Tankar om fotografi från Fotosidans redaktör Magnus Fröderberg.

Uppdrag: Maud Olofsson på tre minuter

Fotografyrket är sällan glamouröst. Ofta är det som vilket hantverksjobb som helst. Men att vara hantverkare är rätt kul.

Dagens uppdrag var att ta en bild på Maud Olofsson. Inga direkta varianter utan ett klassiskt porträtt mot svart bakgrund. Min roll var inte att vara kreativ utan att utföra ett gott hantverk.

För att trivas med jobbet som fotograf i längden gäller det att kunna göra skillnad mellan privat fotografering och jobbilder. Gör man det så slipper man frustration och de båda typerna av fotografering kan komplettera varandra.

Vi kan titta på vilka behov och belöningar som finns hos privat och yrkesmässig fotografering. Som hobbyfotograf fotograferar jag för min egen skull. Jag tar de bilder som jag har lust att ta. Bra bilder och känslan av att utvecklas fungerar som stimuli. Dessutom finns ett bubblande behov av få utlopp för min kreativitet.

Som yrkesfotograf måste jag dra in pengar. Jag har turen att få göra en hel del uppdrag som ligger nära min privata fotografering, men så är inte alltid fallet. Då blir belöningen att känna att jag gör ett gott hantverk och att bilderna fungerar effektivt i sitt sammanhang. Den som har samma förhoppning på sina uppdragsbilder som sina privata kan lätt tappa gnistan.

I dagens uppdrag fanns inget utrymme för kreativitet. Beställningen var solklar. Svart bakgrund och sidoljus. Anledningen är att bilden ska användas tillsammans med bilder av andra politiker tagna av andra fotografer. Då måste det vara enhetligt.

Väntan ingår också i jobbet. Totalt väntade jag och dagens assistent David en och en halv timme på att Maud skulle bli klar. Att sätta upp min lilla studio på Näringsdepartementet tog mindre än 10 minuter inklusive testfotografering med assistenten som modell.

Det var inte helt lätt att få en tid med Maud. Hennes pressekreterare (en av tre) var skeptisk i telefon. Inte ens när jag sa att det bara skulle ta fem minuter.  "Det finns inget som bara tar fem minuter", sa han. När jag svarade med att min kollegas fotografering av den norske utrikesministerna bara tog fyra minuter hade han inte så mycket att sätta emot.

För att få ett mjukt ljus använde jag en stor vit lastoliteskärm att att slå blixten igenom. Genom att ändra avståndet mellan blixten och skärmen kan man påverka hårdheten i ljuset. För att ytterligare mjuka upp ljuset lät jag det först gå igenom ett vitt paraply. Detta stal en del effekt. Jag körde blixten på halv effekt och fick bländare 4 vid ISO 200. Bilden togs med min Canon Eos 5D Mark II med ett EF 100/2 USM monterat.

Efter att ha fått vänta medan Maud gav lite olika intervjuer till en informationsfilm så var det min tid. Jag ställde mig själv framför skärmen och visade henne hur hon skulle stå. Maud är naturligtvis superproffs och efter tre minuter hade jag fått tillräckligt med bilder.

Maud blev riktigt glad när jag berättade att hon slagit den norske utrikesministern med en minut.


David Elmfeldt fick uppdraget att hålla den lösa lastoliteskärmen till höger nära Maud.

Se Davids film från dagens fotografering här.

Inlagt 2011-02-25 18:48 | Läst 18331 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Snacka om vilseledande marknadsföring i titeln, besviken är jag.
Svar från froderberg 2011-02-25 19:16
Är inte tre minuter rätt snabbt ;) Eller hur tänker du... :)
vfx 2011-02-25 22:04
*ler*
Mer politiskt korrekt titel nu..
Nu är ju Maud Olofsson en person jag, för att inte använda allt för kraftiga ord, tycker mindre om.

Men," 'Det här är en riktig rumba.' som Tony Irving kanske skulle sagt", ett riktigt bra porträtt. Kul att höra historian och tekniken bakom. Det är precis så bra som den här typen av porträtt kan bli.

