Malinkas blogg om fotografi
återvändandet
jag (och hunden) har inte varit uppe i råbyskogen på länge (förutom en gång, för inte så länge sen). två skäl till det; vi går extremt sällan upp sommartid, pga att det blir för varmt, och för att jag är så fruktansvärt ormrädd och folk säger att det finns huggormar däruppe. jag har aldrig sett nån, men man vet aldrig. och jag vill inte att varken jag eller boyo ska bli ormbitna.
men idag gick vi faktiskt upp dit. temperaturen var alldeles lagom, och ljuset var dessutom jättefint. under tiden vi var däruppe började det bli för mörkt på sina ställen (det hade kanske blivit bättre om jag ändrat iso, men jag hade faktiskt ingen lust med det), så på slutet är det mer oskärpa än jag ville (eftersom dagens aktiviteter INTE var icm).
men jag kan leva med det. det mesta blev iaf tillräckligt skarpt för att jag ska känna mig hyfsat nöjd. och skogen står ju faktiskt kvar där den står, och jag kan gå dit precis när som helst.
jag har för övrigt börjat fundera på ytterligare en fortsättningskurs, på den kurs jag höll förra hösten. den jag funderar på nu skulle i så fall handla om framför allt bildskapande, i motsats till avbildning av verkligheten. det jag inte riktigt har kommit fram till är hur tusan man ska lägga upp en sån kurs. i slutänden kommer jag nog på ett bra koncept, men än så länge har det inte klickat till. 😅
men det vore roligt att hålla en sån kurs. särskilt eftersom det är vad jag själv tycker är roligast. nån skrev i en kommentar nånstans att det är svårt att se VAD det är jag fotograferar, eftersom jag gärna går rätt nära. själv tycker jag ju att det är minst hela poängen med det hela. 😄 man tänker och ser olika, och jag gillar ju ett mer poetiskt fotograferande. så är det.
om nån har förslag på upplägg och innehåll tar jag emot det med öppna armar. just för ögonblicket kan jag nämligen inte komma på en enda vettig ingång, sådär på rak arm.
dock så tror jag att SYMBOLIK behöver finnas med på ett eller annat sätt. inte nödvändigtvis som att fotografera kors eller annat, utan mer som tanke att ha med sig. jag har reflekterat över det ett antal gånger, visserligen mest gällande film/tv-serier och skådespeleri, men faktum är att åtminstone jag, säkert du också, ser en sak och relaterar det till en annan. så och med fotografi, tänker jag. återigen; åtminstone för min egen del.
visuell storytelling är en annan sak att ha med i bakhuvudet, om man ska ägna sig åt bildskapande, mer än återgivning av verkligheten. det är två helt skilda ting, åtminstone i mitt huvud.
och på tal om bildskapande - bilden ovan återger MIN verklighet av att det där är trollmors käpp som hon hankar sig fram med, över trädrötter, stenar, kottar osv, i skogen. det var så tydligt, där den stod. 🙏
och här har vi dagens sista bild, med den där oönskade oskärpan jag ogillar. men; jag tycker att den funkar ändå.
jag är på det stora hela rätt nöjd med dagens bildskörd, faktiskt. 🤗
diverse
idag var en sån där diverse-dag. iaf när det kommer till fotograferandet. tog med mig kameran i underhållningssyfte, på en skogspromenad med hunden. för första gången efter sommaren gick vi faktiskt IN i skogen, bland annat därför att jag ville hitta ett bra ställe där jag kunde ställa mig och borsta av honom, eftersom han släpper päls så jag blir tokig.
men kameran fick såklart också följa med.
jag experimenterar just nu med slutartider, rent generellt. dels de där längre slutartiderna som ger den där medvetna oskärpan, men också med rätt korta slutartider. såpass korta att råfilerna är underexponerade. inte extremt (jo, ibland, by mistake), men tillräckligt underexponerade för att ge en betydligt bredare tonskala än jag är van vid. det är lite ovant att redigera såna bilder, men det ger sig.
