En fotoamatörs betraktelser om bilder och sånt

Nikon 501 och om en resa till Kvikkjokk

Tidigare så har jag beskrivit några viktiga milstolpar i min fotografiska historia, och Nikon F 501 var en sådan milstolpe, det var 1987 som jag bytte min Canon T70 till denna Nikon F 501 med autofokus. Nikon hade gjort autofokuskameror tidigare men de blev kanske inte den succé vad man hade hoppats på. Men 1986 lanserade Nikon en konsumentkamera som fick modell numret F 501.

Nikon 501 Skärmklipp

Kamerahuset lånade man från en annan kameramodell, F-301, och byggde in en autofokusmotor och en del elektronik, beskrivning av kameran finns i länken( Vikipedia).

Till kamera köpte jag också ett objektiv, och det var ett zoomobjektiv 35-135 mm. 1:3,5-4,5. Till den nya autofokuskameran släppte Nikon ett flertal AF-objektiv.  Andra tillbehör var förstås en blixt SB20 och en Nikon Teleconverter TC 16A

I min blogg "Återblick tredje delen" berättade jag om anledningen till att jag köpte den här kameran, det var framförallt på grund av autofokusen, och den underlättade ju ganska mycket. Hur var det nu att fota med autofokus jämfört med manuell fokusering? Jo det gick ganska bra, jag slapp hålla på att ställa in skärpan med fokus ringen på objektivet. Hur blev bilderna då? De blev bra med några få undantag, för ibland så hade kameran svårt att hitta fokus p.g.a. dålig struktur i motivet.

Som prenumerant på tidningen Foto så läste jag en annons om en naturfotokurs i Kvikkjokk, som skulle hållas i Kvikkjokk med fotografen Peter Ugander, medlem i "Naturfotograferna n", som handledare. 1985 gjorde jag en fjällvandring med goda vänner i Padjelanta Nationalpark, och jag tänkte att den där fotokursen vore nog något för mig. Så jag skickade in anmälan och fick  efter ett tag  besked att jag var antagen.

Mitt stativ                                       Kulleden

En del utrustning hade jag redan och det var bara att se över om jag behövde skaffa något annat och ett stativ var nog något som saknades så jag köpte ett ganska litet men lätt stativ. Det hette BILORA Profilo 75-16. Men det skulle visa sig att det hade nog en del brister, bland annat så var arbetshöjden på tok för låg och kulleden som hörde till var ganska vek, och som helhet ganska vingligt. Kameran F501 vägde med objektiv 1474 gr. med batterier. Det som var positivt var att det var lätt. Sedan var det valet av film också, och det blev Kodak Ektachrome 100 ASA och det visade sig var ett bra val och nu snart 30 år senare så är bilderna fortfarande bra.

Här följer några bilder från fotokursen i Kvikkjokk 1987

Busstationen i Jokkmokk Kvikkjokkbilder 044

Busstationen i Jokkmokk

Resan till Kvikkjokk gick med tåg från Stockholm till en station som heter Murjek en liten ort i Lappland, därifrån gick det buss till Jokkmokk.

001 Jokkmokks kyrka 1987

Jokkmokks kyrka

Det blev ett uppehåll i Jokkmokk på kanske en timme och för att fördriva tiden promenerade jag runt och gjorde ett besök hos en lokal konsthantverkare som bland annat tillverkade lappknivar och jag köpte en med ett skaft i björk(som visade sig vara made in Finland) . Sedan besökte jag också Sareks "Parkvakt" Edvin Nilssons ateljé och butik där det såldes böcker och foton över Sarek förstås.

Stuga med självhushåll Kvikkjokkbilder002

Vår stuga med självhushåll i Kvikkjokk

Sedan fortsatte bussresan till Kvikkjokk. Nu var vi mitt inne i den Lappländska fjällvärlden. Vi blev mottagna av Tor Lundberg en ortsbo som numera också är en medlem av "Naturfotograferna n". Tor Lundberg som var vår värd lärde oss dessutom en del om överlevnad i naturen. Inkvarteringen blev i en stugby och jag fick dela  stuga med en grabb från Västergötland.

Därefter presenterade sig Peter Ugander och berättade om kursens innehåll.

