Malinkas blogg om fotografi

efter några inlägg visar det sig att det är här jag kommer att dela med mig av tankar omkring fotografi - både praktiskt, teoretiskt och filosofiskt. jag gillar sånt.

hund- och fotopromenad

mitt dygn rullar på i vanlig takt - vill säga; ungefär 4 - 6h/dag. just precis nu ligger det såpass att jag och hunden kunde ge oss iväg på ett litet äventyr i annan miljö än här hemma, på morgonen idag. vi kom iväg runt halv nio eller så, i förhoppningen att vi skulle hinna innan det blev varmt. här hemma kändes det ok, men väl framme var det redan då lite för varmt för oss båda. men vi var ju där, så jag tänkte att.. vi går en kort sväng, så åker vi hem sen.

föga anade jag att vi skulle bli borta betydligt längre än jag trodde. det VAR varmt, särskilt för min hund. men han tog det som den hjälte han är, och vi överlevde båda två.

de här tre bilderna har ni sett varianter på tidigare. minns inte hur gamla föregående bilder är, men det var ett tag sen. dessa är fotograferade på andra sidan de här trappstegen/sätena/vad-det-nu-är-för-nåt. 

de två bilderna här nedanför är plockade vid elbakajen. eller, på vänster sida om elbakajen, om man vill vara kinkig. det oskarpa, suddiga till vänster i första bilden är en stor.. jag skulle gissa att det är tänkt att fungera som sol- och/eller regnskydd. 

och här nedanför har vi en stege på en båt, som hade en så ståtlig skugga. jag kunde faktiskt inte låta bli.

jag hade en plan när vi kom dit. vi skulle stanna vid elbakajen, och sen ta oss tillbaka till bussen närmast möjliga sträcka pga värmen. det blev dock inte så, för på håll såg jag en silo som intresserade mig. inte låg den särskilt långt bort heller, så vi gick ditåt. när vi närmade oss började jag misstänka att det kanske var samma silo vi var på när vi träffade samuel för ett tag sen.

och tro på fan. det VAR samma ställe. nu vet jag exakt vart det ligger, jag vet att det är nära tillhands från tågstationen, och jag kommer garanterat att ta mig dit när det inte är fullt så varmt. 

det är inte alltid lätt att få bra skärpa. dels var det sjukligt drygt ljus, dels är mitt objektiv periodvis lite småknepigt. men det funkar ändå - eller; det får lov att funka, helt enkelt.

jag visste ju redan att jag gillar det här stället eftersom jag redan varit där en gång. nu märkte jag att jag gillar det ännu mer. nedan följer en drös bilder därifrån, utan kommentarer från mig. återkommer vid de sista bilderna.

(ok, jag ljög, jag måste bara kommentera den här supersöta lilla musen. den drack vatten i en vattenpöl när jag och hunden passerade. helt lugn var den, den drack klart, sen kilade den in i ett hål i väggen. min hund märkte den knappt förrän den rörde sig.)

vet inte hur länge vi var just där, men det var en stund. när JAG började bli kissnödig, gav vi oss av. givetvis missade vi precis bussen när vi kom till stationen, och under de ca 25 minuter vi fick vänta på nästa, tog jag ytterligare några bilder. de nedan är vad jag tyckte hade tillräckligt med potential för att visa här.

Publicerad 2026-05-31 14:47 | Läst 481 ggr 4 Kommentera

äntligen, min hilda!

jag bestämde långt, långt innan jag ens började känna sådär akut att jag behöver en ny kamera, att den ska heta hilda. i höstas, tror jag, faktiskt.

oavsett vilket; jag klickade "köp" i onsdags förra veckan. i fredags sade instabox hemsida att mitt paket skulle komma på lördagen. mitt på dagen i lördags ändrade den sig till måndag. i måndags ändrade den sig igen, till tisdag.

fi fan. min kropp gillar inte att gå runt och vänta på det här viset.

