dyrt eftersom jag måste skicka efter film via postorder och om jag vill fota i färg så blir jag hänvisad till t.ex. Crimson för att få filmen framkallad, och det blir inte heller billigt, så jag tänker fortsätta digitalt och då kan jag framkalla och redigera mina bilder omgående och det var ju det som jag uppskattade för drygt 20 år sedan när det digitala ljusrummet kom med Photoshop och Lightroom om detta kan man läsa i mina första blogginlägg
Ha det gott
Stig och Dennis
Det blev inte som jag tänkt mig

Mitt mörkrum som väntar på lite aktivitet
Den första januari ändrades mina planer på att framkalla mina filmer själv men jag får väl säga att mina planer har bara skjutits upp en tid under tiden får jag väl göra något annat. Jag skrev ju i en tidigare blogg att ta lite bilder med min Nikon F 801 och så blev det, jag använde den film jag hittade i mörkrummet och det var några rullar Kodak Tri-X 400 ASA den sista förbrukningsdagen(1990) var ju passerad med råge fast det gjorde väl inte så mycket, för jag skulle bara använda dom när jag skulle framkalla för första gången på många år. Efter olyckan så föll det hela lite i glömska men efter några veckor så tänkte jag att jag skickar dom exponerade rullarna till Crimson så får jag se om det blev något resultat, och för några dagar sen så kom ett hårt brev från Crimson som innehöll 3 negativark och efter framkallning med PSE och Lightroom såg det inte så illa ut kanske lite grovt korn men det är ju 400 ASA jag skall leta reda på ångra svartvita neg från 90-talet och jämföra
Här är några bilder från i höstas
Dennis i svagt novemberljus från fönstret
En ampel på sltanen med snödekorerad höstplatering
Snödekorerade Syrenhortensior i november
Ett frosigt plommonträd i novemer
Här är några bilder från 90-talet tagn med Nikon F801 och Kodak Tri-X
Vagn-Allan var ett orginal i Täby på 90-talet
Så här presenterar han sig med sin mission och här en länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvz2me/allan-77-har-samlat-in-47-cancermiljoner
Här cyklar Allan omkring i Täby Centrum och samlar kundvagnar till sin insamling
Det var inte allt men pekfingret slant tanken var att leta reda på några fler bilder så jag får väl avsluta här
Ha det gott
Stig och Dennis
Några händelser sen senast
Hej på er det var ett tag sen senast och det har sin förklaring som jag kommer till strax
Julaftonsmorgon jag och Dennis är på väg mot Lindesby Sjöängar medan solen är på väg upp
Senare på julafton kom Susanne och gjorde oss sällskap på ett enkelt julbord med "Janssons frestelse", Gravad lax, Julskinka och Räktårta lagom mycket för att orka äta lite av allt Janson hade jag gjort tidigare under dagen och det andra hade Susanne med sig
På annandag jul tar Dennis och jag en ny promenad på Lindesby Sjöängar och vi kan konstatera att det blev en snöfattig jul i år
Den snöfria gamla pilen lutar betänkligt och jag undrar hur länge den klarar sig om det kommer en massa blötsnö utan att brista
Framme vid kanothuset var det ett gult sken över Lindesjön eller kanske är det ett gulstick
På Nyårsafton tog vi en promenad genom ett litet skogsområde och det var snöfritt även här sedan hade vi en skön eftermiddag och kväll fram till klockan började närma sig 12-slaget då bröt helvetet ut och Dennis blev rädd och orolig av allt smällande som höll på fram till klockan 2
På nyårsdagen vaknade vi efter några timmars sömn och efter lite frukost gjorde vi oss i ordning för årets första promenad, det var några grader kallt och det hade börjat snöa men det var ändå ganska måttligt så vi traskade iväg, men i dag valde Dennis en annan väg och det skulle visa sig att det var olyckligt för mig, vi hade väl gått i en halv timme när vi kom framför ett av Lindesbergs höghus som kallas "Sjöbrisen" där halkade jag på en översnöad isfläck och föll handlöst till marken och det gjorde fruktansvärt ont, jag gjorde några försök att resa mig upp, men det var omöjligt för det gjorde väldigt ont jag hade tur för utanför huset fanns det en man som skottade snö och jag bad honom om hjälp och han försökte lyfta mig men det gjorde ännu ondare så vi kom fram till att det antagligen var något som var brutet och han ringde efter en ambulans, jag fick tag i min telefon och ringde Susanne och berättade vad som hänt så hon kom och tog hand om Dennis samtidigt kom en dam som också erbjöd att hjälpa mig och hon berättade att hon var ambulanssjuksköterska och såg till att jag låg någorlunda bekvämt hon såg också att mitt vänstra ben var vridet i ett onormalt läge och var ganska säker på att lårbenet var brutet
Efter en stund så kom ambulansen och efter mycket smärta så lyfte man upp mig på en bår och fick äntligen något smärtstillande att andas in, väl inne i ambulansen hörde jag att vi skulle åka till Karlskoga Lasarett en färd på c:a 8 mil normalt en resa på 2 timmar men det tog nästan 4 timmar på grund av att snöfallet hade utvecklat sig till ett oväder och framför ambulansen körde en snöplog i c:a 30 km/tim. När vi så småningom kom fram så tog sjukhuspersonalen hand om mig och plockade av mig jacka och byxor därefter blev det en röntgenundersökning som kunde konstatera att det var ett lårbensbrott
