Redaktör'n

Tankar om fotografi från Fotosidans redaktör Magnus Fröderberg.

Sol på Söder med Anders Petersen

Ledig, sol och nyinköpt Leica M6. Då kan man inte sitta hemma. Istället åkte jag in till Södermalm och fick mig till livs foto i en mängd olika former.

Min maxade fotodag började med en tur till Johanneshov för att lösa ut ett riktigt fotofynd, men den historian tänker jag spara till nästa blogginlägg.

Eftersom min nya M6:a laddas med engångsminnen med begränsad ljuskänslighet så valde jag att gå solsidan från Skanstull till Slussen och vidare till Galleri Kontrast. Jag börjar få ont om 400-film i frysen, men det ligger kvar några rullar 100-film från min pre-digitala yrkestid. Så jag höll mig i solen. Dessutom värmde solen en stund mellan vindbyarna.

Galleri Kontrast var det vernissage för polske Tomasz Gudzowaty som fotograferar mycket sport. Då är det inte stora supertelen som gäller utan Leica M, Speed Graphic med polaroidbackstycken och liknande som gäller. På utställningen visades såväl enorma förstoringar som de små 9x12 och 6x9 polaroiderna. Du måste bara kolla in hans hemsida.

Där mötte jag också DN-fotografen Jonas Lindkvist som har sport som specialitet. Han berättade att Tomasz var en av hans förebilder. Tyvärr var Tomasz inte där själv, berättade hans researcher(!). Anledningen är att fotografen ska bli pappa vilken dag som helst.

Jag mötte också min vän från Enskede Fotoklubb Svante Warping. Han gör fina poetiska bilder med allehanda analoga kameror och varje jul får jag svartvita julkort som han gjort i mörkrummet – tack! Vi fortsatte längs Hornsgatan till Galleri Konstochfolk där Johan Rheborg ställer ut gatufoto.

Utsällningen kändes lite ojämn, men de bästa bilderna var verkligen riktigt bra. Och dessutom hade Johan haft vett att göra några av dem riktigt stora.

Nyligen intervjuades jag av min kollega Jessica Silversaga och hon undrade hur många gånger jag ställt ut. "Inga" sa jag till hennes förvåning. När jag såg Johans utställningen fick jag återigen tanken att jag kanske borde ta och gå igenom mina bilder och se om jag kan få ihop en utställning. Helst skulle jag vilja ha hjälp av någon som kan fungera som curator. Jag är övertygad om att det blir bättre då.

Svante och jag fortsatte vidare förbi Gert på den excentriska fotobutiken Svenska kort. Jag klämde på en Canon F-1 med motor och blev nostalgist. Där köpte jag också en present till pappa och gick vidare till Stockholm Fotoantikvariat.

Jag har en särskild svaghet för fotoböcker och att gå in på antikvariatet kunde bara sluta på ett sätt, trots att min fotoboksbudget redan är övertrasserad. Efter ett långt besök kom jag därifrån kom jag ut med Anders Petersens bok "Rågång till kärleken" som jag saknat länge. Svante köpte inte nått men visade en massa fina böcker som han redan hade, eller som han till och med varit med och gjort.

Därefter fortsatte jag mitt gatufotograferande genom Södermalm. Jag tog flera bilder som jag är väldigt sugen på att skanna snarast möjligt. På måndag får jag ta och springa upp till Fotokungen och lämna in rullarna. Tyvärr hade de stängt idag. Jag såg expediten fotografera på Hornsgatan istället. Det var väl sunt.

Eftersom jag inte har några bilder från dagen får det bli lite analoga bilder från arkivet.


Den här bilden kanske passar den här helgen. Den nyvalde ordföranden för Socialdemokraterna Göran Persson håller tal på första maj i Folkets Park i Malmö 1996. Kodak Ektapress 400 (usel film).



Och den här kanske passar inför fotbollssäsongen. Här har jag plåtat AIK:s Martin Kayongo-Mutumba 2002. Då var han yngst i laget, nu är han veteran. (Plåtat på Fuji Press 400 - min standardfilm under många år tillsammans med 800-versionen.)

– – –

FS-bloggaren Bengt Björkbom hävdar att det är något speciellt med att gå runt med en Leica M-kamera på magen. Och visst är det där. Idag var det många som kollade på min mage och jag blev även stoppad av en man som berättade att han gått Christer Strömholms fotoskola och att han var sugen på en Fujifilm X100 - "fattigmans-M9".