igår när jag vaknade var jag superorolig - tänk om det skulle bli uppskjutet ytterligare en dag. jag tillbringade HELA dagen med att titta till spårningen av mitt paket ofta, ofta. och när sms'et väl kom, ska jag erkänna att jag grinade av lättnad. 

jag tog några testbilder hemma i köket redan igår kväll - såna där man tar ENBART för att testa, inte för att det ska bli bra.

idag tog jag med hilda ut, när jag var ute med hunden - en testkörning här också, men åtminstone utomhus. det var på väg att mörkna, så att testandet har inneburit justeringar av iso, bara för att prova. jag är ju inte bortskämd med höga isotal, på min 5d original (1600), så det var vansinnigt intressant att se hur det fungerar, hur det känns, hur det ser ut osv.

mina spontana tankar är att jag kommer att ha vansinnigt mycket roligt med hilda, framför allt med höga isotal. jag gillar nämligen grova korn, och för mig kan jag direkt se en hel del intressanta användningsområden. det kommer att bli en hel del testande framöver, har jag en känsla av. 

och ni anar inte hur djup min lättnad är över att ha en fungerande kamera jag kan lita på, och som inte har något sensordamm som vägrar flytta på sig.

utöver isotalet, så är jag också impad över tonomfånget, som jag tycker skiljer sig en hel del från 5d'n original. 

jag är oerhört, oerhört glad över mitt köp. för mig är det här en rejäl uppgradering, även om det finns nyare, flashigare kameror. jag och hilda kommer att ha oerhört kul tillsammans, och det ska bli otroligt spännande att se vad vi kan åstadkomma - hilda med teknik, och jag med seende.

Publicerad 2026-02-04 19:38 | Läst 723 ggr 9 Kommentera

miljöombyte

jag tog med mig hunden och kameran ner på stan idag. vi har alla (inklusive kameran) bara gått runt här hemma hela sommaren, och jag tyckte vi kunde behöva ett miljöombyte. min hund gillar inte att åka buss eller bil, så vi åker framför allt buss lite då och då så att han ska komma ihåg att det är ok. det går sådär. han föddes som stor, häftig schäfer, men det är ingen som har berättat det för honom. han är en stor, smält mjölkchoklad som är skitlöjlig när det gäller vissa saker. #facepalm

jag hade två mål idag, varav jag lyckades med det ena. jag ville fotografera i, på och ifrån ett av parkeringshusen nere på stan. det är rätt ruffig miljö, vilket jag gillar. utöver det ville jag också till vissa delar av stan där jag i princip aldrig har varit. jag är nästan aldrig på stan numer, till skillnad från när jag var tonåring. men den delen av dagens äventyr gick lite sisådär. jag har köpt nya skor, och fötterna är extremt ovana - tror inte jag behöver säga så mycket mer än så. 

ljusförhållandena i parkeringshuset var väldigt varierande, så det blev ett himla fipplande med slutartider - och iso, faktiskt. en viss slutartid blir rejält underexponerad på 200 iso, men funkar bra på 640 iso. 

vi växlade mellan två våningar i p-huset. först åkte vi upp till våning 5, därefter våning 8. det är många år sedan jag fotograferade i och från den här miljön. det var faktiskt himla kul. våningarna är öppna såtillvida att det inte finns fönster, men de lufthål som är, är såpass små och smala att ingen tar sig ut. de är däremot rätt kul att fotografera igenom. det blir en automatisk inramning som jag är rätt förtjust i.

sen är det ju lite kul att fotografera från ett fågelperspektiv, ned på gatan. jag fotograferade faktiskt lite folk i rörelse, men tyckte inte att det var så mycket att spara på så de fick flytta till papperskorgen.

just i p-huset fanns det drösvis med roliga detaljer. ovan och under är varianter på samma grej. har ingen aning om vad du tycker, men jag gillar dem en hel del, faktiskt.

det finns också en del utbyggnader ut mot gatan, på vissa ställen, våningen/arna under. här är taket på en sådan (ovan). jag känner mig lite överdrivet förtjust i plåten, faktiskt.

