Ögonblick
En midsommar hälsning från Jönköping
God kväll!
Fortsätter med lite fågelbilder, denna gång i svartvitt.
De här storlommarna var inte alls skygga. Höll till vid Vätterstranden Jönköping. Satte mig ner och de simmade lugnt och stilla förbi mig.
Trevlig midsommar helg till er alla!
Daniel
På väg till jobbet foton igen...
Hej!
På vårarna ffa brukar jag gå upp någon timme tidigare än jag skulle behöva. Detta för att få någon timme i naturen, se någon kul fågel men också för att fotografera.
Idag blir det inte fågelfoto. Några foton från Munksjön, både i färg och svartvitt. Får se vad ni tycker om dessa.
Äntligen en dag med lite regn. Börjar med en bild på det gamla pappersbruket Munksjö AB.
Först färg sedan svartvit. Tycker överlag att bilderna passar både som färgbilder och svartvita. Hur tänker ni?
Munksjöstaden med Toarullen.
Några fåglar ville vara med på bild, tycker de passar bra i bilden.
En fin skön morgon med lite regn, väl värt att gå upp lite tidigare. Sova kan jag göra i juni:)
Trevlig helg!
Daniel
På väg till jobbet frukost
Hej!
Lite då och då går jag upp någon timme tidigare än jag brukar detta för att få njuta lite extra av våren, få lite extra energi för arbetsdagen. Så blev det i morse.
Tog mig cyklandes till jobbet via Munksjön och Rocksjön som bägge ligger centralt i stan. Två fikapauser, en vid en ny brygga vid Munksjön, den andra vid ett fågeltorn vid Rocksjön. Hoppades på årets första lövsångare men de hade inte anlänt ännu. När jag fikade vid Munksjön hörde jag hur smålommar spelade ute i sjön. De häckar inte i sjön men kommer ofta och fiskar. Sedan flyger de ut till någon närliggande mosse/sjö utanför stan.
Munksjöstaden kallas området. Toarullen är det folkliga namnet på tornet.
I vänster i bild, Munksjö ABs skorstenar, till höger ser man Kulturhuset Spira.
Fina speglingar från husen.
Här är "spelet" på g.
Lite kul/udda med spelande smålommar mitt i stan med grafitti i bakgrunden, inte direkt den "vildmark" man tänker sig för en smålom.
Det var allt för i kväll. Om vädret är ok i morgon bitti blir det nya försök att fota smålom.
Daniel
Med tuggummi som tänder...
Hej!
Underlig titel på bloggen, vad kan den handla om?
Jo, lite bilder från min vardag på ambulansen i Jönköping. Denna gången från en traumaövning vi hade i veckan. 
Håkan förbereder "patienten" med lösa tänder i munnen(därav tuggummi)
Här syns några lösa "tänder"
Vi försöker ha små övningar varje vecka, ofta i samarbete med narkospersonal(läkare/sjuksköterskor), akuten samt vi på ambulansen.
Roger spexar lite innan övningen.
Nu fick han avbryta pga ett hjärtstoppslarm och jag fick ta hans roll i övningen. Kunde fotografera lite trots allt.
Håkan startar övningen.
En cykelolycka med en patient som är medvetslös och har problem med att andas, synliga skador i ansiktet.
Ambulansen har fått rapport från mig och en börjar direkt med att försöka få kontroll på luftvägen och andningen bla genom att plocka ut en del lösa tänder från munnen och ge syrgas på traumamask.
Kollegan söker efter andra skador och sätter en infart för att kunna ge läkemedel mm.
Narkospersonalen anländer och tar över luftvägen och måste göra flera åtgärder för att säkra den.
Intubation funkar inte, en nödkoniotomi måste göras av narkosläkaren, en livräddande åtgärd för att skapa en fri luftväg.
Luftvägen säkrad:)
Hjärtat slutar slå, HLR påbörjas direkt. En thorakotomi måste också göras, höger lunga är skadad.
Ett snitt i sidan, sedan in med ett dränage(enkelt förklarat)
En blodtransfusion förbereds.
Patienten måste nu snabbt lastas och föras till akuten, förberedelserna igång. Här fick jag ett larm och var tvungen att åka iväg till Värnamo. Pratade med Håkan efteråt som var nöjd. Alla nödvändiga åtgärder hade gjorts och patienten överlevde övningsteckniskt.
Hoppas ni inte tyckte det var för obehagligt. Detta är sällan händelser så det är bra att öva.
Påskhelgen här i Jönköping är den stökigaste helgen under året med en stor motormässa på Elmia som drar ca 100.000 personer under några dagar. Tusentals som festar på kvällarna, ja ni förstår att det blir en del att göra.
Nu hoppas jag natten blir ok för mina kollegor, jag löser av dem i morgon bitti.
Trevlig påsk!
Daniel
Årets 1a blogg handlar om gårdagen
Gott Nytt år!
Ja, det önskar jag er alla, i livet samt i den "fotografiska världen".
Vinterbadar ni? Det tillhör inte mina normala aktiviteter men jag har flera goda vänner som älskar det. Igår var det samling vid en av sjöarna utanför Jönköping, Västersjön. Ligger precis intill flygplatsen.
Micke skulle ta med sina portabla bastu han byggt på en kärra. Frun och jag tänkte vi kan ju följa med grilla korv och fika men bada i en isvak? Nae inte idag...kanske nästa nyår:)
Stegen är på plats, sandat fram till vaken så att vi inte ramlar på isen.
Hur kallt/varmt är det...jo 2,1 grader.
Staffan öppnar vaken igen med sin spade.
Tydligen skall man inte doppa händerna.
Det var flera än vi som inte badade.
Efter doppet kunde man värma sig i bastun.
Stefan ångar efter bastun, han doppade sig hela 3 gånger.
Skönt att sitta ute i vintersolen.
Utelunch.
Nyklippt och frusen hund.
Efter lunchen en promenad runt sjön. En perfekt start på årets sista dag.
Hem och förbereda kvällens aktiviteter hemma hos oss. En mycket trevlig dag.
Nu får vi hoppas och jobba för att 2026 skall bli ett bra år!
Daniel
































































