Malinkas blogg om fotografi
hund- och fotopromenad
mitt dygn rullar på i vanlig takt - vill säga; ungefär 4 - 6h/dag. just precis nu ligger det såpass att jag och hunden kunde ge oss iväg på ett litet äventyr i annan miljö än här hemma, på morgonen idag. vi kom iväg runt halv nio eller så, i förhoppningen att vi skulle hinna innan det blev varmt. här hemma kändes det ok, men väl framme var det redan då lite för varmt för oss båda. men vi var ju där, så jag tänkte att.. vi går en kort sväng, så åker vi hem sen.
föga anade jag att vi skulle bli borta betydligt längre än jag trodde. det VAR varmt, särskilt för min hund. men han tog det som den hjälte han är, och vi överlevde båda två.
de här tre bilderna har ni sett varianter på tidigare. minns inte hur gamla föregående bilder är, men det var ett tag sen. dessa är fotograferade på andra sidan de här trappstegen/sätena/vad-det-nu-är-för-nåt.
de två bilderna här nedanför är plockade vid elbakajen. eller, på vänster sida om elbakajen, om man vill vara kinkig. det oskarpa, suddiga till vänster i första bilden är en stor.. jag skulle gissa att det är tänkt att fungera som sol- och/eller regnskydd.
och här nedanför har vi en stege på en båt, som hade en så ståtlig skugga. jag kunde faktiskt inte låta bli.
jag hade en plan när vi kom dit. vi skulle stanna vid elbakajen, och sen ta oss tillbaka till bussen närmast möjliga sträcka pga värmen. det blev dock inte så, för på håll såg jag en silo som intresserade mig. inte låg den särskilt långt bort heller, så vi gick ditåt. när vi närmade oss började jag misstänka att det kanske var samma silo vi var på när vi träffade samuel för ett tag sen.
och tro på fan. det VAR samma ställe. nu vet jag exakt vart det ligger, jag vet att det är nära tillhands från tågstationen, och jag kommer garanterat att ta mig dit när det inte är fullt så varmt.
det är inte alltid lätt att få bra skärpa. dels var det sjukligt drygt ljus, dels är mitt objektiv periodvis lite småknepigt. men det funkar ändå - eller; det får lov att funka, helt enkelt.
jag visste ju redan att jag gillar det här stället eftersom jag redan varit där en gång. nu märkte jag att jag gillar det ännu mer. nedan följer en drös bilder därifrån, utan kommentarer från mig. återkommer vid de sista bilderna.
(ok, jag ljög, jag måste bara kommentera den här supersöta lilla musen. den drack vatten i en vattenpöl när jag och hunden passerade. helt lugn var den, den drack klart, sen kilade den in i ett hål i väggen. min hund märkte den knappt förrän den rörde sig.)
vet inte hur länge vi var just där, men det var en stund. när JAG började bli kissnödig, gav vi oss av. givetvis missade vi precis bussen när vi kom till stationen, och under de ca 25 minuter vi fick vänta på nästa, tog jag ytterligare några bilder. de nedan är vad jag tyckte hade tillräckligt med potential för att visa här.
det gäller att passa på
om sommaren blir som jag hört - vill säga; extremvarm, så kommer jag och boyo, min hund, att bli väldigt begränsade. dels kommer vi inte att kunna gå några direkta promenader eftersom både han och jag är värmeintoleranta, dels kommer vi inte att kunna ta oss iväg nånstans pga för varmt att ta sig till/från bussen.
så. vi får passa på medan vi kan. mitt dygn gjorde att jag vaknade väldigt tidigt idag, så vi tog oss ned en sväng på stan innan det är tänkt att börja regna idag.
det här är vad vi hittade (inga fler kommentarer från mig).
västerås city, igen
surt, sade räven, när man tvingas ta de pengar man lagt undan i sitt eget sparande mot ny kamera, och måste köpa en ny säng i stället.
så går det, när sängen man har, har gjort sitt med råge, och man får så ont i ryggen att den snudd på går av. och när det är så surt, får man ta med sig hund och kamera och ta bussen ner till stan för att göra sig på lite bättre humör.
-> och som förtydligande: detta är INTE ett fiskande efter pengar, utan ett allmänt gnäll på att det envisas med att dyka upp kostsamma grejer som stör i mitt eget sparande till min nya kamera. <-
vi gick en lite annorlunda runda idag än för några dagar sen. miljöerna skiljer sig lite, men framåt slutet hamnade vi ungefär där vi slutade förra gången. min rygg är bättre idag än igår, men det var inte skitkul att släpa runt på kameraväskan ändå.
fast det var värt det, i slutänden.
och för den som undrar; min nya säng kommer hem i morgon sen eftermiddag/tidig kväll. en natt till får jag lov att stå ut i min gamla, numer ondsinta säng som därefter döden skola dö. jag ser fram emot att mitt ryggont också kommer att döden dö, så jag får vara i fred och göra det jag vill och behöver göra. (jag känner mig lite fräs-sur över det här, faktiskt. jag gillar inte att ha ont om jag inte måste, och det måste jag inte.)
vid såna här tillfällen är det ju en himla tur att det finns ställen man kan bege sig till för att göra det bästa man vet - fotografera. det kändes lite småmärkligt idag, men det beror mer på att jag sov väldigt länge (trots sängen) eftersom jag var vaken runt 26 timmar mellan fre/lördag (min knäppa dygnsrytm). när jag traskade runt därnere med hund och kamera var jag osäker på om det skulle bli något att ha, men jag tycker nog att jag fick ihop en del trevliga bilder, trots allt.
och nu tänker jag sluta gnälla på min säng och min rygg, så ni kan ägna er åt att titta i stället. 😂 ber om ursäkt (faktiskt) för att jag är så gnällig, men nånstans behövde jag vräka ur mig, och varken hunden eller katten här hemma bryr sig nämnvärt.