det var väldigt trevligt att traska runt i skogen en stund, bortsett från att det fortfarande är så vansinnigt fuktigt i luften. det är sjukligt irriterande - ta bara som exempel att jag tvättade kläder i tisdags och tog upp till lägenheten för att hänga på tork. framåt fredag morgon eller så, vågade jag hänga in dem i klädkammaren igen utan att oroa mig för att de fortfarande skulle vara fuktiga. helt jävla otroligt.
men det bryr sig ju inte skogen om. inte hunden heller. han tyckte nog att det var rätt skönt att bli av med lite päls (och jag glad att den inte hamnar i min säng).
det här trädet (ovan) har jag fotograferat rätt många gånger, faktiskt. ofta ungefär samma vinkel, dessutom. jag gör det, eftersom den får mig att tänka på en specifik sak varje gång, och då kan jag inte låta bli. vad ser du i den här bilden (av ren, skär nyfikenhet)?
när vi hade passerat allt detta ovan, såg jag för första gången en orm här i området där jag bor. jag är ormfobisk deluxe, så det var en smått traumatisk upplevelse, trots att ormen i fråga var väldigt liten. bara att skriva om det gör att hela jag vill vrida mig ut och in, och mina fingertoppar tror att det ligger en orm därunder.
tror det var en kopparsnok (visst finns det nåt som heter så?). först trodde jag att det var en jättelång daggmask. men den var lite märklig i färgen, och när jag och hunden kom lite närmare, rörde den på sig - INTE som en daggmask. som en orm. och jag dog nästan på kuppen. fi fan. USCH!!!
jag måste sluta skriva om det där, för jag dör nu också.
i stället kan jag skriva om - ni som läste mitt inlägg i somras från summer meet. jag är själv oerhört ointresserad av bilar, men har av någon anledning lyckats samla på mig kompisar som i stället är superintresserade av bilar. hemma på gatan har jag en kompis, vars familj sammanlagt äger runt 10 - 12 bilar eller så, varav säkert hälften är gamla veteranbilar.
den här bilen är en av dessa, och jag är jätteförtjust i den - på grund av färgen. den har en färg som smultron- och vaniljglass på sommaren. PLUS att de dessutom har en mindre veteranbil i samma nyans. jag har döpt dem till storasyster och lillasyster. 🤗
här tar dagens inlägg slut. nu ska jag gå ut med hunden igen, och försöka låta bli att tänka på att det nånstans (tack och lov lite längre bort) ligger en kopparsnok och existerar, helt av sig själv.
i trötthetsdimmor idag
det har varit en trevlig, men märklig helg. den blev inte alls som var planerat från början. från allra första början var tanken att gårdagen skulle innehålla en träff med passionista-medlemmar. det gjorde den också. för ett par veckor sen fick jag förfrågan om att vara hundvakt, och eftersom vi alla avgudar varandra tackade jag såklart ja, med vetskapen om att jag skulle vara trött på passionista-träffen. i fredags hörde ett par kompisar av sig och undrade om jag ville ha besök i lördags. jag har inte träffat dem på länge, så jag tackade ja, väl medveten om att jag skulle vara halvdöd efter helgen.
nu är det efter helgen, och jag ÄR halvdöd.
tur att jag känner mig själv såpass att jag vet det. självkännedom is the shit, gott folk - så är det bara.
jag hade svårt att bestämma mig för hur lång hundpromenaden skulle bli idag, innan vi gick. tog med mig kameran, bara ifall att. det blev inte en jättelång promenad, men några bilder blev det trots att jag är så trött att skallen är helt dimmig på insidan.
och med det sagt; här är dagens bildskörd. är för trött och groggy för att skriva mer än såhär, så - enjoy. 🙂
planlöst idag
det är smidigt att ha hund. man måste ut, vare sig man vill eller inte. det är också alldeles ypperliga tillfällen att ta med sig kameran, oavsett vart man går. nu blir ju hundpromenaderna jag går oftast runtomkring, här där jag bor, så motiven blir ju rätt mycket desamma hela tiden - på gott och ont.
men nu var det faktiskt ett tag sen vi gick ens i närheten av skogen. så blev det dock idag. min hunds bästis är ju kvar ända till söndag, så vi traskade ut alla tre. boyo (min hund) gick med ryggsäck för att styrketräning och koncentration (sistnämnda går lite sisådär, han är inte den koncentrerade sortens hund), och jag med kameran.