004 Interiör från stugan Kvikkjokk 1987

Interiör från stugan Kvikkjokk och tråkigt nog så har jag glömt bort vad min stugkamrat hette.

Efter ankomsten så serverades det middag och det var säkert något av traktens specialiteter och det bådade ju gott för resten av veckan. Men tyvärr så var det enda gången som det serverades lagad mat i restaurangen, resten av veckan fick vi laga vår mat av frystorkat som delades ut till kursdeltagarna. Det var antagligen därför man blev ombedd att ta med sig ett friluftskök. Det hade jag och det var ett rödspritdrivet Trangiakök, som jag tidigare hade haft med på min Padjelantaresa 1985

Trangiakök P1030622

Mitt Trangiakök nu fotat i mitt kök med Panasonic GX7

005 Deltagarna på fotokursen i Kvikkjokk 1987

Om jag minns rätt så var vi 7 deltagare på fotokursen i Kvikkjokk 1987

Dagen efter så började kursen med fotografering i omgivningarna och Peter Ugander gick runt bland kursdeltagarna och gav tips och råd. Jag hade ännu inte skaffat mig något makroobjektiv men jag hade en försättslins som hade 2 gångers förstoring, men det var inte att rekommendera till mitt zoomobjektiv ansåg Peter. Men jag provade ändå och ibland blev det bra.

031 Fjällvioler i  Kvikkjokk 1987

Försök till närbild med min försättslins av Fjällvioler

Efter en kort promenad så hamnade vi i ett skogs område där det fanns gott om vindfällen och avbrutna träd som visade mer eller mindre konstiga former.

008 Naturkraften som formgivare i Kvikkjokk

Naturkraften som formgivare i Kvikkjokk

Så småningom så tog vi en kaffepaus i en liten koja som fungerade utmärkt som regnskydd.

009 Paraplyförsedd fotograf i Kvikkjokk copy

Paraplyförsedd fotograf i Kvikkjokk

Efter en regnig morgon så tittade solen fram.

012 Kursledaren visar en klappkamera i Kvikkjokk

Kursledaren visar en klappkamera med dess specifika restutionsegenskaper. Samtidigt så kan vi se här hur riktiga stativ skall se ut.

010 Smörbollar i Kvikkjokk 1987

Vi fick testa att ta närbilder och här ett försök till närbild på Smörbollar.

011 Smörbollsäng i Kvikkjokk 1987 copy

Smörbollar växte det i tusental och här är en Smörbollsäng i Kvikkjokk

På eftermiddagen så fortsatte vi med fotografering av forsarna i Kvikkjokks närområde och det var framförallt ett vattendrag som heter Kamajåkkå eller Kamajokk som jag tog några bilder på. Vattenfall är ju fascinerande som fotoobjekt stora som små, och det är ett levande väsen som är i ständig förändring.

Forsarna-i-Kamajåkkå-Kvikkjokk-1987

Forsarna i Kamajåkkå i Kvikkjokk

013 Biflöde till Kamajåkkå i Kvikkjokk 1987

Biflöde till Kamajåkkå

021 Kamajåkkå ned mot Miertekjaure 1987 copy

Kamajåkkå ned mot Miertekjaure

025 En liten vik i Kamatjåkkås forsar 1987 copy

En bild tagen med polarisationsfilter av en liten vik i Kamatjåkkås forsar.

018 Vy mot Kaskaivo från Kvikkjokk 1987 copy

Vy mot Kaskaivo från Kvikkjokk

014 Rödblära i Kvikkjokk 1987

Förutom Smörbollar så hittade jag en liten Rödblära

017 En vit skönhet i Kvikkjokk 1987

Djurlivet var det inte så mycket bevänt med men här är en vit skönhet i Kvikkjokk

Det var efter den första dagen och vi skulle ses igen på kvällen där Peter Ugander hade lite teorilektion med oss när det gäller naturfoto. Efter någon timme så berättade han om sitt möte med en av naturfotos största Ansel Adams. Peter gick på någon form av workshop hos Ansel Adams 1981, och fick lära sig zonsystemet och hur det kunde användas vid t.ex. naturbilder i svart vitt.

