- Joakim K E Johansson -

SE BILDEN: Svart och vitt är de enda färger jag behöver

"Svart och vitt är fotografins färger". Påståendet kommer från Magnumfotografen Elliott Erwitt som är känd för sina fantastiska svartvita dokumentärbilder. Om svart och vitt nu är några färger, vill säga. Men det är en diskussion för de lärde, så jag hoppar över den. 

Oavsett vad så slår Elliott Erwitts uttalande an en sträng hos mig. Hur mycket jag än gillar färgbilder så finns det något i det svartvita som jag inte riktigt kan värja mig emot. Det är som att estetiken, kompositionen, ljuset och innehållet förstärks. Berättandet blir rakare, på något sätt. 

Vissa menar att det är enklare att plåta i svartvitt än i färg. Det kan mycket väl vara sant. Men enkelheten behöver inte vara något dålig. Det kan också hjälpa till att skala bort det oväsentliga, det som stör och distraherar.  "Gör det så enkelt som möjligt, men inte för enkelt", som Albert Einstein sa. 

Men här finns en hake, enligt min egen mening. Och det är att det måste vara analogt. För hur mycket jag än kämpar med mina digitala filer får jag aldrig till den där goa svartvita känslan som jag tycker att en fin svartvit film levererar. Visst, det kan bero på att jag inte är tillräckligt duktig när det kommer till digital bildbearbetning. Men samtidigt vet jag att många håller med. 

Därför stolpade jag iväg till en fotobutik efter jobbet i fredags. Så nu har jag svartvit film i kylskåpet, plus några liter filmframkallare och fix i en garderob. Det är med andra ord dags för mig att damma av mina analoga apparater. Förhoppningsvis kan resultatet dyka upp här i bloggen om ett tag. 

På tal om Magnum så kan jag tipsa er som har missat saken att deras nya uppdaterade sajt innehåller mängder med fantastisk fotografi. 

Inlagt 2017-10-07 12:53 | Läst 12180 ggr. | Permalink
"Black and white are the colors of photography.
To me they symbolize the alternatives of hope and despair to which mankind is forever subjected."
(Robert Frank)
/B
Ps. Det där med att svartvitt skall vara analogt, kanske det....
Svar från Joakim K E Johansson 2017-10-07 13:22
Det där om fotografins färger är nog ett ganska etablerat påstående bland den generationens fotografer :-)
En riktigt skön bild, den nedersta! Och jag håller ju helt med dig i det du skriver ang. sv/v fotografi, Joakim: "Men här finns en hake, enligt min egen mening. Och det är att det måste vara analogt." Jag kunde inte säga det bättre själv :)
Svar från Joakim K E Johansson 2017-10-08 11:17
Tack Johan!

Härligt att få medhåll ;-) Det kan vara nostalgi, men det är något speciellt med riktigt korn :-)
Jag vet inte det. Att det måste vara analogt alltså. Tror mer på hur det presenteras på ett papper och de flesta bilderna man ser numera är svart-vita bilder på digitala skärmar. Tekniskt kommer man nog att lösa det.
/MA
Svar från Joakim K E Johansson 2017-10-08 11:19
Kan säkert vara så Mats. Själv har jag dock ännu inte sett en enda digital svartvit bild som jag tycker har "det" :-)
Jag har börjat att fotografera analogt igen, svart-vitt, inte bara men som ett roligt komplement. Jag håller med Joakim K E Johansson. Jag upplever att det blir mer levande korn och mer livfulla gråskalor i analog framkallning. Jag ska inte trötta ut någon med kemi och formler, med det är vad det handlar om. Fotokemin ger en annan lyster som inte en skrivare kan klara eftersom dess papper eller "kemi" är helt annorlunda jämfört med analogt. Så det handlar inte om TEKNIK - pixlar bla bla utan om joner, oxider, bla bla. Det handlar om både film, papper och framkallningsbad. Att bygga en skrivare som innesluter hela denna kemi är knappast tekniskt möjligt och om det skulle vara möjligt är det knappast kommersiellt lönsamt. Således: Vi kommer att ha kvar den analoga fotografin. Dessutom upplever jag att den är på stark tillväxt. Kanske en reaktion mot den extrema teknifieringen av fotografin. Man vill ta "bilder" igen. Jag fotar också digitalt, men jag vill inte leva utan mina vänner, Tri-X, D76 , FE2:an och gamla Durst.
Mats Axelsson 2017-10-08 23:22
Jo mörkrumsarbetet var/är en process som hade lite mysatmosfär i mörker med rödljuset och baden OCH det krävdes handlag för att få det hyfsat bra. Lika mycket prylar som med det digitala egentligen, som också det kräver ett handlag. Men lite nostalgi är det nog, som med gamla bilar. Kanske är hantverket mer påtagligt med analog fotografi. Har själv laddad min gamla analoga med svartvit film men den har legat sedan dess, ett år snart. Sträckan till mål känns för lång, åtminstone än så länge.
Lycka till med det analoga!

