frågor och skryt
tror jag börjar med skrytet, så tar vi frågeställningarna längre ner.
jag roade mig för några dagar sedan med att börja ladda upp bilder till en amerikansk sajt där man kan sälja sin konst. det säljs alla möjliga sorters konst där, och man kan köpa den som inramade tavlor, på muggar, som yogamatta, telefonskal osv. det finns förmodligen rätt många liknande ställen, och jag valde den här mest för att jag hittade den, den verkar trovärdig, och för att jag hade lust.
här finns min profil om någon vill titta.
jag har gjort det här förut, för många år sen - då på ett annat ställe. på den tiden sålde jag inget alls, vilket såklart var trist. på grund av det var jag lite skeptisk nu, men jag tänkte att det kostar iaf ingenting att testa. plus att jag verkligen, verkligen gillar framför allt bilderna på edward, ebba och hedda (mina kranier).
idag fick jag ett mail. jag kan inte bedöma om det är allvarligt menat, och jag har ingen aning om vem människan som skrev det är, vart hen jobbar osv - men såhär skrev hen iaf:
Hello Sonya Malinka Persson,
I hope you're well, The creativity in your artwork is truly inspiring. It's refreshing to see such a unique approach. I'm impressed by the way you've used color, it's captivating and I would love to explore the possibility of purchasing some of your work to feature in our collection. I believe your art will resonate with the audience. Looking forward to the possibility of working together.
Best regards.
jag har svarat och tackat för mailet och att hen öht hör av sig för att skriva det hen gör.
men alltså.
tänk om jag säljer bilder??? :o :o :o
hur jävla coolt är inte det?
och alldeles oavsett, så är det ALLTID trevligt med en sån här respons. man blir ju smickrad so det nästan är genant, men det gör verkligen inte ont nånstans när nån skriver såhär fint - efter bara en titt, liksom :o









Bli inte lurad! En varning i all välmening från en vit, medelålders cis-man...
jag har ingen som helst nytta av kryptovaluta i någon som helst form.
jag ställde en fråga om det här i en fb-grupp jag är med i, och där har jag också fått samma respons som från dig.
så näh. =) det blir ingen affär. men det var roligt att för en stund känna att det man gör är lite extra häftigt. ^^
/Samuel
alltså, jag förstår ju (efter att ha ställt frågan i en fb-grupp och fått en drös svar om att det är båg) att det inte är ovanligt. det är dock första gången för mig, och även om jag tyckte att det skavde litegrand redan i första mailet, så var det trots allt ett mail skickat genom ett ställe där jag har bilder ligger till försäljning (prints, dock).
men när personen inte svarade på mina frågor och började skriva om NFT's och kryptovaluta, så kändes det inte alls ok.
jag menar, seriously - vem ger sig in i business med en kund, där kunden bestämmer hur betalningen ska ske??? :o :o :o
bara det, liksom! #eyeroll
men. nu har jag bättre koll och kan ignorera liknande mail i framtiden. ^^ var dag man lär sig nåt nytt är inte en bortkastad dag.
Hi, XXXXXX.
I don’t do business where payments are dictated by the buyer, and I most certainly do not have any use for ETH.
Thus – sorry, but no business.
Good luck finding artists who are willing to take your offer.
Best regards,
Malinka Persson
Det finns något personligt över detta, trots allt och en bra bild för mig är i alla fall först och främst att den griper tag i mig, får mig att stanna upp, får mig att vilja utforska, får mig att fundera, får mig att förundras, bli väckt eller ger mig vila. Det i sin tur inbillar jag mig är en komplicerad och förunderlig mix av erfarenhet och kunskap hos fotografen, av formkänsla, av tanke och personligt uttryck, och medvetenhet i utförandet. Och med det tänker jag att alla inte är fotografer (även om många tycks tro det), men de allra flesta kan nog se och känna skillnaden på om en bild de betraktar fungerar för just den personen, eller inte och då är ju bilden på sätt och vis bra för just den personen. Men om en bild skall vara bra i någon slags arketypisk mening, för fler än bara en enskild betraktare så krävs något mer och vad det då exakt är, ja det är sannerligen frågan. Jag vet inte, men jag grubblar också. Tänker att det förmodligen inte finns något annat svar på det än att det sitter i betraktarens öga, men samtidigt inser jag att det nog är mitt sätt att försöka ducka frågan eftersom jag inte för mitt liv kan hitta ett svar.
Jag har genomfört ett antal högst ovetenskapliga försök i alla fall, försök att förstå om en bild kan fungera ”arketypiskt” genom att ta någon av mina bilder och publicera den på olika nätverk där jag är aktiv för att se hur bilden tas emot, och det är ändå rätt intressant. Samtidigt som bilden på ett ställe vinner pris och kommentarer och uppskattningar bara rasar in, så försvinner den helt på andra nätverk och får knappast en enda like och kommentarerna skriker med sin frånvaro. Vad det säger om bildens eventuella allmänna kvalité eller brist på kvalité, är jag inte säker på, eller, jag gissar att det är en mix av målgrupp, hur många följare jag har på ett specifikt ställe (vilket i bästa fall kan generera fler visningar), men också hur algoritmstyrt nätverket är, och inte minst vad som är intressant för de människor som finns i nätverket, vad nätverket har för syfte. Nätverk med en tydlig inriktning på fotografi brukar generellt generera ett större intresse för just foto och även då, mina bilder (dock inte här på FS), medan andra nätverk som är mer inriktade på det ”sociala”, såsom Facebook och Instagram inte generera särskilt många visningar eller uppskattningar och kommentarer, inte för mig i alla fall.