Ansel Adams böcker

Ansel Adams skrev en fantastisk serie om bildbehandling från kamera till färdig bild i 3 böcker som behandlar var sitt område Kamera, Negativ och Bild. Som jag nämnt så har jag tragglat mig igenom samtliga böcker och med stor behållning. Sen har jag nog inte kunnat omvandla teorin i praktiken i brist på det mörkrum som aldrig blev verklighet.

Efter kvällspasset så återstod bara att krypa i säng, nästa dag skulle innehålla andra vyer.

Nästa dag så åkte vi med båt över sjön till ett deltaområde som ligger en bit utanför Kvikkjokk, och det regnade hela tiden vi var där så jag fick skydda kameran så gott det gick under regnkläderna. Det blev bilder på växter och de blommor som fanns, för att vi var i Kvikkjokk i juli månad märktes inte så mycket på blommor, för dem var det sparsamt med, men desto mer grönska hittade jag.

Den här dagen så regnade det ganska mycket och regnstället skyddade mig men inte kameran så den fick jag ha under jackan så den höll sig någorlunda torr. Det kanske fanns vädertätade kameror för 30 år sedan, men det var inte min Nikon 501.

039 Båten som skall föra oss över sjön Kvikkjokkbilder004

Tor Lundberg och båten som skall föra oss över sjön.

045 Stormhattsblad Kvikkjokk 1987

Stormhattsblad Kvikkjokk

043 Någon sorts ormbunkar Kvikkjokkbilder005

Någon sorts ormbunkar

046 Kabbleka i Kvikkjokk 1987

Lika vanlig som på mina breddgrader är Kabblekan i Kvikkjokk

Så blev det dags för en kaffepaus och det fanns en lada som blev ett regn och vindskydd med en eldstad mitt i huset och där gjorde vi upp eld som både värmde och kokade vårt efterlängtade kaffe.

049 Förbereder kaffe i Kvikkjokk 1987

Här tänds elden för kaffekokning

051 Kokkaffe över öppen eld Kvikkjokk 1987

Kokkaffe över öppen eld

På kvällen så blev det fortsatt undervisning i konsten att lyckas med naturbilder, Peter visade med diabilder både från Sverige och utrikes, bland annat en resa han gjorde till Indien.

Dagen därpå så gav vi oss iväg, utrustade med tält, på en tvådagars utflykt till "Prinskullen" som ligger på Vallevaare. Vi åkte med två båtar från Kvikkjokk på älven Kamajokk i någon timme, där vi blev i landsatta och sedan blev det en vandring i ett par tre timmar till Prinskullen där vi slog läger.

Med-båt-på-Tarraätno-Sarek-i-bakgrunden-1987

Med båt på Kamajokk Sarek i bakgrunden

Ilandsatta på väg mot Vallevaare 1987 kvikkjokkbilder010

Här har vi blivit ilandsatta från båten på vår väg mot Prinskullen och Vallevaare Och här fixar vi till vår lunch på Trangiaköken.

Sedan fick vi gå några kilometer först efter stranden av Kamajokk. Sedan vek vi av och gick genom skogen och kom så småningom fram till ett nytt vattendrag som heter Tjuoltajåkkå, och där erbjöds nya fotomöjligheter.

070 Här tas det bilder från alla vinklar Kvikkjokkbilder013

Här tas det bilder från alla vinklar

077 Tjuoltajåkkå Kvikkjokk 1987

Vattnet forsar på ordentligt i Tjuoltajåkkå

067 Tjuoltajåkkå 1987

Tjuoltajåkkå från en annan plats .

Tor Lundberg demonstrerar hur man vadar i en jokk, och Tor menade att om man har sina något så när vattentäta regnbyxor och trär de utanpå stövlarna och drar åt med packremmar så klarar man ganska djupa vad. Men det fungerar nog bara i teorin för han blev ganska blöt om fötterna.

Här har vi slagit upp tälten på Vallevaare och det har blivit ganska mörkt så bildkvaliteten blev därefter, det blev sen middag den dagen men den smakade ganska bra ändå.