Visst är det något speciellt med en Leica på magen? Eller är det pappas pilotglasögon från tiden som FN-officer som gör honom cool? ;) (Lübeck 1990) Eller ska man addera några Nikon F3:or och en Minolta 9000 för att se bra ut? (undertecknad 1989 hos min släktning som var DN-fotograf under fyra decennier).

Bengt säger också att bilderna blir bättre för att de tas med en Leica. I mitt förra blogginlägg skrev jag att jag hoppas att M6:an skulle kunna ge annorlunda bilder för att den har en mätsökare och laddas med film som man inte kan spruta iväg likt digitala filer i min Canon Eos 1D Mark IV. Men att det just är en Leica skulle påverka bilderna har jag svårt att förstå. Men Bengt har lovat att återkomma i ämnet.

Postat 2011-03-26 20:43 | Läst 11773 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Tillbaka till film och Leica


Det är inte av nostalgi som jag börjar fotografera med film igen. Alla negativa sidor är fortfarande kvar i minnet. Men det finns också fördelar med den analoga tekniken som jag vill åt.

När jag köpte min Canon Eos 1D Mark II den 2 juni 2004 var det ett paradigmskifte. Den digitala tekniken passade mig perfekt. Att slippa springa till labbet flera gånger i veckan, att slippa vänta på den sega skannerna och att slippa slita med färgkontrollerna för att få bildfilerna rena var en befrielse.


Mitt sista fotouppdrag på film våren 2004. Författaren Manne Forssberg plåtad med Canon Eos 1V HS och Fujifilm Press 800.

Jag lovade mig själv att inte köpa några analoga kameror hur frestande läckra de än kunde vara. I mitt löfte gjorde jag bara ett undantag. Jag kunde tänka mig att köpa en storformatskamera med rullfilmsbakstycke eftersom det är den fullständiga kontrasten till en snabb presskamera. Ännu har det inte blivit någon sådan även om de hade en lämplig Arca begagnad på Kameradoktorn för något år sedan.

I mitt löfte låg tanken att känslan i bilderna inte kommer av vilken kamera jag har utan att kameran är helt neutral. Det är jag som ger bilderna känsla.

Den digitala världen innebär att det är samma kamera och samma minneskort som ska fånga bilderna, oavsett vilken känsla man vill få fram. Jag gillar det, men jag känner inte alltid att bilderna känns äkta när man efterliknar ett analogt resultat. Detta är en sak som jag funderar en hel del över just nu.

Jag har precis köpt en Leica M6 från 1986 och en Summicron 50/2 från 1991. Många års funderande som ligger bakom beslutet. Att fotografera med en spegelreflexkamera för småbild är uteslutet, det är alltför likt att fotografera med mina digitala kameror.

Någon särskild vurm ligger för Leica har inte påverkat valet. Jag började fotograferade med Leica som 13-åring och har växt upp med huset fullt av Leicor, så för mig är Leica inget speciellt. Jag testade en modern Zeiss Ikon för något år sedan, men den är ovanlig och dyrare begagnad. Leica M6 är en praktisk modell som kommit ner i pris så det blev en väl inkörd sådan.

Jag vill ha en vidvinkel också. Två objektiv räcker. Just nu lånar jag en Summicron 35/2 av min pappa. Efter tips från Johan Ericson överväger jag att köpa en billig Voigtländer Color Skopar 35/2,5 II. Begagnade Leica-35:or är löjligt dyra. Hellre ett 30-40 år nyare objektiv till halva priset.

Så varför köper jag en gammal analog kamera?
Jo. Jag har jobbat så länge med mina digitala systemkameror nu att jag känner att jag nästan använder dem fullt ut. Jag har också blivit lite slarvig och koncentrerar mig inte lika mycket för varje exponering som tidigare. Det är både på gott och ont beroende på motiv. För mycket kontroll kan hindra spontaniteten.

Med Leican hoppas jag skärpa koncentrationen och uppmärksamheten lite mer och kunna överföra den rytmen till mitt digitala fotograferingar. Kanske kan kamerans fysiska konstruktion också påverka bilderna. Kan kompositionerna bli annorlunda? Reagerar folk annorlunda på kameran? Blir jag mer spontan med en lättare och mindre kamera?