eftersom jag fortfarande inte fått hjälp med hårddisken från gamla datorn, så har jag ett visst behov av att ta om vissa bilder. eller, iaf ta liknande. nu ser det ut lite som att höstens fotokurs inte blir av på grund av för få anmälda. om det är någon som bor i närheten och vill delta, är det hög tid att anmäla sig - typ nu på en gång.
men OM kursen blir av behöver jag uppdatera förra höstens kursmaterial, och då behöver jag ha bilder. eftersom det är så mycket som ligger på gamla hårddisken är det bara att fotografera mer och hoppas att det räcker.
oavsett om det blir kursstart eller ej; fotograferar jag gör ändå. och trots att jag inte hade någon direkt plan idag, hittade jag ändå en del bilder som låg och väntade.
den berömda skärpan som jag ständigt gnäller på, ser likadan ut idag som alla andra dagar. här och där finns det skärpa, men inte nödvändigtvis på rätt ställe. jag tror att jag kanske ska byta objektiv och se om det blir nån skillnad. enda problemet med det är att jag föredrar det jag använder (upp till 300) framför det andra (tror det är 38 - 75 eller så). jag gillar hur utsnitten blir med detta bättre än det andra. men jag får spatt och spader på skärpan, och det är så länge sen jag använde det andra att det kanske är dags att undersöka hur skärpan fungerar på det.
bilden här ovanför är för övrigt en favorit från dagens fotografering. de nedan får stå för sig själva, för nu är jag alldeles för trött för att skriva mer. 😅
förberedande bilder
ni anar inte vad jag är både glad och tacksam för de fotokurser som redan varit, de som komma skall, och de individer som valt att bli medlemmar i club passionista. innan jag träffade dem var det många år som jag knappt fotograferat öht, eftersom jag inte kunde jobba med det pga min psykiska ohälsa. och eftersom jag inte kunde jobba med det, hade jag svårt att se poängen med att fotografera överhuvudtaget.
men nu när det finns ett behov - inte nödvändigtvis av att sälja det jag gör, men att använda bilderna som exempel, att visa och förklara, så är det helt annorlunda. det är till stor del därför jag fotograferar; för att ha just exempel.
nu på söndag är det teamsmöte med club passionista. då ska jag visa hur jag gör en (vad jag kallar) digital dubbelexponering = slår ihop två bilder för att ge effekt av en dubbelexponering.
en av bilderna ovan ska fungerar som bas i den sk dubbelexponeringen. jag har redan visat en bild med en sådan bas, men eftersom jag ännu inte fått hjälp med att förhoppningsvis rädda vad som rädda går på min gamla hårddisk, behövde jag nya bilder att använda i stället.
den här slank med, bara för att jag gillar den. tror dock inte att jag kommer att använda just den i detta lilla projekt.
här är det första alternativet till övre lager. vi får se vad det blir i slutänden - det beror på vad jag har lust med på söndag. här nedan kommer ett gäng varianter på tistlar. de är så vansinnigt vackra med sitt fluff.
ytterligare ett annat alternativ är rönnbären här nedanför.
sedan kom det med lite annat smått och gott som jag inte kunde låta bli när jag ändå var ute. allt som fotograferades idag blev långt ifrån bra. det var rätt skarpt solljus, trots att det var tidig kväll - jag gillar inte det, riktigt. just rönnbären här ovanför låg i skugga, men jag tog nån bild på andra som befann sig i direkt solljus. snudd på katastrof - HU!
här kommer de sista bilderna från idag. på just den här promenaden passerar vi en rad björkar, och jag såg sist vi var där att nån har roat sig med barken på en av dem. även om jag inte gillar det, så finns det bilder att plocka även där.
ser du det jag ser?
i bilden här ovanför ser jag t ex en profil av en äldre, sur gubbe.
och som referens till mitt senaste gnälliga inlägg angående skärpan; här tror jag faktiskt att jag HAR skärpa - längst till vänster i bilden.😅
































