/MA
Den analoga känslan och kornet är svår att efterlikna. men idag finns både bättre programvaror och faktiskt en del kameror som direkt kan ta svartvita bilder mycket likt film. Men man har fortfarande den digitala perfektheten i bilderna som jag tror väldigt få (om ens någon) kan få bort på+ ett bra sätt i bildbehandlingen?
Jag gjorde ett experiment på Gnesta-Planket för några år sedan när jag visade gatufoto. Jag hade 20 bilder varav 19 var svartvitt analoga Leica-bilder och en var plåtad med min Canon 5D Mk2 som jag hade då och körd genom Silver EFEX. Ingen lyckades se vilken bild som var digital bland de analoga även fast de försökte. Så mycket kommer nog an på bildbehandlingen och att använda de pluggar som faktiskt är bra på detta med konvertering. Jag tror också att vi "gamla analogrävar" även bildbehandlar på ett sätt för att vi har en referensram från just det analoga. De som alltid plåtat digitalt tar ofta i för mycket enligt oss tror jag och då blir det givetvis skillnad mot de analoga. Men som sagt, om man jobbar med utskrifter ser man ingen skillnad det är jag helt övertygad om. Analoga kopior tycker jag fortfarande kan innehålla en egen dimension, men mycket beror också på att jag känner till hantverket och vet vilket jobb som kan ligga bakom.

När det gäller detta med att konvertera i bildbehandlingen eller plåta jpg svartvitt direkt i kameran så får man tycka vad man vill. Men en sak som de bästa konverteringsprogramen gör är att använda färginformationen för att få in de olika färgerna och kontrasterna rätt i gråskalan i förhållande till den film man använder som preset (om man väljer att jobba ifrån en preset), även när man lägger på korn så lägger de inte ett brus över bilden som är det vanliga utan i till exempel fallet med Silver EFEX så bygger de om hela pixelstrukturen i bilden och ser dessutom till att kornet syns på samma sätt i låg, mellan och högdagrar som när man jobbar med film.
Svar från Joakim K E Johansson 2017-10-09 15:38
Jag är säkert bara en gammal analogromantiker som inbillar mig en massa :-) Kanske längtar jag också tillbaka till det där mer eftertänksamma arbetssättet som blir mer naturligt när man plåtar analogt.

Men som sagt, det digitala blir lätt för "vasst". Bilderna sticker i ögonen.
alf109 2017-10-09 16:38
Jo, det var egentligen det mer långsamma som gjorde/gör att jag också tidigare alltid gått tillbaka till det analoga. Jag föredrar ju det långsamma ibland fortfarande, speciellt vid nattfotografering i större format. Men nu har jag kört in mig i det digitala för mindre format och tycker att det ger minst lika bra eller bättre bildresultat och dessutom oändliga möjligheter när jag väl har originalet, raw-filen. Har kommit på att det ofta händer att jag gör en ny "variant" av en gammal bild senare, smak och tycke förändras över tid har jag märkt, dessutom kan det vara kul att experimentera. Men jag höll på i ganska många år och hamnade alltid tillbaks i mina Leicor och svartvitt. Plåtar också mer som en form av dagboksanteckningar idag, sådant som dyker upp utan någon direkt tanke bakom för det mesta. Tog det nog på större allvar för några år sedan och var mer konsekvent i mitt plåtande.
Nu tycker jag också att det är roligt att "leka" med uttrycket i bilderna ibland, förr var jag mer "renlärigt" dokumentär. :)
/Affe
Fina bilder!

Vill man plåta svartvitt och hämta in en liknande känsla som den svartvita filmen ger (men slippa arbetet), så får man nog se över om man inte ska investera i en ombyggd digitalkamera alt Leicas egna Monochrome modeller... Att emulera svartvitt digitalt (som det typ annars blir) är inte samma sak tyvärr.
Sen kanske inte alla är lika petiga, men ställer man upp två bilder brevid varandra där en är ”emulerad svartvit” och där den andra är plåtad med en dedikerad svartvit sensor så ser de allra flesta en rätt stor skillnad.

Tur att film finns kvar! (För oss som älskar det samt saknar oengar till en monochrome)
Många duktiga gästtyckare, men inte mycket bilder, stannar alla filmer i kylen? LO
Det var 2004 och jag hade just köpt min D70.
En riktig fotoräv på en bodega på Fredsgatan i Sundbyberg sa till mig: Själv fotar jag analogt fortfarande. Det digitala kan inte mäta sig med känslan hos det analoga. Jag tyckte väl då att karln var en bakåtsträvare , men idag förstår jag honom. Jag har själv gått över till analogt bara för att det är roligare.