Mina bilder och tankar för dagen

När bilder inte räcker

Auschwitz. Tusentals måste ha tagit samma bild som jag gjorde av ingången till det nazistiska koncentrationsläger som mer än andra står som symbol för 1900-talets, måhända världshistoriens största brott mot mänskligheten.

Idag är förintelselägret utanför Krakow i Polen närmast ett utflyktsmål, låt vara att guiderna gör sitt jobb med värdighet och utan att sälja krimskrams till alla som vill se resterna av förra århundradets absoluta ondska.

Jag gick också omkring där, men kunde inte ta in vad jag såg, cellerna, muren där tusentals judar arkebuserades, rummen med alla resväskor, hår, skor och slutligen ugnarna.

Jag lyfte kameran och tog närmast pliktskyldigast samma bilder som alla andra tagit sedan lägret befriades 1945.

Den enda bild jag egentligen har en direkt relation till, som jag KÄNDE något när jag tog, är bilden av det slippriga betonggolvet precis innanför ingången till gaskamrarna. Jag KÄNDE att detta var det sista dagsljus alla dessa tusentals människor också såg innan dörrarna obönhörligt slogs igen.

 

I Auschwitz upplevde jag starkt att den fotografiska bilden har sina begränsningar, ständigt riskerar att bara blir en avbildning utan annat egentligt syfte än vilket vykort som helst.

 

En annan situation och plats.

Wannsee strax utanför Berlin, idag också ett museum över nazismens teori och ondska. I den välbärgade förorten, på en litet slott, hölls den 20 januari 1942 en konferens mellan några av de nazistiska ledarna kring ”judefrågan”. Hitler själv var visserligen inte närvarande, men konferensen hade sammankallats och leddes av en hans mest förtrogna; SS-Obergruppenführer Reinhard Heydrich, chef för nazisternas säkerhetsministerium.

Det var stängt just den dagen jag pallrade mig Wannsee, så den enda bild jag tog var av trappan upp till de förhandlingssalar där man tog besluten om hur den ”slutgiltiga lösningen” skulle organiseras.

Jag minns att jag tänkte att här gick dom, höll sig i ledstången, skrattandes efter lunchen med cognac till kaffet, för att sedan på övervåningen rita kartor över tågsträckorna, beräkna volymen av människor och tidsåtgången det skulle ta för att på effektivast möjliga sätt avliva ca. sex miljoner människor.

Bilden i sig säger ingenting om allt detta, den skulle kräva verbal förklaring, eller en långfilm, ett teaterstycke, en pjäs eller målning för att förstå vad som här skedde.

Det brukar heta att ett fotografi kan säga mer än tusen ord.

Men bara i bästa fall, tänker jag stillsamt….

