Att spegla det jag gillar.

Det hände sig i ett annat århundrade..

Tiden går.. nu i slutet på juni är det 29 år sedan jag åkte med en egen liten båt till Gotska Sandön från Stockholms skärgård. Hade legat i startgroparna för en sådan båttur under två tidigare somrar, första sommaren (1986) så var vi två personer som med varsina två mindre motorbåtar tänkt oss att åka dit, två båtar för säkerhetens skull. Den sommaren fick kamraten influensa med feber och allt, lagom när det 'rätta' högtrycket kom in över Sverige.. sedan kom det inget mer högtryck och den lediga tiden fanns inte heller.. Den andra sommaren (1987) kom det inget stabilt högtryck med svaga vindar, det blev en 'regnsommar'.. Så kom då den fina sommaren 1988 som hade fantastiskt väder under en längre tid redan i juni. Då var planeringen att åka dit med en annan kamrat som också hade en egen liten båt. Vi hade ett gemensamt 'öppet fönster' på 14 dagar där båda var lediga och kunde åka om det rätta vädret med svaga vindar kom.. Det kom, och låg dessutom kvar.. Jag försökte få tag i min kamrat Bosse under tre dagar men det gick inte, han var oanträffbar, och jag visste inte hur länge det skulle vara så.. det här var innan mobiltelefonerna.. Då bestämde jag mig för att åka själv! Har jag väntat i tre somrar på denna båttur så tänker jag inte vänta längre! Som en liten extra säkerhet så lånade jag med mig en extra mindre motor av min far, som en liten backup om något skulle hända med ordinarie motor..

Gotska Sandön är Östersjöns mest otillgängliga ö, och har ingen naturlig hamn. Det är bara långgrunda sand eller grusstränder runt hela ön, stränder som hela tiden förändras av väder, vind, och strömmar. Någon brygga finns inte och går inte att bygga, den spolas bort vid nästa storm.. Det är en fantastisk ö att besöka, som en Söderhavsö med turkost vatten runt, men istället för Palmer så är det Tall som växer på den karga ön. Ön är nästan tre landmil i omkrets och den är klart större än jag trodde! Det enda som finns där är vatten, allt annat måste man ha med sig! Fast telefon för mynt fanns på den tiden. Bland det första jag gjorde när jag kommit dit var att ringa hem till min kompis Bosse.. Han har grämt sig länge över att han inte hörde av sig och berättade att han inte var tillgänglig under ett par dagar under den här 14 dagarsperioden.. Vädret var så pass stabilt så jag hade troligen kunnat skjuta upp starten ett par dagar.. En tältplats finns vid fyrbyn på norra delen av ön med dusch och toa, även små stugor finns att hyra. De enda 'fyrbenta' varelser som finns är Hare och 'groddjur'. De fåglar jag såg var mest Korsnäbbar, och måsfåglar utefter strandlinjen. Vid 'flyttider' så finns det så klart många andra arter där.. Gråsäl finns det också. För djur och fåglar som behöver sötvatten så finns det endast en enda liten damm med sötvatten uppe vid fyrbyn vid norra udden på ön. Står man en bit ifrån så ser man flock efter flock med Korsnäbbar som kommer för att dricka..

Jag promenerade mycket under de dagar jag var där, tror det var tre nätter som jag stannade där.. Jag gick runt hela ön under en dag, det tog från 08:00 - 17:00 den dagen med mestadels korta stopp. Det var extremt jobbigt, beroende på att underlaget är så löst och dessutom så lutade underlaget ner åt höger (mot havet) hela tiden eftersom jag gick i ett motsols varv i nästan tre mil.. det enda som kunde variera lutningen för fötterna var att ibland fortsätta gå varvet, men baklänges.. Dagen efter så hade jag extremt ont i hela kroppen, men mest i fötterna.. Dag två så gick jag från fyrbyn rakt söderut genom tallskogen, men gav upp efter halva sträckan, ön var för stor.. och jag var för trött efter promenaden runt ön dagen innan.. Jag gick till Schipkapasset där den högsta punkten på ön finns, en sanddyn som är 42 meter över havet. Därifrån kunde jag knappt se havet söderut, jag såg bara tallskog.. det avgjorde saken, jag vek av rakt västerut så jag kom ut till havet igen, och kunde ta mig tillbaks till min båt vid norra udden igen.

