Att bli sedd
Vi som fotograferar vill ju visa våra bilder. Och då vill vi att bilderna ska bli sedda. Internet är världsomspännande och ett självklart forum för bildvisning, där inte minst Google kan vara en plattform.
Jag har lagt ut lite bilder på Google Maps, inga märkvärdigheter, utan snarare lite dokumentära bilder från resor, ibland till platser som inte är särskilt vanliga resmål.
Förra året var jag tillsammans med mina fiskekompisar och flugfiskade i Klippiga Bergen i USA, i Colorado. På vår resa hamnade vi i en liten stad långt uppe i bergen, Marble City, där det tidigare varit marmorbrytning. Rester efter brytningen fanns kvar, inte minst med vita skimrande stenar i floden, Marble River. Jag tog några ganska standard resebilder som jag sedan lade upp på Google Maps, och häromdagen fick jag ett mail som talade om att det blivit över 10 000 visningar av de här bilderna. Lite svindlande, faktiskt.
Så här skrev Google Maps i mailet:
"Hej Göran!
Dina foton är populärare än någonsin
Du har slagit nytt personligt rekord: 10 000 visningar! Utmärkta foton som dina hjälper människor att se hur det verkligen ser ut på platser runt om i världen."
Bilderna som alltså renderat 10 000 visningar, faktiskt särskilt bilden på kyrkan:
På återseende//Göran




Jo absolut. Och där ser man att bildernas budskap kan vara väldigt olika och betyda olika för olika människor. vilket är intressant i sig. Kontexten är viktig.
//GöranR
Ha det gott/Stig
Man tackar!
//GöranR
/Sven
Ja, verkligen. Det är ju hela världen som tittar, men ändå. :)
//GöranR
Hälsar
Eva
Verkligen. Och lite svindlande, oaktat det är hela världen som tittar.
//Göran R
/Affe
Tack Affe. Det är lite stort ändå.
//GöranR
Mvh. Erik.
Tack Erik. Det var vänligt sagt!
//GöranR
Mv/Gunte..
Absolut. Tack Gunte.//GöranR
Tackar. Och faktiskt när man inte riktigt anar.
//GöranR