Nu har jag tagit några rullar som jag hittade längst ner i frysen. Fotokungen i Stockholm har billig C-41-framkallning så det får bli en lunchpromenad till Södermalm de närmsta dagarna. Filmförrådet måste också fyllas på. Precis som duktige Markus Jenemark tänkte jag köpa med negativ färgfilm trots att jag gör bilderna svartvita. Det praktiskt och billigt.


Jag har plockat fram min gamla Ricoh GR1v som får fungera som vidvinkelalternativ, eller när jag vill ha en ännu mindre kamera än M6:an.


En morgon på pendeltåget på väg till jobbet omkring 2002-2003. Taget med Ricoh GR1v och Fujifilm Press 400.


Jag är också sugen på att skaffa en Hasselblad Xpan. Filmformat med andra proportioner stimulerar bildseendet. Xpan använder småbildsfilm och kan ta negativ med storleken 24 x 65 mm.
Fujifilm Press 400.

Postat 2011-03-24 16:52 | Läst 20206 ggr. | Permalink | Kommentarer (53) | Kommentera

Snacka om att snacka bild

I fredags tog jag en lång arbetslunch med min gode vän Göran Segeholm. Det sägs ofta att det pratas för lite om bilder, men att luncha med Göran innebär koncentrerat bildsnack i kubik.

Vi stämde träff på Görans favoritfik på Söder. Ett prestigefritt ställe där ingen knorrar om man sitter länge med kaffet. Många omkring läste böcker eller jobbade precis som vi. Jag fick samma känsla som under grupparbetena på ett kafé i AF-borgen hemma i Lund när jag pluggade för en massa år sedan.

Det tog säkert två timmar innan vi kom in på vårt gemensamma projekt eftersom det alltid finns så mycket att prata om när vi ses. Jag refererade i en passus till Östen Axelssons doktorsavhandling om vad som tilltalar folk i en bild. Göran hade givetvis läst hela avhandlingen och gav den väl godkänt. Jag tror att avhandlingen kan få fler att tänka på dem som ska se ens bilder.

Vi enades snabbt om att en bra bild som fungerar för en bred publik bör ha flera lager - precis som en Pixar-film. Det ska finns ett grundinnehåll som alla kan ta till sig. Sen blir det fotografiska finliret med ljus, komposition och känsla ytterligare lager för de mer vana betraktarna som kan ta till sig dem. Om grundinnehållet saknas så blir det bara en mindre grupp människor med mer drivet bildseende som kan ta till bilderna.

Jag ser fram emot alla diskussioner som kan födas ur Görans och mitt kommande samarbete. Jag måste ju säga att jag är lite avis på Göran som sitter hemma och skriver och tänker om fotografi för en ny bok. Sen må han klaga över skrivångest, jag är ändå avis.

Nu ska jag sluta skriva blogg och istället ta en fajt med min egen skrivångest. Jag har en del till nästa nummer av Fotosidan Magasin att skriva klart.

Imorgon ska jag träffa Mattias Karlsson på Moderskeppet som jag jobbat med i många år. Det blir säkert också kul och givande. Han brukar alltid ha snappat upp några nya trender.

Postat 2011-03-14 21:22 | Läst 3399 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Actionfoto - Gladpack räddade kameran

Vad kan vara härligare en solig vårvinterlördag än att tillbringa dagen på en sjöis och ta häftiga bilder av motorcyklar och fyrhjulingar. Det är annat än att pimpla det.

Motorcyklarna ska spruta upp så mycket vatten som möjligt för att det ska bli dramatiska bilder. Vatten och kamror är dock ingen bra kombination.

Fotograferar man på håll med ett tele på håll undviker man vattnet. Jag ville ha lite mer variation i bilderna. Den rena kontrasten mot telebilder är att vara riktigt nära med en vidvinkel. Men att ligga i en ytterkurva på en gropig is är livsfarligt.

Jag kom på att jag hade en 10 meter lång trådutlösarkabel i mitt kameraskåp. Jag bytte till mig den och en oanvänd 50/1,8 mark I mot en 35/2 någongång på 90-talet av en fotohandlare. Kabeln har legat oanvänd fram till nu.

Nu skulle jag äntligen få nytta av kabeln och kunna hålla den i vänster hand och plåta med mitt 300/2,8 samtidigt med höger hand. Men hur skulle jag lösa vattenproblemet?


