I Helg och Söcken
Vidvinkel - hur gör man då,egentligen?
Igår fick jag mitt nya objektiv, Olympus M.ZUIKO Digital ED 7-14mm f/2.8 PRO Lens, dvs vidvinkelvarianten av PRO-objektiven. Det finns en tidigare variant, men med bländare 4. Denna är betydligt ljusstarkare, F/2,8 genom hela zoomen.
Det här objektivet ingår också i PRO-serien, tillsammans med normalobjektivet 12-40/2,8 och telezoomen 40-150/2,9. Gemensamt har de här objektiven, förutom den stora bländaren genom hela zoomomfånget, att de är synnerligen robust byggda, vädertätade och med en optisk kvalitet som är grym. På andra forum, t ex dpreview går de här tre under samlingsnamnet "The Holy Trinity", vilket är ett passande namn, i sig.
De är ganska stora för att vara m43-objektiv, även om storleken och tyngden ligger långt under FF-. och APCS-objektiv med motsvarande brännvidd.
Så idag var jag ute och testade det. Jag har alltid velat ha en vidvinkel, särskilt när jag varit ute och fiskat, med mycket natur, vatten och älvar etc, så har jag känt mig begränsad av det omfånget jag haft. Men det var intressant hur ovan jag kände mig, hur mycket jag fick med och hur jag kände att jag måste tänka i delvis andra banor när jag fotar.
Slogs av det stora skärpedjupet...
Skolutflykt, det var ju så vackert väder.
Vår lilla sjö var till och med badbar.
Inga bilder på objektivet (upphovsrätter etc, och jag har inte fotograferat det själv) - men finns att beskåda överallt på nätet.
På återseende//Göran
Morgontidningen och socialt beteende
Satt just och "läste tidningen" och passade samtidigt på att kolla bloggarna. Och blev lite inspirerad av Bengan ;).
Här i Spanien kommer det inte någon morgontidning. Och morgontidningen är viktig. Och roligare att ta itu med i det här livet som ger lite mer tid. Just det fysiska med tidningen spelar också roll, att kunna bläddra, se på flera sidor samtidigt, bläddra tillbaka samtidigt som man har en annan sida uppe etc - saknar det här nere, även om det finns alternativ.
Alternativet blir emellertid mera av bara faktainsamlande och läsning. Själva stunden med tidningsläsningen går liksom förlorad och situationen tappar en del av sin tjusning.
Nå, nu är det inte helt sant att tidningen inte finns här, det gör den. Men jag känner mig ännu inte helt bekväm med att läsa tidningen på ett annat språk, särskilt inte spanska (ännu). Och den kommer inte i brevlådan.
Steget över till de sociala medierna är inte långt, med den här modellen. Kanske alldeles för kort, egentligen, även om Fotosidan hör till just de sociala medierna.
Nån dag ska man möjligen kunna göra så här. Den fysiska tidningen är viktig, ett universellt begrepp, även om medierna hävdar motsatsen och skär ner och satsar på nätet.
På återseende//Göran
Mera (eller snarare mindre) strandliv - eller kanske livskvalitet
Har just gjort en lite roadtrip till de sydligare delarna av Costa Blanca i Spanien, så långt söderut som nedanför Cartagena; dels en lite fiskeby Aguilas utanför Lorca, men också till en ännu mindre by av mer semesterkaraktär, Calabardina. Fullt med små stränder insprängda mellan klippuddar, väldigt lite folk - vilket kan ha att göra med säsongen också. Men ändå, avskildhet och rofylldhet bara förnamnet.
Havet är emellertid detsamma, fantastiskt vatten, precis lagom badbart för oss svenskar.
Och sen kan man, som sannolikt stolsinnehavaren gjorde, gå till den närbelägna restaurangen och äta paella.
Och titta ut på havet därifrån. Faktiskt livskvalitet!
På återseende//Göran
Fotofällor och strandliv
Det finns fotofällor överallt. Strandliv kan ju i någon mån betraktas som gatufoto – gatans (strandens) teater, människor som rör sig, situationer som uppkommer etc. Ligger stranden dessutom i anslutning av en stad (som här), blir det urbana närmast självklart.
Nå, fotofällorna då. Jo, tittar man på mycket gatufoto, finns det en del situationer och scener som återkommer hela tiden; människor som går fram och tillbaka, situationer där människor står och pratar, lustiga människor och lustiga situationer. En del fällor är också konstruerade så att bilderna försöker likna sådana bilder som är tagna av erkända gatufotoikoner, som Cartier-Bresson et al, svartvita bilder med mörka skuggor och mycket vemod, eller färgglada strandbilder a la Parr. De bilderna må likna sina förebilder, men blir sällan lika bra.
Och är man sen på stranden återkommer alla de här gatufotofällorna; människor som går fram och tillbaka, situationer som uppkommer men sällan säger något- med alla färgglada parasoll, och handdukar och denna stora variation av människor i alla åldrar, alla storlekar och utseende och utrustning, så är exempelvis tanken på Martin P aldrig långt borta. Men det vill liksom aldrig bli samma. Det är lika lätt på stranden att det bara blir dokumentation, precis som i gatufoto annars.
Men, det får aldrig avhålla oss från att fotografera. Om inte annat är det viktigt att dokumentera vad vi håller på med, skapa minnen för oss och våra efterlevande, tidsdokumentera.
Och sen om det är gatufoto eller inte, eller om våra bilder aldrig når samma verkshöjd som exempelvis hos Vivian Myer, spelar ingen roll i det långa loppet.
På återseende//Göran
En street- eller snarare restaurangserie
Man är väl lite skadad som amatörfotograf - alltid trevligt att sitta och iaktta sin omgivning genom kamerans sökare. Och jag är svag för serier, bilder som skildrar ett skeende.
Och vad gjorde vi innan mobiltelefonerna?
På återseende//GöranR

