Det blev några bilder med ovanstående Canon datortomografi jag tog en bild med min mobilkamera och det syns att mitt vänstra ben är vridet
Så ser mitt bäcken ut med ett brutet lårben
Efter röntgen så blev det så småningom operation och man fixerade lårbenet med en märlspik som skruvades fast med en skruv i lårbenet som syns på den nedre högra bilden, jag vill minnas att det blev ganska sent innan jag hamnade på en vårdavdelning men jag fick eget rum och det var skönt
Dagen efter operationen var jag ganska trött
Efter ett par dagar konstaterades att jag hade dåliga blodvärden en del gick nog förlorat under operationen så jag fick ett par påsar med blod
Så ser jag ut efter några dagar och efter en välbehövlig dusch jag har varit tvungen att gå och stödja på benet redan efter ett dygn och det blev promenader med hjälp av en rollator fram och tillbaka till toaletten en dag fick jag ett par timmars undervisning av sjukgymnaster att gå lite längre sträckor och prova att gå upp och ned i en trappa. Den 8 januari skrevs jag ut och fick åka hem med färdtjänst, och det var väl skönt men nu var det slut på uppassningen med servering på sängen av frukost, lunch, eftermiddagskaffe, middag och kvällskaffe, och det var övervägande god mat. Det blev sparsamt med bilder för jag var tvungen att spara på batteriet
Till all Operationspersonal, läkare, sjuksystrar och undersköterskor som ställt upp med allt arbete som gjordes både dag och natt, dom är värda all beundran och ett STORT TACK till er som tog hand om mig
Hemma väntade Hemtjänsten som försåg mig med en del hjälpmedel som förhöjning av min säng med klossar c:a 8 cm. en annan toalettsits som också är en aning högre än originalet, rollatorn hade jag efter min sjukhusvistelse 2018 på Lindesbergs Lasarett.
Agraffer Agrafftång Mina lindade ben
Efter c:a 7 dagar så var det dags att ta bort agrafferna som höll ihop såret efter operationen i stället för stygn, agraffer är en sorts metallklammer och det gjorde ganska ont när en sjuksyster från hemsjukvården skulle ta bort dom, till det använde hon en speciell tång. Sjukvårdsteamet tyckte att mitt vänstra ben var ovanligt svullet så dom ansåg att jag borde åka till Lindesbergs Lasarett och undersöka om jag inte hade en blodpropp i benet och så blev det och där blev jag undersökt med ultraljud där trodde man att det kanske rörde sig om en blodpropp i nedre delen av benet och samtidigt beslöt läkaren som undersökte mig att jag skulle ta blodförtunnande i sprutform i stället för tabletter, apropå tabletter så fick jag börja med vätskedrivande tabletter som innebar många toalettbesök samt att äntligen få mina ben lindade. En sjukgymnast har besökt mig ett antal gånger för att jag skall komma igång med gymnastik för att få igång rörligheten i mitt skadade ben Efter ett par veckor blev jag åter kallad till medicinkliniken på Lindesbergs Lasarett där en annan läkare undersökte mina ben och ökade dosen vätskedrivande tabletter så att jag blir av med vätskan i benen och tog en del blodprov, jag kommer att bli kallad igen till Lindesbergs Lasarett då skall man undersöka om jag eventuellt har hjärtsvikt
Det var mycket snö och ganska kalt termometern visade 17-18 grader kallt men jag ser att det blir ljusare för varje dag
Nu har det gått 3 månader och livet börjar sakta återvända, jag mår mycket bättre nu och rörligheten har blivit betydligt bättre och med hjälp av en krycka så kan jag röra mig lite mer obehindrat och jag har lärt mig att gå i trappor bland annat till källaren där tvättstugan ligger och jag har faktiskt tvättat ett par maskiner
Dennis har under hela tiden bott hos Susanne för det har inte varit möjligt för mig att gå ut med honom på promenad men nu har han varit här några dagar när Susanne jobbar men då har dom först gått på en morgonpromenad så Dennis har kunnat kissa och det var vid sådana promenader som Susanne upptäckte att det kom blod när han kissade. Då tog jag kontakt med vår veterinär Helena Therus, som undersökte Dennis med ultraljud och upptäckte att det fanns små stenar i urinblåsan men för att vara riktigt säker så remitterade hon Dennis till en veterinär C&C i Nora som kunde undersöka med röntgen och där var man säker på att det fanns två stenar i urinblåsan och dom rekommenderade operation, så jag bestämde att det var bäst för Dennis att det blev operation. Den 16 mars lämnade Susanne Dennis på morgonen hos veterinären i Nora och fick hämta honom på eftermiddagen. Någon dag efter kom han och hälsade på mig och han var nog fortfarande lite trött och vilade nästan hela dagen. Men nu efter en dryg vecka så är han pigg och glad igen och en dag när det var soligt så var vi ute på altanen
Det var något av vad som hänt mig och Dennis sedan i julas, och vad har jag lärt mig av detta, jo kanske att se mig för var jag sätter fötterna i fortsättningen, men nu får vi se fram mot en fin vår och sommar, jag ber om ursäkt för att jag varit dålig med att kommentera andras bloggar men läser nästan allt varje dag
Ha det gott
Stig och Dennis

















































