den här bilden är ett alldeles ypperligt exempel på hur ett fotografi INTE visar verkligheten. verkligheten såg nämligen inte alls ut såhär. den var till exempel mycket större och mer omfattande än den här bilden antyder och visar. 

jag noterar med viss fascination och förtjusning att det inte verkar spela nån särdeles roll VAD det är jag fotograferar. mitt seende verkar fungera på samma vis, oavsett vad som befinner sig framför kameran. 

ytterligare en detaljbild jag blev väldigt förtjust i redan vid exponeringen.

medan vi ändå befann oss på hög höjd, passade jag på att försöka få ihop några vybilder. det gick också sisådär - den här ovan blev helt ok, men det beror nog på att den mer eller mindre bara innehåller tak. miljöbilder eller större utsnitt är verkligen inte min starka sida.

men såhär tycker jag ändå att det kan funka. 

och här kommer några få bilder från marknivå, innan mina fötter gav upp och ville hem. 

Publicerad 2025-08-25 23:24 | Läst 931 ggr 5 Kommentera

bilder från en kort hundpromenad

den här bilden såg jag redan i sökaren att den satt som en smäck.

dagens bildskörd blev inte alls som jag hade tänkt mig. gick ut med hund och kamera med.. inte den tydligaste av planer, men det var iaf tänkt att det skulle bli någon slags promenad. men inte ens 100 meter bort träffade vi på en granne några hus ner på gatan, och så blev vi stående rätt länge. jag och hunden tog sällskap med nämnda granne när han skulle hem, varpå vi sprang på en kompis till mig och hennes syster, och så blev det ytterligare långt prat. 

och när vi väl hade pratat klart för dagen, var jag så otroligt trött i fötterna att det blev en ytterst kort promenad. vi tog oss till skräpet uppe vid skogskanten igen, och där hittade jag de här bilderna. 

jag måste fundera över det här med skärpan. när jag tittar på mina råfiler, både i utforskaren och i bridge, så ser de skarpa ut. så fort jag öppnar dem i camera raw, däremot, så ser skärpan helt annorlunda ut. ni ser ju själva på bilden här ovanför; den är alldeles för oskarp för att ens vara i närheten av att ha någon som helst form av skärpa.

vet inte om det kanske beror på mitt objektiv. det har, som allt annat tekniskt, ett helt eget liv och alldeles egna åsikter om hur saker och ting ska fungera. vi är inte alltid överens.

här saknas det också tillräcklig skärpa för att vara ett digitalt objektiv. så jävla störigt. det vore en sak om slutartiderna var ngt längre så att jag inte kan hålla kameran still, men här pratar vi om minst 1/60, oftare 1/100. man tycker att det inte skulle behöva bli såhär oskarpt.

på den här tycker jag att det finns rätt bra skärpa på det främre blocket, men det är nästan mer ett undantag än skicklighet.

här finns det lite krispig skärpa på grenen bakom det oskarpa blocket i förgrunden.

ännu mer oskärpa. yay! *ljuger mig knallblå i nyllet*

ett annat alternativ, om det inte har med objektivet att göra, är att det är jag som ser illa. jag har ju glasögon, men jag tycker att det är svårare att se MED dem i sökaren, än utan.

på den här bilden ovan ligger skärpan ganska nära, men inte tillräckligt för att jag ska tycka att den faktiskt är skarp. 

alltså, det här är vansinnigt irriterande.

inte är det mycket bättre här heller.

blesh.

jag har en av flera i rad, knepig dag idag. det är inte mycket som fungerar eller blir som det är tänkt. det är oerhört frustrerande. tur att det finns fler dagar, där saker kan funka bättre.

