Malinkas blogg om fotografi
att återvända till
i västerås har väderprognosen för dagen varit regn - typ hela dagen. som oftast, har prognosen förändrats, även under dagen. i stället för konstant regn har det varit längre, hyfsat intensiva regn. strax före lunch bestämde jag mig för att gå ut med hunden lite tidigare, bara för att slippa senare regn. kameran fick åka med, och vi stannade faktiskt till på samma ställe där vi var igår.
för att inte upprepa mig alltför mycket rörde vi oss mellan flera träd, och senare faktiskt bort därifrån. men till skillnad från igår, blev det idag lite dubbelexponeringar och någon enstaka icm-bild.
de senaste dagarna har jag funderat en hel del på hur jag skulle beskriva mitt eget fotograferande för någon som inte sett mina bilder, eller kanske inte ens känner mig. jag har kommit fram till att det är vansinnigt svårt att faktiskt beskriva på ett vettigt sätt. det är ju inte som att jag fotograferar dokumentärt eller på ett plats-beskrivande vis. inte heller traditionella naturbilder - eller ens traditionella arkitekturbilder, alla gånger. 🤦🏻♀️
det jag har landat i är flera saker. den första torde ni ha sett mig skriva om tidigare - att jag ägnar mig åt visuell poesi. det tycker jag fortfarande att jag gör, även om också det är ett uttryck som kanske inte är helt lättgreppat.
det andra jag skulle säga om mitt eget fotograferande är att jag försöker visualisera min inre verklighet på ett sätt som gör det synligt för andra. för min inre verklighet ser INTE ut som min yttre. 😅 sen hur den som betraktar mina fotografier väljer att tolka min inre verklighet - det får stå för betraktaren.
ett annat sätt att beskriva det på är att säga att mina bilder är vad som händer när min inre värld och yttre verklighet krockar.
ytterligare ett sätt att prata om mina bilder är att se dem som nån slags portaler. det ligger rätt nära det jag skrivit om förut när det handlar om hur och vad det är jag ser. för er som följt den här bloggen; ni kanske minns att jag berättat om min barndoms fantasier om tomtar och troll, hur och vart de bor osv. jag tror att mitt seende har rört sig en bit bort från det, till just det här med portaler.
när jag säger portaler menar jag inte som i fantasy- eller sci-fi. det jag menar är att jag ser ställen där verkligheten ruckar lite på sig, så att man som betraktare (jag själv inkluderad) kanske kan se något annat mellan vår verklighet och den som finns bortom. det är svårt att sätta ord på, men när verkligheten är bara lite, lite förflyttad uppstår en glipa. den glipan kan vi kanske, om vi har tur, se något annat, okänt, igenom.
det är bland annat därför jag använder mig av både icm och dubbelexponeringar. det är också därför åtminstone jag själv upplever att det inte är i syfte att skapa effekt, utan för att visa något jag själv redan ser.
oavsett vad man kallar det eller hur man pratar om mina bilder, så är jag själv väldigt bekväm med hur jag ser och fotograferar. annars skulle jag inte fotografera som jag gör.
och bara som kort bildkommentar: här är två dubbelexponeringar på exakt samma ställe. den ovan är lite småkul på sitt vis, men personligen föredrar jag den undre.
fast fråga inte vad jag har dubbelexponerat in i den här bilden, för det har jag ingen aning om. jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad tusan jag fick för mig skulle kunna funka. 😅
här är vi på väg bort från stället där vi var igår. hittade dessa i en rabatt in mot en villa och kunde inte låta bli. det var alldeles, alldeles för gulligt för sitt eget bästa.
och här är vi hemma igen. jag upptäckte att en växt hade snurrat sig runt staketet som går runt nedgången till cykelförrådet, och kunde inte låta bli här heller. 🤗
olika miljöer ger olika resultat
jag har haft ett par dagar där dygnet och sömnen har jävlats en hel del, så idag är jag vad jag kallar "trött-bakis"; trött, seg, faktiskt riktigt låg jämfört med hur jag brukar vara. därför hade jag egentligen inte alls lust att gå ut med hunden, men har man en gång skaffat sig hund är det bara att ge sig ut vare sig man vill eller ej.
hilda fick följa med, särskilt eftersom det när vi var ute för en gångs skull var moln och inget direkt solsken.
vi gick en promenadsträcka vi gått många gånger, och ni har sett otaliga bilder därifrån. idag är, tror jag, andra gången jag använder just dubbelexponeringar på den här sträckan. noterade en sak idag som känns både intressant och relevant, åtminstone för mig.
dubbelexponeringar fungerar olika i olika miljöer.
jag tycker t ex att dubbelexponeringar funkar bättre i den här miljön, än de gör nere i kopparlunden - och är jag ändå väldigt förtjust i just de bilderna därifrån.
skillnaden är, tror jag, att det som finns tillgängligt här är lättare att sortera, att få ordning på i båda exponeringarna. i kopparlunden är det både material, former, riktningar osv, som ska komponeras ihop på nåt vettigt sätt. det blir lättare TUNGT, därnere.
