FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Svagt, Rajala


Morsdagstulpan, slår ut i morgon. Hirvensalo, Åbo 13 maj 2012. Foto: Håkan Eklund.

Så länge jag kan minnas har jag varit kund hos Rajala Pro Shop här i Åbo. Det är massor av pengar som jag avyttrat i den butiken ... Och jag har faktiskt köpt en hel del begagnat också, som de oftast har ett stort urval av i Åbobutiken. Det är ju många som alltid vill hålla sig med de nyaste modellerna, och byter in den nästnyaste ... = bra för andra konsumenter.

På deras hemsida (http://www.rajalacamera.fi/index) finns en funktion där man ombeds att begära om en bytesoffert (http://www.rajalacamera.fi/vaihtotarjous), där man skall ange vad man vill byta in, och vad man vill byta till. Sen skall de ge ett förslag.

För en vecka sen fyllde jag i en sådan, har ett extra Canon EOS 30D hus med BG-E2 batterigrepp som jag gärna skulle byta till en kompaktkamera (Canon Powershot G1x). Men ännu har jag inget hört från Rajala. Det verkar som om ingen kollar funktionen ...? Inte skall det väl räcka en vecka innan fotoproffs kan "make up their mind"? Och är det så att de inte är intresserade, borde de ju ändå ta kontakt - det hör ju till god affärsetik.

Detta gör att mitt förtroende för Rajal fått sig en törn; kanske de ändå inte är så proffsiga som de säger sig vara? 

Antingen har man en dylik funktion på sin webbplats och svarar sina kunder, eller - som det nu verkar, inte kollar funktionen, och då kan man ju lika bra putsa bort den. Eller hur?

Inlagt 2012-05-13 22:08 | Läst 1713 ggr. | Permalink
Svarfvar 2012-05-13 22:31
Också provat utan resultat.
Svar från Håkan Eklund 2012-05-14 08:41
Intressant att höra. Känns som om de bara bluffar ...
- Hawk
superboy77 2012-05-13 23:05
Samma här!
Svar från Håkan Eklund 2012-05-14 08:41
Mycket märkligt. Tack för info.
- Hawk
präntare 2012-05-14 10:24
Vad säger rajala pro shop, själva då?
Svar från Håkan Eklund 2012-05-14 10:30
Jag skall kontakta dem; rapporterar senare deras svar.
- Hawk
Rei Trulsson 2012-05-14 14:55
Jag har skickat bytesoffert till butiken i Malmö via funktionen på deras hemsida och fick snabbt svar. Bytesofferten var ej tillräckligt attraktiv just då, men de svarade i alla fall mig inom 2 arbetsdagar. Har skickat bytesoffert tre gånger totalt och fått svar på alla. Så det är nog individuellt per butik. Kanske hade jag tur, kanske är det inte mycket trafik via funktionen, så de kollar inte den så ofta?
Svar från Håkan Eklund 2012-05-14 15:28
Ok, kolla följande blogg, fick svar idag.
- Hawk