Innan jag åkte mot Gotska Sandön så blev det en övernattning på Rödkobben i ytterskärgården.

På väg mot Gotska.. i ett varmt och fuktigt väder med en del dis och moln..

Mötte ett väderfenomen här.. en liten kallfront..

En 'molnrulle'.. inte helt ovanlig över havet och i skärgården.. Kan läsas om här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/se-det-vackra-molnfenomenet

Nästan så att man hukar sig under den.. det var kanske 20 meter upp till molnet..

Beräknat var att göra av med en tank (23 liter) och det borde ta 3 - 4 timmar för att i maklig snål fart nå Gotska Sandön, och skulle jag inte se ön då så får jag vända 180° för återfärd hemåt.. För jag kommer inte veta om jag är väster eller öster om ön.. Kursen hölls bara med en rätt så grov fladdrande båtkompass backuppad av en vanlig handkompass.. GPS för 'vanligt folk' fanns inte då.. men här anade jag en mörk linje ett par kilometer bort i diset.. om det är ön så har jag hamnat väster om den..

Här tog min första tank bensin slut.. så beräkningen var inte så illa..

Kvällen blev inte så tokig.. innan dess hade jag skrivit in mig i gästboken vid fyrbyn, och ringt Bosse..

Dagen efter gick jag  hela varvet runt ön som jag skrev om tidigare.. Förmiddagen var disig..

Vissa delar av ön har högre partier strandnära..

Hare enda fyrfota djuret, ihop med Groddjuren..

Höga sanddyner på vissa partier..

Ryska kanonerna vid Franska bukten på södra delen av ön.. Kan läsas om här: http://www.lansstyrelsen.se/Gotland/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/nationalparken-gotska-sandon/Pages/index.aspx

Mera dyner, som är brantare än vad som framgår i bild..

Tillbaks mot fyrbyn, här hade man sprängt en gammal mina från 2:a världskriget! En mina som man haft som 'prydnad' vid fyrbyn i många årtionden.. en mina som man upptäckte hade lite sprängmedel kvar..

Delar av fyrbyn, under lite skymning..

Dag två blev det en promenad söderut inne i skogen på ön, och efter en lång promenad i lös och tung sand så gav jag upp att nå Franska bukten, det blev stopp här vid högsta punkten på ön, Schipkapasset..

Efter flera timmars promenad först västerut till havet, och sedan norrut till båten så var det inte dumt med ett bad i det 19 gradiga havet..