*tumme upp*
Ytterligare ett exempel på att vi fungerar olika i våra yrkesroller! Tidigare så tog jag en hel del brödbilder, men det har jag slutat med för att det tråkade ut mig! Nu fotar jag bara sånt som engagerar mig och gränsen mellan mitt privata- och yrkesmässiga fotograferande har suddats ut. Jag kan inte riktigt livnära mig på det jag gör ännu men jag är bokad för minst en och en halv månads spännande reportagejobb med både lön och traktamente och de jobben håller mig flytande i några månader.
//Chasid
Ps: Hoppas att Maud lämnar sin post snart!
Svar från froderberg 2011-02-25 19:20
Jag är inte yrkesfotograf fem dagar i veckan. Det påverkar säkert också förmågan att stå ut. Jag har en rätt skön blandning av arbetsuppgifter.
De e en bra inställning du har, proffsig!
Hur gick det med assistenten då,
får han vara med fler gånger? ;)
/B
Svar från froderberg 2011-02-25 20:06
Tveksamt. Man besöker inte en minister i t-shirt ;)
David Elmfeldt 2011-02-26 11:30
Haha, vad hände med casual friday!? Jag cyklade in och min gråa kostym med randig slips fick inte plats.
Porträttfoto är att smickra, har nån sagt. Med modellen Maud framför kameran skulle det kanske inte skada med maximalt mjukt ljus... och litet mindre färgmättnad - (mera pastelltoner) kanske också skulle kunna mjuka upp den allmänna framtoningen? Men allt beror förstås på hur modellen vill framstå ;-) Jag skulle ha haft softboxen betydligt närmare Maud! Men nu är jag kanske extra kräsen efter att ha sett filmen om David Bailey på TV alldeles nyss!
Svar från froderberg 2011-02-25 21:48
Bilden skulle först och främst matcha andra i stilen.
Tycker du gjorde ett riktigt bra jobb. Hon ser ut som vi är vana att se henne från andra media.
Fast med bättre skärpa.
Att hon sedan inte blir lika intressant som man får damerna i vissa pooler här på Fotosidan att vara får vi leva med.
Ett fint portätt på en tråkig kärring.
du har glömt att tagga bilden, assignar jag s-rgb ser den bättre ut, en centerpartist skall väl inte gå mot magenta/röda hudtoner. mät bilden om den nu skall användas i annat annat sammanhang än webb
Bilden är antagligen taget med Canon så ett enkelt tips förskut röda en aning mot gult
hurf 2011-02-26 07:15
Här anges det att bilden har sRGB som färgrymd då jag tittar på den.
Förstår att det fanns olika riktlinjer för hur bilden skulle se ut.
Men det blir väldigt stelt med den svarta bakgrunden mot hennes turkos jacka.
Bilden ser pixlig ut...men det har säkert med uppladdningen att göra.
Jag hade nog försökt att dra mer lite på den gula tonen i huden.

Ett helt ok porträtt men inget som man säger wow till om du förstår. Men det var heller säkert inte meningen. En bild som presenterar Centerpartiets partiledare i sin yrkesroll.
Tänk vad kul det skulle vara att få ruffsa runt i hennes sprayade hår och en snygg makeup och lite snyggt ljus....en annan bild av Maud Olofsson....lite mera privat och avslappnat :)

/Annika
Svar från froderberg 2011-02-25 23:53
Bilder till informationsmaterial är bland det lamaste som finns. Håller med om att den svart bakgrunden inte är så kul. Det fanns en spännande miljö där vi plåtade som hade fungerat perfekt att blurra ut. Men det blir inga alternativ på mindre än 5 min.

Här är däremot en bild av Maud in atction. Mer min typ av bid: http://www.flickr.com/photos/froderberg/4056727550
platt bild

men gillar du den så är det väl OK

men varför hamnar en så kass bild på framsidan av fotosidan
Svar från froderberg 2011-02-26 01:27
Därför det inte handlar om bilden, utan om historien bakom bilden. Men det kanske inte framgår av texten och sammanhanget?
dudek53 2011-02-26 15:42
Tycker inte bilden är vare sig platt eller kass utan skarp och jämnt och fint ljussatt. Tack för att du delar med dig, både du och David Elmfeldt.
peace
Med lite drygt 12 000 porträtt i bakfickan, bra jobbat!
Dock använder jag oftast den pålitligare varianten
"lastolite stativ" till högerskärmen också... ; )

MVH /David.
Svar från froderberg 2011-02-26 01:28
Tack. Jag har en del uppgraderingar kvar att göra i min mobila studio. Av någon anledning prioriteras alltid roligare saker.
45, graders vinkeln "the universal angle" perfekt, behöver inte vara mer än så.
Jag brukar ibland köra med "butterfly ljus" med blixten högt och en reflektor underifrån, fast Maud har rätt så brett huvud så det hade nog inte funkat på henne :-)
Klassiskt SKOLFOTO. Där gör man samma sak på löpande band på 45s-1min. =)
Svar från froderberg 2011-02-26 09:48
Jodå, jag sa till dom att jag kunde lika gärna plåta hela departementet när jag ändå hade satt upp allt.
Tack för ett informativt minireportage.