men - enjoy! 🙏
västerås city
idag är ett stort misslyckande. jag hade ju tänkt att jag skulle dra ner på mängden fotografier att visa i mina blogginlägg, men det skiter sig rejält idag.
skälet till detta misslyckande beror på att jag och hunden tog oss ner på stan idag. från början skulle vi dit för att träffa en kompis, men det sket sig. eftersom jag tror att både jag och boyo är rätt uttråkade av våra ordinarie promenadstråk tog jag ett enväldigt beslut att vi skulle ta bussen och ge oss ner på stan ändå.
med kameran.
och eftersom det är en helt annan sorts miljö nere på stan än det här häromkring, så blev det givetvis rätt många bilder. kom hem med runt 135 exponeringar, vilket är drygt dubbelt så mycket som jag brukar komma hem med. en del slängde jag på en gång, men det blev ändå rätt många kvar.
så visst. ur det perspektivet har jag ju varit restriktiv. men det är ändå rätt många bilder som får plats i det här inlägget. jag tror att jag mest är så himla nöjd med att INTE ha fotograferat trädrötter, stenblock osv, till förbannelse idag. sen är det också en del typiska västeråsvyer, som jag tror att de flesta som bor i västerås och fotograferar, har fotograferat vid ett eller annat tillfälle. till min fördel vill jag ändå framhålla att jag inte fotograferar vykorts-varianterna av dessa vyer.
jag hade riktigt kul idag, trots att jag har brottats en hel del med damm på sensorn. jag tycker att jag gör rent den så gott det går, men det envisas ändå med att vara mängder med damm som ligger där och trängs. jag har ju inte några direkta verktyg för den här uppgiften, så jag blåser, och jag använder en glasögonduk, ni vet. det hjälper inte tillräckligt, men för mig är det ett alldeles för stort projekt att ta mig med buss till det enda proffslabbet här i stan (lindkvist fotolabb) som ligger på andra sidan stan.
men som sagt var; jag är himla nöjd med dagens äventyr. tror att boyo också är det, för han har däckat på min säng och leker att han är död. tyckte jag hörde honom småskälla i sömnen för ett tag sen.
men nu är jag trött, så ni får roa er med att titta på resten av dagens bildskörd utan vidare kommentarer.
enjoy! 🙏
lite nytt, lite gammalt, men inte ett endaste blått
det här är, i mitt tycke, en av de absolut bästa, om inte DEN bästa, från dagens bildskörd.
alla bilder från dagens långpromenad med hunden. som vanligt tyckte han att jag var skittråkig som stannade stup i minuten, men han ska faktiskt inte gnälla eftersom han själv gör precis exakt samma sak fast med doftfläckar i stället.
vi gick nästan i råbyskogen idag också, fast på de gång-/cykelbanor som går kors och tvärs. hela skogen är liksom uppdelad i ett antal mindre delar, som av någon märklig anledning inte alls ser likadana ut. men i stället för att gå in i skogen tyckte jag att vi kunde gå på asfalt, så boyo fick slipa ner sina nyklippta klor en aning.
fortsatte testa och experimentera med icm idag. det fanns dock rätt många bilder som inte ville existera med just den tekniken, så dagens inlägg blir lite blandat av allt möjligt.
(och detta skriver jag just när det är två icm-bilder efter varandra 😆)
när man går de här asfaltsvägarna kommer man till ställen där vi sällan är, jag och min hund. bland annat finns en gammal skola nånstans åt det hållet vi gick idag, liksom en stor idrottsplats med fotbollsplan och annat. en av byggnaderna vi passerade hade en kul baksida - som synas ovan, och några bilder härunder. solen låg dessutom på, genom ett gäng träd, så det blev väldigt fina skuggspel på en redan intressant textur. i like it!
för övrigt tror jag att jag ska skriva ett blogginlägg till club passionista, där jag tar upp vikten av att lägga märke till detaljer. i bilden här nedanför finns en lampa som tittar fram mellan löven på vänster sida om det där metall-liknande röret, whatever det nu är för något. jag tänkte på det när jag stod där och makade in mig till rätt ställe för att den skulle hamna just där. hade lampan hamnat någon annanstans hade iaf jag stört mig på det, och tyckt att jag var klantig och slarvig som inte lade märke till det.
det var en trevlig promenad idag. vädret var fantastiskt skönt, om än något kyligt. men det var väldigt trevligt att se iaf lite annat än vi gör på våra vanliga promenadstråk. tror vi ska börja gå åt det här hållet lite oftare, faktiskt.
vi gick också igenom ett villaområde, där vi passerade det här superfina skuggspelet från ett staket. jag kunde faktiskt inte låta bli, så enkelt var det.
här är ett till skuggspel från ett annat staket. det första är dock min egen favorit av de tu.
här är vi hemma på gatan igen. där ligger höstlöven i stora drivor på trottarerna, till min stora glädje. jag har en barnslig förtjusning att gå och sparka i lövhögarna, det prasslar så fantastiskt mysigt.
och om det är nån som undrar hur det går med kameran, så håller den uppenbarligen fortfarande ihop. den har ett helt eget liv, där den ena dagen förstör råfiler, för att nästa dag fungera som den ska. tittar man noga ser man dammprickar på några av bilderna (den ovan, t ex). jag har gjort mitt bästa för att göra rent sensorn, men jag har tappat bort min blåsbälg-pryl, som dessutom är till för negativ och inte sensorer. jag gissar att det är skillnad på de tu.
men. jag är glad så länge jag kan använda den. så får vi se vad som händer därefter.
(och alldeles oavsett; jag har bestämt att min nya kamera är en tjej, och kommer att döpa henne till hilda.)





































































