Yttre och inre
Autenticitet inom fotografi.
Jag läser bloggarna kring detta på Fotosidan och tänker;
Det handlar inte för en sekund om teknik eller dito manipulation.
Det handlar om betraktarens öga.
Som bilden av Dorothe Lange från depressionens 30-tal i USA.
Är den manipulerad eller iscensatt?
Kanske, men troligen inte.
Det viktiga sker i mig när jag ser bilden och jämför med det jag läst mig till om den stora depressionen.
Dorotheas bild, gråskalan och kompositionen liksom fryser fast och sammanfattar - inte bara den sekund den togs i - en tid och en anda i ett samhälle som bekräftar att om den samhällsekonomiska spiralen vänder ner så bekostas det med fattigdom och utsatthet hos de många.
Bilder - OM de är bra vill säga - har en förunderlig förmåga att beröra och bekräfta det vi redan vet eller anar.
I värsta fall besannar de även fördomar och hat. Fotohistorien är full av sådana bilder. Fråga Goebbels, han visste vad han gjorde.
Eller så får bilder oss att gnugga ögonen för att se var vi är någonstans i världen.
Både i den yttre och inre.


ja, samma vaksamhet för motstånd finns mer av nu
som under g's tid
mänsklighetens osynliga språk
är farligt
för "dom"
fantastisk bild
Allt gott/per-erik
Ha det gott
/Gunnar S
Ha det gott själv/per-erik
Med vänlig hälsning/per-erik