Som du förstår så är de här försöken rätt värdelösa när det gäller att hitta svar på frågan ”bra eller dålig”. Det handlar nog mer om hur sociala medier fungerar, inte om kvalité och vad kvalité handlar om. Så jag har lagt ner de försöken och väljer att utgå från min egen uppfattning, alltså om jag tycker att en bild jag gjort är ”bra”, ja då är den det, oavsett vad andra tycker. Trist ”svar”, jag vet, men jag har inget annat svar just nu, så jag återkommer när jag löst det hela, jag…hm…lovar…😉
det finns ju iofs olika sätt att svara på frågan/frågorna. ett enkelt svar är ju att smaken är som baken - delad. men jag tänker också att det finns nån slags kvalitetsgrej som känns relevant. minns ett samtal jag hade med en bekant som är utbildad operasångerska. hon vill lyssna på kvalitetsmusik eftersom hon blir uttråkad av annat. och jag kan VERKLIGEN, verkligen köpa den tanken. om jag kan välja så vill jag också helst se vad jag bedömer är kvalitetsfotografi, än att titta på skräpiga semesterbilder eller bilder på vad folk har ätit till lunch. det finns ju gränser för hur sexigt sånt är att titta på, liksom. 😆
i mitt huvud är det nog dock skillnad på kvalitet och hur en bild blir mottagen av olika målgrupper. jag får t ex extremt lite respons på bilder jag lägger upp på fb. troligen för att mina bilder är som de är, det tar tid att betrakta dem och ta dem till sig, ungefär såsom jag är som person.
jag kan ju också, när jag ändå håller på och ställer frågor, ta upp frågan om en bild måste vara kommersiell för att vara just "bra"?
jag tycker ju inte det.
jag tror att som gör att jag personligen tycker att ett fotografi är just "bra" är - well, dels har det med bild- och formspråk att göra, ljuset, kompositionen osv - men också hur medveten fotografen varit i sina val. och en bild kan vara "bra" även om jag inte automatiskt, nödvändigtvis gillar den.
fi fan. jag blir helt slut i skallen av de här funderingarna idag. 😂 men jag ser fram emot ditt svar när du har löst hela ekvationen. 🤭🤣😎
Jag tror på helhet, inte på enskildheter. Inom foto verkar det handla så mycket om att ta den där perfekta bilden, men för mig är det betydligt intressantare att se många bilder från en och samma fotograf för då ser man om det finns ett personligt språk eller inte. Fast nu pratar jag, som du förstår om fotografi som inte direkt har ett kommersiellt syfte utan snarare ett konstnärligt. Och när det gäller mina egna bilder så behövs helheten, enskilda bilder kan vara rätt usla, men tillsammans med andra säga något om min avsikt, mina idéer, varför jag gör det jag gör. Så känns det i alla fall…😊
jag kan förstå att det tar tid att ta till sig mina bilder. jag är inte särskilt lättillgänglig som person, och jag tror att mitt fotograferande speglar det i rätt hög grad. mitt sätt att fotografera är ju inte kommersiellt för fem öre, och inte heller lättsmält. det kräver tid och engagemang för att ta till sig, så är det.
haha, ja, jo, jag har ju ett speciellt sätt att behandla färg, så är det ju 😂 jag misshandlar den så hårt att den försvinner helt...
och det där med helhet kan jag hålla med om, på lite olika vis. dels för att det visar hur en fotograf tänker rent generellt, men också för att det ger en rätt tydlig hint om en fotografs generella kvalitet (om man nu ska prata om sånt). vem som helst kan få en kalasbild av misstag, men att hålla en jämn (hög) nivå på ett större antal bilder är nåt helt annat.
det är så roligt att prata om sånt här med dig. 🤗
Jag ser att både kranier och fiolen kommit med bland alla toppenbilder:)
Vet inte vilka bilder jag ska kommentera den här gången. Jag fastnade direkt för grankvistarna i första och den sista med molnen är hur cool och bra som helst.
Hälsningar, Bjarne
jag tycker också att grankvistarna är bra, fast jag tror att mina största favoriter är 4, 5 och 6, faktiskt. 😍
och tack. du har en förmåga att smickra mig så jag blir alldeles glad. 😁
Vad som är en bra bild bestämmer var och en, ingen ska bestämma vad jag ska tycka är bra, det är min väldigt bestämda uppfattning.
Ibland kan man få märkliga förfrågningar på internet, denna digitala värld är ett minfält, gå försiktigt och ta goda råd från andra.
och det här är faktiskt första gången jag får en sån här förfrågan 😂 men jag har fått goda råd (såsom i NEJ, NEJ, NEJ och NEJ) från många, och efter ngt mer information från personen i fråga valde jag att tacka nej eftersom det inte kändes vettigt på nåt som helst vis. #facepalm