I bilden ovan ser man tre segelbåtar som ligger ankrade på redden i den lösa sandbottnen medans 'familjerna' rott iland och lagt sig på stranden med sina barn, vad ingen visste var att det snabbt skulle börja blåsa upp rakt utifrån havet här.. kanske bara 30 minuter efter denna bild togs.. Min gissning är att det plötsligt blåste 8-9 m/s med brytande vågor mot stranden.. Då klarar inget normalt ankare att hålla kvar dessa båtar i den lösa och fina sandbottnen.. båtarna började sakta dragga, medans familjerna inte kunde ro ut med sina små jollar, de blev vattenfyllda och åror gick av.. Någon jolle var av typen 'köpt på en mack för en trehundring'.. Männen från båtarna kom då och frågade om jag med min ändå lite större gummibåt kunde hjälpa dom, och vi provade det. Dom hade försökt att få kontakt via VHF med sjöräddningen, det finns en Sjöräddningsstation på Gotska Sandön som bemannas av de två tillsyningsmännen, och dom sjösätter sin RIB-båt med en 'Caterpillar bandvagn' utan problem. Men någon 'radioskugga' gjorde att man inte fick kontakt alls.. Jag tömde min båt på all utrustning och fick med mig de tre männen och rodde först mot de brytande vågorna, när de var passerade så startade jag motorn och kunde åka fram till respektive segelbåt och släppa ombord männen på sina båtar, de i sin tur kunde ensamma starta motorerna och dra upp sina klena ankare och åka därifrån till östra sidan av udden där det var lä.. Familjerna som var kvar vid stranden fick promenera över mot östra sidan och möta upp sina båtar där.. Inte heller jag ville återvända till stranden med de brytande vågorna utan även jag åkte runt till den östra sidan.. När vi sedan gick till fyrbyn för att informera tillsyningsmännen att dom just sluppit åka ut på ett räddningsuppdrag med flera båtar i nöd.. så var det lätt att övertala dom om att istället ta deras 'Volvo valp' och åka och hämta min utrustning som låg på den blåsiga stranden, och även en del prylar som tillhörde segelbåtsägarna. Så allting gick bra för alla till sist, tror klockan var 22:00 då, och det skulle bli skönt att gå och lägga sig efter en fysiskt ansträngande dag.. Då gick det plötsligt larm på riktigt för tillsyningsmännen.. En mindre segelbåt hade gått på grund och fastnat på den långsträckta sandudden vid norrudden! Vi hängde med i 'valpen' som en kvinna körde medans tillsyningsmännen sjösatte  sin större RIB-båt och åkte bort mot haveristen. Från land kunde vi se att det låg en segelbåt med kraftig slagsida och satta segel ett par hundra meter ut.. dom hade gått för nära ön och fastnat i sanden, och vågorna trycke dom längre och längre in.. RIB-båten kunde nå segelbåten och konstaterade att det var två personer ombord som inte var skadade, inte heller båten var skadad i och med att sandbottnen var så fin och lös. Man kopplade en tross till segelbåten och körde längre ut med RIB-båten och började sen att sakta dra med en kontinuerligt sicksackande manöver.. Man drog i en timme.. sen släppte båten från bottnen och man kunde dra den till den läade östra sidan.. och segelbåten förblev oskadad! Så istället för att jag kunde lägga mig vid 22:00 så blev klockan 03:00.. På dagen sedan så åkte jag hem efter en fantastisk båttur hit med massor av fin natur och en del dramatik därtill.. Resan tillbaks till fastlandet blev odramatisk i fint väder, med kanske 6-7 m/s i en sydlig riktning och det tog kanske 3 timmar så hamnade jag på Utö:s utsida, det var inte så noga med kursen för att hitta fastlandet från Gotska Sandön, jämfört med tvärtom..

En fantastiskt vacker ö i alla fall, där kanske det mest bestående intrycket är hur tungt det är att promenera där.. tre steg framåt och två steg bakåt är känslan hela tiden i den lösa sanden som finns överallt.. även inne på ön!     Tack för mig!

Inlagt 2017-06-11 22:17 | Läst 3888 ggr. | Permalink
Det var ett vådligt äventyr och en fantastisk berättelse. Tack för att du delade den med oss.
Svar från ehrsa 2017-06-12 12:09
Hej! Ja, Gotska Sandön är ett fantastiskt äventyr i sig, och att åka dit med en egen liten båt ökar upplevelsen med en väldig massa procent.. Väldigt vackert i alla fall! Tack! Stefan.
Hälsn!
Oj vilken berättelse och därtill fina och rättvisande bilder! Väcker verkligen minnen!

Det där med att gå runt Gotska Sandön kan bli i överkant för knän och leder. Jag försökte inte ens, men en kompis fick knän som svullnade till nåt som såg ut nästan som handbollar. De läkte tack och lov ut av sig självt.

