Foton på fåglar och landskap men även en del annat som kommer framför linsen emellanåt.

Musikbild - Bildmusik

Förra onsdagen träffades jag och några andra medlemmar i Fotoklubben för att visa våra bilder på temat musik. Att tolka ett kreativt uttryck till ett annat. Vi skulle ha med oss max tre bilder som på något illustrerade ett musikstycke, ett album, en artist eller grupp. Under själva visningen tittade vi först på bilderna utan den som hade tagit dem berättade eller så något. Vi skulle försöka oss på att gissa utifrån vad vi tyckte bilderna vad för musik som fotografen att hade haft i åtanke när bilden togs. Detta var ömsom väldigt lätt och ömsom betydligt svårare beroende på vilka musikaliska preferenser fotografen ifråga har och hur pass stort musikintresse vi som betraktare har.

Efter att tittat på alla bilder en första gång tittade vi på bilderna en andra gång. Nu skulle de som tagit bilderna berätta mer om vilken musik som bilderna var tänkt att illustrera. Det var rätt spännande att höra hur tankegångarna gått.

Detta är de tre bilder jag hade med mig. 

Bild 1.

Bild 2.

Bild 3.

Den första bilden är mitt sätt att tolka låten "Gone With the Dogs" från 1978 av Sonic's Rendezvous Band. Den Sonic som åsyftas är såklart Fred "Sonic" Smith från MC5. Jag har tolkat låttiteln bokstavligt d v s den direktöversättning- "borta med hundarna" och inte "förlora förståndet", som är den egentliga tolkningen av begreppet "Gone With the Dogs". 

Bilden är tagen i Köpenhamn i somras. Den är konverterad till svartvitt i LR. Jag har lagt på extra korn och ljusat upp hörnen för att ge ett intryck av det som utspelar sig i bilden - mannen som försvinner med sin hund längs promenadvägen in i bland träden - är något som skett för länge sedan.

Bild nummer två är kanske den lättaste att musikaliskt härleda. Det är min tolkning av bluesklassikern "Dust My Broom" inspelad 1952 av Elmore James. Robert Johnson gjorde visserligen en inspelning av den vid mitten av 30-talet, men jag skulle tro att Elmore James  version är den mer kända och mer spelade. Flera namn har gjort covers genom åren - ZZ Top, Canned Heat, Fleetwood Mac (när Peter Green ännu var vid sina sinnens fulla bruk) för att bara nämna några.

Jag visste att jag ville ha med en "traditionell" sopkvast med på bilden. Efter lite googlande fann jag ett ställe som sålde den här typen av kvastar. Miljön skulle vara slottet i stan. Jag ville placera kvasten vid ingången till borggården och ta en bild där man såg både kvasten och borggården. Även den här bilden konverterade även den här bilden till svartvitt i LR, la på ett visst mått av korn, mörkade ner den rejält på olika sätt och målade fram exponeringen på kvasten och några löv som jag la dit. Jag ville lyfta fram kvasten så att fångade betraktarens blick utan att för den skull ta över eller dominera bilden. Det blev ett antal bilder innan jag fann den komposition jag var ute efter. Jag tänkte på den danske konstnären Eckersbergs uppmaning till sina elever i arkitekturmåleri att de skulle försöka se bortom den givna kompositionen och hitta det där andra som inte syns på en gång.

Min tredje och sista är min tolkning av "The Train Kept A Rollin'" med  Yardbirds. Även den här finns i olika versioner. De tidigaste från 50-talets början, men de har mer en touch av country och förmedlar inte så mycket tågkänsla. Anledningen till att jag valde just Yardbirds version är att det är mer ruffigare version som skapar en större tågkänsla och dessutom Jimmy Pages helt underbara fotarbete - https://youtu.be/0y078n95ApA 

Vad jag behövde här var alltså ett gammaldags ånglok med rök bolmande ur skorstenen. I slutet av sommaren 2018 råkade jag befinna mig på tågdagarna i Landeryd. Det blev inte många foton tagna den gången, men ett av dem visade sig vara perfekt för illustrera "The Train Kept A Rollin'". Jag konverterade även den här till svartvitt i LR, la på en del korn, mörkade ner och målade fram exponeringen på lokets front och delar av den bolmande röken. Tre lyktstolpar som jag tyckte störde helhetsintrycket och den känsla som jag var ute efter tog jag bort i PS.

Det här sättet att kombinera två av mina stora intressen var väldigt stimulerande och jag kommer när förhållande är de rätta att försöka tolka fler musikstycken. Jag känner att har man bara öppnat dörren till den här typen av bildskapande så ramlar bokstavligen kompositionsidéerna över en. På en kort lunchpromenad häromdagen dök fyra nya idéer upp bara genom att jag lät mina sinnen vara helt öppna att ta in allt möjligt. Föremål som jag tidigare oftast bara ignorerat blev frön till bildmässiga tolkningar av musik. Riktigt häftig.

TheInvisibleJackal

Inlagt 2019-10-27 17:48 | Läst 1717 ggr. | Permalink
Vilken rolig idé! Något som manar till efterföljd. Jag hade nog inte prickat in många rätt om det vore ett quiz :-)
/ Gunnar S
Svar från TheInvisibleJackal 2019-10-29 18:37
Tack så mycket Gunnar.

Är du med i någon fotoklubb så gärna ett frö. Kanske nappar man. Diskussionerna om vilken musik det skulle kunna röra sig var minst lika intressanta och roliga som diskussionerna om bilderna i sig.

Hälsningar Jörgen
Snyggt! Sista bilden var häftig.

MvH
Johnny
Svar från TheInvisibleJackal 2019-10-29 18:34
Tack så mycket Johnny.

Måste säga att jag är rätt nöjd med den själv. Funderar på att om jag inte skulle ta och skicka den på utskrift, rama den och hänga den på väggen. Har precis lämnat in en korpbild för ramning, som jag ska ha med på fotoklubbens samlingsutställning i senare i november. Det är något visst med att se sina bilder utskrivna.

Hälsningar Jörgen
sears 2019-10-29 18:58
Det tycker jag du ska göra. Har själv precis upptäckt det här med utskrift att hänga på väggen. Helt ny dimension i fotograferandet.

MvH
Johnny
Väldigt intressant. Bild och musik har många beröringspunkter. Men det är svårt! Och jag kan se (höra) dina kopplingar, men det ligger ju mycket i betraktarens öga/öra också 😎.
//GöranR
Svar från TheInvisibleJackal 2019-10-29 18:54
Tack så mycket Göran.

Roligt att du "hör" bilden. Det är så jag blir inspirerad av kanske något objekt jag råkar få syn på. Jag "hör" liksom musiken som jag tänker mig till objekten inom mig.

Jag håller absolut med om det måste finnas musikaliska kopplingar mellan fotograf och betraktare. Finns det inte det så blir bilderna stumma och säger inte betraktaren något. Det måste finnas någon typ av gemensamma referenser.

Hälsningar Jörgen