Publicerad 2025-08-19 21:32 | Läst 1128 ggr 3 Kommentera

sista testet, nu då

ok, gott folk - det här får helt enkelt lov att vara sista testrundan med bildredigeringen. nu orkar jag inte hålla på längre. 😅 såsom min skärm är inställd just nu, såsom den står på skrivbordet osv, så ser de här bilderna helt ok ut för mig. jag får helt enkelt bita ihop och hoppas att det ser någotsånär vettigt ut hos er andra också. 

de här bilderna fotograferades nu på morgonen när jag och hunden var ute en sväng medan tvättmaskinen gick. häpnadsväckande hur olika vädret/temperaturen kan vara från en dag till en annan. det blåser rätt rejält, så fönster och balkongdörr står öppna för att vädra ut värmen inomhus.

ni vet, allt det här "skräpet" som ligger uppe vid skogskanten på andra sidan gatan där jag bor - nu har det landat nya grejer där. exempelvis bilden här ovanför; diverse plattor som prytt backen nånstans. plus en massa asfalt som brutits upp från nånstans på gatan. jag har ju svårt att låta bli att gå dit, så är det. men det finns ju vansinnigt många bilder som bara ligger där och väntar. det vore ju oerhört egoistiskt av mig att INTE gå dit, kan jag tycka.

bilden här ovanför är svårredigerad, oavsett om man har en välkalibrerad skärm eller inte. tegelväggen är gul, och bortsett från att jag inte gillar gult öht så är det en svårredigerad färg. när man gör sina bilder svartvita blir den så oerhört grå, och vill man ha nån som helst kontrast i den så blir allt annat jätteskumt - och det ser ni också att det har blivit här, särskilt på trägrejen längst till höger. det kommer en bild till med den här tegelväggen lite längre ner, och det är samma fenomen där.

men alltså, ni ser ju själva. det går ju liksom inte att passera såna här ställen. eller; JAG kan inte, iaf. det är stört omöjligt. 

jag tror att det här (ovan) är min favoritbild från idag. jag tar mig friheten att tycka så, trots att det är asfalt som jag rent generellt tycker är rätt svårt att fotografera. det kommer nån till asfaltsbild, och då ser ni förhoppningsvis vad jag menar. jag gillar struktur, men asfalt har så vansinnigt mycket av det, och när solen ligger på i en viss vinkel blir det så extremt grovt att till och med jag tycker att det blir alldeles för hårt.

men den här är skitkul ändå, trots att det är asfalt. 🤗

här är för övrigt ytterligare en struktur som blir lite för mycket för min smak. det är ju som det är - jag kan ju inte byta ut den mot vit betong bara för att jag gillar det mer, men det här har också en tendens att bli så oerhört grov och kontrastrik på ett sätt som jag personligen inte nödvändigtvis tycker är skitsnyggt.

den här bilden, däremot, gillar jag. 

mer asfalt, och den här bilden existerar därför att jag såg ett fågelhuvud i den här gropen, och kunde inte riktigt låta bli att ta med mig den hem.

och ännu mer asfalt (näst sista). ni ser ju själva; när solen ligger på blir det skuggor av knottrorna i asfalten, och så ser det jättehårt ut. den här gillar jag pga skuggan till vänster, men asfalten i sig... well.

en till på nämnda stenplattor. jag gillar såna här. jag är oerhört förtjust i strukturen och hur gråskalan ser ut när man gör svartvitt av det. plus att när det ligger och skräpar på det här viset som detta gör, så finns det verkligen huuuuur många bilder som helst av alla vinklar och former. hur kul som helst!

här har vi en till bild på den där gula tegelväggen. även här blir det väldigt stora kontraster mot det svarta räcket till vänster. jag tycker att det är skitdrygt att fotografera gula prylar - västerås slotts innergård är också knallgul. usch!

här är dagens sista bild - också asfalt. skuggan, tro det eller ej, kommer från ett ungt, tunt träd som har stöttepelare som håller upp det. skuggan såg så kul ut att jag inte kunde låta den ligga utan att bli plockad. 

om ni ser några konstigheter i bildbehandlingen av dessa, let me know. annars kommer jag att låta det vara som det är för tillfället. 

Publicerad 2025-08-16 13:25 | Läst 1111 ggr 1 Kommentera
1 2 Nästa