(De fotografer som tycker att sånt här är tråkigt kanske bör fundera på att syssla med något annat)
Tycker att det är klockrent att du kombinerar den här bilden med texten du har skrivit. Verkar som ett flertal inte har läst din text överhuvudtaget.
Det är ju precis som du säger, man kanske har max 5 eller, om man har tur, 10 minuter på sig med den här sortens porträtt. Då gäller det att allt klaffar, det finns inte utrymme för så många varianter och att ändra ljussättning etc.
Kul att du och David delar med er, mer sånt!
Undrar hur bilden skulle se ut i svartvitt...?
Inte för att sälja till Departementet, utan jag e bara nyfiken.. :)
Jag tycker du har en pragmatisk och proffsig inställning till ditt arbete som fotograf. Jag tror det är just där det brister hos många. De står inte ut med den här sortens hårt styrda och rutinmässiga uppgifter i längden. Alla har inte det tålamodet. De ruttnar på hela grejen tillslut.

Och angående bilden så uppfyller den ju till 100 procent beställarens krav. Du har gjort exakt vad som begärdes av dig. Och i ett sådant läge hade du ju gjort bort dig om du ändrat bakgrund och ljussättning för att göra det lite "snyggare".

Själv var jag fotograf i lumpen och plåtade tusentals porträtt på värnpliktiga och befäl. Bilder som skulle användas till ID-kort, osv. Vi var faktiskt bland de första som började använda digitalkameror för ändamålet. Detta var 1993-94.

Nästan så jag funderar på att skriva ett blogginlägg om saken! :-)
Är placeringen av "studion" slumpartad eller fanns det en tanke bakom att få fönsterljuset från höger? Antar att detta ljus hjälpte upp skuggsidan en del. Hade avsaknad av fönsterljus krävt ännu en blixt från höger alternativt en reflexskärm till från höger och placerad en aning framför modellen?
Svar från froderberg 2011-02-26 16:04
Vi fick en plats anvisad. Fönsterljuset var rätt mycket svagare än blixten, men spelade säkert viss roll. David höll reflexskärmen nära för att lätta upp skuggsidan.
Ett jättebra fotoreportage i all sin enkelhet. Bra med en modell vars ansikte är familjärt för de flesta så kan man se och förstå ljussättningen bättre. Generöst av dig David att dela med dig av dina erfarenheter som fotograf både från fältet och generellt hur yrket kan vara. Snyggt jobbat. / Andreas ndy.carbonmade.com
Det är en uppvisning i att med liten utrustning åstadkomma en bra bild. Maud ser avspänd och naturligt glad ut, jämnt snyggt ljus, med mjuka skuggor. En bild som kan användas i massor av sammanhang. Det är proffsigt!
Sådana här "how-tos" är ju jättebra, både för lite inblick i allt som sker kring själva fotograferingen (det är verkligen inte bara en kamera och ett avtryckarfinger som krävs för att få ihop ett fotojobb) och för vilka prylar och uppställningar man kan använda. Mer sånt!
Skickligt att lyckas undvika reflexer i glasögonen utan att ha en blixt med inställningsljus.
Burr, sa Kasper.... *ryser*
Även om du har haft "bara" tre minuter så kan du Magnus kanske lägga några fler minuter på bildhanteringen av Maud
Jag har "lånat" din bild och justerat den och visar gärna resultet så kan vi också diskutera ev skilnader .
Börja med att lägga en negativ kurva över hela bilden, tanten lyser som hon hade strålkastare i ansiktett , mät sedan hudtonerna och dra ner mättnaden något och förskut det röda något mot gult så att inte magenta dominerar så kraftigt över gult.
Jag har samma bild redo.

