Mitt fotografiska minne

Macro med Rollei - 2

I förra veckan fick jag två satser närbildslinser till Rolleiflexen. Jag hade tidigare Rolleinar 2 och nu fick jag Rolleinar 1 och 3. De måste ju provas förstås och först ut var trean. Jag hade Tri-X i kameran med skit samma. Det kan bli snyggt ändå. Döm själva. Med linsen på satte jag avståndsratten på minsta avstånd och flyttade sen kameran. Närgränsen hade flyttat sig från 70 cm till 24 cm och det märktes helt klart. Lite svårt var det att hålla kameran i fokus och trycka av.





  

Rolleiflex Automat med närbildslins Rolleinar 3.

 

Inlagt 2009-08-25 21:47 | Läst 10739 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Stativ är det som gäller då
Svar från N Thomas Meldert 2009-08-26 06:40
Jo, det får nog bli det nästa gång.
Fina exponeringar. Din Rolleiflex gör alltid ett bra jobb! (Eller om det är du själv? :-)
Svar från N Thomas Meldert 2009-08-26 06:42
Det finns ju ingen exponeringautomatik i den gamla Rollein så jag får ställa in själv. Men jag har god hjälp av Rolleiluxen (exponeringsmätare integrerad med motljusskyddet).
Rolleilux -- en påhängsmätare, har jag sett på nätet nu. Aldrig hört talas om den förut! Egentligen en rätt klumpig idé i mina ögon. Men man kan ju verkligen behöva en exponeringsmätare, även när man plätar i sv/v.Bilderna påminner mig om att jag bestämt själv haft en Sekonic exponeringsmätare en gång, något jag glömt. Man satte den på kamerans tillbehörssko.

Finns det inte Rolleiflex med inbyggd exponeringsmätare? (Har för mig jag har sett det).
Svar från N Thomas Meldert 2009-08-26 21:55
Rolleiluxen är lite jobbig att hålla reda på men klart bättre än att vara utan och bekvämare än handhållet. Annars kör jag handhållet med andra kameror, både Sekonic och Ikophot. Några år senare kom de första modellerna med inbyggd exponeringsmätare. Min Rolleiflex är från 1952.
Tekniskt sett är väl bilderna likvärdiga, men i synnerhet bild nr 2 är bildmässigt väldigt lyckad. Vad jag själv kan tycka är svårt när jag går riktigt nära t ex en blomma är att få precis lagom skärpedjup så att hela blomman är skarp men bakgrunden tonar bort. Detta har du lyckats kolossalt bra med.
Svar från N Thomas Meldert 2009-08-27 06:55
Jag håller med om att bild två är den bättre av dem. Där vinnlade jag mig också om att ha blommorna någorlunda parallellt med filmplanet just för att få båda inom skärpedjupet.