Dagen därpå så såg området lite annorlunda ut i dagsljus, och man kunde skönja fjälltopparna  på andra sidan dalen. Det var bland annat Staikas dubbeltopp som steg fram ur dimmorna.

088Tältlägret på Vallevare 1987 copy

Tältlägret på Vallevaare 1987

084 Staikas dubbeltopp

Utsikt mot Staikas dubbeltopp från vårt tältläger

Efter frukost så rev vi tälten sedan började en lång vandring tillbaka till Kvikkjokk och vi kom så småningom ned till Kamajåkkå igen och där fanns förstås motiv att fota lite växter bland annat.

095 Tuva med Fjällglim 1987

Tuva med Fjällglim

072 Fjällsippa i Kvikkjokk 1987

Fjällsippa eller Isranunkel

098 Kullerstenar vid stranden

I brist på annat så tog jag en bild på några kullerstenar vid stranden

Vandringen fortsatte mot Kvikkjokk där vi så småningom blev hämtade med båt. Efter middagen så samlades vi åter för genomgång och någon sorts utvärdering  och alla var nog överens om att vi trots regn haft utbyte av kursen.

Personligen så var den här kursen kanske lite för avancerad för mig, jag hade inte så mycket erfarenhet av naturfotografi tidigare, men några tips snappade jag ändå upp, och mina förväntningar var heller inte så stora. Nu c:a 30 år senare så är jag glad att det blev av med den här naturfotokursen, för den har nog bidragit till att ha vidgat mina vyer, så jag ser på fotografering och naturen med andra ögon nu.

Sedan var det dags att krypa i säng för dagen efter så var det dags för hemfärd.

055 Kvikkjokks Kyrka 1987

Kvikkjokks Kyrka

När det gäller utvärderingen av min Nikon så var det mesta nog positivt, det saknades spottmätning och nedbländningsfunktion, det var väl det ända negativa, jag tog c:a 100 bilder under Kvikkjokk-veckan och det var inte många som blev dåliga på grund av kameran, utan de dåliga bilderna får tillskrivas fotografen.

Nikon F501 var min första Nikon, fram till idag så har jag haft 5 stycken Nikon-kameror och mina tankar kretsar just nu om en ny Nikon, och funderingarna går just nu till en D7200 som verkar ganska vass jämfört med min D90. Naturligtvis har jag också tänkt på att skaffa en fullformatskamera, men det blir nog en betydligt dyrare historia.

Det var vad jag hade att berätta om en kamera och några bilder från Kvikkjokk med omnejd.

Ha det gott

Stig

Inlagt 2016-07-08 11:02 | Läst 5054 ggr. | Permalink

"Kul berättelse och fina bilder. Själv skaffade jag en 801:a som jag gillade. /Affe"

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Jättefina bilder och trevlig dokumentering av våran vackra natur. Har du besökt rappdalen någon gång?
Svar från Stican 2016-07-08 17:53
Hej Christian och tack för dina vänliga kommentarer. Nej jag har inte besökt Rapadalen men lusten har funnits många gånger. Men jag har besökt Kebnekaise ett par gånger och så förstås Padjelanta.
Ha det gott/Stig
Kul berättelse och fina bilder. Själv skaffade jag en 801:a som jag gillade.
/Affe
Svar från Stican 2016-07-08 23:05
Tack Affe, roligt att du gillar min historieberättelse, jag köpte också en 801:a ett par år senare, och den hade mycket snabbare autofokus och även snabbare slutartider.
Ha det gott/Stig
Vackra bilder från fjällvärlden, och fina färger. Jag såg ingen uppgift om vad det är för film.
Svar från Stican 2016-07-09 07:31
Tack Ernst-Göran för din vänliga kommentar. Filmsorten var Kodak Ektachrome 100 ASA, det står i början under anskaffandet av utrustning. 1997 när jag var i Kebnekaise använde jag Kodachrome vill jag minnas.
Ernst G Westlund 2016-07-09 18:15
Faktiskt min favoritfilm på den tiden jag plåtade med film.
Riktigt intressant berättelse med fina bilder därtill! =)
Ha en skön dag!
Svar från Stican 2016-07-09 11:20
Tack Heléne för den fina kommentaren, och det var roligt att du uppskattade min bildberättelse.