Dessutom tagga gärna bilden, jag har fått assigna s-rgb i photoshop
PS
Får jag ditt tillstånd Magnus att använda Maudbilden så kan jag med utgångspunkt av den bilden starta en tråd om hur en bild med enkla medel kan förbättras.
Svar från froderberg 2011-02-26 16:37
Du har säkert egna bilder att använda som exempel på dina bildhandlingsmetoder. Även om jag kan ge bilden mer tid i Photoshop är jag inte säker på att jag hade gjort som du. Bilden har färgprofil, men den kanske försvinner om man spar ner bilden från FS.
ztenlund 2011-02-26 18:06
FS strippar färgprofiler och metadata i bloggarna, vilket inte är särskilt lyckat.
Jag tycker Maudbilden var ett utmärkt exempel, lite synd, men jag kan givetvis ta någon av mina egna bilder.
Svar från froderberg 2011-02-26 16:55
Jag är intresserad av att veta hur du skulle jobba med bilden. Men då skulle jag vilja veta hur du jobbade med råfilen, det känns mer relevant att veta.
Jag skickar Maudbilden till dig så du förstår vad jag menar, lite svårt att diskuterar något utan jämförelsebilder
försöker via fotosidan.
Ja inte för jag vet hur bilder ter sig i grafisk presentation, men på min skärm är både hudtoner och allt annat perfekt. Jag tycker du gjorde ett perfekt jobb som yrkesman, du fick ett jobb under givna förutsättningar och levererade inom ett par minuter. Jag kan inte fatta att folk har massa synpunkter på detta. Bilden var ett beställningsverk som inte gav mycket utrymme till egna idéer. Som amatör känner jag mig dock förvånad över att du behövde både paraply och box för att lätta upp. Kanske någon kan förklara detta, vad hade hänt om man bara tagit paraplyet eller reflexskärmen?
Mvh
JB
Tycker du lyckades mycket bra Magnus! Hon ser sådär lagom klämkäck ut och här syns det ju inte att hon alltid har kläder som är en halvstorlek för liten...

Trevlig lördagkväll!//Erik
Magnus,
Bra jobbat! Snygg bild.
Kommer ihåg när jag fotograferade sångerskan PINK för omslaget till Los Angeles Times Weekendbilaga. Jag fick 1 minut och 4 sekunder på mig. (Kollade i dokumentinfo när jag tog första bilden och sista).
Hon var jättetrevlig men förstod nog inte att hon skulle pryda omslaget och dessutom en bild på ett uppslag inne i tidningen. Allt gick så snabbt. Bildredaktören på LA Times hade aldrig hört talas om att dom tidigare gjort ett omslag på så kort tid, när tid var avtalad.
http://kellyclarksonart.ke.funpic.de/cpg14x/displayimage.php?album=122&pos=0

LA Times Nov 9, 2003 photo of Pink by Thomas Engstrom for The LA Times.
Jag laddade ner bilden och drog på lite kontrast och minskade mättnaden och minskade skärpan så att inte varenda por i ansiktet syns.

Vet inte om du redigerat bilden något innan?
Men det kan vara värt att lägga lite extra tid på bilderna även om uppdraget kanske inte är det roligaste.

Vill du se den så kan jag maila den.
Annika
Fast det inte är av mitt intresse detta med porträtt och dylikt så är det ändå intressant att läsa och se och få historian bakom serverad. För mig är bilden mycket bra men som sagt inget jag sysslar med i det dagliga av mitt fotograferande och tillika sitter jag bakom en äldre nästan antik skärm numera och som lök på laxen är ej kalibrerad överhuvudtaget.

Därför är det trist finner jag med människor som bara så där skall klaga. Att som Mikael däremot gör är skillnad, att med konkreta förslag/visning och med tillstånd av upphovsrättspersonen är helt ok.

Tycker att fotosidan har fått ett lyft med dig bakom spakarna som chefredaktör Magnus och jag tillhör ju en av de gamla medlemmarna numera på denna sida.

//R
Bra jobbat. Snabba porträtt kan faktiskt bli tillräckligt bra. Folk hinner inte konstra så mycket. Jag har plåtat 75 personer på en timme en gång. Typ sådana som du visar. Bra? Kunden var nöjd.
Det intressanta i ett sådant fall är att "genomsnittet" blir en ganska bra bild av hur folk ser ut.

Christer Strömholm berättar att han hade en sådan snabb situation när han skulle ta en bild på Giacometti. Mitt i alltihop ringde telefonen. Christer tog en bild genom fönstret till rummet där G satt och pratade. Bilden blev "tillräckligt bra". Den publiceras regelbundet bland Christers bilder.
http://www.stromholm.com/bild/bilder/portrait/0007.html
Intressant att ta del av. Och något som skiljer proffs från många av oss andra: Förmågan att leverera det kunden efterfrågar vilket ibland kan stå i strid med att leverera sådant vi själva efterfrågar, verkar vara en del som missat detta ;)

Dessutom tycker jag att bilden är bra utifrån sitt tänkta syfte och de förutsättningar som givits :)

-affe
Annika.N 2011-02-27 23:01
Håller med dig Alf! att man gör som kunden önskar med bakgrund osv. Men man ska lägga det lilla extra på redigeringen tycker jag. Jag tror i det här fallet att Maud inte vill se lite rödstickig och att porerna syns i huden :)
Att kunna leverera det kunden vill ha på väldigt kort tid och att istället lägga lite extra på redigeringen tycker jag är proffsigt.

