Malinkas blogg om fotografi

efter några inlägg visar det sig att det är här jag kommer att dela med mig av tankar omkring fotografi - både praktiskt, teoretiskt och filosofiskt. jag gillar sånt.

en oväntad bild

det har varit väldigt lite fotograferande för min del den senaste veckan. dels sörjer jag min molly, dels har jag varit kraftigt påverkad av pollen (trötthet), dels har min dygnsrytm börjat rulla i högre hastighet än den gjort på ett par, tre månader.

de här bilderna är från häromdagen, när jag tog med hilda ut på hundpromenad. hunden bajsade, såklart, och väluppfostrad matte som jag är plockade jag upp efter honom.

men vart gör man av bajspåsen om man inte vill hålla den under näsan när man ska hålla i kameran för att fotografera?

man ställer ifrån sig den på nåt passande ställe, och tar med sig den när man fotograferat klart.

jag ställde den såsom ovan, och medan det kan tyckas lite småfånigt att fotografera en bajspåse mot en betongvägg, så tyckte jag dels att gråskalan blev vansinnigt snygg, och att själva bajspåsen har en väldigt snygg båge bakåt, åt vänster.

bilderna nedan är det jag egentligen ägnade mig åt just där. bajspåsen följde sedan med på en längre bit av promenaden pga brist på sopkorgar.

Publicerad 2026-05-20 00:04 | Läst 343 ggr 3 Kommentera

pollenpåverkad idag

av nån anledning har jag en riktigt knepig dag idag. har varit trött, seg, trög, långsam, slö i tanken - vilket är allra värst av allt, eftersom jag är van vid att ha en stor, vid och aktiv tankevärld. allt det här gjorde att jag inte alls hade lust att gå ut med hunden. men - trots att jag inte hade lust med nåt alls, så tog jag med mig hilda.

vi gick inte nån jättelång promenad. däremot var vi ute rätt länge. jag fastnade vid järnvägen igen. det är lite för kul med alla de här ledningarna som bara hänger där och är superläckra. 

jag tycker att jag börjar få bättre koll på det här med dubbelexponeringar. det börjar sätta sig lite, det här med hur jag behöver kombinera komposition och exponering, i båda exponeringarna. framför allt tycker jag att jag börjar få bättre koll på hur ljus/mörker slår ut varandra, hur jag kan få dem att samarbeta, osv.

dessutom har jag börjat bildbehandla lite hårdare. jag tycker nämligen att dubbelexponeringarna, just, tenderar till att bli lite väl grådassiga för min smak. jag, med bakgrund i porträttfotografi, är inte riktigt van vid att dra i spakarna fullt så mycket som jag gör just nu, men trägen vinner över vanan.

det jag personligen tycker är mest intressant med de här bilderna är att många av dem ser ut att vara proppfulla med dimma. detta är INTE med sanningen överensstämmande. nog för att det var molnigt, men det fanns inte en tillstymmelse till dimma. jag har lärt mig av tidigare experimenterande att det kan se ut så när det är stora partier typ tom, ljus himmel. den lägger sig som en dimma över den andra exponeringen, och så KAN det se ut såhär. måste inte, men KAN göra.

men usch, vad trög jag är i skallen, hörrni.

nu får ni titta på resten utan mig.

enjoy!

Publicerad 2026-05-16 18:18 | Läst 323 ggr 0 Kommentera

påbörjad urvalsprocess till utställning

jag har börjat fundera lite på vad jag ska använda för bilder till club passionistas utställning i höst. har satt ihop ett antal alternativ med diverse variationer - vissa skiljer det bara en bild i från föregående. de tre sista, tror jag, har jag också justerat tonaliteten för att se om de funkar ihop då. lågupplöst, mind you, men ändock.

jag kommer att välja det jag själv tycker funkar bäst i slutänden, men känn dig inbjuden att kommentera, nonetheless. 🙂 

här kommer resten utan vidare kommentarer (jag har varit vaken hela natten, jag måste försöka komma i säng).

enjoy! 🙏

Publicerad 2026-05-13 07:16 | Läst 458 ggr 6 Kommentera

gotik i västerås

västerås är faktiskt en rätt trist stad, på många sätt. city är överlag urtråkigt. kommunen har en stark tendens att göra sig av med gamla, fina byggnader och bygga nytt, skitfult i stället. ni vet, det vanliga.

men det finns faktiskt ställen som går att göra roliga saker med. jag gillar ju, som bekant, både gotik och det groteska. och jag upphör inte att fascineras över att det är fullt möjligt att fotografera gotiskt här i stan, utan större besvär.

jag tog med mig hund och hilda ner på stan medan tvättmaskinerna gick i morse. det är nog ett par dagar sen jag bestämde mig för att vi skulle ta oss iväg just idag, oavsett väder. det var givetvis stark, äcklig sol idag igen, så mycket har blivit i motljus. himlen var blå, vilket gör att den inte blir kritvit i bild. 

det finns vissa saker jag dras till i just den här miljön. detta är fotograferat utanför/i närheten av västerås slott, och i vasaparken. svartån går där, dessutom. jag attraheras oerhört av gatlyktorna just här, de är bland de vackrare i hela västerås. men också av teglet, där det forsar i svartån, de här tornliknande prylarna på taket av tegelbyggnaden. och när man fotograferar/bildbehandlar som jag gör, blir det lätt gotiskt.

i don't mind.

resten av bilderna får ni titta på utan vidare kommentarer från mig. jag kan dock säga att jag känner mig väldigt nöjd med dagens bildskörd. 🙏

enjoy!

Publicerad 2026-05-09 12:58 | Läst 530 ggr 7 Kommentera

sista gången i kopparlunden!?

när jag skulle ut med hunden andra gången idag tog jag med kameran, men visste inte riktigt vart vi skulle ta vägen. tänkte att jag bestämmer det när vi kommit ut - och det visade sig bli till kopparlunden - igen. vi var ju där senast igår.

jag är trött och låg idag. det är en vecka sen jag förlorade molly, och det känns i kroppen. så jag hade inte några stora förväntningar på det som skulle bli, idag.

det som blev, är dock varierat. det blev både dubbelexponeringar, icm och helt vanliga, enkelexponeringar. till skillnad från igår, känner jag mig hyfsat nöjd med iaf en del av dagens bilder.

det som känns bra idag är att jag för första gången känner att - kanske det inte behövs fler bilder att välja mellan nu. i mappen jag slänger in de bilder jag tror på, finns det nu 46 stycken. det ÄR rätt många, framför allt om man betänker att det ska bli en serie om 6 bilder. 

jag har ingen aning om hur min serie kommer att se ut i slutänden. det jag vet med säkerhet är att den behöver hålla ihop, och inte bara på ett sätt. den behöver hålla ihop visuellt - jag vill ha en rörelse från bild 1 som går rätt igenom hela serien till bild 6, och den rörelsen består till största delen av komposition. men jag vill också att gråskala, kontrast, tryck, tyngd, riktning osv. 

jag kommer också att behöva fundera på hur många bilder jag vill ha av varje teknik. jag gillar både enkelexponeringar, dubbelexponeringar OCH icm. men jag vill inte att hela serien ska bestå av uteslutande endera. variation förnöjer, har jag hört.

men hörrni, jag märker att jag är rejält trött (och låg). ni får helt enkelt titta på resten av bilderna utan vidare kommentarer från mig.

enjoy!

Publicerad 2026-05-05 23:16 | Läst 504 ggr 4 Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 31 Nästa