Med leriga skor

FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Trivialt - men ändå så unikt

Sista kvällen i tundralägret. Russell glaciären, Grönland 3.8.2017. Foto: Camilla Andersson.

Sitter i vardagsmiljön i Åbo och jobbar vid datorn när ett mejl med bilden ovan dyker upp; plötsligt känns det bara så häftigt  att se vår gruppbild från Grönland.

Så exotiskt, tänker jag igen, vilket ställe ...

Och då när vi var där och traskade upp och ner mellan isälven och bergen runt om kändes allt så vardagligt, så "hemvant", där vi traskade runt under tre nätter.

Just så anpassningsbara är vi människor; härligt.

Också kul med en dokumentär gruppbild. En "trivial" bild i sig, ändå är den här bilden unik  - ingen kommer någonsin att kunna ta just denna, med samma människor på samma ställe ...

Det är det som är det fina med bilder av människor.

Tack Camilla för initiativet till bilden! och att du lyckades samla ihop oss - själv är jag dålig på att arrangera för gruppfotgrafering.

Det är Camilla som sitter i mitten (i blå jacka); hon hann nätt och jämt sätta sig innan sekunderna för självutlösaren var till ända.

Postat 2017-08-09 14:21 | Läst 755 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Tillbaka vid ån

En av de många restaurangbåtarna vid Aura å i Åbo. 8.8.2017. Foto: Håkan Eklund. Nr 220/365.

Postat 2017-08-09 10:21 | Läst 603 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Grönland 8

I givakt. Kangerlussuaq (f.d. militärbas), Grönland 7.8.2017. Foto: Håkan Eklund. Nr 219/365.

Sista dagen på Grönland är resdag. Kollar på morgonen in stormfåglar och vittrutar från mitt utsiktsberg nära hamnen i Ilulissat.

Packar in tält, sovsäck, liggunderlag, fältkök, stativ och en massa kläder i en 80 liters bag. Visar sig bara bli 16 kg, trots att 20 kg är gränsen. Men jag har desto tyngre handbagage (får vara max 8 kg), men det kollade ingen, tack och lov.

Flyger från Ilulissat till Kangerlussuaq och studerar spåren av den bortsmälta inlandsisen längs kusten, små sjöar överallt mellan de karga bergsknallarna och kullarna. Skymtar vårt tundralägerområde borta vid glaciären innan vi landar

Eftersom vi har några timmar extra i Kangerlussuaq åker vi ut på en "Tundrasafari" som i sig inte är något speciellt; här finns just inga vägar (förutom den till hamnen). Vi kör upp på några höga kullar, ser exakt en myskoxe på avstånd.

Dags att åka hem.

Kangerlussuaq flygplats (grönländska: Mittarfik Kangerlussuaq, danska: Søndre Strømfjord Lufthavn) (IATA: SFJ, ICAO: BGSF), är en flygplats belägen i KangerlussuaqGrönland. Flygplatsen är den enda civila flygplatsen stor nog att klara av de största flygplanen, och den utgör sålunda navet i Air Greenlands trafiknät. Kangerlussuaq har dagliga flygningar till Köpenhamn. Flygplatsen byggdes under andra världskriget av USA:s militär men är sedan 1992 en civil flygplats.

De flesta passagerare byter plan. Det bor bara cirka 500 invånare här, och flygplatsen är huvudarbetsgivare.

Det finns diskussion om att bygga en stor landningsbana vid huvudstaden Nuuk (istället för den korta som finns), dit majoriteten av passagerarna ska, och lägga ned Kangerlussuaq flygplats, men det är en stor kostnad och vädret är blåsigare och dimmigare där, vilket ökar risken för inställda flyg.

Postat 2017-08-09 10:17 | Läst 534 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Grönland 7

Sista vilan. Ilulissat hamn 6.8.2017. Foto: Håkan Eklund. Nr 218/365.

Myskoxen är ett relativt nytt jaktbyte på västra Grönland. Deras normala utbredning har omfattat Nordostgrönland, men eftersom inlandsisen gått ända ner till havet söder om Thule har de aldrig lyckats breda ut sig till lämpliga marker i västra Grönlands kustområden.

En artikel i föreningen Sverige-Grönlands medlemsblad nr 3/2013 beskriver hur det gick till när myskoxen infördes i detta område. (http://www.sverigegronland.com/images/stories/tidningen/Iluliaq1303frWebben.pdf)

Från vårt läger på tundran vid Russell glaciären såg vi ibland en flock på ca 40 djur på andra sidan isälven, betande på sluttningar längre bort. En mindre flock såg vi en morgon på "vår sida"; ståtliga djur.

Kötthögen ovan var till försäljning i Ilulissat hamn under söndagen, jägaren var en gammal "skinntorr" inuit som jag hade en pratstund med. Jag skulle gärna ha tagit en bild av honom och hans hustru, men ville ändå inte "exploatera" dem under ett sånt kort möte. Nöjde mig med bytet; på eftermiddagen var både paret och kötthögen borta.

Eftersom myskoxarna behöver en km2 per djur för mat, och att de utnyttjar samma ekologiska nisch som vildrenarna, är det viktigt med kontrollerad avskjutning - till nytta för inuiterna som fått en ny jaktbar däggdjursart.

Postat 2017-08-09 09:31 | Läst 611 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Grönland 6

Fotvandring utanför Ilulissat, Grönland 5.8.2017. Foto: Håkan Eklund. Nr 217/365.

För den som gillar att vandra i spektakulärt arktiskt landskap rekommenderas Ilulissat. Utanför samhället finns ett antal fina vandringsleder i kuperad terräng med god utsikt över Isfjord och hav, med isberg och drivis ständigt närvarande.

Det här var enda riktigt mulna dagen under resan och många av oss passade på att fotvandra; jag gick i 6 timmar non-stop och var synnerligen nöjd att solen höll sig borta - svettigt ändå.

Postat 2017-08-09 09:17 | Läst 747 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera