Mina bilder och tankar för dagen

Om socialpornografisk fotografi

Så är diskussionen om ”socialpornografisk“ fotografi igång igen här på Fotosidan. Alf Johansson och Peter Hennig duellerar... Det är en debatt som går långt tillbaka tiden. Den handlar om anständighet, om vad man ”får” fotgrafera och inte.

Jag känner igen den allt för väl . På 70-talet var det ett evigt pladdrande kring detta precis som långt tidigare i den fotografiska historen.

Jag har ägnat betydande del av min fotografi till att dokumentera människor i utsatta livssituationer. För att jag tyckt det varit viktigt att berätta om människor som av olika anledningar hamnat där de hamnat. Det intressanta är också att över tid tycks bilder få en annan vikt och värde. T ex ställde jag under hösten ut en serie bilder av människor runt ett ölsjapp på Södermalm i Stockholm på Galleri Fotografi. 
Bilderna togs 1973 och jag minns diskussionen då jag visade dem för första gången på 70-talet.  SOCIALPORR OCH EXPLOATERING!, hette det då och jag fick massiv kritik, slutade t o m plåta under flera år efter utskällningarna.

Idag, drygt 50 år senare tycker många att bilderna är en del om stadens sociala historia och att det är fantastiskt att bilderna togs….

Jag hävdar med en dåres envishet bara en enda enkel sak: Det är inte VAD du fotograferar utan HUR du gör det som är avgörande. Om du ägnar dig åt att fotografera tiggare, fyllon, prostituerade, knarkare eller fattiga med teleobjektiv utan att i någon mån ge dig till känna och sedan publicerar bilderna utan någon form av godkännande…. Ja, då ägnar du dig åt ”socialporr”. Men om du tar dig tid och söker kontakt, visar empati och ber om lov, ja då är det en helt annan sak. Helt enkelt att du visar vem du är och beter dig som en människa så kommer det också att bli en helt annan sorts bilder.

Det är därför också en fråga om ANSVAR tänker jag.

Ett anvar som jag menar att många fotografer tagit genom historien. Christer Strömholm gjorde det när han levde bland transsexuella i Paris på 50- och 60-talet. Anders Petersen när han fotograferade på Lehmitz i Hamburg och på svenska fängelser och mentalsjukhus.

Det är bilder och fotografiska dokumentationer som är historia och som förändrat synen på såväl våra medmänniskor som normer och i undantagsfall även lagar.

Den här bilden t ex, som togs av Lewis Hine kring förra sekelskiftet i USA, är en av hans  bilder som de facto bidrog till lagstiftningen mot barnarbete i USA.

Jag menar inte att min bild nedan av två flyktingbarn i Bosnien på 90-talet är särskilt viktig, men jag minns att jag i alla fal satt en stund och pratade med föräldrarna innan jag tog bilden av deras två barn. Och idag, långt senare, har bilden en måhända en betydelse. Två barn gravallvarliga barn på flykt i ett av alla dessa JÄVLA KRIG  där civila människor och barn alltid är det första offret.

Kanske kan bilden och mötet med barnens ögon därför i någon mån förstärka betraktarens förmåga till medkänsla.

Kanske ä det därför inte bara ytterligare en bild som kan avfärdas som ”socialporr”…


Inlagt 2025-01-05 09:00 | Läst 671 ggr. | Permalink
syntax 2025-01-05 09:51
Hur lätt som helst att hålla med dig Per-Erik. Dessutom bekräftar du, det jag skriver i min blogg om "Brusiga Berra". Vi vet båda precis vilken bild av Affe som är på tapeten. Det är den bilden som mycket väl fyller din beskrivning:
"Om du ägnar dig åt att fotografera tiggare, fyllon, prostituerade, knarkare eller fattiga med teleobjektiv utan att i någon mån ge dig till känna och sedan publicerar bilderna utan någon form av godkännande…. Ja, då ägnar du dig åt ”socialporr”.
Det handlar alltså om bilden på den utslagna personen på bänken. Antagligen inte teleobjektiv - men det ändrar ingenting. Hade Affe haft kontakt och ev. godkännande, hade vi nog fått höra det så här dags.
Stora delar av min argumentering implicerar ju att man rent instinktivt borde förstå att man inte fotograferar och publicerar en peson på det viset. Det är ett övergrepp med noll respekt för personlig integritet.

