Är sepia i gatufoto för fult?
Ofta hejdar jag mig inför en vacker bild med sepiatoning. Bildens varma lyster och sepians möjligheter att återge nyanser i skuggpartier fascinerar. Vid en jämförelse tycks den svartvita bilden vara mera kall – nästan brutal.
När det gäller sepia funderar man också på vilken sepiaton som kan användas, hur kornet ska se ut, om det alls ska användas.
Kanske våren får mig att tänka så här.
I gatufotopoolen är de flesta bilderna svartvita. Med alltför mycket svart. Sällan syns den vänliga sepian användas. Kanske av slentrian eller av bekvämlighet. Eller så anser flertalet fotografer att sepia är rysligt, rysligt fult.
Den här vårbilden av en joggerska i motljus som springer längs Karlbergskanalen tycker jag passar i sepia. Det åter vårljusets kvaliteter. En av de många motionärer förresten som tar sig Kungsholmen runt. Tillsammans med kolonner av barnvagnstransporter.
Sepia hör samman med korn i bilden. Kanske för att tekniken upplevs som ålderdomlig. Här är det mycket korn bilden. Kanske en svartvit bild blivit alltför mörk här.
Sepia i modebilder gillas. Verkar användas för att ge klassisk framtoning. Den här killen har också en sk retrofrilla. Sånt som användes på 50-talet och blivit väldigt inne nu. Särskilt bland tjejjer. Kanske han får mejl från flickvännen eller nåt sånt.
Tvingad att be den här skäggige gentlemannen om en bild. Det var vid ostdisken i Hötorgshallen. Blev fascinerad av hans keps och slitna klassiska trenchcoat. En levande modeikon. Utan att veta om det. Kanske han firar våren med någon ny ostsort? Kör nog med samma franska sorter som de senaste femti åren. Å det är inte fel heller.
Får avsluta med en vanlig svartvit bild. Inte behöver man tona allt i sepia. Kvinnan bär också trenchcoat förresten. Fast i lättare utförande men i klassisk gabardin som sig bör.






I din bildserie, så är sista bilden min favorit. Jag blev nyfiken på vad hon tittar mot och vad som finns på andra sidan av pelarna. Snygg riktning i bilden.
Roligt att du finner sepiatonen acceptabel men du gillar förståss den helt svarvita bilden bäst. Men eftersom jag ned lite jobb på valörerna så tyckte jag sepia kändes överflödigt. - Nilserik
Den sista bilden är riktigt snygg!
Tommy
Dags att ta en tänkare då. Bild med dam försedd med snygga spiror är en speciell bonus till dig. - NIlserik
Det är väl som med allt, det ska samspela med bildens stämning. Din första bild påminner mig stämningsmässigt lite om ett av mina foton som jag själv inte kunde tänka mig annat än i sepia:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2044236.htm?set=mp
Den där kvällsbilden i motljus blev verkligen fin i sepia. Grattis. Tonen fångar in liksom solljuset. - Nilserik
Håller med verkligen. Det här blogginlägget är nog också en uppmaning till mig själv att utveckla färdighet och känsla för mediet. Har betraktat sepiabilder som är grymt snygga som du säger. - Nilserik
Bra att du kan sepiatoning och har med det i verktygslådan. Jag själv och också nog många andra är inte så hemmastadda och ser när sepian - eller nån annan monoton - skulle kunna vara ett bra sätt att förmedla en bild. - Nilserik
/Janne
Noterat fotografen men......... han flinar faktiskt åt mig. Kanske med i GF också. Gillar den gamle. Undrar var man kan inköpa en sån där trenchcoat idag? Kanske på Myrorna. - Nilserik
Det var faktiskt när jag bildbehandlade den första bilden som det ramlade ned en polett om sepia. Gillar själv främst att sepian verkar kunna hantera bilder med stora kontraster på ett mjukt sätt. - Nilserik
Toppnoteringen är killen med retrofrillan. Sitter som en smäck där.
/tim
Sepia är väl inte något jag själv använt så mycket. Att dra i nåra spakar i bildredigering så att brun färg uppkommer är enkelt. Utmaningen är att hantera kontrasterna på ett sätt som lyfter fram sepiabildens kvaliteter. Där känner jag att det finns mycket att utforska. - Nilserik