.. och i den här miljön blir det inte lika "tungt", iaf upplever jag det så.
jag kommer att fortsätta dubbelexponera och troligen använda icm också, nere i kopparlunden tills jag känner mig klar där. jag ger det 1 - 3 fototillfällen till, sen tänker jag nog anse mig färdig där inför det här projektet, iaf.
i bilden ovan, och bilden under, ser ni samma grenformation - jag blev så förtjust i hur den är formad och riktad att jag inte kunde låta att ta två bilder. fördelen är ju att det är dubbelexponeringar, så det blir inte samma bild. har svårt att bestämma mig för vilken jag gillar mest, dock.
men vet ni, jag tror att jag är lite för trött för att ha nåt mer vettigt att säga just nu. därför lämnar jag er med dagens sista exponeringar, utan vidare kommentarer från min sida.
enjoy! 🙂
att se dubbelt i kopparlunden 😄
idag blir det knappt nån text alls, utöver att jag börjar känna mig mer och mer trygg med att dubbelexponera. jag tog med mig hund och kamera ner till kopparlunden idag, igen, och det blev mest dubbelexponeringar - men faktiskt några icm-bilder, och några helt vanliga exponeringar. icm-bilderna i den här miljön funkar sisådär, tycker jag själv. de vanliga mest för att det var så fint och jag inte ville ha en dubbelexponering just där.
utöver det finns inte jättemycket att säga. jo, kanske att jag medvetet använder mig av skitljuset som är just nu, med alla de hårda, skarpa skuggor som uppstår. men det är verkligen skitdrygt att fotografera när ljuset ser ut såhär. det bouncar mellan tegelväggarna och slår rätt in i skuggorna så det blir jätteknepigt ljus på teglet. oerhört irriterande. 😅
men - dagens bildskörd, utan vidare kommentarer från mig.
enjoy! 🙏
övning ger färdighet
jag fortsätter med mina dubbelexponeringar ett tag till. idag stannade vi dock kvar på hemmaplan, eftersom jag ville fortsätta att - faktiskt bara TESTA. jag återgick till mitt sätt att svagt underexponera åtminstone den ena exponeringen av två - ibland överexponerade jag. men hela tanken idag var att göra mig mer medveten om vad tusan jag håller på med. som t ex att faktiskt komma ihåg att ljusa partier slår ut mörker.
jag märker att jag gillar LÖV. det syns kanske inte skitbra i bilden ovan, men det kommer en bild lite längre ner som jag tycker blev jättefin, just med tanke på löven.
blåsippor, malinka-style. det är en stor sten som ligger som undre exponering i den här.
bilden ovan består av två exponeringar från en stor sten-ish-staty-ish-pryl. den vita, utbrända rektangeln är en öppning, och jag ville se hur den skulle te sig i färdig bild. såhär blev det. lite väl kritvit kan jag tycka, men i övrigt tycker jag att bilden blev lite småkul.
här ovanför är bilden med löv jag tyckte blev så fin. den mörka kvadrat-ish-formen är ett högt staket mellan gång-/cykelbana och bilväg. löven fanns på gräsmattan mellan staket och gång-/cykelbana.
här under kommer dagens två sista bilder, utan vidare kommentarer. på det stora hela känner jag mig rätt nöjd med dagens bildskörd, och kommer förhoppningsvis att kunna fotografera med lite mer självförtroende nästa gång jag tar mig ner till kopparlunden.
kopparlunden, dubbelexponeringar
idag tog jag med mig hund och hilda ner till kopparlunden. på schemat stod dubbelexponeringar, och det var precis vad jag ägnade mig åt.
det blev en mycket blandad kompott i fråga om vad som faktiskt blev ok, vad som funkade - och så finns det ett par, tre stycken jag själv blev väldigt förtjust i.
men förvånansvärt ok, ändå, överlag.
första halvan av den här bildskörden kändes mest som ett experiment. jag följde chatgpt's rekommendation om att överexponera litegrand, men jag gillade inte hur drygt och omständigt det blev i bildbehandlingen efteråt, så det gör jag nog inte igen. dock bra att veta, så jag vet VARFÖR jag inte gillar att göra så. 😄
vissa gånger är jag mer än tacksam över min inställning att jag inte ska producera några mästerverk. idag var en sån dag; jag hade inga planer om att jag skulle ta BRA bilder. min plan var att testa, se vad som funkar, vad jag gillar/inte gillar, VARFÖR jag gillar/inte gillar, undersöka, utforska osv. det är ett mycket roligare utgångsläge, än att förvänta sig att det ska bli fantastiska bilder bara för att.
en sak jag tycker är rätt intressant är hur olika människor fotograferar. nu när jag börjat nosa lite på det här, funderar jag lite på hur t ex samuel och tommy (von knorring) fotograferar just dubbelexponeringar. samuel är ju en fena på det här med struktur - det är inte jag. iaf inte på samma vis som han. tommy fotograferar också på ett helt annat sätt än jag.
för jag tittar ju på mina egna bilder, såklart, och funderar på vad det är jag gör, om det skiljer sig mot mitt "vanliga" sätt att fotografera, vad som händer när jag lägger på en exponering till, osv.
och jag märker att jag ser och fotograferar på ungefär samma vis, med den skillnaden att det blir ett lager till, ovanpå allt annat som jag redan gör. men formspråket verkar t ex inte skilja sig nämnvärt.
överlag tycker jag att det här är himla kul. jag skrev igår att jag inte nödvändigtvis tror att det här kommer att bli "min grej" för tid och evighet. däremot tror jag att det kommer att vara ett kul verktyg att ha, och använda mig av när jag tycker att det är lämpligt. det jag gör just nu är verkligen mest experimenterande för att se hur det funkar med mig, mitt bildseende, mitt sätt att fotografera, osv.
det jag tycker känns extra kul just idag är att det här sättet att fotografera ger mig något nytt att jobba med därnere. att fotografera "som vanligt" har jag gjort så otroligt mycket i just den miljön. det här känns lite nytt och intressant, och det gillar jag.
sen om det är bättre på något som helst vis vet jag inte. 😄 jag skulle väl kanske mer säga att det är lite annat än det jag normalt sett gör.
här nedan följer mina egna absoluta favoriter från dagens bildskörd, utan vidare kommentarer.
enjoy! 🙏































