Vi var där i tjänsten och åkte dit med en båt från flottan. Den körde helt sonika upp på stranden. Det var bara att stiga iland. Tillbaka blev det värre, vinden hade vänt, så det blev tillsynsmännens Rib ut till hämtande båt. Spännande för mig som aldrig åkt Rib men du är mer van!
Svar från ehrsa 2017-06-12 12:35
Vad roligt att du också har varit där, då vet du hur fint det är! En pärla i Östersjön! Ja, då vet du också hur tungt det är att gå där.. låter läskigt med de svullna knäna.. Jag var vältränad då på den tiden, men ont i hela kroppen det fick jag ändå.. Det kanske var en '200-båt' som ni åkte med ända in till land där, dom är gjorda för att ta sig strandnära och landsätta trupper. Vet att det bolag som tidigare transporterat turister till ön hade en 'civil' sådan för sin transport från Nynäshamn till Gotska Sandön. Numera lär man ha en modernare båt.. Halva äventyret för mig var just att åka dit med egen båt, och det fungerade ju fint.. Det jobbiga var att dra upp den på stranden i den lösa sanden så att den kom bort från vågorna. Fick lyfta ur allt ur båten och även lyfta av motorn för att orka dra upp båten.. jag sjönk själv ner i den lösa sanden när jag tog i extra! Tack! Måns.
Måns H 2017-06-12 14:46
Tack för påminnelsen om båten! Jo, det var en "Transportbåt större", 200-båt. Den hade luckor i fören ungefär som en landstigningsbåt. En av motorerna krånglade men den gick bra ändå, rörde sig fint i sjön.
Svar från ehrsa 2017-06-12 19:40
Förstod att det var en sån båt på din beskrivning! Har själv åkt en sådan några gånger när jag gjorde 'lumpen' som dykare. Den båten har tre stycken motorer, så den klarar sig rätt bra ändå om en krånglar.. Tror det blev stridsbåt 90 som tog över '200-båtarnas' uppdrag att snabbt kunna landsätta folk. Tack! Måns.
Hälsn!
Trevliga bilder från Gotska Sandön, ett ställe jag inte varit på men det ser ju trevligt ut där om det inte blåser för mycket :)
Mvh
Fredrik
Svar från ehrsa 2017-06-12 12:42
Hej! Ön är fantastisk! Dit brukar en del ornitologer åka på våren, kanske även hösten (?) för att spana efter rariteter , och det brukar ju hittas en hel del har jag sett genom åren! Det här är verkligen en 'pärla' i Östersjön och det finns verkligen mycket vackert att fota där! En annorlunda plats för att vara i Sverige, med ett fantastiskt turkost vatten runt ön.. det är väl den vita sandbottnen överallt som ger den härliga färgen på vattnet! Turer dit utgår från Nynäshamn vad jag vet.. Allt utom vatten måste tas med, det är viktigt att tänka på! Tack Fredrik.
Hälsn!
Oj vilken berättelse och jag blir sugen att åka dit, dock helst i en något store båt och då det inte blåser för mycket.
Svar från ehrsa 2017-06-12 12:56
Hej! Alltså, finns det ett sug att åka dit så tycker jag man ska åka dit! Ön är fantastiskt fin och den mest svårtillgängliga i hela Östersjön, och den är verkligen stor.. och man behöver ju inte 'tokgå' som jag gjorde när jag var där.. men jag var ung och stark då.. Under sommarsäsongen så går det regelbundet en turbåt dit från Nynäshamn, vet inte vilket bolag som kör dit men det går nog att googla på. När jag åkte dit så hade jag med mig snorklingsutrustning, kan tänka mig att det ligger mycket plattfisk på sandbottnarna runt ön där! Men min tanke då var att om vädret var optimalt vid hemfärden så skulle jag ha åkt upp till 'Kopparstenarna' norr om Gotska Sandön, det är ett större grunt område som är som en förlängning av den 'grusås' som också Gotska Sandön är en del av. Den grusåsen når ytan eller nästan ytan just där, beroende på hur väder och vind förflyttat sand/grusmassorna. Detta ligger 2 mil norr om Gotska Sandön. Där hade jag tänkt att ankra min båt och snorkla runt lite.. Läste en bok en gång där en person hade dykt där och han hade 30 meters sikt.. det lockade! Men vädret var lite för blåsigt när jag åkte hemåt så det blev inte av.. Tack! Lena.
Hälsn!
Fantastiskt äventyr du bjuder på med fint bildmaterial. Dit skulle jag velat åka någon gång när jag var yngre, nu är det tyvärr inte aktuellt. Detta var naturligtvis innan digitalfototiden, så jag undrar om det är Kodachromebilder du visat, och de är mycket bra för att vara 30 år gamla.
Ha det gott/Stig
Svar från ehrsa 2017-06-12 13:05
Hej! Tror att det är Kodachrome, men använde också Ektachrome ibland, dom hade högre ISO, men bilderna blev skarpare med Kodachrome! De här bilderna i bloggen är inskannade redan för mer än 10 år sen, och är inskannade i lite för liten storlek, hade jag skannat idag hade jag gjort det mycket bättre! Så jag vet inte just nu om bilderna var Kodachrome, har inte sett dom rent fysiskt på 10 år.. Gotska Sandön är verkligen fantastiskt fint! Tror man blir positivt överraskad även om man skulle ha läst mycket om ön! Som en Söderhavsö med vita stränder.. men utan kokospalmer! Och samtidigt väldigt otillgänglig.. Tack! Stig.
Hälsn!
PS: Molnrullen var häftig, bra bild och tack för länken!
Svar från ehrsa 2017-06-12 13:17
Hej! När man ser en sån här 'rulle' i verkligheten så blir man lite 'halvskraj'.. man undrar vad som är på gång.. Men jag har sett flera sådana genom åren och det är mäktigt! En gång såg jag ett sånt fenomen från Gotlandsbåten en kväll, där var inte molnet så massivt utan var mera som strimmor av moln som 'turbulerade' runt i ett annars genomskinligt långsträckt horisontellt rör.. En annan gång stod jag på Vitön vid Svenska Stenarna, ytterst av alla öar i Stockholms skärgård när en sådan 'rulle' närmade sig från norr.. När jag stod där hade jag en vind i ryggen rakt från syd med kanske 5 m/s, men när molnrullen passerade över mig så vände vinden 180° och blev rak nordlig vind och som kanske blev 15 m/s är min gissning, allt skedde på kanske 20 sekunder.. det var mäktigt! Jag hade den analoga kameran med då, men den fungerade inte längre efter att av misstag ha hamnat i vattnet vid Svenska Högarna 2 timmar tidigare.. det hade annars blivit mäktiga bilder! Tack! Måns.
Måns H 2017-06-12 15:17
Jag har nog aldrig sett en så mäktig molnrulle, lite halvskraj är väl det minsta man blir! För som du berättar, det kan bli vad som helst alldeles strax.