Foto: Hoke

Jag har länge gått och tänkt på att bygga ett skydd mot vatten och stenskott att ha när jag fotograferar enduro, men det har inte blivit av. Någon risk för stenskott kunde jag inte se och helt dränkt skulle inte kameran heller bli. Jag bedömde att det skulle räcka med att vira gladpack runt kameran och objektivet efter att jag gjort alla inställningar som ett stänkskydd.

För säkerhets skull grävde jag fram min gamla 5D ur kameraskåpet ifall olyckan skulle vara framme. Den största risken är en påkörning. Egentligen hade jag kunnat sätta ditt min 5D Mark II eftersom det ändå hade blivit ett försäkringsärende, men det kändes inte rätt. Bara att tanken på att vara utan en 5D Mark II ett tag förskräcker.

Vad jag inte tänkte på var att issprutet var väldigt kallt och orsakade imma på skyddsfiltret på min 16-35/2,8. Det var ingen katastrof utan gjorde bara bilderna ruffigare. Värre var det med snökristallerna som blev lysande i motljuset. De är lite för iögonfallande och trots att jag regelbundet torkade av filtret med en mikrofibertrasa. Jag borde ha stått i medljus och lyst upp vattenkaskaderna med en blixt istället.

Nåväl. Jag blev nöjd med en hel del bilder trots problemen med snöreflexerna och att de snygga vattenkaskaderna först kom efter att motorcykeln passerat. Samtidigt har jag kvar nöjet att fila på tekniken.

Postat 2011-03-13 16:32 | Läst 17468 ggr. | Permalink | Kommentarer (15) | Kommentera

Dags att fotografera testkamerorna

Jag håller på att testa Panasonic GF2 och Canon Eos 600D till nästa nummer av Fotosidan Magasin. För att den nya delen i tidningen ska bli precis ska bli som vi vill ha den tog jag produktbilderna själv.

Många fototidningar använder tillverkarnas egna produktbilder eftersom det är enklast. Deras bilder är oftast välgjorda, men det finns inte alltid så många att välja på. Och då blir det samma bilder i alla tidningar.

När vi bestämde att utöka tidningen med en testsektion (tidningen blir åtta sidor tjockare utan att det kostar extra) så kände vi att vi ville ha ett eget stuk på  produktbilderna. Formgivaren Erik Leonsson har satt upp en väldigt hög ribba för formen i alla delar av tidningen. Det ska vara supersnyggt och eget.

Vi gillar stora bilder, men det finns inte hur mycket utrymme som helst. Därför kom vi fram till att ta produktbilder som kan ligga på en helsida men med plats för rubrik och test.

Att ta på sig detta uppdrag är lite svettigt. Produktbilder är en konst för sig. Jag har i flera år jobbat med Bengt O Petterson som är specialiserad på produktbilder. Att mäta sig med hans finess går bara inte. Men att göra det tillräckligt bra ska nog gå.

Jag har en förkärlek för att använda olika befintliga miljöer när jag fotograferar. Att skapa allt i studio är inte min grej. Därför tog jag bilderna tre meter från mitt skrivbord. Canon Eos 600D fotograferade jag i redaktionens skinnsoffan och Panasonic GF2 på en list som sitter på väggen där vi sätter upp bilder och tidningar.

Jag blandade befintligt ljus med blixtljus och för att slippa skakningsskärpa la jag objektivet mot en trave fototidningar. Precis framför objektivet la jag en svart mössa för att de blanka tidningarna och bordet inte skulle ge ströljus.

Det blev ändå inte riktigt skarpt så idag fick jag ta om bilderna efter att ha tagit med stativfästet till 70-200:an.

Panasonicen var lättare. Jag slog bara blixten i en silvrig Lastolite-skärm och så var jag nöjd. Jag använde mitt EF 50/2,5 som är ett av mina favoritobjektiv. Det är väldigt skarpt och nästan helt raktecknande. Och billigt var det dessutom.

Jag satte objektivet på 600D när jag fotograferade av den som en liten markering att produktbilden är egentagen.

Så här blev det. För den som vill anmärka på bildbehandlingen så ska jag påpeka att bilderna kommer att gå förbi reproavdelningen på IDG innan de går i tryck.

Postat 2011-03-10 15:20 | Läst 12591 ggr. | Permalink | Kommentarer (20) | Kommentera