Med leriga skor
Årets Naturbild

Utsikt från utskärsstaden Hangö. 8.10.2011. Foto: Håkan Eklund.
För första gången på 10-15 år har jag missat fotofestivalen Årets Naturbild i Helsingfors, som i skrivande stund just avslutats på Finlandiahuset. Jag hade igen veckoslutsjobb inbokat (sen ett år tillbaka), som oturligt nog kolliderade med evenemanget.
Årets Naturbild i Finland valdes ut från 11 466 inlämnade bilder. Av dem plockades 750 ut till semifinal, av dem prisbelönades 40 bilder. Många av fotograferna är kända naturfotografer i Finland, som gett ut många naturfotoböcker.
Vinnarbilden ser ut så här: http://palkitut.vuodenluontokuva.fi/ - dvs ett klassiskt däggdjursporträtt av en rödräv tagen av Kai Fagerström. Han har bl.a. gett ut en bok om djur i ödehus tillsammans med Heikki Willamo.
Serievinnarnas bilder hittas här: http://palkitut.vuodenluontokuva.fi/sarjavoittajat.htm
Alla 40 prisbelönta ser ut så här: http://palkitut.vuodenluontokuva.fi/palkitut.htm
Henrik Lund som vann växtserien är också aktiv medlem i BioFoto Finland.
På puben

Pubmiljö i Hangö. 8 oktober 2011. Foto: Håkan Eklund.
Ibland brukar jag undra varför jag fotograferar mest i natur? Trots att jag vet svaret (trivs i natur, laddar "batterierna" i natur, nyfiken på natur, kan natur, behöver inte fråga för att ta bilder etc.) så vet jag att det också bor en annan fotograf i mig.
En som skulle trivas med att fotografera människor i vardagliga miljöer. Ibland har jag gjort vissa försök (bl.a. i New York i början av 1980-talet), men har inte alltid tid och tålamod att bygga upp de relationer till motivet som skulle behövas. Och då jag har haft relationerna i skick (jobb i u-länder), har jag inte haft tid (och intresse) att syssla med fotografering.
Under senaste fotokursveckoslut stack jag och fru A oss in till puben i Hangö en kväll, efter att solen gått ned (förstod sen att vi missat en fin himmel ...), och såg en massa spännande motiv!
Pubklientelen, främst kraftiga mc-killar i läderbyxor, kanske inte skulle gilla att fotograferas - och lät därför kameran ligga (frågade dock inte ...).
Kunde dock inte hålla mig när jag studerade bartendern och bakgrunden; trots att denna bild togs i smyg "från höften" i halvmörkret, så gick sen fru A fram och frågade om vi fick fotografera honom. Och det hade han inget emot; de bilderna blev dock inte bra. Hon sade att han till och med kan hamna på en utställning, och han protesterade inte.
Kanske man borde sadla om (och låta frun fixa fototillståndet ...), speciellt vintertid när naturen går på sparlåga?
Ibland står det stilla

Hangö i höstregn, 7.10.2011. Foto: Håkan Eklund.
Detta med att skriva har sina sidor. Ibland är det flyt, textraderna bara flödar in och det är ett nöje att producera. Som tidigare idag när jag fixade till en text om Kristina Mattssons reportagebok "Landet utanför" som skall ingå in nästa temanummer av tidskriften Skärgård.
Sen finns det stunder när allt bara står still, som nu. Borde skriva en bokpresentation för en dagstidning om en underbar konstbok, som samtidigt är fylld med substans om allvarliga och viktiga frågor. Det gäller "There and Back? A Celebration of Bird Migration" (352 s. Langford Press, 2011) en antologi som till bredden är fylld med olika konstnärers fågelmålningar av nordeuropeiska fåglar, och de öden de ofta möter under flyttningen. Femton kapitel handlar om Malta, och deras skamliga och maffialiknande jaktkultur. Som blir sista viloplatsen för många av våra nordiska flyttfåglar.
Men förutom det jobbiga ämnet är boken ett rent konstverk i stort format, en bland många titlar som Langford Press gett ut (http://www.langford-press.co.uk/). Jag har också en annan titel ur samma Wildlife Art serie, nämligen "Artic Flight. Adventures Amongst Northern Birds" av James McCallum (180 s. 2007) som handlar om en konstnärs fågelmöten i finska Lappland, i norska Finmark samt med glimtar från Sibirien och Alaska.
McCallum är kanske inte den bästa konstnären, men hans illustrerade dagbokstexter är medryckande, som från möten med häckande skedsnäppor ute på den ryska tundran.
Holgabilder med Canon 7D

Från järnvägsbron i Hangö. 7.10.2011. Foto: Håkan Eklund.
Har tillsammans med fotokollegan Paul S hållit fotokurs för Hangö sommaruniversitet. Detta var del 2 av en fyradelad kurs som pågår under alla fyra årstider. Slutmålet är en fotouställning i stadens bibliotek nästa sommar.
Och igen begåvades vi med ett spännande och omväxlande fotoväder (storm, häftigt regn, sol, stiltje, höstfärger och -stämningar) som kreativa och inspirerade kursister utnyttjade väl. I den avslutande bildvisningen på söndag e.m. presenterades en fin kollektion med höststämning i Hangö. Mycket lovande med tanke på kommande utställning. Som fotostad är Hangö, ute på Finlands sydligaste udde, helt perfekt. Här finns alla tänkbara fotomiljöer man kan tänka sig! Allt från obruten havshorisont till pittoreska villamiljöer, kustnatur, hamnar och övergivna industriområden.
Själv hann jag inte ta så många bilder, men några blev det, bland annat denna. Passerade (med bilen/omöjligt att fotografera utanför ...) över järnvägsbron under stormregnet på fredagskvällen, såg speglingarna från tågvagnarna genom regnvått sidofönster på bilen - stannade (olagligt) mitt på bron, och knäppte. Blev lite "Holgakänsla" med Canon 7D ...
BFF:s fotoutställning i Ekenäs

Så här ser vår pinfärska utställningsposter ut som Krister Welander snickrat ihop på en av mina utställningsbilder: Gul daglilja (Hemerocallis lilioasphodelus) 23.6.2011; ISO 400, f 3.5, 1/100 s, 60 mm makro, stativ.
Under oktober månad fortsätter BioFoto Finlands utställningsaktivitet. I Ekenäs Naturum är vi fyra medlemmar som ställer ut med fyra olika motivval.
Heidi har mäktiga landskapsbilder från Island från senaste sommar. Krister vill med serien Nature Morte visa på den allvarliga situationen i Östersjön med övergödning och de algblomningar det leder till. Hans bilder är alla tagna inom några kvadratmeter utskärsstrand.
Roger har bilder från strövtåg i Åbolands skärgård (landskap, fjärilar) och jag bidrar med en serie helt vanliga växter (både ”tama och vilda”) tagna runt vår radhuslägenhet i Moikois på ön Hirvensalo i Åbo. Med motivvalet vill jag visa att naturfotografering också kan ske på ett ”ekologiskt sätt”, det vill säga utan att ta så många steg hemifrån! Bilderna är tagna med makroobjektiv vid maximal närgräns och stor bländaröppning, som ger ett ytterst litet skärpedjup och helt suddar ut bakgrunden. Som bilden ovan.
Förutom denna BFF-utställning har några av medlemmarna egna utställningar ute, bl.a. i Kristinestad (Jan Björk) och i Vasa (Tuija Warén).
