Foton på fåglar och landskap men även en del annat som kommer framför linsen emellanåt.

Öland I - Bruddesta

Bruddesta

I år hade vi riktigt sen semester min fru och jag. En semester som varade i princip hela augusti. Från början  skulle vi upp till Jämtlandsfjällen och vandra för att på hemvägen ta färden över Dovrefjell i Norge. Efter en del resonemang kom vi fram till att det inte var så lämpligt att göra den här resan just i år. Norge kunde vi ändå inte åka till eftersom vi inte skulle bli insläppta.

Vi resonerade som så att om någon av oss skulle bli sjuk, skulle det vara bra om vi kunde ta oss hem utan egentligen behöva stanna. Därmed fick det bli Öland då det ligger bara ca 2,5 timmes bilfärd hemifrån.

Vi anlände till Öland en eftermiddag i mitten av augusti och kom att bo i ett mycket fint lägenhetshotell i Äleklinta. Efter att installerat oss tog vi cyklarna och gav oss iväg ungefär tre kilometer norrut till Bruddesta fiskeläge.

Det kom bli några mil på cykel under vår Ölandsvistelse. Oftast har vi cyklarna på cykelstället på bilen. Bilen ställer vi på en plats och utforskar sedan en området mer per cykel. Det går snabbare och lättare att stanna och ta en bild om man cyklar. Vi kom att använda oss av "tvåminuters"-regeln d v s tar det inte längre tid att stanna, ta fram kameran och ta en bild än två minuter, så stannar vi och gör det. Det var en mycket bra regel. Vi kom att stanna oftare istället för att bara cykla förbi, vilket många gånger är lätt hänt eftersom det antas vara bökigt att stanna och plocka fram kameran, men egentligen är det inte det. Snarare tvärtom.

I några inlägg framöver tänkte jag skildra vår Ölandssemester i ord och bild.

#2

Bruddesta

Bruddesta är ett gammalt fiskeläge som anlades i början av 1800-talet. Hur mycket fiske som bedrivs numera är jag osäker på.

#3

#4

#5

#6

TheInvisibleJackal

Inlagt 2020-10-18 18:26 | Läst 973 ggr. | Permalink
Låter som ett bra koncept, bil + cykel! Så verkar det också när jag tittar på bilder! Fina sensommarbilder och jag gillar den näst sista allra mest. Hälsningar/ Björn
Svar från TheInvisibleJackal 2020-10-18 19:20
Tack så mycket för det Björn! Det var roligt att höra.
Det är en suveränt att ha med sig cyklarna. Det ger en helt annan frihet.

Hälsningar Jörgen
Väldigt fina bilder. Det ska bli trevligt att följa dina inlägg från er vistelse på Öland. Hälsningar Mats
Svar från TheInvisibleJackal 2020-10-18 19:22
Tack så mycket Mats!
När jag läste dina inlägg om Öland tidigare förstod jag att vi måste ha varit på Öland nästan samtidigt.

Åh vad fint.
Öland är vackert.
Var själv runt hela öland för nåt år sen
Svar från TheInvisibleJackal 2020-10-19 18:10
Tack så mycket Nini!
Öland är en riktig pärla. Vi ska dit nästa år och försöka fota orkidéer.

Hälsningar Jörgen
Nästsista, där stannade jag till ett bra tag, intressant innehåll och väl komponerad bild!
Svar från TheInvisibleJackal 2020-10-19 18:11
Tack så mycket för dina ord Ragnar. De värmer i höstkylan.

Hälsningar Jörgen
Blir spännande att följa, jag hade tänkt ta en resa till Öland i år, men gillade varken att bo på hotell eller äta på restaurang i dessa tider, så därför ligger det projektet vilande.
Svar från TheInvisibleJackal 2020-10-19 18:16
Tack så mycket Peter!
Lägenhetshotell var perfekt på det viset. Vi hade med det absolut mesta i matväg och lagade vår egen mat. På dagarna när vi var på utflykt hade vi mattermos innehållandes läckerheter som ravioli, ärtsoppa etc. Det funkar perfekt. Att sitta ute på en sten och se ut över landskapet förhöjer måltidsstunden oavsett dess innehåll.

Hälsningar Jörgen
Vad trevligt! Man verkar kunna se så mycket mer på cykel än att åka runt med bilen.
Mycket fina bilder.

MvH
Johnny
Svar från TheInvisibleJackal 2020-10-19 18:17
Tack så mycket Johnny!
Det är verkligen smidigt att med cyklarna. Det blir en annan frihet.