- Joakim K E Johansson -

SE BILDEN: Fem vanliga misstag inom gatufoto

Fotografen Elliott Erwitt lär ha sagt att gatufoto är den allra svåraste genren som finns inom foto. Oavsett om han har rätt eller fel handlar gatufoto för det mesta om att misslyckas. Det är hårt slit och många timmars nötande på gatorna för att i bästa fall prestera några få bra bilder om året.

När jag misslyckas med mina gatufoton kan jag konstatera att det oftast beror på fem avgörande faktorer. Det räcker med att en av dessa brister eller att de sammantaget är för svaga, för att bilden inte ska fungera fullt ut. Samma sak kan jag se när jag tittar på andras misslyckade gatufoton. Jag skulle därför vilja beskriva dessa som fem vanliga misstag inom gatufoto. 

1. Svag komposition

Siena.

Att titta på en bild utan fungerande komposition är som att lyssna på ett ostämt instrument, hörde jag någon säga. Det är en ganska bra jämförelse. Komposition är helt enkelt fundamentet till all bildkonst. Ju starkare komposition, desto bättre bilder - och tvärtom. 

Att lära sig kompositionens grunder och sedan regelbundet öva sig på dessa tror jag därför är väldigt bra för den som vill bli en bättre gatufotograf, eller fotograf över huvud taget.  

2. DÅLIGT LJUS

London.

När jag tittar på mina egna och andras misslyckade bilder ser jag inte sällan att det beror på dåligt ljus. Det kan vara att ljuset är fel för bilden, att det kommer från en vinkel som gör huvudmotivet svårt att urskilja eller att det är en massa skuggor och högdagrar om vartannat som gör bilden rörig och knepig att tolka.

För alla som håller på med foto är det otroligt viktigt att lära sig läsa ljuset. Det gäller såklart även oss gatufotografer. 

3. Rörig bakgrund 

Karlskrona.

Ibland är jag så fokuserad på det som händer framför kameran att jag inte hinner tänka på bakgrunden. Det här misstaget ser jag även hos andra gatufotografer. Problemet som uppstår är att huvudmotivet flyter ihop med bakgrunden och därför blir svårt att urskilja.

Att bryta ut huvudmotivet från bakgrunden kan göras på många olika sätt. Exempelvis genom att jobba med kontraster (alltså mörkt mot ljust) eller med motsatsfärger. Nu för tiden är det också populärt att använda blixt för att få motivet att sticka ut från bakgrunden. 

Oavsett vad så skulle betydligt fler av mina gatufoton ha varit bra om jag oftare hade haft bättre koll på bakgrunden. 

4. Ingen närvaro


London.

Det här misstaget är lite svårt att beskriva eftersom "närvaro" är ett ganska abstrakt begrepp. Men i stort handlar det om fotografens fokus. När jag tittar på mina bilder som saknar närvaro så kan jag konstatera att jag helt enkelt inte har varit tillräckligt engagerad i mitt fotograferande. Bilderna signalerar en slags slöhet från min sida. 

Mina allra bästa gatufoton har jag med andra ord tagit när jag har varit målmedveten, befunnit mig i situationen och ansträngt mig extra mycket. Samma sak kan jag se i andras bilder. 

5. Inget avgörande ögonblick

Stockholm.

Det finns ingenting i den här världen som inte har ett avgörande ögonblick, ungefär så skrev den franske kyrkomannen Jean François Paul de Gond i sin bok Memories de Cardinal Reiz redan på 1600-talet. Uttalandet om det avgörande ögonblicket har sedan dess använts i mängder med sammanhang och inte minst då inom gatufoto.

Det avgörande ögonblicket behöver nödvändigtvis inte vara att det händer något speciellt utmärkande i situationen som avbildas. Det avgörande ögonblicket kan helt enkelt vara ganska subtilt. Ibland beskrivs det som "när bildens innehåll och komposition faller samman till en fungerande helhet". Alltså, när bildens alla "pusselbitar" är på exakt rätt plats - då trycker man på avtryckaren.

Gatufoton utan ett avgörande ögonblick blir aldrig särskilt intressanta. 

Slutligen
När jag brister i det jag vill berätta visuellt så är det när ovanstående inte uppfylls helt eller delvis. Det är helt enkelt när jag får till en stark komposition, har kontroll på bakgrunden, lyckas upprätta en hög närvaro, utnyttjar ljuset på bästa sätt och exponerar i det avgörande ögonblicket som jag får till mina allra bästa gatufotografier. 

Inlagt 2015-06-17 12:36 | Läst 6008 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

Detta var bra skrivet och summerar på ett bra sätt hur även jag ser på gatufoto.