Nu då jag botaniserat i länkarna har jag fått en diagnos på en liknande molnfenomen som kom in över Gotlands västra strand, inte exakt molnrulle men en släkting tror jag.
Svar från ehrsa 2017-06-12 19:53
Undrar det, kanske mer ser ut som ett 'fiskbensmoln' tror jag! Den här 'molnrullen' verkar alltid lägga sig på låg höjd. Det är kall och därmed tyngre luft som knuffar upp den varma och därmed fuktigare luften ovanpå sig och mellan de två skikten med olika temperatur och fuktighet så kondenserar den fuktiga varma luften när den möter den kalla luften, och där lägger sig den ofta långa korven av moln som då bildats, molnet knådas som en lång sträng med deg som när man bakar.. mellan de två skikten! Spännande är det att se i alla fall! Tack! Måns.
Hälsn!
Vilken historia du berättar! Och vilket minne du har! För att inte tala om alla fina bilder! Roligt att läsa och roligt att se/ Björn T
Svar från ehrsa 2017-06-12 21:26
Hej! Det finns mycket minne kvar i hjärnvindlingarna.. minnen som inte varit framme i ljuset på årtionden.. men nu när jag börjar tänka på den här fina turen och dessutom tittar på lite redan för tio år sen inskannade bilder, så kommer det fram minnen.. Det är detta som är så fint med bilder från förr, plötsligt är man tillbaks nästan 30 år i tiden.. Gissar att du känner samma sak när du tittar på alla dina fina gamla bilder! Det blir som en tidsresa.. Har man inte bilderna så blir det svårare att minnas.. Gotska Sandön är i alla fall fantastiskt! Väl värt ett besök om man har 'kraften'.. Tack! Björn.
Hälsn!
Oj vilken härligt spännande historia, och fina bilder, kanon! Hils, LO
Svar från ehrsa 2017-06-12 21:31
Hej! Ja, det här blir nog en av de 'större' äventyr som jag har gjort på egen hand, dessutom i fantastiskt fina Sverige.. Det här slår också alla resor och upplevelser som jag har gjort utomlands, med råge dessutom! Sverige är fantastiskt! Tack! Lars Olov.
Hälsn!
Vilken fantastisk berättelse! Måste ha varit härligt minne för livet. Många fina bilder från det svenska Karibien. Tack för du delade den med oss.
Canon A-1 fick följa med? :-) Hälsningar Lasse
Svar från ehrsa 2017-06-12 21:36
Hej! Bra uttryckt, det är verkligen ett minne för livet! Tror inte någon resa jag gjort utomlands slår detta heller.. Vårt Sverige är fantastiskt fint, och en av pärlorna är Gotska Sandön.. utan tvekan! Det stämmer, A1:an var med ihop med en 35:a och en 200 mm f/2,8 så som jag minns det nu.. :-) Tack! Lars Ove.
Hälsn!
Viljen reseskildring !!! Underhållande och trevlig läsniing måste jag säga .
Inte utan att man skulle vilja göra ett besök på ön!
Dessutom jättefina bilder !
TACK för att du delar med dig .
Mvh Kicki
Svar från ehrsa 2017-06-12 21:41
Hej! Ja, den här ön är fantastiskt fin! Det är verkligen en pärla i Östersjön! Gillar man att fota vacker natur eller makro med spännande insekter som myrlejon och mycket med olika steklar så finns det många motiv här! Är man sugen på att åka dit så tycker jag man ska slå till! Båt går från Nynäshamn, gissar att den går nästan en gång om dagen i alla fall, men detta har jag inte full koll på.. Tack! Kicki.
Hälsn!
Oj vilket äventyr! Skönt att allt gick bra för alla inblandade till slut. En intressant ö, och jag skulle gärna komma dit någon gång. Fint med alla dyner och blommor av olika slag. Molnrullen är riktigt häftig den också! Måste har varit en härlig tur allt som allt, och man ska definitivt passa på när de rätta förhållandena infinner sig.
Hälsningar, Bjarne
Svar från ehrsa 2017-06-17 19:51
Hej! Ja, det var verkligen fint att komma dit! En imponerande ö som är större än man tror.. Väldigt rogivande när man är där, spännande natur med en hel del myrlejon, spännande insekter och steklar, så gillar man att fota makro så finns det också en del att fota där.. Det är den häftigaste resa jag har gjort med min lilla båt under de 36 säsonger jag haft den, åker kanske ut med den imorgon igen.. Tack! Bjarne.
Hälsn!
Härlig berättelse! Jag blir tvungen att ta reda på mer om ön nu, tänk vad bra det är att läsa bloggar :)

