Stativ eller bildstabilisering
Jag är oftast för lat för att släpa med mig stativ. Ibland kan enbenet få följa med, men inte sällan glömmer jag det ändå i bilden. Men det gör ju mindre med de moderna kamerorna, där det oftast finns ett bildstabiliseringssystem som kompenserar för skakiga händer eller långa slutartider. Och de systemen fungerar ofta väldigt bra, även om de kanske inte når upp till vad som anges i specifikationerna.
Mina Olympuskameror har bildstabilisering där sensorn rör sig och kompenserar. Om jag inte minns fel var Olympus ganska först med just den här tekniken, som under årens lopp finslipats. En stor fördel med bildstabilisering i sensorn innebär att man kan använda alla objektiv, de behöver inte ha någon stabiliseringsfunktion och kan då dessutom byggas lättare och mindre.
Ibland b lir jag förvånad över hur bra det fungerar, och hur gamla regler om relation brännvidd och tid kan sättas ur spel, mer eller mindre. Nedan en kvällsbild från Skeppsholmen i Stockholm; slutartid 0,6 sek vid f/2,8, ISO 3200 och brännvidd 17mm (ungefär 35 mm i FF). Handhållet!
På återseende//Göran


Javisst är det knepigt hur det kan fungera... Det påminner om "the magic hole" som Gösta Ekman berättade om i en sketch en gång. Om man ville spela kula inomhus så satte man "the magic hole" på parkettgolvet och så blev det ett hål. När man sedan tog bort det så försvann hålet.... Vete tusan hur det går till, sa han, men jag tror det är nåt elektroniskt....
Superfin bild!
/Uffe
Tack Ulf. Jo, det är nog nåt elektroniskt... ;)
Hälsningar//GöranR
Det funkar som vi kan se med Din bild.
Men om Du vill ta vassa brusfria kvälls- och nattbilder med djupskärpan, behöver Du 100 eller 200 ISO och en liten bländare som t ex 11, och då måste Du plåta från ett stativ.
Allt annat är en nödlösning.
Kom precis ut från Skeppsholmskyrkan, där jag behövde så högt ISO för att få nog med ljus. Och tänkte sedan prova hur långa slutartider jag klarade av handhållet. Och det gick bra med längre ändå. Vilket är intressant, dvs när man inte har stativet med sig. Annars håller jag med ditt resonemang.
Hälsningar//GöranR
Tack Björn. Har sett motivet tidigare, tycker det är lite kul med kyrkan innanför ramen av ankarets vad det nu heter/fasthållningsögla. Och jag är alltså lite imponerad av hur bra antiskakfunktion en faktiskt fungerar. Men visst, inte helt självklart, man får ta stöd liksom mot sig själv, andas lugnt och så blir det ändå typ varannan bild som funkar.
//GöranR
Tack Stefan. Jo det är normalt så man gör, jag också. Men det är skönt att veta att man har marginaler när eller om man behöver.
//GöranR
Precis - ska man fota seriöst när det är mörkt ute är stativ nödvändigt, förstås. Det här mer ett experiment; hur långa slutartider klarar man, liksom.
//Göran R
varför man talar om vad redskap som används vid fotografering..
Konstnärer talar aldrig om sina penslar..
Det är väl resultatet som räknas...kompositionslära är
bra ha..det har konstnärer ...lärt mig mycket se på konst...
Här fick du till det..så bra placerad blev härlig bild se på.
Hälsn.
Gun-Inger
Tack Gun-Inger. Visst är det resultatet som räknas, dvs bilden, oavsett vilket redskap man använde. Samtidigt är ändå verktygen viktiga; att man lär sig använda sina särskilda verktyg, vet hur de fungerar, och i det finns ju känslan för olika redskap som också varierar, med olika finesser som kan användas på olika sätt.
Intressant det där med konst - har också börjat titta mer och mer på olika sorters (annan) konst, vilket är bra ur många synpunkter, inte minst komposition och ljus.
Hälsningar//GöranR
Tack Ernst Göran. Uppskattas.
//GöranR