FOTOGRAFISKA DAGBOKSFRAGMENT

Världens lyxigaste


Här utanför Åbo byggs lyxkryssare av världsklass. 21.11.2017. Foto: Håkan Eklund. Nr 325/365.

På detta anspråkslösa ställe ett stenkast utanför Åbo centrum hittas ett skeppsvarv som i decennier försett amerikanska köpare med världens finaste lyxkryssare. Jag minns ännu hur det kändes som hemlandstoner när något av varvets fina kryssare anlöpte Fiji Islands under våra år där (1984-89).

På flygbilden på länken intill ses udden (till vänster i bild) där jag tog bilden ovan:
http://www.meyerturku.fi/en/meyerturku_com/shipyard/company/about_the_shipyard_1/about_the_shipyard.jsp

Så här skrev man om Meyer-varvet i februari 2017:

Åbovarvet står inför ett kolossalt rekryteringsbehov. Arbetsstyrkan ska inom några år fördubblas, men nu är det universitetsutbildade som efterfrågas. Efter många dåliga år står varvsindustrin nu plötsligt inför en helt annorlunda utmaning, nämligen ett kolossalt rekryteringsbehov. Nu jobbar kring 7 000 anställda för Åbovarvet Meyer Turku, men om bara fyra år räknar varvet med att 15 000 människor ska arbeta där. Ungefär hälften av dem inom varvets portar, resten för övriga leverantörer i branschen. Men det är allt färre som ska stå vid svetsen, i stället behövs allt fler magistrar och diplomingenjörer meddelar varvet. Snart är det endast en av tio arbetare som sysselsätts med det egentliga metallarbetet.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/02/enormt-rekryteringsbehov-pa-varvet-nu-behovs-magistrar-som-bygger-lyxkryssare

Inlagt 2017-11-21 17:24 | Läst 1688 ggr. | Permalink
Intressant och tidstypiskt, jo behovet av lyxkryssare ökar såklart med att klyftan mellan rika o fattiga ständigt ökar över hela världen, men bra såklart att det skapas nya arbetstillfällen. Hälsn, LO
Svar från Håkan Eklund 2017-11-21 20:15
Ja, så är det. Å andra sidan är en semestervecka ombord på dessa mastodonter till flytande hotell inte nödvändigtvis dyrare än att flyga till en resort på landbacken någonstans.

Det som är intressant med varvet är dess olika ägare. Det ägs nu av ett tyskt "familjeföretag", och det är ordning och reda. Innan hade varvet sydkoreanska ägare, och allt höll på att gå åt fanders. Innan det var det väl norrmän, och gud vet vad.
- hawk
Bra jobbat att vara igång sedan 1737! Här i Sverige har de stora varven packat ihop för decennier sedan. Kranarna har fällts eller står som monument.

Antalet anställda på själva varvet är deras egna uppgifter i länken 1 400 eller 1 700 beroende på var man tittar i materialet. Många nog! Och räknar man underleverantörer blir det ju många fler.
Och på ett ännu anspråkslösare ställe på min arbetsplats i Svartå (SBA Interior) gör vi möbler och väggpaneler till dessa flytande små samhällen. Jag var ombord på Oasis of the seas innan den gav sig av från Åbo. Alla invånare i min hemkommun Ingå skulle ha rymts ombord på en gång, ifall en del skulle ha varit besättning och resten resenärer. Men själv skulle jag nog bli tokig efter några timmar i dylikt koncentrationsläger.... Redan Östersjöns nötskal i jämförelse med dessa ger mig nippor. Numera blir det nog flyget över till Stockholm ifall bilen inte skall vara med.

Tommy S.