Ha det gott! /Thomas
Svar från ehrsa 2017-06-18 11:48
Hej! Thomas. Ja, man blir förvånad att det finns en så otillgänglig men samtidigt väldigt vacker plats i Sverige, och samtidigt egentligen så nära.. det är fantastiskt! Det fanns egentligen mycket mer att skriva om mitt besök på ön, den har mycket 'historia' som det fortfarande finns spår och byggnader kvar av. Insektsfaunan är spännande med stora steklar, myrlejon och annat.. Mer bilder har jag också, men just dessa fanns inskannade redan för mer än 10 år tillbaks, men originaldiorna ligger någonstans långt in i källarförrådet.. de får jag kolla mer på om några år när jag blivit pensionär.. Jag kan bara rekommendera att läsa om ön på nätet, och den överträffade mina ändå högt uppskruvade förväntningar när jag åkte dit! När man är där kan man känna att man verkligen kopplar av till 100%! Även om jag passade på att vara rätt fysiskt aktiv.. men då var man ju ung.. :-) Tack!
Hälsn!
En jättespännande berättelse! Djärvt att våga ge sig ut ensam!
De där molnrullarna måste jag hålla utkik efter :)
Hälsningar Ylva
Svar från ehrsa 2017-07-02 22:51
Hej! Ja, jag insåg 'där och då' att det här blir bara en 'once in a lifetime' resa med min lilla båt, och så blev det.. Skulle aldrig orka ta mig dit numera rent fysiskt.. Men då var man ung och stark.. Jag hade också väntat i tre somrar på rätt tillfälle så planeringen fanns där, och det hela fungerade också så som det var tänkt, även om det blev lite 'sjöräddning' också över det hela.. Ön är fantastiskt fin, och den 'öde' känslan med bara sanddyner och sandstränder är fantastisk! Tack! Ylva.