Ögonblick

Livet består av många ögonblick, en del förevigar vi genom att ta ett fotografi andra genom att skriva ner dem andra försvinner bara bort i glömska. Mycket sport, natur och tankar om livet i stort, en slags dagbok.

Alltid värt att stiga upp tidigt eller?

Hej!

Fortsätter med lite semesterbilder. 

Nu är vi på Gotland, frugan och jag tog oss tur dit första veckan i augusti. Vi bodde på Pensionat Holm Hällar längst ner i söder. Rekommenderas varmt det stället!!

Jag kombinerar två intressen fåglar och fotografering så jag är van att gå upp tidigt, det är ytterst sällan jag blir besviken. Det finns alltid något med en morgontur som jag tar med mig hem. Hur är det för er?

Det kan vara ett foto, en speciell händelse, en fågel något kul djur som överraskar...jaja nu till bilderna. 

På väg till Hoburgen för att leta efter en alpjärnsparv som passande nog höll till nära där vi bodde:)

Det är något speciellt med väderkvarnar eller hur?

Lägg därtill lite morgondimma.

Här spelade en vaktel för mig, kul. Inte hört det innan på Gotland.

Innan man kommer till Hoburgen ligger fyren med sin väderstation, en plats jag ville se och fota.

SMHI:s väderstationer ligger mig varmt om hjärtat, så ett besök är på sin plats. Jag trodde först att den låg nere vid Hoburgen. Den syns inte på bilden men ligger till höger om stättan. Skall försöka pricka av dem alla...tror jag.

Fick se alpjärnsparven vid Hoburgen, nära där Sundre fågelstation bedriver ringmärkning men mer om det i en annan blogg.

Morgonen efter åkte jag till Stockviken för att spana efter vadare och en aftonfalk som setts där kvällen innan.

Riktigt mulet och solen hade svårt att lysa igenom molnen. Ingen aftonfalk synlig men det gjorde inget.

Lite safarikänsla när jag såg kossorna beta...hittade inga lejon dock.

En fin bod stod på ängsmarkerna.

Till sist en svartvit variant på bilden här ovan.

Blir lite mer dramatiskt i svartvitt.

Det var allt för denna gången. Önskar er en skön helg...jag försöker kurera mig från en sk "mansförkylning"...en del av er vet vad jag genomlider just nu:)

Daniel

Publicerad 2019-09-07 22:40 | Läst 8476 ggr 8 Kommentera

Rolig, nyttig träning för rörelsehindrade barn och ungdomar i Jönköping

Hej!

Förra veckan hade jag den stora förmånen att få fotografera några barn och ungdomar. De har alla olika typer av rörelsehinder, oftast på grund av någon medfödd skada, en cerebral pares(CP-skada).

De var på ett slags "träningsläger" i Jönköping, lägret anordnades av RBU Jönköping(Rörelsehindrade barn och ungdomar).

De hade fått hit ett team från Swimlab International. Under några dagar fick barnen och deras föräldrar intensiv träning, undervisning och tips på redskap. Föräldrarna kunde också nätverka och dela erfarenheter med varandra. Kan tänka mig att det diskuterades en hel del om LSS och hur ändrade regler påverkat deras vardag.

I ett par bloggar skall jag visa lite foton från träningen. En förmån att få vara med på ett hörn. Underbara barn, föräldrar och tränarna från Swimlab, vilka proffs, vilken hängivenhet och fantastiskt att se hur de fick barnens förtroende.

Bra jobbat, fortsätt lyfta på fötterna.

Idag fick även tvillingsystern vara med och träna/leka.

Mycket av träningen sker i en varm bassäng. Paul kan ibland vara i vattnet 8 timmar om dagen, undrar hur hans fingrar ser ut...russin?

Hajen kommer nu måste du sparka ordentligt med benen för att skrämma hajen! Det skall vara roligt att träna, det är mycket skratt och glädje under ett pass. 

Paul visar först, sedan är det pappas tur att göra samma sak. Redskapen som används behöver inte vara svindyra. Här har Paul använt ett skaft från en svabb och lite "gummi/plast" för att göra ett redskap. Något också föräldrarna kan göra hemma.

Sparka sparka sparka säger på Paul på sin svengelska, Paul kommer från England och lärt sig några ord på svenska.

Bra Lowe!

Yes du klarade det!

Jag litar på dig Paul, så tolkar jag Lowes blick.

Lowe

Det var allt för idag.

Daniel

Publicerad 2019-03-11 11:26 | Läst 9992 ggr 11 Kommentera

First responder

Hej!

Sitter med lite gamla bilder från jobbet. Går igenom allt jag fotat genom åren på ambulansen i Jönköping. Tanken är att göra en bok om mitt arbete och arbetskamrater...ev kanske någon utställning(vore kul i alla fall).

Orkade inte så många bilder idag, här några från en regnig övningsdag 2012.

Först i färg.

Skadad person nere i en tank.

Jag ÄR INTE sur

Sjukvårdsledaren vid en större händelse har en väst som visar vilken funktion man har.

TK

Roligt har oftast på övningarna, ju större övning desto sämre funkar oftast samband mm. Numera brukar övningarna vara i vettig storlek.

Nu till svartvita bilderna. I boken blir det bara svartvitt.

Lite turligt fick jag med lite stänk från hjälmen.

Sur nae men rätt blöt.

Ett litet smakprov, har rätt mycket att ta av, har ändå jobbat i 22 år på ambulansen.

Vi ses!    Ja om ni vill alltså:)

Daniel

Publicerad 2019-02-25 22:18 | Läst 6542 ggr 2 Kommentera

Ave Maria on the streets of Naples

Ciao!

Jag älskar Neapel!

Vet att jag bara sett lite av allt som sker och händer i stan men det mesta av det kan jag bara älska. Alla färger, intensiteten i allt som sker, passionen, diskussionerna, maten, ja jag skulle kunna fortsätta en stund till:)

Nu blir det i stället lite blandade bilder från någon slags religiös procession/organisation som drog igenom en av gatorna i stan.

Som ni ser är det trångt och fullt med folk.

Blir blandat med några få svartvita bilder också.

Ett kort möte med blicken, tack!

Tror att detta är kyrkan de marscherar för

Ave Maria

Vackert, som uppväxt inom frikyrkan är jag inte så van med alla symboler, reliker mm som är mer vanligt inom katolicismen. Gillar det i alla fall.

Lite häftigt med en orkester i följet.

Processionen går vidare, jag går åt ett annat håll. Undras vad som finns bakom nästa gathörn?

Daniel

Publicerad 2019-02-16 19:45 | Läst 6340 ggr 1 Kommentera

Macbeth på italienska

Ciao!

I Neapel finns det alltid något som fångar ens uppmärksamhet. Överallt finns det någon som vill ha din uppmärksamhet för en stund.

Jag stötte på två skådespelare längs en av de populära gatorna i gamla stan. De uppförde Macbeth...ja så stod det i alla fall. Jag hade lite svårt att förstå italienskan.

Gillade deras engagemang och hur de med enkla medel fick fram sitt budskap. Här nu en serie bilder.

Utöver Macbeth så tror jag de protesterade mot något. Det fanns lite banderoller upphängda.

Nu kommer jag och tar dig...

Jasså du vet inte vad Macbeth handlar om??

Ja så okulturell är jag men det går ju att råda bot på eller hur?

Ha en skön fredag!

Daniel

Publicerad 2019-02-15 08:48 | Läst 4481 ggr 0 Kommentera
Föregående 1 ... 5 6 7 ... 8 Nästa