Ett lyxbygge till

Så har då det nya kryssningsfartyget Star of the Seas varit ute på Östersjön, på första provturen. Detta fartyg delar titeln som världens största kryssningsfartyg med sitt systerfartyg Icon of the Seas som byggdes vid Åbovarvet 2023.
Star of the Seas är cirka 365 meter långt, en största bredd på 66 meter och en höjd på drygt 75 meter. Passagerarkapacitet är cirka 5 600 passagerare; vid behov kan hon ta upp till 7 600 passagerare. Antalet besättningsmedlemmar ombord är cirka 2 350.
Planen är att Star of the Seas ska inleda sin kryssningstrafik den 31 augusti. Fartygets hemmahamn är i Port Canaveral (Orlando) i Florida, USA.
Utanför bilden, bakom aktern, byggs ett likadant: Legend of the Seas.
Bilden tog jag häromkvällen när jag i solnedgången var och lyssnade på en gräshoppssångare som sjöng från en strandäng några kilometer bort.
Foto: Håkan Eklund, Åbo juni 2025.

Gamla tider kryssningkomfort och kryssningsnimbus lär man inte få fatt. Ju större man bygger, ju fler som skall kryssa - dess mer avlägsnar man sig från den ursprungliga anledningen till varför man skall kryssa.
Tråkiga nyheter för vissa trosinriktningar: Kvalitén hos det som bara fåtalet kunde avnjuta, försvinner om alla skall ha.
Ja, resursslöseri!
Allt gott
Gunnar S
Kryssningar är för de bekväma. De lata. Som ska ha allt serverat.
Låter trivsamt med syrsor i solnedgången
Jag har en dröm att nån gång resa riktigt långt med ett vanligt fraktfartyg. Ska börja planera ...
Köpenhamn är ju ett populärt ställe att gå till och på sommaren ligger det alltid några kryssningsfartyg i hamnen som har gått hela natten på dieselmotorer för att hålla igång elförsörjningen, till förtret för de boende i närheten. Men de hade ett inslag i TV i veckan att de nu äntligen hade fått möjlighet till elanslutning från land, det var ett tiotal tjocka kablar på en dm vardera som kopplades till fartyget
Hej Peter D.
Det var bra att du nämnde den nya lösningen i Köpenhamn. Då var jag fri att "skryta" om det.😊
El kan levereras som motsvarar den el som används i en större stad i Danmark - sa de.
Med vänliga hälsningar, Erik.
Bra att de får landström till de stora fartygen. För några år sedan så valde några kryssningsföretag att inte ansluta landström i Stockholm, elen var då extremt dyr så det var billigare att driva sina egna dieselgeneratorer.
Hej Anders.
I Köpenhamn och andra städer är problemet buller och föroreningar.
Jag tror också att man tidigare kunde vara ansluten till el på land, men det nya systemet här verkar vara ett något större system. Fartygen får rabatt på elen. Hittills kan man bara hantera 2 fartygsplatser åt gången. Det är Europas största landbaserade elsystem för fartyg av denna storlek.
Med vänliga hälsningar Erik
PS: Jag vet inte om det finns ett krav på att de ska vara anslutna.
Erik, om bilar endast får ha tomgångskörning i någon minut så skulle man ju kunna tycka att samma skulle gälla för fartyg då de förorenar som ett tiotusentals bilar. Men jag antar att det inte gäller för dessa fartyg, fast kunderna borde kunna pressa fartygen till bättre miljötänk att välja de fartyg som kopplar in sig till land
Åtminstone ger dylika monsterbyggen jobb åt en massa folk, allt från knegare till snillen.
Hälsningar Erik.
Låg kvällssol blir aldrig fel; ett varmt ljus.