6D eller 5D Mark III för gatufoto?
Vilken är den bästa kameran för gatufoto? Det är ett kärt diskussionsämne som kan locka till stora diskussioner. Ändå brukar jag säga att det finns få fotogenrer som kräver mindre av en kamera än gatufoto. Men givetvis är vissa kameror bättre än andra.
För två år sedan skaffade jag en Leica M6 för att ta reda på om Leica M-systemet skulle passa mig för gatufoto. Jag har även testar M9:an en del och visst är det bra kameror för gatufoto, men jag har inte tyckt att det varit värt att investera i en M9:a. Jag har kört på med min Canon EOS 5D Mark II istället.
Jag har även provat Fujifilm X100 och X-Pro1 liksom olika Sony Nex-modeller. Sony Nex-6 har lockat mig mest, men samtidigt har det känts dumt att ha dubbla digitala kamerasystem.
Så istället har jag tagit mina frilanspengar och uppgraderat min 5D Mark II till en 5D Mark III. Just nu testar jag nya EOS 6D för Fotosidan Magasin och kan konstatera att den faktiskt är aningen bättre för gatufoto än 5D Mark III. 6D är mindre, har aningen bättre hög-ISO-egenskaper och är försedd med inbyggd gps och wifi. Att jag ändå valt Mark III:an beror på att den passar bättre för mitt övriga fotograferande.
Jag gillar att båda modellerna har tyst seriebildstagning och kan användas med mycket höga ISO-lägen. Med små objektiv som gamla 35/2 och nya 40/2,8 STE så frågar jag inte efter mindre kameror.
Idag tog jag de första bilderna med min nya 5D Mark III och EF 50/1,4 på väg hem från jobbet:
Ser du vad jag ser i bilden ovan?

Den sista är konverterad till svartvitt med hjälp av Silver Efex Pro


Jag tror det är bulkigheten jag hakar upp mig på när det kommer till min 5D - och den där frånvarande känslan när man tar en bild. Det är något emellan som ett filter liksom. Jag tycker man förlorar närvarokänslan.
Samtidigt har jag ju sett dina kanonbilder från gatan, så problemet sitter nog mest i huvudet på mig själv :-)
Jag är inte ensam med att använda 5D. Mats Alfredsson gör det också. Han kör med stora gluggar som 24-105/4 och 50/1,2.
Allt kan inte funka för alla, även om man kan anpassa sig till viss del. Du har ju hittat din metod och du levererar uppenbarligen. Men under vintern är det svårt med film.
Visst är det så, vintern är knepig.
När mitt projektet är slut till hösten ska jag utveckla lite nya sidor av mitt gatufotande. Då kommer det nog att bli en del digitalt också. Men just nu håller jag mig till Leica M6 och T-MAX 400 för att hålla ihop känslan i materialet.
Canon 5D Mark III och 6D har extremt tyst serietagning. Men att en kamera är tyst är egentligen inget krav. Jag har plåtat med både ljudlig systemkameror och blixt. Det är främst om man vill smyga som man behöver en tyst kamera, men det gör mig sällan något att bli upptäckt. Men en tystare kamera känns mindre aggresiv och störande.
Mitt val av kameror beror inte på att jag tycker att andra kameror är sämre, utan mer på att jag inte ser någon anledning att ha dubba digitala system. Men några synpunkter på kamerorna du nämner är:
X100 har en osmidig serietagningen Fixar i efterföljande modeller. Lite nyfiken på X100s.
Leica M funkar med förinställd skärpa, vilket jag ofta använder. Men behöver man fokusera så går det inte fort. Med en autofokuskamera är man mer redo för oväntade bilder.
Visst är det ballongen jag ville att du och alla andra skulle kolla efter :)
Jag tycker att du har en poäng i att våra behov ofta är skapade. Jag har tagit många bra gatubilder med min gamla Canon FTb laddad med Tri-X. Jag hade inte tagit bättre bilder om jag hade haft en Leica M vid den tiden.
Jag tror att det är lätt att lägga för stor koncentration vid teknikutvecklingen istället för att jobba med sin egen fotometod. Med förmågan att se motiven. Med hur man närmar sig motiven, Med förmågan att komponera. Och så vidare.
Jag gör en hel del uppdrag som frilansfotograf och kan unna mig en bra utrustning. Ibland har jag nytta av den tekniska utvecklingen. Som när ljuset är väldigt svagt.
Jag har kommit på mig att lämna min 5d Mk2 hemma och bara ha en liten Ixus i fickan bara för att den är ju så himla smidig att ha med sig. Bildskvaliten ger väl inga "prize-winners" men är helt Ok för snapshots.
ha de'
Visst är det så. En systemkamera kan inte följa med överallt, men för mig är det väldigt sällan. Det lönar sig att släpa på systemkameran.
I så fall vill jag har en digital, och då blir det för dyrt.
Jag såg att Leica just lagt ut några exempelbilder från den kommande M, jag tyckte mig se tendenser till bandning. Vi får hoppas att de löser detta innan den släpps till komponeneterna om jag såg rätt.
Du har ögonen med dig! :)
/Hans-Åke
Jag håller nästan med dig helt. Att lära sig se och känna in är grunden och en absolut förutsättning. Det går inte att komma undan att man måste jobba med sig själv som fotograf. Men sen kan bra verktyg utvidga möjligheterna. Det finns många konstnärer som jobbar fram nya tekniker för att utvidga möjligheterna för sitt konstnärskap, exempelvis inom glaskonst.
Jodå, men det finns alltid någon där bakom som blåser eller...
/Hans-Åke
/Hans-Åke
Med vänlig hälsning
/Hans-Åke
Jag har kört wifin för att instagrama bilder på familj, vänner och kulsaker. Wifin verkar även funka bra i studion direkt mot en dator.
Jag tycker absolut att det finns fler bra gatufotokameror än de jag valt. Som du skriver har småbild nackdelen att skärpedjupet lätt kan bli för kort. Jag är nöjd med att ha hittat en kamera som fungerar mer än tillfredsställande utan att behöva investera i en kamera som jag bara ska använda för gatufoto.
Jag förstår.dig eftersom du har andra uppdrag. Personligen sysslar jag inte med någon annan typ av fotografi en gatufotoi nu mera. Tidigare när jag jobbade på tidningen musikern hade jag Nikon, som naturligtvis funkade utmärkt.Men i dag när jag går ute hela dagarna, , med mitt diskbrott ( Nackont), måste valet vara en smidig liten kamera, och dessutom helst diskret. Som sagt var och en hittar sitt, i sellerisoppan lite D76 D72 Fix och vatten:) som av några helst vill att avnjuta med antika vackra bestick. :)
/ Bengt
/B
Jag tycker att kameran spelar en rätt liten roll i hur folk reagerar. Det spelar mycket större roll hur jag agerar med mitt kroppsspråk - om jag uppfattas aggresiv eller vänlig. Om jag utmärker mig eller smälter in i gatubilden. Sen finns det många trick att få folk att acceptera en.
Lars Tunbjörk och Martin Parr brukar gå omkring med en stor mellanformatskamera och blixt. Det tycker jag är ett bra exempel på att det är mest hos fotografen det sitter.