/Annika
Svar från froderberg 2011-02-28 12:04
Annika, det var lika bråttom med bilden som själva fotograferingen. Formgivaren satt vid datorn och väntade på bilden. Trycksaken skulle vara klar samma dag som fotograferingen. Sen kan man diskutera hur långt man ska gå när det gäller skönhetsretusch.
Annika.N 2011-02-28 13:14
OK! Då var det inte mycket tid att göra på!
Jag menade inte alls att Maud skulle se ut som en modell.....men att bara vara till sin fördel e ju nåt man faktiskt kan begära att en fotograf ska kunna se. Det är absolut inte många moment som krävs för att en bild ska bli mer tilltalande.
Personligen så hade jag inte varit nöjd över att lämna en sådan bild. Men därför är jag inte heller fotograf på heltid ;-)
Skulle inte fixa såna uppdrag där jag inte har gjort mitt yttersta.

/Annika
Anders Östberg 2011-02-28 15:01
Det är väl inte säkert att detta blir det slutliga utförandet på bilden heller, den som gör slutprodukten kan ju redigera och processa bilden lite till för att passa trycksaken/websidan etc. Är inte det rätt vanligt att fotografen levererar en bild som sedan reklambyrån eller tidningen jobbar vidare med?
Annika.N 2011-02-28 20:15
Jo det klart. Man får hålla isär pressuppdrag och porträttuppdrag......
Det är säkert så att man ofta lämnar ifrån sig en RAW fil bara....phu...skulle jag inte fixa ;-) att någon annan ändrar i min bild ;-)
Men som pressfotograf så ska man nog bara utföra uppdraget och sedan lämna över det.

/Annika
Kul artikel och jag uppskattar framförallt att du även har med skissen på uppställning av blixt etc. Det är precis sånt som jag vill se för att kunna lära. Mvh, Erik
Prova att se det här som att det är en snabb visit i verkligheten. Så kanske ni kan se det från en annan vinkel.
Det är ofta så här, absolut inte alltid, men rätt ofta.
Ta pressfotografen som exempel, ibland kanske de gör fem jobb/dag eller ännu fler.
Ibland är det så bråttom så att bilden behöver vara i tryck innan bilden tas. Ibland levererar man bilden från fältet via en trög 3G uppkoppling.
Ibland är dessa 5 jobb så pass utspridda så att man spenderar större delen av dagen på resande fot.
Ibland redigerar man bilderna från fältet oavsett om datorn man har kan visa 100% av AdobeRGB eller ej.
Ibland händer det att någon efterredigerar dina bilder.
Ibland har du en timme med personen/objektet i fråga, ibland tre minuter.
Ibland...

Så här kan det se ut för rätt många. Se inte det här som att jag försöker mästra någon på något sätt utan jag vill att ni ska se det från ett annat perspektiv och ta det för vad det är.
Bra porträtt och intressant läsning.
Okey porträtt, fokus på ögonen, men ni borde ha kunnat gjort nått åt den uppfrätta halsberlocken och skärpan i dess upphängning??? Kavaj-slagen är skarpare och stör helhetsbilden.
Hej!
Det är kul att se hur andra jobbar, du arbetar med huvudbelysningen på vänster sida och belyser fyllnad från höger. Jag skulle gjort tvärtom. Detta för att få hennes emblem (märke) lite mer synligt. Du hade nog klarat dig väldigt bra utan reflexskärmen framför paraplyt också då ett sånt paraply ge en fin bouncereffekt.

men det är alltid kul att se hur man arbetar och i ditt arbete så gäller det att ta en bild med portabel studio på liten tid. Tänker lite på Hans Gedda då han skulle fotografera Nelxon Mandela.
Svar från froderberg 2012-02-19 21:36
Hade ingen aning om att hon hade ett emblem. Jag hade max 5 minuter på mig och var tvungen att ha klart studion innan hon kom. Jag valde blixt från vänster eftersom jag hade ett enormt fönster på höger sida.
fotomojje 2012-02-19 22:53
Emblemet är en stor del av motivet. Det är inte lätt men det är en viktig detalj.
Vad hade du gjort om hon hade haft en kråka i näsan?
Sagt till eller redigerat bort det i efterhand?
Personligen hade jag sagt till

Fem minuter till fotografering är en ganska lång tid då allt är uppställt och klart. Särskilt för en som har sån vana som du har.