Inlagt 2024-11-28 21:02 | Läst 734 ggr. | Permalink
mombasa 2024-11-28 21:49
Jag har gjort ett flertal besök i Theresienstadt, ett av de så kallade genomgångsläger där sållningen skedde. Vissa, de stora flertalet skickades vidare till Auschwitz och de andra förintelselägren.
Wansee är inte bara nittonhundratalets skamfläck, det räcker till för mer. En iakttagelse jag gjort; En väldigt rolig film (skrattet fastnar i halsen) i regi av Ernst Lubitsch är: To be or not to be, en underhållande fars, en screwball comedy, med en bakgrund som är minst sagt avgrundsdjup. Filmen spelades in 1942. Manus och synopsis borde gjorts ganska samtidigt med Wanseekonferensen, eller sannolikt något innan. I huvudrollerna syns Caroline Lombard och Jack Benny, båda sannolikt numera bortglömda i filmhistorien. Anmärkningsvärt är att filmen hade sin svenska premiär först 1947(!)
Innehållet är så uppenbart antinazistiskt, men gjort med sällsynt finess. Jag har inte hittat den på streamingtjänster, men jag har ett ex. på DVD. Jag bjuder gärna på den om det är tekniskt möjligt.
/Gunnar S
Svar från per-erik åström 2024-11-29 09:16
Tack för tipset Gunnar!
/per-erik
Erik Madsen 2024-11-28 21:52
Hej Per-Erik.
Jag älskar det fina sättet du beskriver din upplevelse av att besöka Auschwitz. Och dina diskreta bilder därifrån.
Jag besökte Dachau för många år sedan. Jag var anställd hos en BMW-återförsäljare här i Roskilde. Vi blev bjudna ner för att se BMW-fabriken i München. Vi körde i företagets egen buss och vår chaufför (en av våra egna mekaniker från företaget) frågade några av de andra busschaufförerna om det fanns något intressant att se i området utanför München - ja, Dachau. Det var en våldsam upplevelse, där bara en av barackerna stod kvar, medan alla de rivna barackernas grunder stod kvar. Värst av allt var att duschen och krematoriet bevarades. I huvudbyggnaden hade de också lagrat några resultat av de fruktansvärda experiment som utfördes på fångarna. Det var bara något jag hörde talas om – jag gick inte in där.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från per-erik åström 2024-11-29 09:22
Tack Erik! Jag upplevde i Auschwitz/Birkenau att det inte egentligen går att mentalt förstå ondskans verkliga natur. Samtidigt som det är nödvändigt att ge sig i kast med dess omfattning och metoder. För att det ALDRIG åter ska ske. För mina barn och barnbarns skull måste historien hållas vid liv.
Allt gott/per-erik
Terje Hellesø 2024-11-29 05:05
Intressanta tankar du har, just detta med att fotograf och motiv inte helt samtalar med varandra och att man inte får fram bilder som visar det man känner. Jag har själv ännu inte varit i Auschwitz, men har det på listan över ställen jag ska besöka. Är förberedd på det värsta, rent känslomässigt - så jag kommer nog vara en urvriden disktrasa när jag väl varit där och fotograferat. Jag får se när den dagen kommer, vet att jag inte kommer vara en ordinär turist då jag har bekanta i familjen som skickades dit från Norge under kriget... Det kommer bli jobbigt, men jag hoppas jag kommer klara det.
Svar från per-erik åström 2024-11-29 09:26
Tack Terje. Det är starka upplevelser…. Jag reste till Auschwitz tillsammans med en fotokompis som är gift med en kvinna vars föräldrar med nöd och näppe överlevde Auschwitz. Han grät som ett barn…. Och jag kände en kvinna i Norge som satt fyra år på Grini, internerad under tyskarnas ockupation. Hon hämtade sig aldrig riktigt…
/per-erik
Terje Hellesø 2024-11-30 09:13
Min mormor hade många berättelser från kriget, särskilt om min morfar som var med i motståndsrörelsen (han gick bort 1951, långt innan jag föddes). I skolan fick vi då och då besök av överlevare från Auschwitz som föreläste inför en knäpptyst skola. Mina föräldrar var där för ett flertal år sedan och gick runt och grät... Blir nog en riktigt stark upplevelse när jag väl kommer dit.
nyanders 2024-11-29 10:25
Det är konstigt, eller kanske inte, hur man påverkas av en plats när man vet vad som har skett där.
Jag har varit i Dachau vid två tillfällen och andra gången var min då 16-årige son med. Sonen som normalt var en glad typisk tonåring blev tydligt påverkad av att vistas där och få vara på en plats han bara hört talas om på historielektionerna. En nyttig erfarenhet som fler i den åldern borde ha med sig när de börjar treva sig fram i livet och forma sitt liv.
//Anders
Svar från per-erik åström 2024-11-29 13:19
Tack Anders. Jag vet att många svenska skolor och skolklasser brukar besöka Auschwitz. Förhoppningsvis sätter det spår som aldrig går ur.
Med vänlig hälsning/per-erik
bassa 2024-11-29 12:01
Jag var i Krakow och spelade. flera i bandet åkte till Auschwitz. Men jag pallade inte, jag kunde inte.
Svar från per-erik åström 2024-11-29 13:21
Jag minns att du berättade det. Du vet ändå vad som där hände...
Allt gott/per-erik
morgondotter 2024-11-29 12:05
din bild av golvet
räcker för mig

i den finns spåren
av dom
som aldrig fick leva sitt liv

/inger
Svar från per-erik åström 2024-11-29 13:22
Tack Inger, det var också så jag kände när jag tog bilden.
/per-erik
sodeto 2024-11-29 13:39
Inte mycket att tillägga till din text. Jag besökte Auschwitz med familjen för ett antal år sedan och det svårt att sätta ord på det.
Jag tog en del bilder men har inte gjort nåt med en endaste en, hur man än försöker känns de inte rätt, blir på nåt sett förskönat. Din bild på golvet + texten är bra!

Tommy S.
Svar från per-erik åström 2024-11-29 17:31
Tack Tommy!
Med vänlig hälsning/per-erik