Alla dina bilder är både utmärkta och starka - och ligger inte i närheten av någon kritik.
N Thomas Meldert 2025-01-05 11:44
Hur lätt som helst att hålla med Per-Erik i detta inlägg. Närhet och interaktion är viktigt. Viktigare än själva bilden t o m.
Svar från per-erik åström 2025-01-05 13:22
Tack för det. Kände bara ett behov av att skriva av mig.
Allt gott/per-erik
Svar från per-erik åström 2025-01-05 17:29
Tack Peter. Jag förstår vad du menar och håller med.
/per-erik
Johan Pihl 2025-01-05 13:23
Ett bra och intressant inlägg i debatten, Per-Erik.
Och fina exempel du tar upp; din egen bildserie från ett ölsjapp på Södermalm från 1973, Christer Strömholms "Vänner från Place Blanche" och Anders Petersens "Café Lehmitz" samt hans följande bildprojekt från svenska fängelser och mentalsjukhus. Jag försökte nämligen själv förklarar för nån i den här debatten, om att det finns gott om fina bildreportage som berättar om människors utsatta livssituation, som inte är socialporr.
Svar från per-erik åström 2025-01-05 17:30
Tack Johan. Vi tänker på samma sätt.
/per-erik
Erik Madsen 2025-01-05 13:41
Hej Per-Erik.
Det är det bästa som har skrivits om detta ämne.
Min reaktion på Alfs inlägg var att någon annans kommentar syftade på den danske fotografen Jacob Riis och hans dokumentation av de dåliga bostadsförhållandena i NY. Och att hans arbete påverkade opinionen. Jag tillät mig själv att betvivla att FS-fotografier av berusade och utsatta människor kunde påverka vilken åsikt som helst opinion.
Jag tror och skulle också hävda att det är stor skillnad på när Jacob Riis bilder togs. Fotograferna som många refererar till om och om igen fotograferade i en helt annan tid och långt innan det fanns något som hette internet. Deras forografier publicerades i tidningar och tidskrifter. Först långt senare återgavs de i fotoböcker eller på utställningar.
Dina fotografier har ingenting att göra med socialpornografi eller sensationell fotografering. Enligt mig är det dokumentärt.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag kände inte till termen "socialpornografisk fotografi" Jag är dansk och här i DK är bildpornografi något helt annat :-)😊
Svar från per-erik åström 2025-01-05 17:33
Tack Erik för ett intressant inlägg. "Bildpornografi" i dansk mening är verkligen en helt annan historia...;-))
Allt Gott/per-erik
Frekeman 2025-01-05 16:24
Till att börja med, jag gillar verkligen dina bilder från ölsjappet. Ser givetvis inget problematiskt med dem.

Sedan, vad beträffar de senaste dagarnas debatt om "socialporr" eller "fattigdomsporr" (ett ord som jag föredrar), så behöver man ta hänsyn i vilket sammanhang bilderna publiceras och med vilket uppsåt. Om man vill skapa opinion kring misär eller en särskild fråga och verka för en förbättring så tror jag att det bästa är att göra som du ofta gör, dvs. att bekanta dig med din subjekt och få deras acceptans när du fotar dem. Principiellt har jag inga problem med bilder tagna utan medgivande men menar alltså att i den här "genren" så det motsatta bättre – vi pratar inte gatufoto här!

Men, att som många "gatufotografer" och även andra gör att ta bilder i smyg (för det mesta) av misär i from av utslagna, hemlösa, tiggare etc. och sedan publicera dem utan nåt övergripande sammanhang känns mest som ett försök att säga "se vilken medkännande fotograf och människovän jag är, som uppmärksammar samhällets orättvisor" etc. Godhetssignalering kallas det. De känner säkert också att de fortsätter i en tradition av berömda fotografers bilder som dokumenterade sina samtider. Från alla likes och kommentarer de sedan får så stiger deras egon och de fortsätter i samma stil. Personligen tycker att den typen av fotografi och publicerande är rätt förkastligt. Jag tror att många menade att Alfs inlägg om misär etc. var lite åt det hållet.

Lite trist dock att det blev så mycket bråk om det hela.

Mvh
Fredrik
Svar från per-erik åström 2025-01-05 17:45
Tack Fredrik. Du är inne på något väsentligt och visst är det så att det finns en "gråzon" i de här frågorna, det märks tydligt i den rena pressfotografin där det ibland trampas över. Men det kan jag iofs leva med. Det ingår s a s i pressfotografins arbetsvillkor. Men att vissa gatufotografer - ingen nämnd, ingen glömd - ibland beter sig tveksamt är svårare att fördra. Jag har min metod och mitt sätt att fotografera och vet vad jag kan tillåta mig och inte. Jag brukar ibland tänka på var Diane Arbus sa en gång i en intervju. Och hon om någon fotograferade "freaks" och människor i marginalerna. På frågan om vad hon INTE kunde tänka sig att fotografera tänkte hon efter och svarade; "I would never take a picture of a dog standing in pouring rain"... lite kryptiskt, men jag fattar vad hon menade.
Vad sedan gäller Alf Johanssons bilder så är de oftast fantastiska och jag vet att hans hjärta klappar för de mest utsatta i det här samhället. Ett och annat "felskott" går också att leva med....
/per-erik
mombasa 2025-01-05 21:17
Välskrivet och tänkvärt. Här vill jag gärna samla tankarna och återkomma.
Ha det gott /Gunnar S