Foton på fåglar och landskap men även en del annat som kommer framför linsen emellanåt.

Norröver XIV - Upp på fjället

Fulufallen

I vårt boende i Vemdalskalet, som var det sista under vår resa norröver, kunde vi från balkongen se ut över skidbackar och liftar i skalet. Backar som jag för  en del år sedan susande nedför med stor behållning. Jag minns skidåkningen som mycket bra i Vemdalsskalet. Den här upplevelsen av skidåkningen var också kanske anledningen till att vi kom att rikta våra blickar mot just Vemdalen. Vi var helt enkelt nyfikna på vad området kunde bjuda på under sommartid.

#2

Vemdalen

Att besöka en skidort under sommaren är lite av en annan upplevelse. Inte bara rent vädermässigt utan framförallt vad antalet besökare beträffar. Det är lätt att hitta parkering. Det är inga köer. Inga svettiga stunder i skidshopen för att prova ut passande pjäxor. Det är ganska lugnt. Behagligt lugnt.

#3

Fulufallen

Nu var vi dock inte här för vistas bland bebyggelsen utan snarare för att se och uppleva samt kan framförallt fotografera en del av fjällvärlden. Våra första trevande steg uppför fjället tog vi vid Storhogna. Där var det möjligt att på en vandringsled ta sig upp på fjället och vidare till en samesommarvistelse relativt smärtfritt. Nu tyckte vi att ta sig hela vägen fram till samevistelsen och tillbaka var något för långt. I varje fall för min hälssporrefot. Jag skulle ta det lugnt med vandrandet enligt min fysioterapeut. Max en halv mil fick jag gå. Och eftersom det här vår första vandringen i den här typen av terräng ville vi inte överdriva.

#4

Storhogna

Målet var att när vi kommit uppför de brantaste backarna och lagt dem bakom oss hitta någon plats vi kunde stanna till vid och ägna oss åt att fotografera. Huga vad otränade vi var för att ta oss fram i kuperad terräng. Det ena paret vandrare efter det andra knatade om oss som om de var ute och gick en helt vanlig promenad i någon stadspark.

"Där kommer en barnfamilj också!"

"De får vi bara inte låta komma förbi oss. Ungarna är ju för tusen hakar i småskoleåldern!"

Nix, de gick om oss de också. När tanten med rullatorn sakta började ta in på oss bestämde vi oss för att här stannar vi och fotar.

#5

#6

#7

Efter att ha för egen del ha utforskat lite av det intima landskapet på fjället vände jag blicken mot de öppna vidderna och funderade på vad det kunde finnas för motiv och kompositioner här uppe. Några små knotiga fjällbjörkar kom att fånga mitt intresse.

#8

#9

#10

#11

#12

Och likaledes en ren, som stannade till och syntes fundera vad vi var för några märkliga kritter på hans/hennes betesmarker.

#13

#14

Efter renmötet återvände jag till fjällbjörkarna.

#15

#16

Förhållandevis nöjda med vår första fjällvistelse begav vi oss tillbaka mot bilen. Vägen syntes utstakad och det var högtid för lunch.

TheInvisibleJackal

Inlagt 2022-11-17 11:10 | Läst 436 ggr. | Permalink
Ler lite åt "dam med rullator" inte kanske det ställe man förväntar sig bli omkörd. Just en sådan hurtig dam mötte vi uppe på dundrets top gällivare. Hon åt en banan satt på rullatorn å spanade utsikten. Vi undrade förstås ...hon svarade nädå jag brukar gå den här promenaden det är då fint man mår så bra....starkt!

Fina fjällfoton fick ni med er
/N
Svar från TheInvisibleJackal 2022-11-18 13:13
Tack så mycket Nini!
Jag skulle tro att för många av dem som gick om oss var detta en bland deras vardagliga promenadrundor. Ungefär som när jag själv promenerar en sväng på stranden.

Hälsningar Jörgen
Underbart att få se detta landskapet, känns så mäktigt på något sätt. Fint att se dina fina bilder.
Svar från TheInvisibleJackal 2022-11-18 13:22
Tack Morgan!
Det här stora öppna landskapet och naturen där uppe den är verkligen speciell. Det är inte alls konstigt att man känner sig liten.

Hälsningar Jörgen
Härlig terräng där i fjällen! Jag gillar särskilt de knotiga fjällbjörkarna och bilden med de långa ledmarkeringarna. Säkert för att synas även när det är mycket snö.
Hälsningar, Bjarne
Svar från TheInvisibleJackal 2022-11-18 13:25
Tack Bjarne!
Fjällen är något alldeles extra. Det går inte att komma ifrån. Så är det ledmarkeringarna ska vara synliga året runt. Åker själv inte på längden, men är man uppe på Ramundberget t ex och åker till den översta liften finns det en bit ovanför den en rad med markeringar som leder ut på fjället för de som föredrar att åka på längden.

Hälsningar Jörgen
Kul att se bilder från sommaren på detta område. Det är länge sedan nu men vi hyrde stuga en vecka under ett antal vintrar och skidåkningen var bra. Då Björnrike - Klövsjö - och Storhogna låg i krokarna åkte vi även där som omväxling.

/Stephan
Svar från TheInvisibleJackal 2022-11-18 13:27
Tack Stephan!
Kan bara hålla med om skidåkningen. Har också åkt skidor i Björnrike - Klövsjö.

Hälsningar Jörgen
Bra kämpat upp för berget. Kul med renen och fina bilder!

MvH
Johnny
Svar från TheInvisibleJackal 2022-11-18 13:28
Tack Johnny!
Det gäller att vara lite envis emellanåt.