Tummen upp!

mvh Tommy
Svar från Joakim K E Johansson 2015-06-18 18:02
Tack för det Tommy, kul att inlägget uppskattas!
Bra förklarat samt med humoristiska exempelbilder! hälsningar, Marie
Svar från Joakim K E Johansson 2015-06-18 18:02
Tack så mycket Marie!
Hej Joakim K E. Riktigt bra skrivet och lärorikt. Jag är ju nu mer poolvärd för GF poolen och frågar därför.
om du skulle kunna tänka dig att senare efter sommaren dela med dig i GFpoolen av din erfarenhet, och ge exempel som här. kanske också att gf fotograferna fick ställa lite frågor. Det vore väldigt värdefullt . Alla läser inte bloggarna, men skulle det vara mer riktat till just GF poolen senare, vore det kanon.
Trevlig midsommar / Bengt
Svar från Joakim K E Johansson 2015-06-18 18:04
Hej Bengt! Tack för berömmet. Visst kan jag göra det. Hör av dig till mig så kan vi tänka ut ett bra upplägg.
bassa 2015-06-24 14:32
Hej .Kul. Jag kollar upp intresset Vore snällt om du kommer ihåg och kan påminna mig OM jag skulle glömma, men det gör jag nog inte, även om det är lite pyssel att vara poolvärd . Ha det fint
/ Bengt
Jag började med gatufoto för ganska exakt ett år sedan, tidigare har jag gjort allt jag kunnat för att undvika människor i bild på offentliga platser. Jag har aldrig läst någon bok av eller om de stora 'mästarna', så jag är helt oförstörd. Men det gäller också för mina landskapsbilder, makrobilder och vad det nu mer är för bilder jag tar. Jag fotograferar för min egen skull och för att det är kul. Det är alltså inte bara bilden som sådan som får mig att traska runt med en kamera runt nacken. Såg dock programmet om Vivian Maier i höstas. Det handlade väl mer om hennes livsöde än om hennes bilder, men jag blev helt betagen i alla fall. Min inspirationen hämtar jag här på FS. Bra input från dig i denna blogg, tänkvärda saker som man kan ta med sig.
Svar från Joakim K E Johansson 2015-06-18 18:06
Tack för din kommentar Ingemar. Roligt att jag kan ge dig inspirerande input.
Ja, visst är det brister i bilderna som du beskriver.
Men ev gatufoto-bild måste inta vara perfekt. Bör inte vara perfekt. Får inte vara perfekt.

Dina bilder är skitbra. Inte för att de har närvaro, rätt ljus, skolbokskomposition etc.

De är bra för att de ställer frågor!

De får mig att stanna upp och sätter igång hjärnan. Vilka är det, vad gör de, varför, vart ska de med mera.

Därför gillar jag gatufotografi i allmänhet och dessa bilder i synnerhet.

Skit i ljus och bakgrund! Gå ut och ställ frågor!
Svar från Joakim K E Johansson 2015-06-18 18:12
Kul att du tycker att bilderna är "skitbra", Roger. Det gläder mig :-)

Håller med om att de bästa bilderna ofta "ställer frågor" - men jag anser att ovanstående också behövs. Fotografi är ju ett språk och det jag beskriver handlar om att kunna formulera frågorna på ett intressant sätt.

Tack för din kommentar!
Intressant blogginlägg.

Inte allt för ofta alla de här sakerna faller på plats för det "perfekta" fotot.

:-)
Svar från Joakim K E Johansson 2015-06-18 18:14
Tack Björn!

Nej, det är inte ofta eftersom det är väldigt svårt.Men när det sker så blir det ju riktigt bra :-)
Bra skrivit och fina exempelbilder. Joakim! Den översta bilden är riktigt härlig :)
Svar från Joakim K E Johansson 2015-06-18 18:15
Tack Johan, kul att du tycker det :-)
Kul och intressanta synpunkter. :)
-affe
Svar från Joakim K E Johansson 2015-06-18 18:15
Jag tackar för det Affe! :-)
Trevlig och informativ analys av din syn på gatufoto. En extra eloge för bildvalet. Nu är jag ingen gatufotograf men jag tvekar ändå över om detta är hela sanningen. Att följa vissa 'regler' brukar vara ett bra sätt att närma sig ett bra resultat men lika ofta är regelbrott det, som kanske lyfter bilden till det där extra.
Jag ser gärna fler bilder ackompanjerade av din syn på det du gör. Intressant läsning.
Ha en skön midsommar!
Eva
froderberg 2015-06-18 13:53
Jag tycker inte att man behöver se Joakims punkter eller regler. För mig är det främst en lista på olika kvaliteter som en bild kan ha eller sakna. Bra för bildanalys eller om man vill reflektera över sina egna bilder.
Karuzzell 2015-06-18 16:05
Eftersom du har svarat på min kommentar vill jag bara förtydliga, att jag håller med dig. Men jag ville framhäva, att uppfyllande av 'reglerna´ kanske inte är avgörande. En bild kan ha alla dessa kvaliteter men ändå inte vara 'bra' likväl som den kan sakna en eller flera av dem och ändå uppfattas som 'bra'. 'Bra' inom situationstecken, eftersom det inte finns någon given definition på vad som är just en 'bra' bild. Du har själv formulerat detta ypperligt i en kommentar till ett gammalt inlägg, som Joakim skrev för flera år sedan, så vi är nog helt överens.
Sedan uppskattar jag inlägg av den här typen, som kan ge upphov till både diskusison och (som du skriver) vara utvecklande för sättet att se på bild, egna såväl som andras.
Eva
Svar från Joakim K E Johansson 2015-06-18 18:21
Tack för kommentaren Eva!

Det jag beskriver är inga regler på det sättet, mera typiska misstag som jag har sett hos mig själv och andra. Sedan finns det såklart oändligt många fler variabler som påverkar. Exempelvis detta med att ställa frågor, som Roger är inne på ovan.

Samtidigt menar jag att det som jag beskriver är fundamentalt. Ta bort en av punkterna så blir det helt enkelt inga bra bilder.